Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Monofil-line contra fireline

 Besvar Besvar
Forfatter
Allan Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan Jacobsen

Tilmeldt:: 30 Aug 2008
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan Jacobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Monofil-line contra fireline
    Sendt: 25 Apr 2016 kl. 18:27
Kunne godt tænke mig at høre erfaringer med forskellige typer liner.

F.eks. Fireline, Spiderwire, Sufix 832 samt alm. monofil-liner.
Hvad anbefales der til alm. å-fiskeri efter hø/laks.
Bagdelen ved alm. liner at et solidt bundhug ofte medfører tab af grej. Det er træls for såvel naturen samt også pengepungen.
Er der noget om at superliner slider mere på øjerne på stangen? eller er det "hips om haps"
Hvert i fald, jeg er i syv sind om hvad jeg skal bruge.
Jeg ved der er masser af erfarne spinne-fiskere, der sikkert kan komme med et godt hint.
På forhånd tak.    
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2016 kl. 18:52
Dit spørgsmål har været oppe mange gange her på Forum, så de er bevaret.
Til laks i Skjern å, Storå og Mörrum bruger jeg Spiderwire 18 kg. da det skal holde hver gang. Ellers spørg hos Hvidovre sport f.eks.

Mvh. Ejler
Til top
Allan Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan Jacobsen

Tilmeldt:: 30 Aug 2008
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan Jacobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2016 kl. 19:00
Hej Ejler

Ok, tak for svaret
Må lige se om det er til at finde noget om emnet i gamle Forum's

Venligst
Allan
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2016 kl. 19:55
Der er stor kvalitet forskel på mono og fletliner og prisen variere en del. Som hovedregel er monliner en del billigere end fletliner.

Mine erfaringer siger at mono/nylon liner har følgende ulemper.

Nedbrydes af solens UV stråler, derved knækker linen lettere
Suger/optager omkring 10% vand, reducer brudstyrken
Er meget elastisk, kan give problemer med modhugget når meget line er ude.
Ved fiskere fra båd driver mono linen betydelig mere p.gr.a. en større overflade.
Linen har en indbygget hukommelse der bevirker kortere kast.
Du har ikke samme føling med din agn som ved flet.
Linen er billig at udskifte.
Mono line er mere synlig i vandet(undtaget er flurocarbon) end flet.

Flet linens ulemper.
Er noget dyre end nylon
Blæser det meget er den tynde line svær at binde knuder på.
Den tyndeline giver megen luftline i blæsevejr.
Nedbrydes af solens stråler med dog ikke så hurtigt som nylon.
Fletline er for det meste ikke så slidstærk som nylon.
Fuglereder er svære at udrede, jo tyndere jo være.
Flet kræver specielle knuder og de skal bindes rigtigt.

Bedste flet er efter min mening Surfix 832 hvid og allerbedste er Spiderwire Ultracast invisibraid hvid.
Til top
Allan Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan Jacobsen

Tilmeldt:: 30 Aug 2008
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan Jacobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2016 kl. 20:16
Hej Jørgen

Tak for fyldestgørende svar.
Jeg har faktisk en spole med grå/grøn Sufix 832 til at ligge. Vist nok 0,20 og en brudstyrke på omkring små 20 Kg.
Den vil jeg nok prøve at spole på. Øh, hvordan med "øjeslid"?

Venligst
Allan
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sulen Avatar

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 133
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sulen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2016 kl. 22:53
Holdt stop en halv.
Til åfiskeri efter laks, der er det eneste rigtige en god monofil line.
Jeg fisker i både Skjern og Storeåen, samt i Norske og Svenske åer og anvender 0.36 berkley biggame nylon line.
Der skal ikke kastes særlig langt. Der skal derfor heller ikke gives voldsomt modhug, men laksen skal af og til holdes meget hårdt, hvilket en uelastisk fletline er meget dårlig til, fordi krogene så skærer sig fri.
Desuden kan fletlinen skære en rullende laks så den skades (og så kaldes det efterfølgende garnskadet) hvilket næsten undgås med nylon linen.
Tynde fletliner har efter min overbevisning kun deres berettigelse hvor der skal kastes langt, eller hvor det ikke er ønsket med en linebue hvor vandpresset kan sætte fart i agnen.
Ja, det koster af og til en spinner eller et blink, men hvad herre gud, det er jo ikke en bondegår vi taler om og hvis det er af miljøhensyn man er bange for at sætte et stykke endegrej fast, så fisk med enkeltkrog og orm og brug en sten med hul i som synk.
Hvorfor slappe af i morgen når du kan gøre det idag.
Til top
J.KROG Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
f-hunter Avatar

Tilmeldt:: 15 Apr 2016
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér f-hunter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2016 kl. 11:42

Hvis du ikke har keramiske øjer på din stang har du et lidt større slid men det er ubetydeligt.

Det største slid komme fra sten og grus som linen møder på sin vej under indspindingen, derfor er et forfang af flurocarbon meget nyttigt.

Jeg bruger altid Not a Knot og sætter en svirvel med hægte yders i NaK esset inden linen bindes på. Det giver en brudstyrke på 96-98% af linens brudstyrke, uanset om det er nylon eller flet, ingen andre knuder kommer op på samme niveau, hvis de skal være rimelig lette at binde.
Ønske du ikke at anvende Nak så er Palomar knuden den bedste knude til flet.   

Til top
Allan Lindsay Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allanlindsay

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allanlindsay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2016 kl. 12:30
Citat: sulen


Der skal ikke kastes særlig langt. Der skal derfor heller ikke gives voldsomt modhug, men laksen skal af og til holdes meget hårdt, hvilket en uelastisk fletline er meget dårlig til, fordi krogene så skærer sig fri.


Men vil en blødere stang ikke modvirke dette?


- Allan
<-- Klik og se min blog!
Se fiskebilleder på min Instagram
Til top
Allan Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allan Jacobsen

Tilmeldt:: 30 Aug 2008
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan Jacobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2016 kl. 17:04
Hej venner

Tak for mange gode svar. Ja, der er fordele og ulemper ved begge liner.
Derfor er det sikkert også lige et spørgsmål om "temperament" hvad man vælger.Kan se at Sulen vælger monofil og Jørgen sværger til superliner.
Jeg tror at jeg vil spole Sufix på hjulet og så prøve dette...i første omgang.
Mht slid, tja, skulle man skifte et par øjer i ny og næ, så er det heller ikke så slemt endda.
Jeg købte et par "no name" klinger her på 123. 10" # 7-8. En fantastisk dygtig stangbygger byggede en super lækker spinnestang til mig. Det er bare super at fiske med denne. Nu mangler jeg bare at se hvorledes den reagerer når en hø hapser blinket. Det bliver sikkert fedt. For øvrigt Allan, Flot Fiskeblok du har.
Tak for svarene alle sammen-

Venligst, Allan   
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres