Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Passer hjulet?

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Passer hjulet?
    Sendt: 10 Jul 2016 kl. 19:01
Hej alle. 

Jeg er begynder hvad ang. Fluefiskeri. Jeg købte et "sæt" med stang og hjul og var så nede på kastekursus ved grejbiksen i Trige og i den ombæring fik jeg købt en noget bedre Line end den der sad på til start. Fik at vide dengang at det næste jeg burde skifte var mit hjul (hjulet jeg fik med i sættet er et Okuma hjul i sort plast) men nu er spørgsmålet så. Hvordan finder jeg ud af om et hjul passer til den stang jeg har? Passer alle hjul på min stang eller hvordan?  Fisker primært i pt. Søer (hvis det har noget at sige)

Fortsat god aften derude 😀
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2016 kl. 19:52
Hej Dennis. du bliver nød til at fortælle hvilken stang du har før folk kan hjælpe dig :-)
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2016 kl. 20:00
Citat: Dummiz

Hej alle. 

Jeg er begynder hvad ang. Fluefiskeri. Jeg købte et "sæt" med stang og hjul og var så nede på kastekursus ved grejbiksen i Trige og i den ombæring fik jeg købt en noget bedre Line end den der sad på til start. Fik at vide dengang at det næste jeg burde skifte var mit hjul (hjulet jeg fik med i sættet er et Okuma hjul i sort plast) men nu er spørgsmålet så. Hvordan finder jeg ud af om et hjul passer til den stang jeg har? Passer alle hjul på min stang eller hvordan?  Fisker primært i pt. Søer (hvis det har noget at sige)

Fortsat god aften derude 😀

De fleste hjul er lavet efter en standard, så umiddelbart vil alle hjul passe.

Men hvis dit hjul ellers er helt og kan dreje rundt, er der ingen grund til at skifte det, altså lige bortset fra hensynet til Grejbiksens omsætning. Wink
Hjulet bruges mest til opbevaringen af linen, så brug du det du har, til du ved om fluefiskeriet er noget for dig, grejfeberen skal nok komme helt af sig selv, hen ad vejen.

K&B 
Mvh
Henning
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2016 kl. 20:52
Det er altid lækkert med et fedt hjul, men kiloprisen er ret høj....Wink
Jo lettere hjul des dyrere nærmest......
Hjulet er som ovenover nævnt mest til opbevaring af Line.
Jeg brugte selv de billige leeda hjul i starten. Til sidst var de så slidte at der skulle nyt til. Men de holdt vel de første tre-fire år. Nok til at afgøre om man for alvor skulle gå med i fluefiskeri-grejræset.
Mit dyreste hjul er et scierra tx1 til en tusse.... mere vil jeg ikke ofre på et fluehjul. Så hellere lidt mere på stang og Line LOL
Men pas på, man bliver hurtigt en grej-nørd Hug
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2016 kl. 10:21
Citat: Ole K.

Det er altid lækkert med et fedt hjul, men kiloprisen er ret høj....Wink
Jo lettere hjul des dyrere nærmest......
Hjulet er som ovenover nævnt mest til opbevaring af Line.
Jeg brugte selv de billige leeda hjul i starten. Til sidst var de så slidte at der skulle nyt til. Men de holdt vel de første tre-fire år. Nok til at afgøre om man for alvor skulle gå med i fluefiskeri-grejræset.
Mit dyreste hjul er et scierra tx1 til en tusse.... mere vil jeg ikke ofre på et fluehjul. Så hellere lidt mere på stang og Line LOL
Men pas på, man bliver hurtigt en grej-nørd Hug

Det kunne jeg godt forestille mig man blev Smile så tror jeg bare jeg fortsætter lidt endnu med det hjul jeg allerede har. Tak for svarene Smile
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2016 kl. 10:44
det lyder som et Okuma Airframe du er udstyret med.
Det er ikke et topklasse hjul, men du vil sikkert fungere fint til at starte med.
Fluehjul til put & take fiskeri, dansk kystfiskeri og havørredfiskeri i åen behøver ikke være de dyre hjul - til disse typer fiskeri er hjulet bare et sted at have opbevaring af linen. Det vigtigste er at line og stang passer sammen, og her kan det godt betale sig at bruge lidt penge da kvalitet og pris følges ad på dette punkt
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2016 kl. 18:53
Citat: moesby

det lyder som et Okuma Airframe du er udstyret med.
Det er ikke et topklasse hjul, men du vil sikkert fungere fint til at starte med.
Fluehjul til put & take fiskeri, dansk kystfiskeri og havørredfiskeri i åen behøver ikke være de dyre hjul - til disse typer fiskeri er hjulet bare et sted at have opbevaring af linen. Det vigtigste er at line og stang passer sammen, og her kan det godt betale sig at bruge lidt penge da kvalitet og pris følges ad på dette punkt

Da jeg var på kaste kursus prøvede jeg peder's (hedder han ikke det?) stang og hold op hvor var det en flad fornemmelse at komme tilbage til min egen stang. Ikke så megét pga. Af stængerne men den Line jeg fik med sættet lystrede som et stykke slatten garn :D så købte den samme Line som Peder havde på hans stang dog tog vi den Line der passede til min stang. Tror jeg gav mellem 6-700 for den. Så linen er helt fin Smile kunne dog godt tænke mig en lidt blødere stang også 
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2016 kl. 00:06
Gå aldrig ned på hjulet.. Set mangen fluefisker miste deres livs drømmefisk pga billigt/ dårlig bremse på fluehjulet.. Bare mit personlige indput 
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2016 kl. 19:11
jeg startede selv mit fluefiskeri med et okuma airframe

siden hen har jeg været forbi vision deep, danielsson, waterworks, sage og abel

Der er ingen tvivl om at specielt de sidste og dyreste hjul er super flotte og giver masser af ejerglæde.

men snakker vi fiskeri efter danske havørreder og regnbuer i put and take søer så er okuma airframe altså et super stabilt hjul der bare altid virker.

Jeg ynder og vise dette billede, når folk snakker om at de behøver de dyre hjul til de store fisk



Redigeret af René H.N. - 12 Jul 2016 kl. 19:18
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2016 kl. 19:24
Citat: René H.N.

jeg startede selv mit fluefiskeri med et okuma airframe

siden hen har jeg været forbi vision deep, danielsson, waterworks, sage og abel

Der er ingen tvivl om at specielt de sidste og dyreste hjul er super flotte og giver masser af ejerglæde.

men snakker vi fiskeri efter danske havørreder og regnbuer i put and take søer så er okuma airframe altså et super stabilt hjul der bare altid virker.

Jeg ynder og vise dette billede, når folk snakker om at de behøver de dyre hjul til de store fisk


Hold da op en pæn fisk :D
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2016 kl. 21:57
Citat: René H.N.



jeg startede selv mit fluefiskeri med et okuma airframe
siden hen har jeg været forbi vision deep, danielsson, waterworks, sage og abel
Der er ingen tvivl om at specielt de sidste og dyreste hjul er super flotte og giver masser af ejerglæde.
men snakker vi fiskeri efter danske havørreder og regnbuer i put and take søer så er okuma airframe altså et super stabilt hjul der bare altid virker.
Jeg ynder og vise dette billede, når folk snakker om at de behøver de dyre hjul til de store fisk




Jeg kan også godt lide denne her:

Kents havørred

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2016 kl. 03:38
Eller denne http://youtu.be/Ai8eR-QqlZM helt uden hjul! Wink
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2016 kl. 11:47
Hej Dennis,

Hvis du nu alligevel bestemmer dig for en ny "rulle" så vær opmærksom på at der ikke er for stort gab mellem spole og spolehus da linen kan smutte der ind.. 
Mvh Finn
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum