Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Scierra 2016 (Salis)

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Sørensen Avatar

Tilmeldt:: 10 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Scierra 2016 (Salis)
    Sendt: 11 Maj 2016 kl. 19:37
Hej

Jeg overvejer et kystsæt, og har læst lidt om de nye Scierra stænger. Vil høre om der er nogle som har erfaringer med dem?
Præcist overvejer jeg en Salis #8, idet jeg har en #6 i forvejen. Samt at jeg måske gerne vil smide med nogle poppers efter en gedde her i sommer.

Så vil gerne høre jeres mening om det, og om der evt. er et andet alternativ inden jeg går ud og bruger 2500 kr på et sæt?


Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2016 kl. 20:24
Hej Morten.

Jeg har tilvalgt Sierra Salis i en kl. 6, og det har jeg på grund af, at jeg vil have en stang, som kan kaste i hårdt vejr, og jeg må indrømme, at selvom jeg har RST - ORVIS - Zpay - T&T - Sage osv., så synes jeg, at det er den stang i samlingen, der kan tumle det hårdste vejr. - Den kaster godt nok forrygende, og er pt. til at erhverve for 1499kr flere steder.

Jeg kører med flere vægt på stangen og synes at 16g. passer til mig, men mit gedde fiskeri kræver i de fleste tilfælde 17g., men det klarer stangen også.

Nu skal det lige tilføjes at mine flueliner er lidt specielle, idet det er Lawson splejset sammen med en running line, altså en type forvokset WF line, og det virker fortrinligt til mig, og jeg bruger en del at mine liner med sammen splejset running line og skydehoved, og jeg har mange ekstra spoler, så jeg skifter bare spolen, og er så er jeg igang med et andet setup.

Mvh
P.K.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2016 kl. 08:21
Men hvor gamle er de "RST - ORVIS - Zpay - T&T - Sage osv.", du sammenligner med en ny stang, der sker vel udvikling på det område? 
Mvh
Henning
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Sørensen Avatar

Tilmeldt:: 10 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2016 kl. 11:02
Okay, godt at høre positivt om den :)
Hvis det er en klasse 6 stang du har, og du bruger 16, 17 grams liner. Er det ikke ret meget? kan se på Scierra's hjemmeside står der 13-15 gram for en klasse 6 stang.

Jeg har selv et skydehoved på 18 gram, og Scierra skriver at deres klasse 8 skal bruge 17-19 gram. Så regnede med at bruge den line jeg allerede har?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2016 kl. 12:27
Ja, der står jo så meget på de forskellige stænger, jeg går ikke så meget op i det, jeg skal bruge stangen som et redskab, der passer til mit fiskeri, og det betyder meget tit, at jeg har et par ekstra gram på linen, og det passer så til min kastestil, og det fiskeri jeg dyrkerWink

Min erfaring stammer fra en lang karriere som instruktør, og man kan vel tænke over, hvor meget skal man have af oplysninger før det går galt. Jeg har desvære set alt for mange, der har opgivet deres ellers udemærket fluestang, fordi man har bildt vedkommende ind, at den line i den vægt passer til stangen, og ja så viser det sig at setuppet slet ikke passer til vedkommende kastestil, så i min verden skal man få prøvet stangen, med de forskellige vægte, og reelt skulle man jo også have lov at prøve ude ved vandet, for der kan være meget stor forskel på græs, og ude på ens fiskepladser.

Jeg mener at meget af den snak, der omkring vægte og moderne stænger, er ren teori, og det koster på den lange bane, at man ikke får sine stænger afprøvet.

Mvh
P.K.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2016 kl. 12:35
Hej Henning.

Ja, hvor gamle er de stænger? du kan vel huske, at der er op til 25 års garanti på nogle mærkerWink
Jeg har hele årgangen frem til i dag, men jeg er gammel konkurrence kaster, og har som sådan ikke noget problem med at kaste, vis tingene er tilpasset, og jeg har aldrig haft stænger, der ikke kunne kastes med, heller ikke blandt kursisterne, men jeg har haft meget møg i hænder, der ikke passer sammenCry
Jeg har altid mine stænger ordnet sådan, at de passer til mit fiskeri, og så er jeg ligeglad med, om stængerne er røde eller blå, dyre eller billige, det skal virke, og den omtalte Salis, er simpelthen købt, da den falder imellem alle de andre stænger, passer til mit fiskeri og er billig, og sandsynligvis holder min tid ud.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 14 Maj 2016 kl. 14:27
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2016 kl. 17:24
Citat: PK

Hej Henning.

Ja, hvor gamle er de stænger? du kan vel huske, at der er op til 25 års garanti på nogle mærkerWink
Jeg har hele årgangen frem til i dag, men jeg er gammel konkurrence kaster, og har som sådan ikke noget problem med at kaste, vis tingene er tilpasset, og jeg har aldrig haft stænger, der ikke kunne kastes med, heller ikke blandt kursisterne, men jeg har haft meget møg i hænder, der ikke passer sammenCry
Jeg har altid mine stænger ordnet sådan, at de passer til mit fiskeri, og så er jeg ligeglad med, om stængerne er røde eller blå, dyre eller billige, det skal virke, og den omtalte Salis, er simpelthen købt, da den falder imellem alle de andre stænger, passer til mit fiskeri og er billig, og sandsynligvis holder min tid ud.

Mvh
P.K.

Hej Per.

Jeg synes ikke du svare på mit spørgsmål. 
At der er stænger der har 25 års garanti, og at du er gammel konkurrencekaster, har vist ikke rigtigt noget at gøre med, hvor god eller dårlig en Scierra Salis er, og hvad er det for noget, du har "hele årgangen frem til i dag" af? - men lad mig spørge på en anden måde.

Hvis man skal kunne bruge din sammenligning, af Scierra Salis mod div. RST - ORVIS - Zpey - T&T - Sage stænger, er man efter min mening, (og sikkert også andres!) nødt til at vide hvad det er for stænger, der indgår i sammenligningen. Ellers kan du jo bare påstå, at Salis overgår alle andre stænger, men det er måske det du mener? 
Mvh
Henning
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2016 kl. 22:02
Nu tror jeg ikke, at jeg påstår, at Silas overgår alle stænger, men at jeg gør opmærksom på, at jeg til mit fiskeri finder, at Silas er et fremragende supplement til mine stænger, i min private samling.

Dine konklusioner er ren ordkløveri, og det er absolut ikke noget jeg vil blandes ind i!

Mvh
P.K.




Redigeret af PK - 14 Maj 2016 kl. 22:03
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2016 kl. 11:54
Citat: PK

Nu tror jeg ikke, at jeg påstår, at Silas overgår alle stænger, men at jeg gør opmærksom på, at jeg til mit fiskeri finder, at Silas er et fremragende supplement til mine stænger, i min private samling.

Dine konklusioner er ren ordkløveri, og det er absolut ikke noget jeg vil blandes ind i!

Mvh
P.K.



Ret skal være ret, jeg har taget munden for fuld, du siger ikke at Salis overgår andre stænger, men du siger den overgår alle de stænger, som du ikke vil indvie os i hvad er for nogle, når det gælder hårdt vejr, med følgende udsagn: 
"Jeg har tilvalgt Sierra Salis i en kl. 6, og det har jeg på grund af, at jeg vil have en stang, som kan kaste i hårdt vejr, og jeg må indrømme, at selvom jeg har RST - ORVIS - Zpay - T&T - Sage osv., så synes jeg, at det er den stang i samlingen, der kan tumle det hårdste vejr. - Den kaster godt nok forrygende".

Hvis du nu vil snakke dig uden om ovennævnte "ordkløverier", burde du nok have været politiker frem for at anmelde fiskestænger!Wink  

Mvh
Henning
Til top
Erik Thykjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Erik Thykjær Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2006
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Erik Thykjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2016 kl. 12:00
Kære Henning

Delvom jeg tænker du har ret; mener jeg heller ikke at din kritiske attitude giver særlig god mening. Nå alt kommer til alt er det med oplevelse af stængers kvalitet og kasteformåen dybt subjektivt. Måske skulle du i stedet blot sige hvad du oplever og lade Pers venlige indlæg stå for sig selv. På den måde kunne vi have undgået at en høflig forespørgsel endnu engang ender i unødvendigt mundhuggeri.

Venlig hilsen og god Pinse

Erik Thykjær
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2016 kl. 08:12
Helt enig med hr Thykjær
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2016 kl. 08:20
Men jeg synes ikke at man skal have for stiv en kæp til geddefiskeri.

( eller til noget andet fiskeri )

Men kender ikke til den omtalte stang.

Som Per skriver så kommer det meget an på line setuppet i forhold 

til dine personlige præferencer.

Hilsen Jan
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2016 kl. 10:11
kære henning
det kan godt være at per kunne have formuleret det her lidt andreledes
Ret skal være ret, jeg har taget munden for fuld, du siger ikke at Salis overgår andre stænger, men du siger den overgår alle de stænger, som du ikke vil indvie os i hvad er for nogle, når det gælder hårdt vejr, med følgende udsagn: 
"Jeg har tilvalgt Sierra Salis i en kl. 6, og det har jeg på grund af, at jeg vil have en stang, som kan kaste i hårdt vejr, og jeg må indrømme, at selvom jeg har RST - ORVIS - Zpay - T&T - Sage osv., så synes jeg, at det er den stang i samlingen, der kan tumle det hårdste vejr. - Den kaster godt nok forrygende".
det ændre ikke på at manden (og her skal siges at han er en af de store kapaciteter vi har i DK) han har ret både til at have sin egen mening og i påstanden
for det helt afgørende i et fluekast er det rigtige linesetup
hvis du ikke vil tage pers ord for det, så måske hr Henrik Mortensen
og nu citerer jeg : man kan tage den dyreste stang man kan finde, og den kaster ad H til med den forkerte line
så kan man tage den billigste stang i bilka, og med den rigtige line vil den udkonkurerer den anden til hver en tid.
 
mvh
kent

Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2016 kl. 10:39
Hvis man siger,  en Sage, Orvis osv,  kaster bedre i hård vind, end f.eks. en Scierra, eller omvendt  - er det så ligegyldigt hvilken serie eller model , der er tale om?

Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2016 kl. 13:17
hej Henning
i princippet ja
det afgørende er at man har den rigtige linesetup til stangen
det er ikke fordi jeg har det mindste imod de dyre mærker som sage orvis osv
men fakta er at det er linen som er det vigtigste
der er selvfølgelig serier inden for alle mærker der er designet specefikt til forskellige formål
feks sage salt som jeg ikke tror at nogen, heller ikke Per tvivler på er en kastekanon i vinden, hvis den har det rigtige setup. Så selvfølgelig har den enkelte stangserie også relevans med det rigtige setup.
mvh
kent
Til top
Lars Uldum Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars Uldum

Tilmeldt:: 11 Okt 2003
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Uldum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2016 kl. 13:53
Er det ikke sådan at de såkaldte saltvandsstænger
ud over at være monteret lidt anderledes op , har en kraftigere bund del 
og dermed større løfte kraft til at tvinge feks Gt s og Andre af havets 
hurtig svømmere op
Har selv haft flere af slagsen og de kaster ikke bedre end andre stænger 
Heller ikke i blæst
Mvh Lars
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2016 kl. 16:33
Hej Lars
Der kan sagtens være en del forskel på de forskellige typer stænger både opsætning og auktionen. Nogle har stænger der specefik er udviklet til tropisk fiskeri osv.
Men det ændre ikke på at det vigtigste i dit kast er linen.
Skal man fighte store fisk, hvad enten det så er i strømvand saltvand osv
Så er den vigtigste faktor for hvor meget pres man kan lægge på fisken, tykkelsen på ens forfang. Langt de fleste stænger i nogenlunde kvalitet idag fra # 6 og opefter, håndterer fint tunge fisk uden at knække.

Mvh
Kent
Til top
Per Ihlefeldt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
per48 Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér per48 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2018 kl. 15:39
Jeg har også prøvet både Orvis og RST - ORVIS - Zpay - T&T - Sage osv.Orvis Trident 9f kl6.Men det er altså som Per Karlsen siger den Scierra Salis tomler både blæst og stille vejr i en og samme stang,det er en fantastisk stang og gå med i stille vejr,ingen kræfter og linen flyver 25m ud,lækker lækker sag,jo Per.Karlsen har ret en fantastisk fluestang,og så prøv og se prisen,lækker stang.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum