Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problemer med kommunikation

 Besvar Besvar
Forfatter
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Problemer med kommunikation
    Sendt: 15 Apr 2016 kl. 09:02
Hej folkens!


Dette er ikke et racistisk indlæg eller noget imod andre udlændinge! 

Jeg var i går ude og fiske efter aborre eftersom gedden er freddet i April. Det var sgu også super rart og jeg fik dog også fanget 7 styks og to af dem var over 500g. Den ene blev genudsat, og den anden tog jeg med hjem, da jeg skal grille lørdag eller søndag. For højre for mig, er der en bro som går tværs over søen. Til venstre for broen næsten helt på den anden side hvor den slutter, går der gedder og "leger". Det resultere i plask og larm hele tiden. Og det er bogstaveligt talt HELE TIDEN! Det var dejligt at se, at de leger og at der er håb for gedden i søen endnu! (de valgte et godt sted, men det kommer jeg til senere. Gedden er klog!)
Tæt ved mig hvor jeg fiskede lå der cigaret pakker fra enten Polen eller deromkring. (Jeg er selv østeuropæer og sproget minder lidt om Bosnisk). Det i sig selv er et problem, da der ligger 4-5 pakker rundt omkring i og med, at der også er plastic poser smidt rundt. Der er sågar fiske liner ved kanten, som folk bare har klippet af og smidt. (stakkels ænder, gæs mm. som går i vandkanten og spiser småfisk) 
Tæt ved en busk lå der 5 skaller på cirka 200-300g samt én aborre imellem dem som også var deromkring i skalaen. Allerede på dette tidspunkt var jeg blevet godt vred. Hvorfor fanger man fisk og smider dem på land, i stedet for at sætte dem ud igen? lidt længere fra busken, lå der en halv skåret aborre op og der var kun halen og midter regionen tilbage. Hovedet og det var ikke spist, for så var det snit som udgjorde, at den blev delt, ikke så lige som hvis det var et eller andet dyr som havde spist af den.

Tiden gik og jeg var blevet lidt afkølet og spist lidt, og så var vreden ved at aftage sig. Jeg så to gutter (Cirka 40 år begge to) komme cyklende henover broen og den ene rammer broen med cykelstyret idet han så, at der var gedder som plaskede og sprang pga. deres "leg". Jeg har ikke set nogen udpakke og gøre sin fiskestang klar, som disse to gutter gjorde. Jeg gjorde ikke noget i starten, da jeg ville se om det var gedder eller om det var noget andet de havde set og fiskede efter det. Da jeg så, at han hev en gedde op via et net fra broen, så gik vreden igang igen. Denne gang var vreden så stor, at jeg ikke kunne få mig selv til, at holde min kæft. Jeg gik stille og rolig over til dem og spørger på engelsk om de taler dansk eller engelsk. Hertil svarer den ene, at han godt kan lidt engelsk. Jeg spørger dem efter fisketegn på engelsk og den ene spørger mig om jeg er fra politiet, hvortil jeg svarer nej. Han begynder, at snakke om et eller andet som jeg ikke forstår og jeg vil sådan set bare se fisketegn og forklare, at gedden er freddet i April. Han står og griner lidt og tror det er en joke, indtil jeg igen spørger ind til fisketegnet. Den ene fremviser fisketegn, og den anden har "glemt" det derhjemme. Det kan dog godt passe, at han har det? Eller ikke? Jeg vælger at være neutral og lader den ligge. Dog er hans fisketegn udløber for to mdr. siden og jeg forklarer ham, at han skal have et nyt. Han siger at "no money" osv. men det kan ikke rigtig passe, da vi alle i Danmark har 180,- tilovers for et fisketegn. I hvert fald os som fisker, har vel råd?

Jeg forklarer dem, at gedden er freddet i April og hvorfor den er freddet. Han kaster sin soft bait ud og siger til mig: "bibi bibi", hvor jeg kan mærke et STORT spørgsmålstegn over mit hovede. Da går det op for mig, at det er grøden og rødderne han kalder for "bibi bibi". Hertil griner jeg, og ikke fordi han kalder det for bibi, eller fordi jeg synes situationen er sjov. Men fordi gedden har været så klog, og lege et sted, hvor man ikke kan kaste sin snøre ud! Dog forklarer jeg ham, at han stadigvæk ikke må kaste efter gedder der, da det ikke er pga. "bibi" men pga. de leger. Lad mig sige det sådan: Det er MEGET SVÆRT at forklare folk, som ikke forstår meget engelsk eller dansk, hvad grunden er til visse ting. De pakkede deres ting imens jeg var på vej over til min fiskeplads (min fiskeplads fordi jeg fiskede på pladsen og ikke fordi der står mit navn på stedet, for det gør der ikke!). De tog deres cykler og cyklede samme vej igen. Hen imod asylcenteret som ligger 1½km fra søen. (Jeg har arbejdet på asylcenteret og kender disse to fyre).

Hvordan bærer I jer ad ude ved søerne? Siger I noget til folk, når de gør noget man ikke må eller holder I jer bare for jer selv? Var det i orden det jeg gjorde, og hvad gjorde jeg måske forkert? Jeg stryger ikke alle over én kam, men når der er smidt så meget plastic poser, liner, tomme øl dåser, majs dåser, døde fisk mm. så er det, at jeg ikke kan tie stille og vil handle. Jeg er selv 23 år gammel, og hvis en ung mand kan beherske sig normalt og tage skraldet med hjem, så kan en 40-årig også. Alderen burde faktisk heller ikkehave betydning, det burde i stedet være STANDARD at tage sit lort med hjem og de liner man klipper af: læg dem dog i en bundt og tag dem med hjem. De fylder ingenting og du kan smide det i skraldespanden derhjemme, i stedet for søen eller det omkringliggende. Det gælder ikke om du er dansker, indoneser, japaner eller andet! Bare tænk dig lidt om, DET KOSTER IKKE NOGET.

God weekend derude folks!
Til top
Thejs Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Terkel Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2013
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Terkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2016 kl. 10:56
Vi havde også besøg af østeupærer i den lokale skovsø.
Problemet blev løst da de havde tømt søen...periode på ca 2-3 år.q
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2016 kl. 15:25
Østeupærere er som skarven, man kan ikke forklare dem om regler, de fatter ikke en skid og fisker bare videre og tager alt med hjem. Og som skarven er de også uønsket.
Sådan burde det ikke være.

SmileN

Til top
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2016 kl. 17:22
Vi har intet problem med polakker herovre, det er kun at snakke med dem. så er de fleste problemer manet til jorden.
Jeg bor og fisker på bornholm.
beklager de problemer i må have, men jeg genkender dem ikke.
knæk og bræk
Morten, bornholm.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2016 kl. 22:03
Citat: Nicolai Berthelsen

Østeupærere er som skarven, man kan ikke forklare dem om regler, de fatter ikke en skid og fisker bare videre og tager alt med hjem. Og som skarven er de også uønsket.
Sådan burde det ikke være.

SmileN


Det værste var nok, at man stod og forklarede dem at gedder ikke må fiskes i April. Så går du tilbage på din fiskeplads og de fisker videre. Er sgu glad for, at bagefter de mistede en soft lure, tog deres cykler og cyklede forbi mig. Glade var de ikke, men gedderne var sikkert tilfredse! Det er sgu lidt træls at se dem tage ALT med. Selv skaller tager de med hjem. Jeg har ikke noget imod, at de tager fisk med hjem, men man behøver F***** ikke tage ALT hvad man har haft på krogen. Så er man altså ikke ude på at fiske for sjov, men for at brødføde sig selv. Og når de kører i deres biler og de er ikke ret gamle de biler, så tænker man, at de ikke lige står og mangler mad... Jeg vil til enhver tid gå hen og spørge efter fiskekort og brokke mig, hvis jeg ser noget, der ikke skal ske. Man skal jo starte et sted, hvis man vil have svineriet væk. Det går ikke bare udover os, som vil fiske der og have det sjovt - det går også udover fiskene og de fugle, som bliver viklet ind i deres liner.

Du har ret.. Sådan burde det ikke være, også derfor jeg gør mit for, at prøve og få det mindsket!
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2016 kl. 22:05
Citat: fister

Vi har intet problem med polakker herovre, det er kun at snakke med dem. så er de fleste problemer manet til jorden.
Jeg bor og fisker på bornholm.
beklager de problemer i må have, men jeg genkender dem ikke.
knæk og bræk
Morten, bornholm.

Så har du været "heldig" og møde de rigtige... Her hvor jeg bor, kan du forklare dem det 1000 gange på de 10-15minutter du snakker med dem, og så går der ikke lang tid, så siger deres lille hjerne: "Nu når han er gået 50meter og er begyndt og fiske, så kan vi da godt fortsætte, for han kommer ikke igen?!" - Det gør jeg heldigvis Big smile
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2016 kl. 22:23
Hej Safet.
Gedderne har du helt ret , er fredet i april.
Det betyder ikke , at du IKKE må fiske efter dem , de skal dog genudsættes straks.
At det så kan være moralsk/etisk forkert er en anden sag.
Det er ikke ulovligt at fiske/fange gedder i april.
Til top
Tom Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TomDH8CKPedersen

Tilmeldt:: 02 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TomDH8CKPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2016 kl. 15:24
Det er et problem med flygtninge og indvandrere, de fisker uden det lovpligtige fisketegn, og tager også undermålere med hjem. Sidste år var mit barnebarn og jeg taget en tur til Hanstholm for at prøve lykken efter et par flade til aftensmaden. Flygtningene fra centeret deroppe stod tæt pakket på molen. og tog alt med hjem. Henvendt til dem spurgte jeg som du efter fisketegn, og ikke en eneste af dem var i besiddelse af et sådant.
Det eneste jeg fik ud af det, var at blive svinet til af dem, og fik at vide at jeg kunne blande mig uden om og holde min kæft.
Man må på flygtningecentrene lære at gøre disse såkaldte flygtninge opmærksomme på, at der her i landet er nogle love som skal overholdes, også hvad angår fiskeri.
Dette er blot et eksempel, jeg kan komme med mange andre lignende.
Tom Pedersen
Til top
Tom Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TomDH8CKPedersen

Tilmeldt:: 02 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TomDH8CKPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2016 kl. 15:30
Lige en sidebemærkning med hensyn til skallerne. Mange tyskere betragter disse som en stor delikatesse, og hjemtager dem derfor, men selvfølgelig kun de store.
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2016 kl. 18:05
Nej desværre gør man intet for at forklare disse såkladte " flygtninge" og andre om love og regler her i landet- når de kan hoppe i svømmebasiner uden at følge reglerne og uden at gå i bad med tøjet på uden at nogen siger et kvæk til dem - hvordan kan man så tro de vil overholde fiskereglerne ??? desværre er der ingen konsekvens her i landet man bukker bare hovedet ydmygt- til at brække sig over intet under at de teer sig som de vil og politi er der ikke noget af
kan det undre at danskerne ser skævt ti ldem ? eller måske snarere er rasende ?? vi har ikke behov for dem som nogen forsøger at bilde os ind
Ringede du til politiet eller fiskerikontrollen ??
Hvad gør vi ved den slags ?
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2016 kl. 21:33
Jeg prøvede engang noget som nok ikke var i samme dur men som også gjorde mig rasende. Jeg kan godt lide at fiske ørreder i put søer og den dag var ikke en undtagelse. Jeg var ved medestedet i Nordjylland og alle som kender disse søer ved også de er godt besøge og det var de også den dag. Der var kun få som fik bid den dag da fiskene ikke var med på det vilde. Så kom der 3 mandlige polakkere/rumænere. De pakker deres stænger ud og sætter bobler på alle 3 stænger de kaster dem ud og herefter kaster de fiskefoder ud til boblerne. Jeg har aldrig set så få mennesker fange så mange fisk så hurtig. I søen er det strengt forbudt at forfodre og da jeg så dem gøre det kontaktede jeg straks ejerne der kom ned til søerne og smed dem ud med det samme.

Ved ikke om jeg gjorde det rigtige men de fisk havde jo ikke en ærlig chance.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2016 kl. 22:41
Hej - selvf. har nytilkomne flygtninge problemer med straks at finde ud af vores danske regler, der sikkert langt fra er de samme, som de regler de kender fra deres hjemland :)

Vi danskere ville jo ha` akkurat de samme problemer, hvis det var os, der måtte flygte over hals og hoved til andre lande med andre love/regler/religioner!..

Derfor skal vi ikke begynde, at sætte deres tilstedeværelse ind som et ubehageligt emne, i forhold til deres opførsel rent fiskemæssigt, da dette jo ikke har noget at gøre med problemet! Vi bør hellere lære dem PÆNT, at vi har andre regler/love, frem for, at begynde at køre racistiske udtalelser ind overfor dem!. Det drejer sig jo KUN om manglende VIDEN :)

Der er forøvrigt også multible danskere, der ikke fatter en høstblomst af de regler, mange andre danskere tager for givet :)

P/S - jeg er så heller ikke så blåøjet, at jeg ikke ved, at mange udlændinge er bevidste om de danske regler, og direkte udnytter dem med netop evt. uvidenhed som undskyldning, hvis politiet for en gangs skyld skulle komme forbi deres forbryderiske vej ved et uheld :)

Fortsat god aften
/Kim
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2016 kl. 10:22
For at vende tilbage til spørgsmålet, om hvordan vi gør, når vi ser noget vi ikke bryder os om.

Jeg har det sådan, at jeg ikke ser det som min opgave, at lege kyst, sø, å politi.

Ser jeg folk som opføre sig som idioter ved fiskevandet, kan jeg kun ryste på hovedet af dem.
Gør de noget direkte ulovligt i deres fiskeri, kan jeg ringe til fiskerikontrollen.
Genere de mig direkte, kan jeg gå min vej - eller gøre det til noget personligt.

Jeg kunne aldrig drømme om at bede om at se fisketegn. Det lader jeg fiskerikontrollen om.
Og kommer der en emsig lystfisker og beder mig om at se mit fisketegn. Så får han et pænt 'nej det må du ikke se. Men du kan da ringe til fiskekontrollen, og så skal jeg med glæde blive stående her og fiske videre, ind til de kommer og tjekker mit fisketegn - Som jeg selvfølgelig har'
Men det nu aldrig sket :-)

Jeg har set danskere, tyskere, polakker, svenskere, hollændere osv. opføre sig med hovedet under armen ved vandet.
De er alle ens i min verden - 'idioter der ikke er værd at spille tid på'

Jeg gør hvad jeg kan, for at være en hensynsfuld og "lovlydig" lystfisker. Og det er da heldigvis også sådan at jeg opfatter 95% af alle de andre lystfiskere.

Så - Nej. Jeg blander mig ikke, og holder mig for mig selv.
Jeg er jo netop taget ud og fiske, for at få noget ro i sjælen - Og ikke for at ærgre mig over andres opførsel :-)
Til top
Tom Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TomDH8CKPedersen

Tilmeldt:: 02 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TomDH8CKPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2016 kl. 19:00
Nej. Jeg ringede ikke nogen steder hen. Politi og fiskerikontrol har vigtigere ting at tage sig til. (Mener de).
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2016 kl. 00:59
Og kommer der en emsig lystfisker og beder mig om at se mit fisketegn. Så får han et pænt 'nej det må du ikke se. Men du kan da ringe til fiskekontrollen, og så skal......


Hvorfor tænker jeg? Jeg spørger ikke selv om folks fisketegn, men har ikke noget imod, at bevise min lovlydighed overfor andre. Jeg er selv tilhænger af loven og vil gerne give den min opbakning, hvis nogen føler trang til at sikre sig, at jeg overholder den. Derfor tænker jeg også, at den underbemandede fiskerikontrol har travlt med, at fange rigtige fiskeforbrydere og behøver ikke bruge resourcer i den situation.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2016 kl. 10:31
Jeg giver jer faktisk ret i at fiskerikontrollen har rigeligt at tage sig til.
Men kommer der en tilfældig lystfisker, og spørger mig om han må se mit fisketegn. Så må det vel være fordi, at han mistænker mig for at være 'fiskeforbryder'.
Og så er det vel en sag for myndighederne?

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres