Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Der er noget galt i Danmark

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Der er noget galt i Danmark
    Sendt: 05 Jun 2016 kl. 23:00
John - jeg forstår ganske enkelt ikke dit sidste indlæg. Kan du prøve at omformulere?
Tænk før du skriver....
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AK

Tilmeldt:: 05 Dec 2015
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2016 kl. 12:46
Jan, det jeg tror John mener, er at vi selv finansierer vores arbejde med etablering af gydebanker i Lindenborg. Uden hjælp fra andre end de respektive kommuner. 
Hvad det arbejde så bliver belønnet med, kan man bl.a se på Nordjysk Lystfiskerforenngs hjemmeside under fangster. 
Jeg fisker selv, hvor åen 'bider sig selv i halen' og overalt i åen er man enig om, at 2015 var det bedste år nogensinde og i år har vi haft opgang af store fisk, siden beg af april!
Vi har gode forhold til etablering af gydebanker og der mener jeg at rugekasser en en super kickstart til dette arbejde, ihvertfald duer det ikke at sætte 'flygtningefisk' ud. Det viser alle erfaringer. 



Redigeret af AK - 06 Jun 2016 kl. 14:17
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2016 kl. 12:49
Det lyder jo som en fornuftig tilgang, man dyrker i Lindenborg Å. I princippet modarbejder man jo sig selv mod at opnå det optimale, hvis man tonser de forædte dambrugsfisk ud i et vandløb, hvor der er en bestand. Så flot, at man har dokumenteret, hvad der er optimalt.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2016 kl. 18:40
Det er 90 år siden man begyndte at sætte fisk ud i Lindenborg å Det er også snart 90 år siden Nordjysk Lystfiskeriforening købte opstemnings retten af Lindenborg gods for 10000 kr samlet ind blandt medlemmerne Man ansatte en til at passe stigbordene og 3 år senere blev de sprængt væk alle de ting har foreningen og dens medlemmer selv betalt Medlemmerne fortsætter med det arbejde der blev startet for mange år siden og det bærer frugt i dag Så en lille sjov ting vi blev for omkring 40 år siden ekskluderet af forbundet det er efter min mening det det bedste der kunne ske for foreningen Foreningen er sågar lodsejer det vil nogen nok mene er frastødende men det giver mulighed for SAMARBEJDE med andre lodsejere og det var det samarbejde der førte til eksklusionen foranlediget af Støvring lystfiskerriforening Så man må sige 90års arbejde giver pote så det vil noget Der er nok nogle foreninger der burde skele til hvad der gjort i Lindenborg det kan sagtens gøres andre steder bare man har viljen men det er der desværre nogle der ikke har
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2016 kl. 19:38
Citat: lasse hagebro

Det havde nok været bedre, såfremt de to herrer NRE og JP havde sat sig ind i,hvad det drejer sig om, i stedet for at skændes inden byrdes.Wink

Du må undskylde at jeg svarer så sent, men der skal jo først og fremmest være tid til, at få fanget nogle fisk, og så var der også lige et grejloppemarked i lørdags, som der skulle bruges lidt tid på.

Men når det nu det formelle er klaret, så vil jeg sige, at jeg nok mener, at jeg har sat mig meget grundigt ind i dit projekt med rugekasser, og jeg ser helt klart rugekasserne som fremtidens løsning på behovet for udsætninger.

For som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, så er fiskepresset så stort på havørrederne og laksene, at naturen aldrig vil kunne følge med, og derfor vil der ud i al fremtid skulle udsættes yngel.

Og jeg skændes ikke med JP, hans argumenter er jo blot reciteringer af det natur romantiske ævl, som DTU-Aqua og DSf i årevis har lukket ud.


Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2016 kl. 19:46
Citat: Kjeld Willerslev

Jan,
du går jo i fælden, som Riisen lægger ud. Han elsker åbenbart provokationen, og den kommer jo nærmest hver gang han beriger os med skriverier.

Du er jo også en af de meget trofaste og standhaftige DSF partisoldater, og da Jan Persson tilsynelade ikke kan eller ikke vil svare på mit spørgsmål, så kan jeg passende sende det videre til dig.

Findes der en en rimelig og logisk forklaring på, hvorfor DSF ikke gør nogle indsigelser over, at DTU-Aqua bruger mere end halvdelen af lystfiskernes indbetalinger til fisketegnet på, at lønne en 30-40 biologer…?
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
AK

Tilmeldt:: 05 Dec 2015
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér AK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2016 kl. 20:00
Hvis nu Ebbe Risen og Jan veksle tlf. numre, kunne de så ikke tage deres krig op derigennem, uden at forstyrre os andre.
Det er ikke lige den drejning vores gale (gode) ven fra Sdr. Resen vil have debatten skal gå. 😉
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2016 kl. 11:11
Riis,
jeg er DSF medlem, men det betyder ikke, at jeg er ukritisk partisoldat, som du prøver at udnævne mig til, slet ikke.

Men det fører ikke til noget at drøfte kritiske emner her og for fuld udblæsning med dig. Du har sjældent sat dig grundigt ind i emnerne, og da din aktion som regel mere handler om at være negativ overfor DSF og DTU, så ender det altid i tom og ligegyldig snak.

Jeg kan ikke forklare DSFs holdninger mht. DTU. Jeg er heller ikke enig med måden, fisketegnsmidlerne bliver brugt på. Hvis du fulgte grundigt med i debatten her, så kunne du læse tidligere, at jeg gerne så vores fiskepleje revurderet, og som tilføjelse, så gælder det også pengeformidlingen.

Hvor har du biologernes lønstørrelser fra, og hvor mange penge af fisketegnmidlerne der rent faktisk går direkte til kun biologlønninger?? Med ret stor sandsynlighed, så er det noget du gætter dig til.

Men tråden her handler stadigvæk ikke om DSF og DTUs samarbejde, men om brugen af Lasses rugekasser som en del af fiskeplejen, og et muligt stop for udsætning af forspiste hurtigvoksende putfisk, hvor rugekassen nogle steder kunne skabe en bedre og mere naturlig yngel.

Start selv en tråd, hvor du kan debattere med "Belinda", I er ganske sikkert helt enige. I to kunne jo også starte et alternativt forbund. Det kan da kun blive en succes. Der er nok ca. 300.000 lystfiskere som medlemsgrundlag, heraf de ca. 200.000 med fisketegn. Du skal så kun fraregne det antal medlemmer, som DSF har p.t.
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2016 kl. 12:57
Citat: Kjeld Willerslev

Men tråden her handler stadigvæk ikke om DSF og DTUs samarbejde, men om brugen af Lasses rugekasser som en del af fiskeplejen, og et muligt stop for udsætning af forspiste hurtigvoksende putfisk, hvor rugekassen nogle steder kunne skabe en bedre og mere naturlig yngel.

Det er jo netop DTU-Aqua og DSF som i fællesskab er enige om, at spænde ben for Lasses rugekasser, men det er måske ikke gået op for dig, og derfor handler debatten også om, hvorfor gør de det…?


Redigeret af NRE - 07 Jun 2016 kl. 14:31
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2016 kl. 13:10
Riis,
spørg dem selv. De er de eneste, der har en sikker mening om, hvad de mener. Jeg kan ikke hjælpe dig med, hvad de tænker...

Så skriv du til de rigtige hoveder.

Kan du dokumentere, hvad DTUs biologer får i løn direkte fra fisketegnsmidlerne?? - Nu må du sgu forklare det. Du må jo vide det.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2016 kl. 14:45
Citat: Kjeld Willerslev

Kan du dokumentere, hvad DTUs biologer får i løn direkte fra fisketegnsmidlerne?? - Nu må du sgu forklare det. Du må jo vide det.

Jeg kan dokumentere, at DTU-Aqua snupper en god del over halvdelen af lystfiskernes og fritidsfiskernes indbetalinger til fisketegnet.

Halvdelen af 36 mill er 18 mill kroner, og en biologs årsløn er ca. 400.000, +/- 20.000 alt eter anciennitet, derfor går der ca. 50 biologers årslønninger på de ca. 20 mill, som DTU-Aqua snupper i kassen med fisketegnmidler.


Redigeret af NRE - 07 Jun 2016 kl. 16:30
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2016 kl. 15:00
xx

Redigeret af NRE - 07 Jun 2016 kl. 16:30
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2016 kl. 16:27
Nre det ville måske være en fordel hvis du i fremtiden gav links til dine kilder på infos, dine passer ikke tit overens med andre herinde så derfor ville det fjerne en masse misforståelser :-)
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2016 kl. 19:34

Tja… Ronny, her i disse moderne EDB-tider, hvor samfundet kræver, at alle borgere skal ha' NemID og ordne alting on-line, der burde man egenlig kunne forvente, at der et sted lå et komplet og samlet regnskab for alle de indtægter og udgifter, som der i forbindelse med fisketegnet, men sådan er det ikke, og det ligner en bevidst strategi, at dele af regnskaberne er spredt rundt på forskellige URL's, og at DTU-Aqua kun i et meget begrænset omfang gør rede for anvendelsen af de fisketegnsmidler, som de bare sådan lige snupper.



Redigeret af NRE - 07 Jun 2016 kl. 19:35
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2016 kl. 21:48
Der kan findes en del her. Under handlingsplan og bilag for 2016. Jeg kan ikke tage linket direkte ud og mener det er svært at overskue. I hver tilfælde for mig, der er både ordblinf og talblind.
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 07 Jun 2016 kl. 21:52
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2016 kl. 09:32
Riisen,
altså ingen egentlig dokumentation - fortsat kun en påstand - men måske med noget rigtigt i den - selvfølgelig ender fisketegnsmidlerne i det "store" regnskab

Jeg har fulgt dine energiske angreb på både DTU og DSF i en del år, og jeg kan da kun anerkende, at du bruger meget energi på det herinde. Som regel er du halvdårlig forberedt, selv om du i en del tilfælde har noget ret i det, du kritiserer.

Men hvorfor pokker stiller du ikke op til en post i bestyrelsen hos DSF. Formandsposten har lige være på valg uden modkandidater til den siddende formand, og der var også et par andre ledige poster, du kunne gå efter.

Så kunne du lave revolution indefra. Det kunne da være rigtig spændende for alle.

Men når jeg læser i referaterne fra §7 udvalget, hvor man kan læse udtryk som "Lystfiskerne mener....", så ærgrer det mig en hel del, at vi ikke har en rigtig stor organisation, en organisation med flertallet af danske lystfiskere som medlemmer.

mvh
Kjeld -
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2016 kl. 17:05
Nu er det jo sådan Kjeld, at du ikke som enkelt person kan komme i bestyrelsen, mig bekendt, da du som medlem uden for en forening kun har ret til at betale og intet andet (meget belejligt). Formanden blev vel valgt med stående applaus (som nok var aftalt på forhånd).Det er at stikke blår i øjnene på NRE at postulere at han kan stille op til formandsvalget
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2016 kl. 19:48
Citat: Kjeld Willerslev

Riisen,
altså ingen egentlig dokumentation - fortsat kun en påstand - men måske med noget rigtigt i den - selvfølgelig ender fisketegnsmidlerne i det "store" regnskab

Jeg kan jo også vende den om og sige, at det er dig der skal dokumentere din påstand om, at mine oplysninger om anvendelsen af fisketegnsmidlerne ikke er korrekte.


Redigeret af NRE - 08 Jun 2016 kl. 20:41
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2016 kl. 20:41
Citat: pip_ser

Nu er det jo sådan Kjeld, at du ikke som enkelt person kan komme i bestyrelsen, mig bekendt, da du som medlem uden for en forening kun har ret til at betale og intet andet (meget belejligt). Formanden blev vel valgt med stående applaus (som nok var aftalt på forhånd).Det er at stikke blår i øjnene på NRE at postulere at han kan stille op til formandsvalget

Man skal da ha' en IQ et godt stykke under, hvad der er normalt for en gennemsnitsdansker, hvis man skal føle trang til, at træde ind som nikkedukke i DSF's bestyrelse.

Se bare hvordan det gik med Thomas Søbirk, han blev meget hurtig træt af hans bestyrelsespost, og mon ikke det skyldes, at DSF bliver enerådigt drevet af Verner W. Hansen.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 09:08
Riisen,
jeg mener nu, at der har været bestyrelsesmedlemmer i DSF, som ikke var indvalgt som foreningsrepræsentanter. Jeg er ikke 100% sikker, men mener det nu alligevel, at det har været tilfældet.

IQ behøver så ikke være et problem for dig i relation til at komme i bestyrelsen. Men at du skulle blive headhuntet er nok at stille for store forhåbninger.

Men gider du kun kritisere, ikke deltage ud fra de muligheder, som er besluttet demokratisk, så er det jo blot "sur luft i blå ringbind".

mvh
Kjeld
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 23:37
Citat: Kjeld Willerslev

Men gider du kun kritisere, ikke deltage ud fra de muligheder, som er besluttet demokratisk, så er det jo blot "sur luft i blå ringbind". 

DSF er ikke en demokratisk forening, hvor alle medlemmer har stemmeret, når der skal vælges bestyrelse, og det er da temeligt sygt, at DSf der kun repræsenter nogle få procent af de danske lystfiskere, opkaster sig til at være hele Danmarks Sportsfiskerforbund.

Og li'som jeg ikke behøver at være medlem af Ventre eller ha' stemt på det parti, for at kunne  kritisere den siddende regerings politik, så er det tåbeligt, når DSF-partisodaterne gang på gang argumenterer med, at man ikke må kritisere DSF, så længe man ikke er medlem af forbundet.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2016 kl. 10:19
Riis,
Jeg har intet mod kritik af DSF, overhovedet ikke, men hvis du vil ændre noget, og ikke bare lukke luft ud, så er du nød til at hoppe inden for. Det kan så kun ske indenfor de regler, der findes. Derefter kan du så arbejde for at ændre det. Det ved du jo også godt.

Der blev på kongressen i år vedtaget en mulighed for de direkte medlemmer med en form for repræsentation. Hvordan den kommer til at virke i praksis, får vi vel at se, når DSF starter næste hvervningsprojekt. Så giv lige bestyrelsen en chance.

Jeg er meget enig mht. at den demokratiske proces kunne være meget anderledes.

Det har jeg også selv stillet forslag om med "hver mand sin stemme" plus en masse andet, som desværre kræver en organisationsudvikling med en alvorlig satsning i en total modernisering af organisationen.

Så på det punkt er vi meget enige. Men vi kan ikke få det ændret ved at skrive her.

Vi er også enige om, at situationen var langt bedre, hvis den største lystfiskerorganisation formåede at indeholde f.eks. 75% af alle lystfiskere. Det ville give en magtfaktor, som vi ville have enorm glæde af.

Derfor burde det til enhver tid vigtigste spørgsmål for den til enhver tid siddende bestyrelse være: "Hvordan kan vi skabe en sådan interesse". For at ramme et sådan mål, så skal der gøres en helt anden organisationsform og til en helt anden kontingentstørrelse, ellers var det mål her allerede.

Men det orker jeg ikke at kaste mig ud i her.

mvh
Kjeld - vil du ændre alvorligt på regeringens politik, så må du enten fjerne regeringen eller hoppe ind i partiet og så oplære dem af den vej. I det mindste hvis det skal fylde noget.
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2016 kl. 20:40

Citat: Kjeld Willerslev

Riis, 

Jeg har intet mod kritik af DSF, overhovedet ikke, men hvis du vil ændre noget, og ikke bare lukke luft ud, så er du nød til at hoppe inden for. Det kan så kun ske indenfor de regler, der findes. Derefter kan du så arbejde for at ændre det. Det ved du jo også godt.


Det er faktisk min indtryk, at der er flere registrerede brugere her på Lystfiskerforum, end der er medlemmer af DFS, så derfor når jeg ud til mange flere lystfiskere, når jeg bringer min kritik af DSF her.


Der blev på kongressen i år vedtaget en mulighed for de direkte medlemmer med en form for repræsentation. Hvordan den kommer til at virke i praksis, får vi vel at se, når DSF starter næste hvervningsprojekt. Så giv lige bestyrelsen en chance. 


Jeg er meget enig mht. at den demokratiske proces kunne være meget anderledes. 


Det har jeg også selv stillet forslag om med "hver mand sin stemme" plus en masse andet, som desværre kræver en organisationsudvikling med en alvorlig satsning i en total modernisering af organisationen. 


Så på det punkt er vi meget enige. Men vi kan ikke få det ændret ved at skrive her.


Nu om stunder kunne Internettet bruges til, at sende ethvert større spørgsmål til urafstemning blandt medlemmerne, og man kunne lave det sådan, at det er et uafhængigt revisionsfirma der modtager og optæller stemmerne


Vi er også enige om, at situationen var langt bedre, hvis den største lystfiskerorganisation formåede at indeholde f.eks. 75% af alle lystfiskere. Det ville give en magtfaktor, som vi ville have enorm glæde af. 


Derfor burde det til enhver tid vigtigste spørgsmål for den til enhver tid siddende bestyrelse være: "Hvordan kan vi skabe en sådan interesse". For at ramme et sådan mål, så skal der gøres en helt anden organisationsform og til en helt anden kontingentstørrelse, ellers var det mål her allerede. 


Men det orker jeg ikke at kaste mig ud i her.


DSF er og bliver et jysk åfiskerforbund, og derfor burde DSF udsende nogle klare og utvetydige signaler om, at forbundet gerne ser, at der stiftes nogle selvstændige forbund for f.eks. søfiskere, havfiskere, kystfiskere, trollingfiskere, medefiskere, o.s.v.


- vil du ændre alvorligt på regeringens politik, så må du enten fjerne regeringen eller hoppe ind i partiet og så oplære dem af den vej. I det mindste hvis det skal fylde noget. Smile 


Man kan også stifte et helt nyt parti…Wink

Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2016 kl. 12:21
Riis,
du har efter min mening desværre et åndeligt handicap ved, at du sjældent sætter dig helt grundigt ind i sagerne bl.a. historien.

Bestyrelsen i DSF forsøgte faktisk for nogle kongresser siden, mener det var i 2010, at skabe en opdeling af forbundet i forskellige fiskerimæssigt opdelte interessegrupper, hvor de skulle virke ret selvstændigt. Den gik ikke hjem. Foreningerne ville den ikke pga. af forskelige detaljer, som jeg efterhånden har glemt. Ingen er jo fuldkommen

Selvfølgelig kunne man lave selvstændige organisationer, men så ville man miste den fordel, der trods alt er i stordrift ved en overordnet organisation.

Selvfølgelig er DSF meget præget af de jyske å-interesser, logisk når langt de fleste medlemmer kommer derfra. Der er heller ikke voldsomt mange medlemmer på Fyn og på Sjælland. Det vil man nok gerne ændre, men der er forsvundet en hel del medlemmer fra Sjælland. Hvordan Fyn har udviklet sig, kan jeg ikke huske.

Jeg så også meget gerne et meget anderledes forbund, og det har jeg forsøgt at beskrive internt. Den model ville dog kræve en alvorlig satsning, fordi den også indehold meget lavere kontingenter.

Man kan altid have meninger om kontingenternes størrelse, om de er for høje, eller hvad, men givet er det, at har man, som en del ikke-å-foreninger, et kontingent for en senior i størrelse ca. 600 kroner, så fylder forbundets 375 kroner rigtig meget i foreningens økonomi.

Vi har derfor også set nogle foreninger, som har adskilt foreningen og forbundet, ved at man har selve foreningen uden for DSF og så en ren DSF-forening ved siden af, hvor sidstnævnte kun koster forbundets kontingent. Så kan de der ønsker det kombinere de to medlemsskaber. Det giver frivillighed, og DSF må så sørge for, at varen og prisen passer sammen.

Vi har i de senere år set nogle hvervningsprojekter fra DSF, og der kommer noget igen, og på kongressen i år vedtog man en ny opdeling i medlemsformer med junior, ungdom, senior og familie, og hvor junior er helt gratis fra næste år og ungdom til kun 260 for et helt år. Til gengæld ryger senior- og familiekontingenterne op, desværre, og der kommer et støttemedlemsskab til 100 kroner og et VIP-medlemskab til 950 kroner.

Hvordan hvervningsmodellen bliver, kender vi ikke i detaljer endnu, men noget sker der da. Fremtiden bliver da ret spændende. Hvad mine forventninger er til de tiltag, vil jeg ikke drøfte her nu, jeg vil også se detaljerne først, før jeg sætter mine forventninger helt på plads.

Men var det så, "skide", nemt, og løsningerne lå lige for, så var de vel kommet for længst.

Det med at lave en nyt og konkurrerende forbund i dette lille land, hvor rigtig mange lystfiskere ikke gider organisere sig, det er en håbløs tanke. Hvem skulle så sidde i §7 udvalget osv. Det er jo forsøgt og endte i en heftig krig, har jeg fået fortalt. Jeg oplevede den ikke selv pga. erhvervsinteresser.

Vi har vel kun omkring 300.000 lystfiskere, som reelt kan siges at være potentielle medlemmer. Kun ca. 200.000 løser fisketegn. Hvor mange af de 300.000, der er pensionister og ungdom under 18 år kan jeg ikke gennemskue. Ingen har mig bekendt sat rimelig sikre størrelser på de to grupper. Tallet vi undertiden hører om mindst 600.000, tror jeg ikke på.

Da Claus Eriksen samlede idéer sidste år, afleverede du så et totalt gennemarbejdet og detaljeret forslag med organisationsform, kærneområder, kontingenter osv. ?????

Det var da en glimrende mulighed for at præge udviklingen. Udnyttede du den til fulde, eller havde du for travlt med at debattere her.
mvh
Kjeld
Tilføjer lige et PS. Sorry Lasse at din tråd er endt i denne debat.
Jeg skal nok stoppe her, når Riisen har beskrevet hans geniale forlag til det nye forbund afleveret til Claus Eriksen/DSF sidste år.

Redigeret af Kjeld Willerslev - 11 Jun 2016 kl. 12:29
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2016 kl. 13:21
Ok Kjeld.
Jeg starter bare en ny. Der er sket en masse positivt. Men jeg skal jo også have tid til det. Det må jo ikke gå ud over fiskeplejen og oplæring af de unge mennesker, som er fremtidens lystfiskere.
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro



Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2016 kl. 20:55



Citat: Kjeld Willerslev

Det med at lave en nyt og konkurrerende forbund i dette lille land, hvor rigtig mange lystfiskere ikke gider organisere sig, det er en håbløs tanke. Hvem skulle så sidde i §7 udvalget osv. Det er jo forsøgt og endte i en heftig krig, har jeg fået fortalt. Jeg oplevede den ikke selv pga. erhvervsinteresser.


Bare det, at du på forhånd vil betegne et nyt forbund for f.eks sjællandsk søfiskere, som et konkurrerende forbund, det viser med al ønskelig tydelighed, at DSF og dets trofaste støtter er problemet, og at de aldrig kan blive løsningen på noget som helst.


DSF burde se et forbund af sjællandske søfiskere som en medspiller, der udfylder en opgave som DSF ikke er i stand til at løse.


Jeg er selv medlem af Lystfiskeriforeningen der er en af Sjællands største foreninger med knap tusind medlemmer, og hvis den skulle melde sig ind i DSF, så ville det koste 350.000 kroner om året, og hvad ville medlemmerne få de penge…?


Problemet er, at Lystfiskeriforeningens medlemmer ikke vil få noget på plus-kontoen for et medlemsskab af DSF, der er ikke blevet udsat gedder og sandarter i de sjællandske søer i de sidste ti år, og der bliver heller ikke brugt fisketegnsmidler på opkøb af erhvervsmæssig fiskeret i søerne, men DSF støtter til gengæld et forbud mod brugen af levende agnfisk.


Og da DSF ikke kan tilbyde nogle reelle fordele til de sjællandske foreninger, som hovedsageligt består af sø, hav og kystfiskere, så har en årlig kontingentforhøjelse på 350 kroner pr. medlem ikke nogen gang på jord.


Jeg vil faktisk gå så langt, at jeg vil konstatere, at DSF's eneste eksistensberettigelse er, at forbundet søger for, at der hver år bliver brugt X-antal millioner kroner på udsætninger af havørred- og lakseyngel i de jyske åer. 


Og DSF's modstand mod Lasse's rugekasser kan godt skyldes, at forbundet er bange for, at rugekasserne vil medføre, at mange af åforeninger kunne blive selvforsynende med yngel, og derfor ikke ville ha' behov for udsætninger af dambrugsfisk.

Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2016 kl. 09:57
Du kom altså ikke med et guddommeligt forslag til Claus Eriksen/Forbundet sidste år, hvor du fik alle muligheder for det. Synd, meget synd, Riisen du havde en herlig mulighed, som du åbenbart fravalgte.

Enig mht. kontingentet, som dog ikke er 350 kroner, men 375 og næste år 395. Det er et alvorligt problem, og netop derfor så jeg gerne et langt lavere kontingent. Bladet, som nogen elsker, andre er bedøvende ligeglade med, er en medvirkende årsag til kontingentets størrelse. Det er logik. Derfor så jeg også hellere en model med et kontingent på ca. 200 kroner, slet ikke noget blad, kun hjemmeside, Facebook og elektroniske nyhedsbreve, og så et organisation, som fokuserer på nogle få, men helt vigtige kærneområder, væk med foreningsmodellen, altså alle som direkte medlemmer, hver mand én stemme, landet opdelt i regioner med hver et bestyrelsesmedlem, en betalt arbejdende bestyrelsesformand, fuldtidsløn, og samtidig chef for sekretariatet, som samtidig kunne slankes meget.

Det ville være en satsning, men over tid, tror jeg på, det ville være en levedygtig model, som kunne samle mange medlemmer. Det er der så rigtig mange, som mener ikke vil kunne fungere.

Men når du kun vil kritisere, så gider jeg ikke bruge mere tid på den ged.

Mht. kære Lasses finurlige rugekasser, jo, der mangler en seriøs debat om, hvordan de kunne indgå i fiskeplejen, og hvordan fiskeplejen i det hele taget kunne omstilles, så vi slipper for de overfodrede kanibalfisk. Rugekassen som en kickstarter og nødhjælpskasse, og masser, masser og atter masser af vandløbspleje.

Og så skulle Lasse nok på et personligt første-elsker-kursus, så Lasse kunne lære at håndtere DTU Aqua med kærlighed. Det ved Lasse så godt, at jeg anbefaler ham. Det er søde mennesker i DTU, Lasse og DTU er blot kommet lidt skævt ind på hinanden. Så Lasse - Make Love....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2016 kl. 12:15
Hej Kjeld
Kan du huske teksten i "Admiralens Vise". WinkDet er nok ikke lige mig. Så vil jeg hellere appellere til sund fornuft. Det går jo den rigtige vej alligevel.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2016 kl. 22:31
Citat: Kjeld Willerslev

Enig mht. kontingentet, som dog ikke er 350 kroner, men 375 og næste år 395. Det er et alvorligt problem, og netop derfor så jeg gerne et langt lavere kontingent. Bladet, som nogen elsker, andre er bedøvende ligeglade med, er en medvirkende årsag til kontingentets størrelse. Det er logik. Derfor så jeg også hellere en model med et kontingent på ca. 200 kroner, slet ikke noget blad, kun hjemmeside, Facebook og elektroniske nyhedsbreve, og så et organisation, som fokuserer på nogle få, men helt vigtige kærneområder, væk med foreningsmodellen, altså alle som direkte medlemmer, hver mand én stemme, landet opdelt i regioner med hver et bestyrelsesmedlem, en betalt arbejdende bestyrelsesformand, fuldtidsløn, og samtidig chef for sekretariatet, som samtidig kunne slankes meget.  

Jeg kender flere lystfiskerklubber, hvor det bliver betragtet som et forsøg på, at skabe en dårlig stemning, at nævne DSF på den årlige generalforsamling. Og et årligt kontingent på næsten 400 kroner er da fuldstændigt vanvittigt, det vil helt sikkert medføre, at der er endnu flere foreninger som dropper medlemskabet af DSF.


Det er da også årsagen til, at DSF er enige med DTU-Aqua om, at de med alle midler skal modarbejde Lasse's rugekasser, for hvis foreningerne selv kan sørge for fiskeplejen, så har de ikke behov for de dambrugsfisk som DSF kan skaffe dem, og de kan spare udgiften til medlemskabet af DSF, og bruge pengene lokalt. 


Når foreningerne ikke har behov udsætninger af dambrugsfisk, så kan DTU-Aqua ikke ta' sig godt betalt af fisketegnsmidlerne for bestandsanalyser, rådgivning, udsætningsplaner, overvågning og selve udsætningerne.


Og så kunne fisketegnsmidlerne anvendes til, at opkøbe vandløb og de privat ejede søer, som så kunne lægges ind en naturfond, der om 40 eller 50 år vil eje hovedparten af alle danske vandløb, og de søer som ikke er ejet af staten. 

Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum