Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Maj Fluer?

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Maj Fluer?
    Sendt: 27 Maj 2016 kl. 09:12
Jeg synes, der har været meget stille omkring oplysningerne omkring majfluefiskeriet her i 2016.

Jeg så klækkende majfluer i Gels å - Sønderjylland, den 13. maj, men det var ganske få , så jeg fiskede ikke tørflue, og der var heller ikke fisk oppe og ringe.

I den lokale Jels å og Nørre å, var der ikke majfluer i omløb.

Har vejret trukket sæsonen?

I de mindre åer i Ribe systemet, synes jeg at der ikke er meget lidt grødevækst, men det kan være at hukommelsen svigter desangående, men Jels å plejer, at have et flot tæppe af vandranunkler, men det kan jo også være vejret, der spiller ind herWink

Mvh
P.K.
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2016 kl. 11:06
Hej per
Det kunne være fordi vi fik varme efterfuldt af frost og så sommervarme i løbet af 3 uger vi har egentlig ikke haft et forår men er gået fra vinter til sommer.
Michael Nielsen
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2016 kl. 11:33
Citat: PK

Jeg synes, der har været meget stille omkring oplysningerne omkring majfluefiskeriet her i 2016.

Jeg så klækkende majfluer i Gels å - Sønderjylland, den 13. maj, men det var ganske få , så jeg fiskede ikke tørflue, og der var heller ikke fisk oppe og ringe.

I den lokale Jels å og Nørre å, var der ikke majfluer i omløb.

Har vejret trukket sæsonen?

I de mindre åer i Ribe systemet, synes jeg at der ikke er meget lidt grødevækst, men det kan være at hukommelsen svigter desangående, men Jels å plejer, at have et flot tæppe af vandranunkler, men det kan jo også være vejret, der spiller ind herWink

Mvh
P.K.

Hej Per,

Der er gang i klækningerne ved Gudenåen af både Danica og Vulgata.
Så sent som i aftes så jeg Vulgata helt nede forbi Bjerringbro. Parringen og spinnerfaldet skete ved 21 tiden.


Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2016 kl. 12:05
Hej Finn.

Ja, det kunne jeg tænke mig. 

Jeg har fisket mange år i øvre Guden å, og har haft det indtryk, at at åen er tidlig med majfluer, og også har klækning af alle 3 arter majfluer i længere tid.

Desuden kan der sammen med de første klækninger, på nogle strækninger være en del Stone Fly især den gule, og er der samtidig Yellow May, så er det mærkeligt nok de gul Stone Fly, der virker.
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 27 Maj 2016 kl. 12:06
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2016 kl. 20:08
Hej Per.
Her til aften var jeg på cykel forbi Nørreåen ved Slevad bro. Der var pænt med majfluer i luften og på vandet.
De tre små fisk der står under træet lige nedstrøms broen var meget flittige til at æde godbidder fra overfladenSmile
Mvh Ole 
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2016 kl. 23:00
Hej Ole.

Tak for responsTongue

Ja, tænk engang, at under det træ ved broen, har det i mere end 40 år, været retningsgivende for, om der er klækninger igang, maj fluer og alt mulig andet gennem sæsonen.

Det var ikke altid været småfisk der står der, jeg har taget flere af de gamle bækørred, fra fra den ægte Nørre å stamme, helt op til 50 cm., og da Stallingen var på sit højeste, har vi tit få fisk på de 45 cm.

En sjov ting ved Slevad bro, er at der i mange år var et optræk fra Jels å, af meget store strømskaller, ofte på over 35cm. og større, og når sådan en flok var parkeret ved broen i flere dage, var åens gedder, og store ørreder rigtig i hug, og ja da kunne en wobler godt give sæsonens største fisk.

Sammen med skallerne trak der en del søørreder fra Jels sø i halen på skalle stimerne, og ud for Oksenvad Kirke, i hølet, ja der kunne man i majfluesæsonen pludselig få søørreder på den halve meter.

En skælprøve i en given situation, med en 54cm. ørred viste sig, at være en ægte søørred, til stor moro for salige C.A.Ø. Volden, som godt vidste, at der fra gammel tid trak sørreder op i Nørre åWink 

Jeg anede ikke en dyt om søørreder, men fik et fint brev fra biologerne med reultatet af skælprøven, så den var god nok, og en dejlig overraskelse.

Mvh
P.K.


Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2016 kl. 23:23
Hej Per.
Der er stadig nogle af de store bækørreder derude.LOL
Over de sidste fire år har sønnen og jeg fået 3 over 50 cm. 54, 56 og 57 cm. I Nørreåen, Gram og Fladså. En hvert sted. Kun den største er hjemtaget. Den havde slugt en kondomspinner og kunne ikke klare en genudsætning. Dead
Og der er taget et par andre over 50 også. En enkelt i år vist også. 

Men årets bedste fangst kommer forhåbentlig i morgen. Vi skal med supporter bussen til Brøndby hvor Sønderjyskes Fodbold herrer forhåbentlig vinder sølvmedaljerClapi superligaen 
Jeg skal i hvert fald gøre mit på tribunen LOL
Fortsat god weekend.

Vi ses sikkertved åen engang igen 
Mvh Ole 


Redigeret af Ole K. - 28 Maj 2016 kl. 23:36
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2016 kl. 08:21
Ja, så fik jeg tid til at runde Nørre å ved Slevad bro. Og ja vores fisk ved broen ringer lystigt, og så skal jeg hilse at sige, at der var maj fluer i rå mængderTongue

Selv om jeg har set det her sceneri siden 1972, så bliver jeg lige imponeret over at der kan være så mange insekter. Jeg bliver aldrig træt af de scener med masser af majfluer.
Fiskeriet? ja enten var fiskene forædt, ellers også var de gå til køjs, en bette bækørred var alt hvad det kunne blive til, men 2 timer blandt majfluerne, er belønning nok, i en meget flot natur, og ja tropevarme igen i dagWink

Mvh
P.K. som er tosset med majfluefiskerietSmile
Til top
Nordahl Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
www.ULFISK.com

Tilmeldt:: 20 Feb 2014
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér www.ULFISK.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 20:21
De er derude og det er lige nu de mæsker sig i den fede Danica-møller!
I det sydjyske var jeg heldig at låne en lækker-bækker i omegenen af den halve meter i lørdags. Læs evt. mere her: https://ulfisk.com/2016/06/08/massive-attack/Mit link
Så det er bare med at komme afsted :-)

Redigeret af www.ULFISK.com - 09 Jun 2016 kl. 20:27
Ultralight Spinning
- Feel your Fish !
http://www.ULFISK.com
Til top
flemming kaae neergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
flemming n

Tilmeldt:: 16 Aug 2011
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flemming n Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2016 kl. 20:32
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum