Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TCX - ferruleproblemer

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: TCX - ferruleproblemer
    Sendt: 26 Aug 2016 kl. 11:41
Netop hjemvendt fra årets laksetur, må jeg erkende, at det var meget tæt på, at min skønne switch-stang (Sage TCX 8119-4) ikke kom med hjem. Den var stort set umulig at skille ad i nederste/tykkeste samling. Det lykkedes dog til sidst og stangen er fortsat 4-delt og ikke kun 3-delt .

Diverse forsøg på adskillelse kostede dog lakken på nederste øje , idet øjet desværre blev vredet efter opvarmning af samlingen.

Spørgsmål:

1) Er der nogen der kende en, som kan lave en professionel rep./ny bevikling på denne stang herhjemme i DK, eller skal jeg sætte min lid til Sage?

2) Nogen forslag til at forhindre en gentagelse af problemet med at skille stangen ad? Jeg bruger "Loon Graffitolin Ferrule Wax" på mine kyststænger, men er dette løsningen her?

Håber på jeres input
Nicolai
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2016 kl. 11:55
Fra side 74 i det helt nye september nummer af det britiske top-tidsskrift "Trout and Salmon":


Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2016 kl. 11:59
Hej, til en anden god gang, så er det kulde der skal til, ikke varme... Smile
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2016 kl. 12:55
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2016 kl. 21:11
Jeg har aldrig selv brugt diverse vokstyper som du selv har lidt erfaring med og som man kan læse sig til skulle være til stor hjælp for at undgå denne slags situationer. Det har måske derfor også bevirket at jeg har oplevet samme situation du har stået i med stangdele der har sat uhjælpeligt fast. Dog har det alligevel for mig hørt til sjældenhederne. Men de sidste par gange var sjovt nok også med min laksefluestang i Norge. Delene sad virkelig urokkeligt fast og jeg asede og masede. Det var først da jeg huskede et gammelt trick fra en ditto bog at det lykkedes mig og det endda på overraskende let vis. Stangen blev lagt om bag på ryggen og hænderne placeret lig op til på hver side af samlingen. I strakte arme placerede jeg stangen lige under ballerne og foretog bevægelsen som at sætte mig på hug. Uden det helt store besvær poppede delene fra hinanden. Jeg har dog oplevet at skulle foretage bevægelsen nogle gange men primært fordi mine hænder var fugtige og gled. Det var virkelig en øjenåbner for mig da jeg først fik det til at fungere.
Angående folk der kan hjælpe dig kender jeg ikke til så mange og husker måske heller ikke helt korrekt navnet her inde fra, men har jeg ret i at der er en Finn Jensen der mere eller mindre professionelt bygger stænger som skriver her engang imellem? På fisketips.dk er der dytti2 der bygger stænger og måske også på opfordring. Men hvis du også selv binder fluer har du meget gode forudsætninger for selv at reparere og bygge stænger ihvertfald med hensyn til at bevikle og lakere. Da jeg ledte efter dytti2 lige før faldt jeg over følgende hjemmeside: http://stevnsfisker.dk/tips%20%26%20tricks/stangbygning.html
Jeg har selv bygget/repareret stænger og undervist i det. Det kan læres og synes jeg relativt nemt. Ovenstående hjemmeside har jeg blot hurtigt skimmet og kan allerede se at der er ting jeg ville gøre anderledes og ikke er helt enig i. Der er vel også mange andre sider der beskriver dette men hvis du gerne vil have det vil jeg gerne tage mig tid til at skrive en vejledning til bevikling og lakering og hvordan jeg ville gøre det anderledes. Bare sig til. Men hvis du har garanti på stangen kan det måske være værd at vente på rep. eller ny stangdel?
Mvh Poul  
Til top
Per Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Per Andersen

Tilmeldt:: 22 Jan 2007
Geografisk: Esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2016 kl. 17:50
Som nævnt kan en del af problemet være at det kan være svært at holde ordentligt fat på stangdelene, hvilket f.eks kan gå ud over nærmeste stangøje.
Et trik kan være at holde fast med et par stykker opklippet cykelslange eller et par f.eks 15x15 cm af det skridsikre undelægningsmateriale, som kan købes i rulle i div. discount og supermarkeder (ca 20 kr). Hav det altid liggende i fisketasken.
Mvh. Per
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2016 kl. 19:35
Hej Ole,
Tak for dit input. Virker så simpelt at man skulle tro det var løgn, og jeg havde gerne haft den viden for 5 dage siden.
Gik selv igang med voldsomme blindkast m. min stang, for at få samlingen til at arbejde så dybt i klinken at jeg kunne påvirke den problematiske samling. Er ikke klar over om det var det der gjorde udslaget, men det var herefter at adskillelsen lykkedes med voldsomme korridinerede modtræk.
Nu ved jeg hvad jeg skal prøve næste gang.
/Nicolai
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2016 kl. 19:36
Hej Lars,
Hvorfor er det kulde der skal til?
/Nicolai
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2016 kl. 19:44
Hej igen...
Jeg ka se af Hennings henvisning til en anden tråd, at kulden udvider kulfiber, og som oftest den største diameter mest, og er det tilfælde, så giver det jo god mening.
/Nicolai
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2016 kl. 19:45
Hej igen...
Jeg kan se af Hennings henvisning til en anden tråd, at kulden udvider kulfiber, og som oftest den største diameter mest, og er det tilfælde, så giver det jo god mening.
/Nicolai
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2016 kl. 19:57
Hej Per og Poul Erik,
Tak for jeres input. Diverse øvelser med stangen bag ryggen, knæhaserne eller lign. er kendt og prøvet. Det virkede bare ikke i den omtalte situation.
Fluer binder jeg skam, og et par stænger er også bygget, så jeg mener nok at have styr på beviklinger, lak m.m., MEN...hvordan jeg får renset stangen for den eksisterende og nu skadet bevikling er jeg ikke helt med på. Jeg vil jo også gerne finde den rigtige/matchende tråd, svarende til de øvrige beviklinger, og her er jeg på dybt vand.
Stangen er købt hos forhandler i Dk, så jeg forhører mig lige her, men alternativt var en hjemlig stangbygger som bare kan sit kram at foretrække, frem for eget forsøg. Jeg har nok ikke helt tiltro til en egne evner her.
/Nicolai
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum