Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gjenudsætning af laks

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gjenudsætning af laks
    Sendt: 25 Jun 2016 kl. 13:14
Bær over med den lidt norskinspirerede variant af ordet genudsætning...Wink

Lige kommet hjem fra en fisketur i Storå. Ingen fangst, men så 1 drivende brun død laks og en anden død fisk ved modsatte bred. Det gør at man lige tænker efter en ekstra gang.
Er det ok som fiskeriet bedrives? 

I Norge fangede jeg i uge 24 en laks på 9 kg på blink. Blinken sat med alle kroge helt nede i gællerne, så det var godt at den ikke var en cm længere (100 cm+), så den skulle have været genudsat efter Orklas kvoteregler...Men, nej var uheldet ude skulle denne ikke levedygtige laks have været aflivet alligevel og afleveret på et lokalt plejehjem og laksen ville så ikke indgå i min personlige laksekvote og iøvrigt ikke gå til spilde. 

Som det fremgår af info-materiale om genudsætning udarbejdet af Norske lakseelver og Norges Jeger og Fiskeforbund "Fisk som bløder fra gællerne og fisk som ikke får tilbage livskraften skal ikke sættes tilbage".

Hvorfor har man ikke samme system i Danmark? Det må skyldes at man har mistillid til de danske lystfiskere og ikke tror en sådan ordning kan håndteres uden at der bliver snydt med systemetEmbarrassed

Noget andet er så, at vi alle skal gøre hvad man kan for ikke at skade den fisk, der skal genudsættes. Har man fået laks med hjem er det nok en god ide at fiske på en måde så dybe krogninger undgås og i øvrigt vise lidt mådehold, hvis man havner i et laksebonanza. Det burde efter min mening ikke være nødvendigt at fighte mere end 3-4 laks på en og samme dag. Her er jeg enig med Per Steen fra Læsø som kommenterer på emnet under fangster på www.SVSTORAA.dk den 22. juni efter at have fanget 4 laks i Storå på 2 timer og så pakker sammen for dagen " jeg deltager ikke i ræset om flest laks pr. dag. Det kunne andre nok også lære af. Vi er jo sportsfiskere!"

Efter de norske oplysninger i ovenfor nævnte info-materiale dør 7 % efter genudsætning og i dette tal figurerer nok ikke de laks der i første omgang ikke kunne genudsættes pga. dyb krogning.


Redigeret af Jakob Larsen - 25 Jun 2016 kl. 13:38
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2016 kl. 18:30
Her de norske anbefalinger vedr. genudsætning af laks (Norsk institut for Naturforskning)


Citater fra NINA

"Hvordan krogstørrelser påvirker risikoen for skader er endnu uklart"

"Det anbefales at fisk med skadede gæller ikke genudsættes"

"Ved ormefiskeri er der en tendens til at fisken kan kroges dybt nede i svælget hvor krogen gør større skade"

"13 % af de genudsatte genfanges i løbet af sæsonen" (stor variation mellem elve)

"Fiskeren har selv et ansvar for at fiskeriet foregår forsvarligt når fisk skal genudsættes"

"Er man i tvivl om fisken vil overleve bør den aflives"

I øvrigt ikke et ord om cirkelkrogeWink


Redigeret af Jakob Larsen - 02 Jul 2016 kl. 08:23
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2016 kl. 12:31
Fisketur til Storå i formiddag. En lille hanlaks på krogen, men desværre kroget i gællerne af den dobbeltkrogede Red but str. 6. Vandtemperatur her til middag 15,4 C.
Nu har jeg så 2 gange i min storå-karriere måtte lade en blødende laks glide med strømmen vel vidende at den vil dø. 
Er jeg virkelig den eneste, der synes at det er en syg og uetisk måde vi forvalter laksen på ? - Eller holder I andre bare mund og lader tingene gå sin skæve gang?

Det er faktisk ikke så svært at gøre systemet bedre. 

For det første skal man anvende grej, der ikke medfører en forøget risiko for dyb krogning. Den del synes jeg generelt at flydelinefiskeri lever op til, men skal vi til at fiske med kroge hvor krogspidserne peger opad?..vil det hjælpe?

Når skaden så er sket, skal fisken selvfølgelig aflives. Der sendes fra åen en SMS til fiskerisammenslutningen fx. SVS og fisken afleveres til en institution eller andet velgørende formål. Alt andet end at slippe den halvdød ud i åen er bedre end det nuværende forvaltningssystem.

Nu var min laks så kun ca. 58 cm og derfor ikke en vigtig avlsfisk for vildlaksebestanden. Så hvorfor ikke fjerne fredningen og kvotereguleringen fuldstændigt fra disse laks under 70 cm? Laks er der jo nok af - Storå runder snart nr. 1.000 i år.

Jakob Larsen
biolog


Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2016 kl. 22:21
Til top
Bent Mollerup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
B. Mollerup

Tilmeldt:: 09 Jul 2016
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B. Mollerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2016 kl. 16:57
Kære Jacob Larsen. Jeg forstår godt, hvis du er dybt frustreret og undrer dig lige så meget som jeg over de manglende kommentarer på dit indlæg, der efter min mening er særdeles relevant. 
Men jeg er nu sikker på, at folk her på 123nu udmærket kan forstå dig og følge dig. Årsagen til de manglende svar og reaktioner skyldes "bare" en frygt for at få ørerne i "laksemaskinen". Der er jo desværre idag så mange penge i lakse-turismen, og status i det at fiske/fange laks, at ingen tør ytre sig kritisk om det massive catch & release fiskeri, der finder sted efter kvoterne for længst er opfisket...
Kritik kunne jo medføre, at man bliver udelukket af det "hellige" laksebroderskab... eller måske endda bliver ekskluderet som medlem af LF26 eller Skjern Å Sammenslutningen. 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2016 kl. 17:14
Kære Bent

Ja, du har nok ret Wink Jeg tror gerne på at folk ikke vil have ørene i "laksemaskinen" som du kalder det.
Jeg har sådan set ikke noget mod catch & release efter laks i nødvendigt omfang især hvis det går ud på at sikre en genetisk sund bestand af store laks. Det skal efter min mening bare forgå på en måde, så man ikke er tvunget til at gå på kompromis med egne etiske principper og derfor ikke skal "genudsætte" en ikke levedygtig fisk over mindstemålet. Samme overvejelser har man haft i Norge og fundet en fin løsning på problemet.



Til top
Bent Mollerup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
B. Mollerup

Tilmeldt:: 09 Jul 2016
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B. Mollerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2016 kl. 18:42
Tanken er både god og smuk. Men hvordan skulle det udføres i praksis? Personligt tror jeg ikke at danske laksefiskere har den rette moral til, at det kan gennemføres...
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2016 kl. 19:46
Nej, hvis der havde været tiltro til de danske laksefiskere, var det nok indført allerede.
Så det er nok den norske model med en ekstra troværdigheds sikkerhedsfaktor, der er brug forWink Derfor skal der også sendes en SMS fra fiskeren til forvaltningen fra åen inden "laks til indlevering" bæres op til bilen. En udsat død laks bidrager ikke positivt til bestanden, men er derimod genstand for offentlighedens berettigede kritik og udsagn som "hvad har I gang i?".
Til top
Bent Mollerup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
B. Mollerup

Tilmeldt:: 09 Jul 2016
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B. Mollerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2016 kl. 19:29
Enig, hr og fru Danmark ville med garanti få morgen-youghurten galt i halsen, hvis de vidste, HVOR dårligt mange danske lystfiskere behandler de fisk, de fanger! 
Hvad mener du i den forbindelse om den udbredte brug af levende agnfisk? 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2016 kl. 22:51
Levende agnfisk har haft sin helt egen tråd (16 dec. 14). Der er den forskel at den skadede laks kan jeg ikke lovligt undgå at genudsætte mens jeg godt kan undgå at fiske med levende agnfisk.
Til top
Bent Mollerup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
B. Mollerup

Tilmeldt:: 09 Jul 2016
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B. Mollerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2016 kl. 21:32
Hvis man vil være 100% sikker på at undgå at skulle genudsætte en skadet laks, kan man da bare tage konsekvensen og lade være med at fiske i lakseåerne,  når kvoterne er opbrugt. Så det er vel lige så meget et valg som brugen af levende agn!?
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2016 kl. 22:50
Du tager kvotereglerne som de foreligger, som noget der har baggrund i en nødvendighed. Det gør jeg ikke. Med lystfiskergrej går det ikke at fange en så stor andel af bestanden, at denne trues, når bestanden har en størrelse, som det nu ses i Storå. Derfor er der rigeligt plads til at der etableres et system, så der ikke genudsættes ikke levedygtige laks. Når jeg fisker i Storå er det også et fiskeri efter havørred, hvilket mit valg af agn afspejler, men du har da ret i, at man ikke risikerer at skade laks hvis man helt holder sig væk fra åen...

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum