Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lakse fluer – Mønstre.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lakse fluer – Mønstre.
    Sendt: 06 Maj 2016 kl. 08:29

Som sædvanlig på denne tid af året, lige før starten på laksefiskeriet i Norge, ja som kommer de samme spørgsmål ind på mail, brev og telefon, hvad for rørflue mønstre – størrelser, fanger fisk i Norge?

Jeg har været i den vrimmel af svar, som det nu har affødt, de sidste 40 år, og jeg har da et allround sæt, som jeg normalt ville anbefale, men jeg kan mærke, at de nye laksefiskere, ikke vil nøjes med gamle velfangne mønstre, men prøve nogle af de nye tiltag, men de vil så også se nogle facts med fangster, og her under også størrelserne på især rørfluerne.

Jeg har ikke gjort ret meget ved info, om selve fangsterne, da det i min lakseverden, handler om at være på stedet, på rette tid, og ofte også rette sted, uden at påstå, at de reelt er ren held, at få fanget fiskenes konge. Nu skal man jo heller ikke glemme, at ud over heldet, så er flid og erfaring, nok ikke noget man skal se bort fra.

Jeg fornemmer, at det ikke kun er ikke fluebindere, som søger de her oplysninger, men faktisk også folk, som selv binder, og de sidste tager lige en hurtig binderunde før sæsonstart, mest for at være dækket ind.

Så er spørgsmålet – kan man reelt finde gode fangst statistikker, hvor fluemønsteret er nævnt? og ville det være en oplysning, som kunne bruges til at lave sin flue samling + eller ville det være bedre, at søge de oplysninger et sted som 123’s forum?

Vi har før budt ind med mønstre, men mit indtryk er, at mange af mønstrene, er lagt ud fra folk, som mere hælder til fluebindings delen, frem for at det er i den praktiske afdeling, hvor fluen virkelig har fanget fisk.

Skulle vi prøve at få nogle link frem, med statistik om fangst på flue mønstre? og så måske give et praj, om hvad ens erfaringer er med gode fangstbare mønstre.

Jeg har normalt 6 faste mønstre, som jeg har bundet ud af huset, men de mønstre kan i nogen tilfælde være for lidt, så hvad ville man anbefale?

Jeg ligger meget tæt op af de anbefalede mønstre, som dette link henviser til:

http://www.scandicangler.com/article/laksefluer-til-hele-s%C3%A6sonen

mit valg har været i forskellige størrelser, og med forskellig typer hackler – vinger og volume, også bundet i DFRS - Monkey Fly – Beisfluer - Silver and Black – Uldsok varianter – Sunray varianter - fluer med strips vinger, i ass. farver / længder i DFRS, så kroppene kan vælges ud fra ens bedste valg.

Da jeg ikke mere binder ud af huset, er "servisen" kun oplysninger om emnet!

På forhånd tak

Mvh

P.K.

Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2016 kl. 15:14
Hej Per
Jeg tror helt sikkert at du har fat i noget i dine betragtninger. Det gælder om at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, kombineret med flid og dygtighed.
Jeg er enig i at det kunne være spænde med nogle statistikker der kombinerer fangst med fluevalg, men tænker at den ville blive temmelig langhåret, for hvad med temp på vand, sigtbarhed vandpres osv.
Jeg kan godt følge din tankegang med de gamle storfangere, men er mange af de nye mønstre ikke også langt hen af vejen ikke også variationer af gamle klassikere. Selv har jeg feks udgaver af min ynglingsflue thunder & lightning, der er med attitubes zonkervinge og drainerdisk, men binder også i lidt mere traditionelle udgaver af den med orange palmerhackle osv.

Mvh
Kent
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2016 kl. 17:49
Hej Kent.

Din mening omkring emnet falder fint i tråd med, hvad jeg "fisker" lidt efter, men jeg kunne godt tænke mig, at folk kunne få et kig på "logbøgerne", så man generelt og lokalt kunne se og vurdere, om de mønstre, som fanger fiskene, var noget man kunne / ville arbejde videre med i sin egen flue samling, uanset om man binder selv eller ej.

Og jo, alle de ydre forhold, som du nævner, mener jeg hører under kategorien erfaring, og netop erfaringen omkring vind - vand - vandstand og vejr, kan jo tit læses i de notater., der evt. kunne findes frem.

Nu ser man jo mange ting, når et lakse flue mønster, her rørfluer, bliver nævnt, og mange fluefiskere gør jo opmærksom på, at det givne mønster, måske aldrig vil fange igen, men til gengæld mener jeg, at er der mønstre, som gentagne gange fanger, jamen, så har det vil alment interesse uanset, om det er nyt eller gammel i sin opsætning, og kunne være en fast del at fluesamlingen.

Når man i dag ser på, hvad der laves og kan købes af rørflue mønstre, så er det jo en forsvindende lille del, at dem, som fanger fisk, men det er jo generelt for fluebindingen i dag, og godt for det, det holder jo snakken igang, og man håber vel hele tiden, at ens mønstre pludselig giver den her + 15 kg fisk., som vil tale fluen helt op i skyerneWink

Mvh
P.K.
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2016 kl. 18:08
hej per
at der er mange mønstre som "aldrig" vil fange fisk, og nogle som altid har fanget fisk tror jeg sikkert er rigtig nok.
men man skal heller ikke undervurderer at en trend har betydning
tag feks Kim Sørensens det gule lyn, ingen tvivl om at det er en giftig flue og den fanger fisk, men mon ikke også at det har en del at sige, at efter den blev berømt da han fangede hans kæmpe laks i storeåen, så sad den på 70% af forfangene i storeåen. så er det klart at den fanger mange fisk. men det ville jo bla være sådanne ting der kunne være spænde at se ud af en fangstjurnal.

mvh
kent
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2016 kl. 11:22
I forbindelse med tråden her, omkring rørfluer / fangst af især af laks, vil jeg ikke forsømme lejligheden til at henvise til auktionen Fluer, der pt. har en masse storfangere, af lakse rørfluer, til salg.

Det er Mogens Hansen, der har fluerne på auktion, og jeg vil gøre opmærksom på, at det er helt privat / personligt, at jeg henviser til de auktioner, for Mogens Hansen, gør nemlig noget, som jeg finder supert, han redegør for hvad fluemønsteret kan, hvem der er manden bag fluerne, og ja, så er han jo en meget dygtig fluebinder oveniLOL

Den måde Mogens Hansen præsentere sit salg af rørfluer, var vel det nærmeste jeg kunne komme på skulle være de data, der evt. skulle være til almen rådighed, og krydret med aktuelle fangster med data om vejr og vind + vandstand og fiskested, så kommer vi det vel ikke nærmere, hvad angår god info, det skulle da lige være at krydre ovenstående med, hvad grej, der var brugt til fangst, af den pågældende laksWink

Blot til orientering!

Mvh
P.K.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down