Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rens af hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
David Christoffersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
David C

Tilmeldt:: 19 Feb 2016
Geografisk: Ballerup
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér David C Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rens af hjul
    Sendt: 27 Feb 2016 kl. 00:11
Hej.

Jeg skal på min første kyst tur og håber at fange en lille fisk. :-)

Jeg bruger et shimano exage 3000 hjul, men da det ikke er et saltvandshul, ville jeg høre jer om en god måde at rense hjulet så det ikke ruster.

På forhånd tak.
Til top
Mads Lund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MLund Avatar

Tilmeldt:: 30 Nov 2015
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MLund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2016 kl. 09:25
Hvis det er for at forebygge rust (hvilket vel ikke burde forekomme selv uden rens) så er det nok at give hjulet en hurtig skyller uden den lunkne hane efter brug (aldrig varmt vand) - men behold spolen osv på imens. Og så kør rundt med hjulet for at få det værste vand af - og lad det ellers luft-tørre med spolen taget af.
"Society man, society!"
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2016 kl. 10:49
Det er ikke en god idé at skylle sit kysthjul under hanen, da man risikerer at skylle salt ind i hjulet. Tør det hellere af med en klud.

Det er vigtigt at vedligeholde lineførerlejet (hvis der er et) da det efter min erfaring ofte er det der ruster.
Til top
Mads Lund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MLund Avatar

Tilmeldt:: 30 Nov 2015
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MLund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2016 kl. 11:01
Citat: Dr. Claws

Det er ikke en god idé at skylle sit kysthjul under hanen, da man risikerer at skylle salt ind i hjulet. Tør det hellere af med en klud.

Det er vigtigt at vedligeholde lineførerlejet (hvis der er et) da det efter min erfaring ofte er det der ruster.

Jeg tvivler. Jeg har gjort det ovenstående med netop et Exage i årevis, og det kører stadig mindst lige så godt som mit nye Rarenium. Ja, du kan godt bruge en (våd) klud, men tvivler stærkt på at du får det "problematiske" salt væk på den måde, da man ikke rigtig kan komme ordentligt til med en klud.

Vandet fra hanen kommer ikke derind hvor det kan gøre decideret skade, ligesom saltvandet heller ikke gør det ved normalt brug (dvs. medmindre det er blevet dyppet eller har fået en bølge, etc.) - så det saltvand du kan få på hjulet ved normalt brug, kan også skylles af under vandhanen (ikke fuldt tryk selvfølgelig) uden at gøre skade. Hvis det du skriver passede, ville det jo heller ikke være muligt at fiske i regnvejr ved kysten så, uden at få ødelagt sit hjul.

Men ja, som sagt har jeg gjort det med alle mine hjul, og min far har gjort det med hans hjul, og alle de hjul vi har endnu som har været under hanen kører perfekt, uden mislyde eller lign.

Dog kan det stadig være en fordel at smøre line-rullen med noget olie (ikke salt-baseret selvfølgelig) en gang i mellem - og så et få det serviceret måske halv-årligt eller årligt mens der er garanti på.

Edit: Vil lige tilføje at med "under hanen" mener jeg en hurtig skyller, som i 1-3 sekunder mens du lige vipper det rundt - ikke vender det på hovedet eller lign.


Redigeret af MLund - 27 Feb 2016 kl. 11:05
"Society man, society!"
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2016 kl. 18:11
Det kommer ikke bag på mig at der er delte meninger Smile

Det er nok svært at sige generelt, at vandet fra hanen ikke kommer derind hvor det gør skade, da det selvfølgelig kommer an på hvilket hjul det er, og hvordan det er konstrueret og smurt mm. F.eks. har jeg med nogle hjul ved uheld decideret dyppet dem i saltvand uden at de kørte dårligere, mens andre klart tog skade af en sådan omgang. Vand har det med at finde vej gennem alting, og det synes jeg man bør prøve at undgå (forsigtighedsprincippet).
Men du siger selv, at en bølge kan gøre at vandet kommer ind hvor det tager skade, og der mener jeg så at en skylletur under vandhanen sådan set er ligeså voldsom som en bølge.

Det er muligt, at I har skyllet hjulene, og de kører fint - den oplevelse har jeg også haft med mange hjul dengang jeg selv skyllede dem under hanen, men i nogle tilfælde mistænker jeg hjulene for at faktisk at have taget skade af at blive skyllet under hanen, men det er selvfølgelig ikke noget jeg kan vide med sikkerhed. Jeg synes at billedet er bedre efter at jeg holdt op med at skylle dem og i stedet tørrede dem af hvis de har fået mange bølgesprøjt f.eks.
Den klistrede måde saltvand sætter sig på, mener jeg også man kommer bedre til livs ved at tørre hjulet af, ellers skal der virkelig være tryk på hanen.
Og nej, det er i princippet ikke så smart at fiske i regnvejr hvis der i forvejen er salt på hjulet heller, men jeg tror helt klart det er bedre end en tur under hanen.

Jeg siger heller ikke, at alle hjul vil blive ødelagt første gang de skylles under hanen efter brug i saltvand, men at der er en risiko for at de tager skade.
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2016 kl. 18:23
Har sprøtet mine hjul med olie, inden de tages i brug første gang.
Det gør at vandet ikke trænger ind, i samme grad som ellers.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres