Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gydegrus og ørredæg

 Besvar Besvar
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gydegrus og ørredæg
    Sendt: 24 Apr 2016 kl. 15:20


http://youtu.be/OeQ70MS6rLs


Jeg ved ikke om jeg har ret, men ind til andet er bevist videnskabeligt, så har jeg.Wink Det kan godt være, enkelte æg tilfældigvis kommer til at ligge uheldigt, så de kan rulle. Det bliver så til de dumme fisk med mindre hjerne, som i kan fange.Big smile Baggrundsmusikken er fra bækkens rislen. Den kan jeg ikke skrue ned for, men er vel heller ikke så forfærdelig at høre på.LOL

mvh Lasse Hagebro

Forskningscenter Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 25 Apr 2016 kl. 15:21
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2016 kl. 14:41
Hej Lasse
Man kan ikke lukke det link op
Per
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2016 kl. 14:48
Nu virker den.
https://youtu.be/OeQ70MS6rLs

Lasse det med at fisk opvokset på glat underlag bliver dummere end fisk opvokset på grus, det kunne vel tænkes, at det er skolegangen i vandløbet, der gør grusfiskene klogere, fordi de der lærer om livets vilkår, farer m.m.

Nu siges det jo, at være svenske forskere, der har gjort udmeldingen. Jeg kan jo prøve om det er muligt at få fat i rapporten. Desværre er den slags jo skrevet på engelsk forskersprog, og det er heller ikke lige min spidskompetence.

I linket har du en gang https:// for meget

Redigeret af Kjeld Willerslev - 25 Apr 2016 kl. 14:57
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2016 kl. 15:26
Hej Kjeld
Tak for hjælpen.Hug Der er jo ikke første gang du må træde til og være frelsende engel. Jeg har den svenske videnskabelige undersøgelse og også den danske efterfølgende. Det er ikke en joke.Wink Jeg har vist tidlegere udlagt den her på Forum.
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2016 kl. 15:53
Hvis den virkelig holder vand, så burde alle kvinder måske også føde på grus. De bliver sikkert ikke glade for det, men får vi klogere børn, så pyt, vi mennesker føder jo ikke :-)
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2016 kl. 18:31
Man higer og søger i gamle bøger og fandt det. Det er ikke spøg og skæmt det hele.

Svensk undersøgelse

Google oversættelse:


Tidlig opdræt miljø påvirker cerebellar vækst i unglaks
1.. Rebecca L. Kihslinger * og
2.. Gabrielle A. Nevitt


Størrelse og struktur af et dyrs hjerne er typisk antages at skyldes enten naturligt eller kunstigt udvælgelse pres på generationer. Men fordi en fisk hjerne vokser kontinuerligt gennem hele livet, kan det være særligt lydhøre over for de miljømæssige forhold fiskene oplevelser under udvikling. Laks er en ideel model for at studere disse virkninger, fordi naturtyper adskiller sig væsentligt fra rugeriet miljøer, hvor disse fisk ofte opdrættes. For eksempel, i naturen, er laks fiskeyngel (dvs. blommesækken yngel) begravet i grus, mens rugerier miljøer mangler denne strukturel komponent. Vi viser, at simple manipulation af tilsætning sten til en standard opfodringsakvariet dramatisk kan ændre væksten af ​​specifikke hjerne strukturer i steelhead laks fiskeyngel (Oncorhynchus mykiss). Vi fandt, at fiskeyngel opdrættes med sten voksede hjerner med betydeligt større cerebella end genetisk lignende fisk, der opdrættes i konventionelle tanke. Dette skift til en større cerebellar størrelse var til gengæld ledsages af ændringer i motorisk adfærd - adfærd, der korrelerer stærkt til funktionen af ​​denne hjerne region. Vi næste viser, at rugeri fisk, der opdrættes i en mere naturalistisk indstilling i naturen havde betydeligt større hjerner end deres lab-opdrættet modstykker. Imidlertid relative cerebellare mængder var ens mellem vild-opdrættede fiskeyngel og frilandsfjerkræ i komplekset behandling i laboratoriet. Sammen vores resultater viser, at inden for de første tre uger af livet, variation i opdræt miljø kan resultere i hjernen forskelle, der almindeligvis tilskrives generationers selektion. Disse resultater understreger behovet for at overveje miljøberigelsesstrategier når designe fangenskab opdræt faciliteter for både bevaring og laboratoriebrug.

 

 

Tidlig berigelse effekter på hjernens udvikling i rugerietopdrættes atlanterhavslaks (Salmo salar): ingen tegn på en kritisk periode
Joacim Näslund, en Kim Aarestrup, f. Søren T. Thomassen, c Jörgen I.Johnssona
abstrakt
I rugerier er fiskene normalt opdrættes i golde omgivelser, der er blevet indberettet at påvirke deres fænotypisk udvikling sammenlignet med vilde artsfæller. I denne undersøgelse fiskeyngel atlanterhavslaks (Salmo salar) er opdrættet i konventionelle golde rugerier bakker eller i en af ​​to typer af strukturelt beriget bakker. Vi viser, at øget strukturelkompleksitet i den tidlige opdræt øget hjernens størrelse i alle undersøgte hjerne underkonstruktioner. Men disse effekter forsvandt over tid efter overførsel til golde tanke til ekstern fodring. Parallelt til rugeriet undersøgelse blev en gruppe af unglaks frigivet i naturen oggenerobrede på smoltifikation. Disse stream-opdrættet smolt udvikledemindre hjerner end rugeriet opdrættet smolt, uanset initial berigelsebehandling. Disse nye fund støtter ikke hypotesen om, at der er en kritisk tidlige periode bestemme hjernens vækst bane. Som kontrast indikerer vores resultater, at vækst af hjernen er plast i forhold tilmiljøet. Derudover viser vi allometriske vækst i hjernenunderkonstruktioner i juvenile udvikling, som tyder på, atsammenligninger mellem grupper af forskellig kropsstørrelse bør foretages med forsigtighed. Disse resultater kan støtte udviklingen af ​​økologisk sund opdrætsmetoder til bevaringsmæssige fisk strømpeprogrammer.Wink

mvh Lasse Hagebro

Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Apr 2016 kl. 18:43
@Kjeld
Hvis alle kvinder føder på grus, hvem skal så være politiker?LOL
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2016 kl. 12:33
Bo, det kommer sig ikke svært. Politikere har nemlig ikke grus, men jord i hovedet. Derfor er de politikere. Noget måtte jeg svare dig

Nu vil jeg forsøge at læse Lasses Google oversættelse, som kan være ret sjovt formuleret. Om jeg bliver klogere, jo sikkert nemt. Uden at have læst den endnu, så tror jeg dog på opvækstens påvirkning, ikke om bunden er glat eller grusbelagt. Jeg må se om jeg ændrer trosretning efter læsningen.

Redigeret af Kjeld Willerslev - 26 Apr 2016 kl. 12:33
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres