Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hjælp til fluelinevalg

 Besvar Besvar
Forfatter
henrik storm jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hsj999

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Geografisk: holte
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hsj999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hjælp til fluelinevalg
    Sendt: 24 Feb 2016 kl. 21:14
Hej

Jeg skal til Lainio i Lapland til August for forhåbentlig at fange min første laks på en 2-håndsfluestang.

Jeg fisker normalt med lettere udstyr kl. 4/5 (tørflue og nymfer), og det tungere fluegrej er nyt for mig.

Jeg har dog allerede investeret i det meste (Fenwick Ironfeather II 14' kl. 9/10 og tilsvarende hjul) men mangler liner, hvor jeg nok får brug for både en flyde- og synkeline (tror jeg nok).

Er der nogen som kan hjælpe en nybegynder ud i 2 håndskastets mysterier med at anbefale en fornuftig line/liner, som dels vil passé til stangen og som man ikke behøver være ekspert for at kunne kaste med ?

Jeg har læst på nettet, at stangen er forholdsvis stiv og måske lidt underklasset, så det kan være en fordel at gå en klasse op i line. Hvis nogen har erfaring med dette, må I meget gerne kommentere.

På forhånd tak for hjælpen

mvh
Henrik
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2016 kl. 07:39
Hej Henrik

Du kan måske få en ide her: http://www.rioproducts.com/spey-central/spey-line-recommendations/

Jeg tror ikke din stang er på listen, men måske er der sammenlignelige stænger. Bemærk at der er forskel på linerne til skagit og klassisk spey kast.
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2016 kl. 20:02
Citat: hsj999


Jeg har læst på nettet, at stangen er forholdsvis stiv og måske lidt underklasset, så det kan være en fordel at gå en klasse op i line.

Hvis ikke modellen har ændret sig gennem tiden, så er den stiv som en hegnspæl.
Jeg ville ikke have nogle skrupler ved at gå en klasse op. Især til underhåndskast kan det være en lille fordel.
Hvis du er i tvivl, kan du altid starte med en billig WF line.

Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
henrik storm jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hsj999

Tilmeldt:: 25 Okt 2011
Geografisk: holte
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hsj999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2016 kl. 21:46
Hej Peter

Det er en 2010 model, så den har nok ikke ændret sig så meget. Jeg har hjulet, men har endnu kun stangen på hånden. Er den så stiv, at jeg som ny 2-hånds kaster hellere skal finde en lettere stang at kaste/starte med ?
mvh
Henrik
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2016 kl. 23:13
Hej Henrik

Hvis du ikke har brugt tohåndsstænger før skal du være opmærksom på at linen skal være noget tungere end samme klasse enhånds.

Jeg bruger en tohånds klasse 8, og den kaster fint med skagit liner mellem 500 og 600 grains (30 - 35 gram inkl. mow leader) når jeg speykaster. Overhånds kaster den en klasse 10 rio outbound. Men jeg vil absolut anbefale speykast.

Mvh. Peter
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2016 kl. 23:13
Den er såmænd fin nok at kaste med. Den vil kaste langt og nemt med et skydehovede, lidt kortere med en WF og kønnest med en DT. Stivheden gør dog at du skal være en anelse mere præcis i timingen. Til gengæld kan den løfte en lang, eller dybt sunken, line ud af vandet uden problemer.
Personligt foretrækker jeg lidt langsommere stænger, men har aldrig lært at holde af slatten-spaghetti stænger med "Spey" eller "Switch" i navnet. 
Min egen yndlings tohånds er bygget på en 14' Bringsen klinge (den gamle type med spigot feruler) som jeg købte for godt 30 år siden. Den er #11/12, så vidt jeg husker og dermed håbløs umoderne i dag. 
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum