Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spey Ultimo II i en lakseelv??

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Spey Ultimo II i en lakseelv??
    Sendt: 29 Mar 2016 kl. 20:52
Jeg har en Spey Ultimo II WF-line, som jeg bruger med en 9 fods Guideline EXP4  - begge klasse 7. Kan jeg bruge det i en lakseelv i Norge? Jeg vil nødigt ud og købe for meget ekstra udstyr, omvendt er det jo træls, hvis jeg ikke rigtig kan få stang og line i spil pga manglende mulighed for bagkast osv. Gode råd søges.
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2016 kl. 21:06
Ja det kan du sagtens og nej det kan du ikke Smile

Det kommer an på dine evner,  tidspunkt på sæsonen og i hvilken elv.
Venligst
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2016 kl. 21:12
To års erfaring som kystfluefisker, Bjerkreimselven midt-juli 😊
Til top
Arne Nørreskov Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ANK

Tilmeldt:: 02 Nov 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ANK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2016 kl. 21:14
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2016 kl. 21:20

Så kan det sagtens gå, din eneste begrænsning er selvfølgelig dit bagkast på stræk hvor der ikke er plads - men der er jo mange fine pladser i Bjerkreim hvor der er masser af plads, tag derop og fisk hvor du kan fiske, dan dine egne indtryk og invester senere hvis du finder det nødvendigt.

En langsom og en hurtig synkende polyleader, så du kan fiske varieret er dog et must.

Citat: T-Pod

To års erfaring som kystfluefisker, Bjerkreimselven midt-juli 😊
Venligst
Til top
Arne Nørreskov Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ANK

Tilmeldt:: 02 Nov 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ANK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2016 kl. 21:20
På nogle strek kan du sagtens på andre ikke med mindra at du mester underhånds kast med venstra som elven så ud siste år men der har været en stor flom i vinterden største der nogensinde er målt se deres hjemmeside http://www.bjerkreimselva.no/
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2016 kl. 21:23
Tak, Claus. Det vil jeg gøre!
Arne, hvad betyder det for sommerens fiskeri, at der har været "en stor flom i vinteren"?
Til top
Arne Nørreskov Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ANK

Tilmeldt:: 02 Nov 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ANK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2016 kl. 21:31
at elven kan have  ændret sig fra siste år. siste sommer steg den med en meter ved en stigning fra 25 til 50m2 den var oppe at vende ved 930m2 så der har været meget vand i elven
Til top
Arne Nørreskov Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ANK

Tilmeldt:: 02 Nov 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ANK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2016 kl. 21:46
https://youtu.be/Xr3ozDY6wJQ
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2016 kl. 21:57
Holy crap! NU forstår jeg bedre. Hvor mange m3 skal den helst ligge på?
Til top
Arne Nørreskov Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ANK

Tilmeldt:: 02 Nov 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ANK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2016 kl. 22:02
den fiskede godt siste år under stigningen til de 50m3 enlig også ved den faldt men der smeg vi de fleste der bed 
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2016 kl. 23:10
Hov - der er sørme også nogen der kan med højre ARNE! https://www.youtube.com/watch?v=BLirCGBAtHI
T-pod: For få penge ( fx hjemmelavet skydehoved af gammel line (til din stang nok ca 7-8m 17 g) og en billig monofil running-line - ca 25 lbs/0,50) og en del øvelse i single og double spey, er det min påstand, at du vil få fantastiske oplevelser med laks og enhånds. Du kan kaste lige så langt som med overhånds single og som med tohånds spey - både fra "rigtig" og "forkert" side - ubesværet og med fuld aktion når laksen hugger! For mig har det været - indrømmet - anstrengelserne værd. Knæk og bræk!!
https://drive.google.com/file/d/0B3ZxuF9DInj2dVV1dnQyQXVOam8/view?usp=sharing
PS fx denne 9,5 kg kom på land med enhånds spey fra "forkert" side sidste år.


Redigeret af Skarvbassen - 30 Mar 2016 kl. 23:36
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum