Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hans lidman bortom stigarna

 Besvar Besvar
Forfatter
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hans lidman bortom stigarna
    Sendt: 08 Sep 2016 kl. 17:09
Er denne bog oversat til Dansk ? og hvis hvad hedder den og hvor kan den købes 

mvh
Kevin
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2016 kl. 23:03
Dejligt spørgsmål - men jeg tror, at svaret er nej...

Jeg har kendskab til seks danske oversættelser af Hans Lidman, alle udgivet på Chr. Erichsens Forlag. De første fem kom i 1960'erne:
  • "Lakseøjet" (1960) oversat fra "Laksögat" (1959) af Frank Jæger
  • "Fra de store skove" (1961) oversat fra "Pärlugglans skog" (1960) af Erik Bertelsen
  • "Aften ved åen" (1962) oversat fra "Sommarkväll vid Svartån" (1961) - oversætter ikke anført i min udgave
  • "Hvor midnatssolen lyser" (1964) oversat fra "Äventyr i Norr" (1963) af Erik Bertelsen
  • "Kammerat i nord" (1966) oversat fra "Kamrat i norr" (1966) af Ib Christiansen

Endelig kom der i 1976 "Bruset fra Bjørneåen", der er et udvalg fra syv forskellige Lidman-bøger. Oversat af Herluf Petersen og Mogens Munch. Dette var mit eget første møde med Lidman, og nok en af de afgørende grunde til, at jeg er betaget af litteratur(!) om lystfiskeri :-)
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2016 kl. 23:41
Er helt enig med Peter - "Bruset fra Bjørnån" blev også en af mine favorit-bøger, der læses igen og igen - og sikke fotos.

Men forsøm ikke at læse Lidman på orignal-sproget - det er ikke så svært. Alene omkring fiskeriet er der en betydelig produktion, hvor ikke mindst 'Lax i Mörrum' nok er kendt af de fleste. Men der er mange af tage af, og på min hylde står:

1942 Fisket i Våld
1945 Det Nappar i Svartån
1948 Fjellfisken hugger
1952 Fiskefeber
1955 Nappatag
1956 Bortom Stigarna
1959 Laxögat
1961 Sommerkväll vid Svartån
1962 Lax i Mörrum
1963 Äventyr i Nord
1964 Gäddan som alltid högg
1976 Fina Fisken

Ud over fiskeriet - er Lidmann jo naturfortæller (og fotograf) af Guds nåde, og der findes en tilsvarende række, som kun sporadisk berører fiskeri - men altid den svenske natur - så man næsten syntes man er der selv.

(Kan man ikke finde original-udgaverne, så er de fleste genoptrykt)

mvh
Heinz
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2016 kl. 01:27
http://www.hanslidman.se/sidor/galleri.html
her er et link hvor der er oplysninger om ham, han var et spændende menneske.
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2016 kl. 06:51
Hej Heinz !  Et tips til din boghylde, ca 22 fiskeböger skrev Hans Lidman + ca. 30 andre, mest om natur. Hans Lidman var lidt af en perfektionist og han skrev om i sine böger. Mest tydeligt er det nog med de to förste han skrev, Fisket I Våld og Det Nappar I Svartån. De nyere udgaver Fisket I Våld 1967, og Det Nappar I Svartån 1958 er helt anderledes böger, dels nyt indhold ( lidt ) men et meget anderledes sprog ( mer aktion ) i förste-udgaverne er det mere natur-lyrik. Begge udgaver bör du have for de giver dig så fine läse-oplevelser. Förste-udgaverne er ret kostbare, de nyere er ikke det.
Glem ikke Lapplands Stjärna fra 1975, ikke en udpräget fiskebog men lidt om fiskeri og resten om mennesker,öden og stor natur idet nordlige Finland - det er en bog som sätter dybe spor !  God läselyst  Steen


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum