Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvide Sande - Betaling for fiskeri fra indermolen

 Besvar Besvar
Forfatter
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvide Sande - Betaling for fiskeri fra indermolen
    Sendt: 01 Jul 2016 kl. 11:39
Uden det skal ende i en sh*tstorm om DSF Wink vil jeg høre om der er sket noget i forhold til deres udmelding sidste år omkring betaling for fiskeriet på inder molerne i Hvide Sande? Citat fra deres hjemmeside:  "Danmarks Sportsfiskerforbund er forundrede over, at der nu kræves fiskekort til den populære fiskeplads. Forbundet undrer sig desuden over, hvorvidt institutionen har ret til at udstede bøder og vil undersøge, hvor i lovgivningen de eventuelt skulle have hjemmel til det. Generelt ser forbundet kritisk på det nye tiltag."


Vh. Klas
Til top
Claus Eriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Claus E. Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus E. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2016 kl. 12:40
Hej Klas

Det ser ikke ud til, at der er sket noget, men det var måske en idé at spørge forbundet. Det er ikke sikkert, at de ser dit opslag.

Jeg kan se, at Hvide Sande Sportsfisker Center har udvidet området i år til også at gælde ydermolerne. Jeg mener ikke, at de var med sidste år.

Knæk & Bræk

Mvh.

Claus

Redigeret af Claus E. - 01 Jul 2016 kl. 13:57
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2016 kl. 14:55
Hej

Er der nogen der ved, om der opkræves "bøder" af fiskere uden "adgangskort", og som eventuelt har et billede af skiltningen ved havnen/slusen?

Mvh Henrik
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2016 kl. 17:36
Her er svaret:
http://www.hvidesande-sportsfiskercenter.dk/betalingszoner

Mvh. Ejler
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2016 kl. 20:09
Det lyder da som et fornuftigt initiativ :-)
På kanten af det døde hav
Morten Andersen 
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2016 kl. 20:10


Redigeret af MORTEN ANDERSEN - 03 Jul 2016 kl. 20:14
Til top
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2016 kl. 08:20
Morten den forstår jeg ikke lige! Hvad er et fornuftigt initiativ? 

Personligt synes jeg det er dybt forkasteligt, at forlange penge for at fiske fra en dansk strand ("strand" iflg. Wikipedia - "Strand er den yderste del af kysten, der støder op mod havet og til dels beskylles af dette" ) med undtagelse af det statslige fisketegn. Man må i henhold til naturbeskyttelsesloven: "10.4. Offentlighedens adgang til strande (lovens § 22 og bekendtgørelsens § 1-2, 25, 27 og 28)
Strande, generelt 
Strandbredder og andre kyststrækninger er åbne for færdsel til fods, kortvarigt ophold og badning. Det er tilladt kortvarigt at have en båd uden motor liggende på strandbredden. I perioden 1. april - 30. september skal hunde føres i snor. På privatejede strande må ophold og badning ikke finde sted inden for 50 m fra beboelsesbygninger.  

En anden problematik er, at der ikke er en aldersgrænse på, hvornår du skal betale for at fiske fra Hvide Sandes strand/mole. Hvis du tager din søn med på 4 år og han har en fiskestang skal der betales!

Hvis man vil have dækket udgifterne for de facilliteter der er etableret, så opkræv pengene når de benyttes og ikke for dem der står 3 timer på molen og fisker.

Og nu bliver det politisk:
For mig er det ikke et spørgsmål om, at jeg ikke har 60 kroner så min søn og jeg kan fiske fra molen 1 gang om året i Hvide Sande, men det er princippet i, at indføre et P&T princip ved vore kyster, som almindeligvis er tilgængelig for alle.

God sommer.


Redigeret af Bendtsen - 04 Jul 2016 kl. 08:44
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2016 kl. 09:08
Klas, helt enig i din betragtning.

Der kan hurtigt komme brugerbetaling flere andre steder.

Nu er der f.eks tænkt på lystfiskere , ved udvidelsen af Skovshoved havn. , Der er bla. renseborde , og så er der bygget platforme
se billede.
Der er så ikke betaling :-)

Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2016 kl. 19:28
Jeg løb for nylig, tilfældigt ind i en af de lokale, vi kom til at snakke makrelfiskeri i Hvide Sande, da jeg nævnte betalingen af fiskeriet ved slusen og molerne, sagde han at det kun var hvis man brugte det nye ophold/rense hus, ved slusen på nordsiden. Det gjorde så at jeg og min svigersøn fiskede på ydermolen uden at betale først. Det agter jeg at gøre igen, når jeg besøger byen næste gang for at fiske.
I princippet har forbundet vel ikke noget at gøre med fiskeriet i Hvide Sande !
Knæk og bræk til alle
Jens Lygum.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2016 kl. 23:53
Citat: Lygum

I princippet har forbundet vel ikke noget at gøre med fiskeriet i Hvide Sande !
Knæk og bræk til alle
Jens Lygum.


Forbundet er da ellers ivrige for at blande sig i alt hvad der hedder lystfiskeri i DK. De blander sig i fisketegnsmidlerne og har fået raget størstedelen af dem til sig, selv om de kun er små 19-20.000 medlemmer.
De vil også blande sig i fredninger og lystfisker etik og æstetik.
De blander sig langt ud over hvad man må forvente og ofte ikke i tråd med hvad den brede befolkning ønsker.
Man skal vist være mere end glad for forbundet for at syntes deres arbejde er ret meget bevendt i brede lystfisker kredse.

Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2016 kl. 03:59
Klas
Når jeg skriver "et fornuftigt initiativ" mener jeg såfremt ordningen kan afhjælpe det til tider stinkende svineri med affald og indvolde der smides til højre og venstre, er jeg som lystfiskere gerne med til at betale lidt for faciliteterne.
Havnen er kommunalt /State/privat ejet og ejer er vel i sin gode ret til at bestemme over området.
Se bare alle de dejlige moler som i "terrorens navn" i dag er lukket land for Lystfiskerne og godtfolk.
Reglerne omkring adgang til strandene er jeg helt med på.
På kanten af det døde hav
Morten Andersen 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2016 kl. 13:14
Jeg lagde mærke til at de skrev "adgangskort" og ikke "fiskekort".

Det giver jo en helt anden betydning, nemlig at man køber sig adgang til et privat/ikke-offentlig område. Det er på dette område man kan fiske. Dog skal man stadig være i besiddelse af statsfiskekortet da det næppe hører ind under noget lukket put and take system.

Det er ikke meget anderledes end at købe et dagkort til en å hvor man i princippet køber sig adgang til at gå på privat jord (gennem forening/lodsejer/fiskeret).


Til top
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2016 kl. 13:41
Hej Finn.
I min optik er der fri adgang til Danmarks kyster uanset om det er en havnemole eller badestrand. Du kan eksempelvis heller ikke forhindre adgang til en privat bade/bådebro, omend du kan henstille at der ikke fiskes fra privat bro. Prøv at se link som er fra Svendborg kommunes hjemmeside (blot et eksempel på administrationspraksis).

Jeg har skrevet til DSF, da de jo i sin tid lovede at undersøge sagen, men har endnu ikke hørt fra dem. Hvorom alting er, synes jeg personligt det er en glidebane og rigtig ærgerligt for danske og udenlandske lystfiskere. Det er fint med faciliteter til lystfiskerne, men man skal da se det som en investering i turismen og ikke som en direkte indtægtskilde.

Vh. Klas
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2016 kl. 15:34
Hej Klas,

Det har du ret, men jeg tror DSF har skrevet fejl når de skriver "fiskekort" eller også er de galt på den.

Hvide Sande Sportsfisker Center skriver selv på deres side "adgangskort" og hvad det giver ret til.

Lovmæssigt kan der dog ikke henvises til naturbeskyttelsesloven og den offentlige adgang da havne er omfattet af en særskilt havnelov.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2016 kl. 21:46
Hmm.. At blande adgang til lystfiskeri sammen med evt. svineri langs vores kyster hører SLET ikke sammen, da det absolut er to forskellige ting, man taler om her!!

Indenfor alle interesser - private såvel som proff. vil der altid være nogle, der opfører/arter sig langt udover hvad de fleste andre udøvere ville gøre i div. situationer!.

Aktuelle situation med betaling af/til/for et fiskeristed - uanset hvor! - er i mit perspektiv blot endnu et indgreb i den tidligere frie danske natur, hvor alle kunne fiske hvor de ville - når de havde lyst - uden at skulle betale "stort" for det, under multible regler!..

Tingene er selvf. ændret over tid, men selve grundlaget bør såvidt muligt stadigvæk bestå, da det netop er dette, der gør, at den enkelte person kan opleve/nyde naturen på den oprindelige måde uden, at skulle tænke på, div. regler/priser der selvf. ødelægger den dybe naturoplevelse - der "engang var" ...

For mange mennesker - for lidt vand - for store egoer/magt/grådighed hos få!..

De bøjler bør smides helt ud, og et helt nyt skab bygges med plads til alle faktuelle interesser med ekstra plads til nye idèer, samt et absolut ubrydeligt udgangspunkt fra et naturudviklende tiltag, totalt uden hensyn til "vores" egennyttige indstilling til "fisk i egen fryser/grill etc. "

Hvorfor skal så mange "svinebindes" af så få - bare fordi de har pengene til det?






Til top
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2016 kl. 13:17
Svaret fra DSF:

"Kære Klas – tak for din mail. 

Der står på Sportsfiskercenterets hjemmeside, at beløbet giver adgang til deres arealer:

http://www.hvidesande-sportsfiskercenter.dk/adgangskort

Altså ikke for retten til at fiske, som man jo betaler for gennem fisketegnet. Det er derfor vores umiddelbare vurdering, at det ikke er ulovligt. Men dermed ikke sagt, at vi er udelt begejstrede for arrangementet. 

Der er dog også positivt at sige om initiativet – bare det, at lystfiskeriet og vores behov for renseborde og is tages alvorligt, er jo et stort plus. 

Der er så vidt vides ikke uddelt bøder til personer, som ikke har ønsket at betale for adgangen til faciliteterne. Det kan jo skyldes, at de selv – ligesom vi gør – vurderer, at det retslige grundlag for udstedelse af en afgift er tyndt, hvis personen ikke bruger faciliteterne og kun fisker.  

Bedste hilsner

Kaare Manniche Ebert

Fiskebiolog"

Så må man gøre op med sin egen samvittighed om man vil støtte projektet økonomisk eller ej.

Vh. Klas

Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2016 kl. 13:50
Citat: Raymond Holm

Klas, helt enig i din betragtning.

Der kan hurtigt komme brugerbetaling flere andre steder.

Nu er der f.eks tænkt på lystfiskere , ved udvidelsen af Skovshoved havn. , Der er bla. renseborde , og så er der bygget platforme
se billede.
Der er så ikke betaling :-)





Fandme smart Smile


Redigeret af Kevin rostrup - 11 Jul 2016 kl. 13:51
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2016 kl. 14:04
Mon ikke Ringkøbing-Skjern Kommune har tjent det ind på de turister der har valgt at fiske der igennem årene og smidt penge i kommunens virksomheder ??

Håber DSF får stoppet dette overtramp af vores grundlov 
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Aug 2016 kl. 22:33
Nærige og griske venstre bønder i Vestjylland kan ikke få nok     og vil helst selv undgå at bidrage med noget - sådan er det bare herovre,
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Aug 2016 kl. 22:39
Jeg er alvorligt bange for at Ringkøbing Skjern bønderne skyder sig selv i foden med sådan et fuldstændig uforskammet og urimelig opkrævning. Jeg tænker på de hundredvis af turister det står og her forår og efterår og fanger et par sild og om sommeren hvor man har taget sit barn med for få en hyggelig dag- der er nok ikke mange turister der kan se det fornuftige i det - men så kan man vel køre andre steder hen. uforskammede venstre pak . . så skråt op med Hvide sande.. I har selv ødelagt havet   - nu skal I have hentet penge ind på en anden   og usympatisk måde. fy for s....
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Aug 2016 kl. 22:41
Ja det med det døde hav har du ret i det har erhvervsfiskerne selv ødelagt fuldstændigt. sammen med bønderne .- .
Til top
Jesper Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jehan29

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jehan29 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2016 kl. 23:07
Tjaa når jeg indimellem frekventere molerne i Hanstholm og betragter det svineri "lystfiskere" efterlader deroppe, så undre jeg mig sku over at havnen ikke opkræver et gebyr til at dække renovation og rengøring. Så hvis det hedengang så bare tilnærmelsesvis sådan ud i Hvide Sande, kan jeg nu godt forstå at man ønsker bedre forhold og økonomi til renholdelse. I den forbindelse er det vel værd at bemærke at de fleste havneområder IKKE er offentlige og derfor pr automatik ikke bare giver alle og enhver ret til at benytte dem. At mange havne idag, lader os lystfiskere hygge os er jo dejligt, men vi burde måske passe lidt bedre på det vi sommetider bare går rundt og tager for givet. Indimellem er vi lystfiskere vores egen værste fjende!
Mvh
Jesper Hansen
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2016 kl. 21:56
Svineri af lystfiskere bør straffes individuelt og ikke kollektivt!.

Lige som når folk smider deres skrald langs vejene og i skovene. Det kan ikke være rigtigt, at de der opfører sig eksemplarisk, skal betale for oprydning efter andre.

Men penge skal der naturligvis altid til, og derfor skal penge til overvågning skaffes, således svinemiklerne kan få en klækkelig bøde/andet - der så kan gå til, at fjerne deres samt andre svinekollegaers svineri via evt. egen samfundstjeneste/renovation, som man jo allerede bruger indenfor andre områder.

Mvh. - Kim
Til top
Søren Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
racedue Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 181
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér racedue Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2016 kl. 07:47
Kan godt forstå at havnen vil have lidt penge for at rydde op .
https://www.youtube.com/watch?v=SSz7M2vot6Q

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2016 kl. 22:36
Hej Søren - kan ikke lige finde det du hentyder til via dit link!

Brug hyperlinket der er tilknyttet (lige over beskedfeltet), når du sætter link ind :)


Redigeret af kikophil - 16 Aug 2016 kl. 22:37
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres