Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Plastslange 0,5 - 0,7 mm

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Poulsen, J.

Tilmeldt:: 04 Apr 2015
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Poulsen, J. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Plastslange 0,5 - 0,7 mm
    Sendt: 01 Sep 2016 kl. 21:26
Kære forum

Nu har jeg splittet en del spinnere ad, for at indkooperere l-rig og helikopter ditto. Jeg er dog aldrig blevet tilfreds med knuderne. konceptet virker OK, men knuderne trækker sig ikke rigtigt sammen når jeg binder dem i 0.39 fluocarbon => jeg ikke stoler på den tilpasning jeg har udført.

Jeg vil dog gerne give spinneren en chance, gennemløbsspinner. Her vil jeg gerne, som til mine rørfluer kunne fore alle delene med en stump plastslange. Er der nogen der ved hvor jeg kan købe plastslange med en ydre diameter på 0,5 - 0,7 m.m.?


På forhånd tak
Med venlig Hilsen

J. Poulsen
Til top
Jørn Frank Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lionfish Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lionfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2016 kl. 22:23
http://www.lionfish.dk/enverden.htm
her på denne side er der flere løsninger mvh Jørn
Til top
henrik hermansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
henrik hermansen

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik hermansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2016 kl. 16:41
prøv event.med noget plast som har siddet omkring noget ledning m.v.h. Henrik
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2016 kl. 17:17
Umiddelbart vil jeg mene, at det er urealistisk med så tynde yderdiametre på plastslanger - Det bliver svært at finde og få til at virke vil jeg tro!
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2016 kl. 20:02
helikopterrigget fungerer super godt på eksempelvis mepps spinnerne, men er ikke egnet til eksempelvis savage gear caviar.

hvorfor denne forskel, setup kræver at der er et sted på spinneren hvor knuden kan hvile, det findes på mepps spinnerne på caviar findes denne mulighed ikke.

et lille tip, når du binder første del af rigget, så klip for meget line af, og bind den del der skal ind over spinneren på midten. Så kan du klippe den del af linen af, som peger op.

hvis du skal lave gennemløbsspinnere, så vil jeg nok foretrække og gå efter Jens Bursells metode her
http://bursell.dk/artikler/freshwater/gennemloebsspinner-kanyle-2016-7.pdf

jeg har købt noget silikoneslange på eBay, du kan få lov og prøve.. det er dog meget blødt, og ikke stift som eksempelvis fluebindingsrør. Det må du gerne få hvis du kan leve med et par ugers levering.

jeg har prøvet lidt af Jens teknikker og ideer, og synes det er fedt med nye metoder og tanker om at gøre minimal skade på fiskene ved en genudsætning. 
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Poulsen, J.

Tilmeldt:: 04 Apr 2015
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Poulsen, J. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2016 kl. 20:10
Hej Rene

Jep tanken er god og spændende. Mine knuder vil bare ikke lykkes på 0.39 fluocarbon. Jeg stoler ikke på de vil holde.

Med hensyn til dit tilbud, er det meget generøst, men jeg takker venligst nej tak. Jeg har prøvet med silikone, det er som du skriver for blødt.

Nu har jeg nærlæst en artikel mere af JB om emnet og han foreslår plastslange fra Grilamid eller Pebax.

Har du prøvet at fiske med helikopterrig lavet af tyndere line fx 0.33 eller 0.31?
Med venlig Hilsen

J. Poulsen
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Poulsen, J.

Tilmeldt:: 04 Apr 2015
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Poulsen, J. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2016 kl. 20:12
Jeg har set billeder af hvor det er lykkedes, men ikke så lige til at få fat i.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2016 kl. 12:34
jeg bruger spiderwire ez fluoro 0,38mm

det var det jeg havde liggende, og det virker helt fint. 

har aldrig mistet en krog på en fisk, og har haft en del bundbid hvor krogen er komme med op. Har selvfølgelig mistet et par kroge, men så har det også været på forholdsvis store trærødder eller ligennde.

der skal strammes godt til når der bindes knuderne, og de kan se lidt klodsede ud. Men de virker er min erfaring.

Har du testet dem grundigt, siden du ikke tør stole på dem Confused
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Poulsen, J.

Tilmeldt:: 04 Apr 2015
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Poulsen, J. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2016 kl. 12:54
Ikke på riggene

Men erfaringer fra fx laksefiskeri gør at jeg ikke har tillid til knuder, der ikke trækker sig helt sammen ved brug af "brute force". Jeg er sikker på det er en fejl 40, ham der trækker i enderne.

Jeg afprøver en alternativ model idag. 0.31 fluocarbon i enden af en mepps3. knyttet med almindelige blinkknuder. det giver 1,5 cm tafs med en owner 12 i enden. Det burde være nok dels at fjerne en evt brækstangseffekt, dels udnytte fordelen af en lille krog og dels fastholde muligheden for opstrøms spin.

Best
Med venlig Hilsen

J. Poulsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2016 kl. 13:08
Hej Jan

jeg binder mit rig som følger
http://bursell.dk/artikler/freshwater/helikopter-rig-2011.doc

jeg starter med et rimeligt lang stykke line, og så laver jeg det første midt på. Når jeg så har fået det på spinneren, så strammer jeg knuden op. Den tjavs der stikket op klipper jeg af, den der stikker ned binder jeg resten på.

det kræver altså lidt øvelse, og specielt rapalaknuden kan drille lidt i starten. 

du kan forresten justere størrelsen på ophænger løkken inden den strammes helt op, dette gøres ved du trækker i den del af løkken som er på "bagsiden" af knuden før du strammer helt til.
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2016 kl. 11:01
Der findes massere af plast slanger i de omtalte diametre enda i forskellige plast typer.
Søg efter plastslanger til kromatografi udstyr.  
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Poulsen, J.

Tilmeldt:: 04 Apr 2015
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Poulsen, J. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2016 kl. 12:40
mange tak!
Med venlig Hilsen

J. Poulsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum