Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lak m.m til Splitcane

 Besvar Besvar
Forfatter
Tom Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TomDH8CKPedersen

Tilmeldt:: 02 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TomDH8CKPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lak m.m til Splitcane
    Sendt: 04 Mar 2016 kl. 09:52
Hej.
Jeg har et renoveringsprojekt med en splitcane stang på bedding.

Hvilken laktype kan anbefales til stangen?
Hvor kan man købe Stream Line øjer?
Hvilken lak til beviklinger?
Venlig hilsen
Tom
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 11:19
Jeg har ingen erfaring med den type stænger, men jeg har en gang læst mig til, at almindelig skibslak evt. fortyndet med sprit. Skulle være det ideelle til split cane lakering.

Stream line øjer kender jeg ikke.

Lak til beviklinger, bruger jeg selv D2 Diamond II
Man kan arbejde med den i lang tid inden den begynder at hærde, og den har en super blank overflade http://voodoorods.com/products/diamond-ii-rod-finish-syringe-insert-kit
Woodoorods er så vidt jeg ved, den eneste forhandler af D2

Håber at du kan bruge det til noget.
Fedt projekt i øvrigt :-)
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 12:55
Brug Hempels Yacht Varnish - kan fås i små bøtter i de fleste bådudstyrsforretninger.
Både til stangen og beviklingerne. Du skal op på 5-6 lag på beviklingerne.
Skibslak fortyndes ikke med sprit men med det der står på bøtten. Jeg ville ikke bruge en anden lak til beviklingerne end til stangen - Hempels er fremragende til begge dele og giver en flot glød. Du kan med fordel opvarme og fortynde lakken til de første lag på beviklingerne.

IKKE bruge epoxy på splitcane

Redigeret af P.M. - 04 Mar 2016 kl. 12:58
Til top
Tom Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TomDH8CKPedersen

Tilmeldt:: 02 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TomDH8CKPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 13:45
Hej.
Tak for svarene.
Jeg prøver med Hempels.
Det var godt jeg ikke kom igang med beviklingerne. Epoxy var ellers 
mit foretrukne, det er det jeg bruger på fiber stængerne.
Så mangler jeg kun et indput om Streamline øjerne. Jeg har et foto
men kan ikke finde ud af at sætte det ind.
Hilsen Tom

Til top
Tom Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TomDH8CKPedersen

Tilmeldt:: 02 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TomDH8CKPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 13:51

Så lykkedes det med et billed af øjerne jeg efterlyser.




Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 14:08
Hej Tom.

Jeg tror jeg ved, hvor du kan få fingre i STREAMLINE ØJER!

Prøv at kontakte Ole Vinstrup fra Kolding, det kunne være han kunne hjælpe dig.

Send ham en personlig mail på hans profil her på 123nu.

Mvh
P.K.
Til top
Adolf Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
A.Sørensen

Tilmeldt:: 12 Aug 2008
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér A.Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 14:10
Hvormange øjne og størrelser mangler du.
Jeghar mange forskellige.
21143487
 
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 14:19
Bare af nysgerrighed - Hvorfor ikke epoxy på split cane?

Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 15:04
Hej Tom,
Jeg har med held brugt Epifanes skibslak, men jeg vil tro, at de fleste typer af klassisk skibslak vil kunne bruges. Jeg ville helt klart bruge samme lak til beviklingerne - det giver sådan et flot resultat, når det sidste lak lak dækker både beviklinger og klinge.
Claus
www.ussingbech.dk
Til top
mads knudsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mads århus

Tilmeldt:: 07 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads århus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 18:43
Jeg kan også tale varmt for Epifanes, den bliver 100% glas klar, de hemple lakker jeg har prøvet har en tendens til at blive en smule matte. 
Du skal nok give den 2-3 lag lak hvor du pudser med 1000 Grit sandpapir efter hvert lag og til sidst en tur med sandparpir og pudse efter med pudsemidel, så kan du spejle dig i stangen bagefter.
Beviklingerne giver du så mange gange det er nødvendigt, start med min. 50-50 blanding lak og fortynder til tråden er mættet derefter kan du blande lakken lidt tykkere, når de er ved at være der og tråden er helt dækket sliber du også med 1000 Grit sandparpir mellem hvert lag.
Nu er jeg ingen ekspert men sådan gør jeg med ok resultat.

Mvh Mads
Til top
Tom Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TomDH8CKPedersen

Tilmeldt:: 02 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TomDH8CKPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 19:40
Jeg skal bruge et helt sæt til en 9 fods stang.
Det drejer sig faktisk kun om 5 ringe incl topøjet som også er lidt specielt.
Topøjet er 8 mm udvendig og største ring er 28 mm udvendig.
Skitsen skal forestille topøjet, der er ikke et hul til at sætte
stangspidsen i, men 2 stykker tråd som er ca 30 mm lange, og
som så skal bevikles.

Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 19:48
Ja mærket er underordnet, jeg har bare kun erfaring med Hempels og jeg syntes nu den bliver blank nok.

Men Mads, hvad hedder den Epifanes som er helt klar? Har ledt og ledt :-)
Til top
ole vinstrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ole espen

Tilmeldt:: 02 Okt 2014
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole espen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 20:26
Hej Tom jeg tror ikke din stang er født med de øjer du søger på grund af det fotto af topøjet siger mig den er født med broøjne ,men da den er blevet reppet før kunne man få de øjer du søger på et stykke pap fra ABU til små penge
Til top
Milton Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
McHardy

Tilmeldt:: 30 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McHardy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 21:03
Hej Mads....
Du skriver du bruger fortynder! (50-50)
Er det sprit eller hvad bruger du ?
Hvis der er flere tips i den forbindelse så skriv endelig

-hilsen
Milton
Til top
mads knudsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mads århus

Tilmeldt:: 07 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads århus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 23:06
Nu laver hemple jo også mange forskellige lakker og der skal sikkert også nok være en der bliver fin blank, men jeg har ikke fundet den og har haft gode erfaringer med Epifanes.

Jeg har ikke lige lakken Ved mig her, men er ret sikker på det er denne her: http://www.marselisborgmarine.dk/vare/19520-epifanes-epifanes-klar-lak-1-l-
Jeg fortynder med Epifanes egen fortynder, har ikke ret god fidus til sprit, sys det har en tendens til at blive mælke hvid men det er sikkert bare mig der er noget galt med.

Prøv evt. At kigge på den engelske ebay efter topøjerne der er ofte nogle der.

Og Milton mit bedste fif er at holde lokalet du laver det i så støvfrit som muligt og når du sliber beviklingerne efter de første 4-6 lag lak så hold tungen lige i munden, ikke slibe for dybt så du kommer i tråden, den flosser med det samme og så skal du starte helt forfra.
Brug evt. En ispind hvor du limer dit sandparpir på og brug gerne vand mens du sliber, hvis lakken begynder at klumbe og pakke sig på sandparpiret er lakken ikke tør nok endnu.

Mvh Mads




Redigeret af mads århus - 05 Mar 2016 kl. 11:03
Til top
Milton Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
McHardy

Tilmeldt:: 30 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McHardy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 07:06
Tak Mads
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 10:26
Ingen der kan give et bud på, hvorfor man ikke må bruge epoxy til split cane stænger?

Eller er der bare en der i tidernes morgen har besluttet "at det må man ikke"?

Det kunne da være meget rart at vide, hvis man på et senere tidspunkt skulle stå over for spørgsmålet Wink
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 10:32
Det er BLASFAMI og den er værdiløs bagefter
Til top
mads knudsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mads århus

Tilmeldt:: 07 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads århus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 10:57
Hej Michael
Når nu man har brugt en lak til stangen hvorfor så ikke fortsætte med den samme til beviklingerne, min teori er at epoxyen bliver noget mere hård når den er hærdet op og jeg er bange for den krakelere hvor epoxy fra beviklingerne og lakken fra træet mødes, men det er ren teori, har aldrig prøvet.

Flere lakkere også bare beviklingerne og ferrulerne et par gange eller flere og så dypper hele stangen i lak bagefter, og der ved jeg ikke hvordan epoxy og lakken arbejder sammen.

Når jeg lakkere alm. Stænger med epoxy giver jeg ca. 2 lag på hver bevikling hvis du gør det samme på en 6 kantet stang med det semi tykke epoxy er jeg ret sikker på du får "fodbold" beviklinger med alt for meget epoxy på midten af beviklingen og næsten ingen epoxy på kanterne, ved ikke om det kan lade sig gøre hvis du fortynder epoxyen meeeget, men jeg er stadig bange for det revner mellem træ og tråd.

Mvh Mads


Redigeret af mads århus - 05 Mar 2016 kl. 11:08
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 11:07
At det er blasfemi, betyder ikke noget for mig.
Hvis epoxy gør stangen bedre og pænere, så er det det jeg bruger.

Men det Mads skriver, giver rigtig god mening, og det tyder på at stangen nærmest tager skade af det - Altså risiko for at den fysisk går i stykker, og resultatet bliver grimt.
Og så giver det god mening for mig, IKKE at bruge epoxy.

Tak for godt svar Thumbs Up
Til top
mads knudsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mads århus

Tilmeldt:: 07 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads århus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 11:12
Citat: dytti

At det er blasfemi, betyder ikke noget for mig.
Hvis epoxy gør stangen bedre og pænere, så er det det jeg bruger.

Men det Mads skriver, giver rigtig god mening, og det tyder på at stangen nærmest tager skade af det - Altså risiko for at den fysisk går i stykker, og resultatet bliver grimt.
Og så giver det god mening for mig, IKKE at bruge epoxy.

Tak for godt svar Thumbs Up
Nu er det jo kun min teori og er slet ikke sikker, der skal nok være nogle det lykkedes for og som bruger den metode, men jeg syntes at den "alm" lak fungere fint for mig så derfor har jeg ikke eksperimenteret med epoxyen, kan være det kommer en vinter jeg keder mig ;)
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 11:19
både international, hempel og epifanes laver lakker der er helt glasklare, epifanes er super nem at arbejde med men de to andre er mere slidstærke. ift fortynding så brug altid det der står på bøtten! Mht at bruge to forskellige typer lak så tænker jeg at den meget hårde epoxy har svært ved at hænge sammen med den noget (meget) blødere skibslak og derfor vil man risikere at epoxyen skaller af, de da to laklag vil arbejde forskelligt når stangen flekser

mik
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 12:02
Tak Mads, jeg kigger efter det. Er på udkig efter et alternativ til epoxy - epoxy er, så vidt jeg lige kan finde ud af, lidt mere sundhedsskadeligt end skibslak.

Selvfølgelig kan man bruge epoxy til beviklingerne på splitcane, men det giver ligesom ingen mening først at lakere stangen med skibslak og så skifte til epoxy til beviklingerne. Hvad skulle ideen være ? Epoxy er ikke stærkere end skibslak.

Men Mads har beskrevet problemet meget godt, exoxyen kan fortyndes så den ikke danner fodbolde men så skal der alligevel flere lag til og så er fidusen ligesom væk.

Hvorfor vil I bruge sprit til at fortynde skibslak? 


Redigeret af P.M. - 05 Mar 2016 kl. 12:03
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 12:29
moderne epoxy som det vi bruger til stænger er kun skadeligt hvis du æder det eller smører dig ind i det! hvor skibslak er på fortynder base og altså noget mere skadeligt at indånde og epoxy er langt stærkere end skibslak!

mik
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 13:49
Når Jeg mener det er blasfami så er det fordi epoxy er nymodens Skal du sælge stangen bagefter er den værdiløs da ingen ældre splitcane stænger har fået epoxy så samlermæssigt er den værdiløs De fleste der sætter gamle stænger i stand bruger dem ikke til at fiske med men til ophængning Det er en af de ting man skal tænke på Der hører heller ikke strubel hjulholder og Fuji øjn hjemme på en gammel splitcane Mange fine gamle stænger er ødelagt med de ting
Til top
mads knudsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mads århus

Tilmeldt:: 07 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads århus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 14:35
Hvis det er en meget kostbar stang som skal renoveres og tilbage i samlingen eller sælges videre, ville jeg være noget betænkelig ved at stå og makke med det hjemme i værkstedet, så skal der vist virkelige proffer til hvis ikke den skal tabe i værdi.

Men er det et projekt der skal få stangen ud at fiske igen ville jeg ikke have de mindste skrupler ved at montere struble holder, Fuji øjn og bruge epoxy til at lime hele møget på med, stangen er vel bygget som et værktøj som fortjener at blive brugt ;)
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 14:42
Citat: mikkell

moderne epoxy som det vi bruger til stænger er kun skadeligt hvis du æder det eller smører dig ind i det! hvor skibslak er på fortynder base og altså noget mere skadeligt at indånde og epoxy er langt stærkere end skibslak!

mik

Du skal bare få det på fingrene, det er nok til en gang allergi eller det der er værre. Det trænger iøvrigt gennem almindelig gummihandsker på nul komma fem.
Der er et hav af mennesker der har kronisk hovedpine, allergi og kræft efter arbejde med epoxy. Epoxy'en lugter ikke af noget særligt, så derfor tror mange at det er uskadeligt og tager ingen forholdsregler.
Lak lugter fælt så derfor er man mere tilbøjelig til at beskytte sig. Og ja, opløsningsmidlerne er stærkt sundhedsskadelige, men......

Mener du stangbygningsepoxy er mere slidstærkt end skibslak?

Jeg leder p.t. efter en lak som er helt fri for opløsningsmidler og er faldet over Tonkinlak som er helt uden skadelige stoffer - malkode 0-1. Er der nogen der har prøvet det til beviklinger?




Redigeret af P.M. - 05 Mar 2016 kl. 15:07
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 14:58
Citat: mikkell

moderne epoxy som det vi bruger til stænger er kun skadeligt hvis du æder det eller smører dig ind i det! hvor skibslak er på fortynder base og altså noget mere skadeligt at indånde og epoxy er langt stærkere end skibslak!

mik

Du lyder næsten som en der vil sælge epoxy! 

Hvis man skal arbejde professionelt med epoxy, kommer man ikke uden om et "Epoxykursus", sådan et har jeg selv, og det er derfor ikke rart at høre om, hvordan hobbyfolk og andre omgås lortet!  
Mvh
Henning
Til top
Tom Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TomDH8CKPedersen

Tilmeldt:: 02 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TomDH8CKPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 15:10
Hej Ole
Det med broringene tror jeg du har ret i. Ringene som sidder på stangen
er af forskellig type, men en af dem er en broring, og på den ser beviklingen
original ud.
Som John Behrndtz skriver er det blasfemi at bruge epoxy på en splitcane stang, hvis
den skal ligne det originale. Deri giver jeg ham ret. Formålet med stangen er at den skal på væggen og se original ud, så jeg holder mig til skibslakken.
Tom
Til top
ole vinstrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ole espen

Tilmeldt:: 02 Okt 2014
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole espen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 16:37
Hej Tom.

Har nogle split stående og måske nogle gamle øjer ikke nye tråd har jeg måske også hvor i landet holder du til
Til top
Tom Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TomDH8CKPedersen

Tilmeldt:: 02 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TomDH8CKPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2016 kl. 21:09
Citat: ole espen

Hej Tom.

Har nogle split stående og måske nogle gamle øjer ikke nye tråd har jeg måske også hvor i landet holder du til

Hej.
Jeg bor på Mors.
Tom
Til top
Henning Jakobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Garry

Tilmeldt:: 10 Nov 2009
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Garry Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2016 kl. 10:05
Du skal bruge en alkydlak til stangen. Skibslak er også alkydlak, men har intet med sprit at gøre så det råd skal du ikke følge for så bliver din dyrt indkøbte lak ødelagt.
Alkydlak indeholder linoliefernis og vil farve bevillingerne mørkere (en postkasserød tråd vil blive mørk vinrød) Det kan man leve med men man kan også mætte beviklingen med celluloselak inden du lakerer hele molevitten. Man kan også købe colourpreserver, det er i princippet det samme som celluloselak hvor lugten er fjernet og prisen fordoblet.

Jeg har mange stænger bag mig, du må gerne ringe eller maile
Mvh Henning Jakobsen, telf 29 93 76 92 h.v.jakobsen@webspeed.dk


Til top
Tom Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TomDH8CKPedersen

Tilmeldt:: 02 Feb 2016
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TomDH8CKPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Mar 2016 kl. 03:53
Citat: Garry

Du skal bruge en alkydlak til stangen. Skibslak er også alkydlak, men har intet med sprit at gøre så det råd skal du ikke følge for så bliver din dyrt indkøbte lak ødelagt.
Alkydlak indeholder linoliefernis og vil farve bevillingerne mørkere (en postkasserød tråd vil blive mørk vinrød) Det kan man leve med men man kan også mætte beviklingen med celluloselak inden du lakerer hele molevitten. Man kan også købe colourpreserver, det er i princippet det samme som celluloselak hvor lugten er fjernet og prisen fordoblet.

Jeg har mange stænger bag mig, du må gerne ringe eller maile
Mvh Henning Jakobsen, telf 29 93 76 92 h.v.jakobsen@webspeed.dk


Hej Henning
Er du at træffe i dagtimerne

Tom
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum