Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flueline krøller

 Besvar Besvar
Forfatter
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Flueline krøller
    Sendt: 23 Feb 2016 kl. 03:25
Hej!

Jeg har en Rio outbound short som jeg har brugt i et års tid nu. Lige siden jeg købte linen har den lavet sådan nogle krøller i vandet når jeg har kastet fluen ud. Selvom jeg HVER gang strækker linen ud inden fiskeri, så gør den det samme no matter what. Det gør min lillebrors line også, men det er ikke en Rio outbound, men en fra Energizer. (For at pege ud, at det nok ikke bare er min vare som er defekt :D)

- Min lillebrors og min teori er, at det er stangen som er meget blød og, at det er den som forårsager disse krøller.. Kan det være en mulighed eller ved I/du hvad der ellers kan være problemet? Vi har haft masse andre liner og ALDRIG haft det her problem, da vi sørgede for at strække linerne ud inden fiskeri. Vi bruger også "Line Speed"-creame til både rensning af linen og de få meter ekstra man får. Jeg betvivler dog, at Line Speed kan hjælpe/forårsage dette, og derfor søger jeg hjælp fra jer, da I helt sikkert har lidt mere erfaring end min og min lillebror indenfor fluefiskeri!


Redigeret af Gedder123 - 23 Feb 2016 kl. 03:26
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2016 kl. 08:44
Hvis det er en Ron Thomson Energizer line i roder med kan jeg kun anbefale skraldespanden. Har oplevet flere begyndere som jeg har måttet "hjælpe" med at kassere dette produkt. 
Mht til Rio-linen har jeg ikke noget svar. Måske sol-lys mens den har siddet stramt på hjulet? Nu ved jeg ikke hvor hårdt i "strækker" Jeres line, men jeg er meget tilbageholdende med at "strække" for meget i liner - da det kan skade dem - især dem med monofil kerne. 
Selv en god kvalitets line kan godt krølle lidt i starten af fiskeriet. Læg den i blød mens du får en kop kaffe inden du går i gang!
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2016 kl. 09:12
Få lige en anden end dig eller din bror,til at tage et par kast med grejet, en nogenlunde rutineret fluefisker ,vil hurtigt kunne mærke om det var stangen eller linen det er galt med.
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2016 kl. 16:48
Citat: Gedder123

 Min lillebrors og min teori er, at det er stangen som er meget blød og, at det er den som forårsager disse krøller.. Kan det være en mulighed eller ved I/du hvad der ellers kan være problemet?

Måske linen er snoet? Hvis fluen lyder som en humlebi i kastet, snoer den sandsynligvis linen.
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2016 kl. 20:13
Alt min lillebrors line er en fra Ron thompson Energizer og den kostede 400,- og burde vel ikke være lige til skraldespanden? 

Jeg strækker aldrig linen for meget, da jeg er bange for at den enten knækker eller får "sprækker" i den, som jeg engang har oplevet. Jeg strækker den dog nok til, at den burde være lige i vandet og ikke krølle sådan som den gør. Jeg hører ikke en "humlebi" lyd fra fluen når jeg kaster... Det ser ret fjollet ud når vores liner ligner slanger som er på vej ind i land :D

Vi har før haft nogle billige liner som vidst nok koster 149,- (de gule fra ron thompson) og de var som de skulle være! Dog gik vi videre til nogle dyrer liner da de gule ikke har to forskellige farver og vi kan begge lide når de har enten nogle stærkere farver eller 2-3 farvet.

Jeg kender ikke nogen i nærheden som kan prøve vores stænger/fluelinen... Jeg har ikke luftet min nye fluestang som jeg har liggende. Jeg brugte min den gamle stang, da jeg bare skulle ud og prøve og se om der var kommet gang i aborrerne og det kan man vel sige, at der er. 

Min lillebror bruger en billig/lorte stang fra Kinetic Waterspeed 9" 6# og den er noget værre lort. Den er så sløv i det, at stangens øverste del bøjer meget selvom det er en 6# line han bruger + en nymf/vådflue. Geddefluer kan man slet ikke bruge til stangen, da den sikkert vil knække!

Jeg må vel prøve min nye på vandet og se om linen stadigvæk krøller? - Det er bare lidt mærkeligt hvis det er stangens grund, da vi havde to forskellige stænger og begge liner var noget værre rod i vandet. Det eneste øjeblik hvor linerne er dejlig og flot strakte, er når vi får meget vind i ryggen og linen derfor bliver trukket med vandet. Hmm....
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2016 kl. 20:54
Citat: Gedder123

Vi har før haft nogle billige liner som vidst nok koster 149,- (de gule fra ron thompson) og de var som de skulle være! Dog gik vi videre til nogle dyrer liner da de gule ikke har to forskellige farver og vi kan begge lide når de har enten nogle stærkere farver eller 2-3 farvet.

Hvis linen ligger død på overfladen, vil den nok altid trække sig sammen til lidt krøller.
Din indtagning og fluens træk burde dog være rigeligt til at strække den ud.
Jeg bruger p.t. selv en billig RT line på kysten (som er en kinesisk noname line i en RT æske og som koster 60,- i Kina, inkl. porto), fordi min erfaring siger mig at forskellen på billige og dyre liner er prisen. Hvis du kan lide de tofarvede, fordi du vil se, hvornår skydehovedet nærmer sig topøjet, kan du bare gi' den lidt kulør med en tusse.
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2016 kl. 22:15
Citat: Peter Schrøder

Citat: Gedder123

Vi har før haft nogle billige liner som vidst nok koster 149,- (de gule fra ron thompson) og de var som de skulle være! Dog gik vi videre til nogle dyrer liner da de gule ikke har to forskellige farver og vi kan begge lide når de har enten nogle stærkere farver eller 2-3 farvet.

Hvis linen ligger død på overfladen, vil den nok altid trække sig sammen til lidt krøller.
Din indtagning og fluens træk burde dog være rigeligt til at strække den ud.
Jeg bruger p.t. selv en billig RT line på kysten (som er en kinesisk noname line i en RT æske og som koster 60,- i Kina, inkl. porto), fordi min erfaring siger mig at forskellen på billige og dyre liner er prisen. Hvis du kan lide de tofarvede, fordi du vil se, hvornår skydehovedet nærmer sig topøjet, kan du bare gi' den lidt kulør med en tusse.


Hmm, den er kun krøllet når den ligger "død" på vandet og ikke når jeg hiver i linen. Jeg har bare ikke set andre fluefiskeres liner være så krøllet som vores er og så vidt jeg kan huske, så var vores andre billige liner slet ikke krøllet om de lå død eller man hev lidt i linen.. Gider heller ikke smide min rio line ud, når den har kostet 499,- (så vidt jeg kan huske) og det er kun krøllerne som er træls.. De gør vel heller ikke noget ved selve kastet udover, at det ser pisse træls ud på vandet!
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 10:26
Efter endt fiskeri og aftøring af linen samt tørring og efterfølgende påføring af linedressing kører du linen løst, og jeg mener virkelig løst, ind på hjulet. Så kan linen "samle" sig uden at den strammer omkring spolen. Næste gang du strækker linen er der noget af give af.
Lidt kringlet forklaring, men håber du har forstået essensen.

Mvh. Ivan.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 10:46
Citat: IPN

Efter endt fiskeri og aftøring af linen samt tørring og efterfølgende påføring af linedressing kører du linen løst, og jeg mener virkelig løst, ind på hjulet. Så kan linen "samle" sig uden at den strammer omkring spolen. Næste gang du strækker linen er der noget af give af.
Lidt kringlet forklaring, men håber du har forstået essensen.

Mvh. Ivan.


Det var ret nemt, at forstå heldigvis! :D

Jeg vil taget rådet til mig og prøve det ad næste gang, og tak for rådet! Wink
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 11:31
Hej Safet

Er linen også krøllet hvis du smider den ud på stuegulvet?

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 12:09
Hej Safet

Jeg kan kun udtale mig om outbound'en. Det er højst sandsynligt kernen, der er problemet. Den er med nylon kerne, som er meget sårbart overfor forkert håndtering. Hvis du f.eks spoler den forkert på hjulet og efterfølgende strækker den lidt for hårdt, så får du det såkaldte blivende deformation. Dvs. linen blive aldrig lige igen. Det samme sker, hvis du får kludrer og bare trække til for at få kludret op, eller bundhug med et stærkt forfang. Nylon kerne er også mere følsomt overfor temperatur svingninger. Lige nu kan den være meget besværligt. I det hele taget er der ikke meget godt at sige om flueliner med nylon kerner udover at det giver en lidt stivere/hårdere line. Det er ellers synd, for outbond'en har en rigtig god tapering og coating.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 15:19
Citat: LasseK

Hej Safet

Er linen også krøllet hvis du smider den ud på stuegulvet?

Mvh
Lasse

Ja når jeg stripper linen ud så er den formet som hjulet på min stang.. især den tynde "skydeline" som er i hvid. 
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 15:25
Citat: chan

Hej Safet

Jeg kan kun udtale mig om outbound'en. Det er højst sandsynligt kernen, der er problemet. Den er med nylon kerne, som er meget sårbart overfor forkert håndtering. Hvis du f.eks spoler den forkert på hjulet og efterfølgende strækker den lidt for hårdt, så får du det såkaldte blivende deformation. Dvs. linen blive aldrig lige igen. Det samme sker, hvis du får kludrer og bare trække til for at få kludret op, eller bundhug med et stærkt forfang. Nylon kerne er også mere følsomt overfor temperatur svingninger. Lige nu kan den være meget besværligt. I det hele taget er der ikke meget godt at sige om flueliner med nylon kerner udover at det giver en lidt stivere/hårdere line. Det er ellers synd, for outbond'en har en rigtig god tapering og coating.

Måske det er det først nævnte for jeg plejer altid at spole linen ind imens jeg holder med den anden hånd og sørger for at den er spolet "strakt" ind. Jeg strammer dog ikke så hårdt, at det burde have en betydning (synes jeg i hvert fald). Jeg kan bedst lide nylonkerner da jeg synes, at det er lidt bedre end mono (tror ejg det hedder). 
Jeg kan godt lide når liner er stivere i det end at de er bløde og "slatne". Ja jeg synes også rigtig godt om outbounden og købte den også fordi der var så god omtale omkring den og så tænkte jeg, at jeg på et eller andet tidspunkt må punge lidt flere penge ind i en line som jeg kan bruge i længere tid. Linen er dog kun et år gammel her til april og det er lidt træls, hvis jeg igen skal ud og købe en line. Det ser bare pænere ud når linen er strakt og ikke krøllet i vandet! 


- Jeg har dog aldrig for stærkt forfang/leader på, så jeg ikke kommer til at fange bunden og derved enten skal klippe fluelinen eller trække så hårdt, at linen tager skade. Den har dog engang imellem krøllet sig sammen, men det er nemt at binde op igen uden at man skal trække i linen eller andet. Det har jeg heller aldrig gjort. Og oven i købet, tør jeg slet ikke at trække hårdt i linen uanset hvad, eftersom jeg er ret glad for den line Embarrassed
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 18:30
Citat: Gedder123


Citat: LasseK

Hej Safet

Er linen også krøllet hvis du smider den ud på stuegulvet?

Mvh
Lasse

Ja når jeg stripper linen ud så er den formet som hjulet på min stang.. især den tynde "skydeline" som er i hvid. 


Også efter du har strukket den?

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Preben Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Preben99

Tilmeldt:: 10 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Preben99 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 21:19
Prøv at ligge fluehjulet/fluelinen dagen før et sted med samme temperatur som du vil fiske i. Det virker
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 22:44
Citat: LasseK

Citat: Gedder123


Citat: LasseK

Hej Safet

Er linen også krøllet hvis du smider den ud på stuegulvet?

Mvh
Lasse

Ja når jeg stripper linen ud så er den formet som hjulet på min stang.. især den tynde "skydeline" som er i hvid. 


Også efter du har strukket den?

Mvh
Lasse

Ja desværre.. :/
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 22:45
Citat: Preben99

Prøv at ligge fluehjulet/fluelinen dagen før et sted med samme temperatur som du vil fiske i. Det virker

Jeg aner ikke hvor jeg skal stille det henne nu hvor der er omkring de 5-10 grader udenfor..
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 22:45
Manglede og tilføje, at fluestangen står i en kælder hvor der er stortset samme temp. som der er udenfor om sommeren. Hvis der er 24grader udenfor er der cirka 20 i kælderen :)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 22:54
Citat: Gedder123


Citat: LasseK

Citat: Gedder123


Citat: LasseK

Hej Safet

Er linen også krøllet hvis du smider den ud på stuegulvet?

Mvh
Lasse

Ja når jeg stripper linen ud så er den formet som hjulet på min stang.. især den tynde "skydeline" som er i hvid. 


Også efter du har strukket den?

Mvh
Lasse

Ja desværre.. :/


Så er jeg helt enig med Chan, hvis den krøller så meget efter at være blevet strukket, så er den død.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 22:57
Hej Safet

Det ser ud til at du godt ved, hvordan man skal behandle flueliner, så jeg ved ikke hvad der er galt. Måske for lille hjul? nedenstående har jeg lige taget et par billeder af en 2-3 år gammel Outbound short #6
Det første er før stræk. Det nederst er efter et stræk på ca. 1-2kg. Det er snorlige. Hjulet har en spole kerne på over ca. 7cm. Måske skal jeg lige smide det hele i køleskabet og tage et billeder igen i morgen...
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2016 kl. 23:29
Citat: Gedder123


Citat: Preben99

Prøv at ligge fluehjulet/fluelinen dagen før et sted med samme temperatur som du vil fiske i. Det virker

Jeg aner ikke hvor jeg skal stille det henne nu hvor der er omkring de 5-10 grader udenfor..


Safet, flueliner skal behandles som ens børn. De skal opbevares ved 21-23 grader, 50-60% luftfugtighed og ikke for meget direkte luft træk. Ikke for tæt på vinduer, radiatorer eller gulvvarme (som du kan se på billederne bruger jeg ikke de nederste reol rækker). Børn har dog godt af sol. Det har liner ik. Vask dem kun i Svanemærket sæbe og brug også gerne lidt baby olie...

Redigeret af chan - 24 Feb 2016 kl. 23:31
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2016 kl. 10:38
sh*t du har mget flue udstyr man!!

Altså hvis jeg skulle stille mine flueline sådan som din står i reolen og trække nogle meter ud, så er det krøllet. Og så er der nogle mørke/sorte pigmenter på det hvide som jeg ikke kan få af og ved ikke hvad det er for noget!
Også når jeg stripper linen i en bunke står den i samme størrelse som mit hjul.. Jeg ved ikke om det er mit hjul den er galt med, da det er noget billig lort jeg fik med den gamle stang.. Ellers har jeg aldrig brugt sæbe eller babyolie på mine liner, da jeg ikke turde bruge sæbe idet jeg troede at det ville opløse linen.(som du kan høre, er jeg meget omhyggelig med mine liner :D )
Min stang står altid pakket sammen nede i kælderen og og linen er ALTID monteret på hjulet, måske det, der kan være problemet? (kom lige i tanke om, at det måske kunne være problemet)
Hvordan ved du hvor mange kg du strækker din line? Altså jeg plejer bare at tage godt en meter line fra den ene hånd til den anden og så strække lidt til uden det er for meget. Jeg har ikke noget avanceret udstyr som jeg kan måle det med, men har også set andre strække linerne ud på den måde, og så gjorde jeg det samme :D
Jeg vil gerne sige tak til dig, fordi du tager dig så meget tid at hjælpe mig og endda putter din line i køleskabet for, at vise mig effekten!! Det sætter jeg virkelig virkelig stor pris på!!!!!!


Jeg må prøve og se om jeg kan finde problemet på det i weekenden! 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2016 kl. 14:08
Safet, lige et spørgsmål, det er Outbound coldwater linen du har?

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2016 kl. 21:46
Citat: LasseK

Safet, lige et spørgsmål, det er Outbound coldwater linen du har?

Mvh
Lasse


Hej Lasse :p

Jeg aner faktisk ikke om det er coldwater eller andet. Jeg kan prøve og kigge på pakken i morgen og melde tilbage, mester Smile
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2016 kl. 23:41
Hej Safet

Så har jeg lavet forsøget med temperatur påvirkningen. Hjulet har stået i køleskabet i flere timer, og er ca. 4 grader.
Det øverst og nederst billede er igen henholdsvis før og efter stræk. Som du kan se er den noget mere snoet end da den var 22 grader varme, men ikke mere end det godt kan gå med et stræk. Nej, jeg har ik målt strækkene med en newtonmeter. Jeg gætter det er nok, hvad der svarer til at løfte en 1½ liters cola



Jeg gætter at de mørke/sorte pletter er tydeligst, lige efter hvor linen skifter farve. Her bliver flueliner oftest slidt mest, især med et så kompakt hoved som Outbound short og kort bagtapering. Der er kommet små revner, som skidt og møg samler sig i. Det kan hjælpes med lidt sæbevand. Helst dem uden parfume og mild (derfor Svanemærke ) Hvis det er rigtigt slemt skal du bruge sæbespåner ...og så smøres med baby olie selvfølgeligt Husk at tørre det helt rent inden opbevaring eller brug.

Du må endeligt ikke opbevare disse liner i længere tid på hjulet. Jeg tror vi har fundet årsagen her. Tror også at de ikke er til at redde, sorry. Det kan gå med andre typer kerner, men ikke med mono nylon kerner. De skal opbevares på samme måde som fra fabrikken. Mange tror fejlagtigt at de skal opbevares i mega store løkker. Det behøves slet ikke, så længe de spoles op uden snoninger og opbevares løse i æsken som vist forneden. Min er for resten en Coldwater udgave. Håber ikke du har en tropical udgave. Den er ubrugeligt på nuværende tidspunkt. Købte du din af en forhandler? Jeg har mange uheldige brugte handler med liner af mono nylon kerne. De fleste kan bare ikke håndtere dem korrekt. "Den har kun været spolet på hjulet og brugt et par gang...ja tak"

Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2016 kl. 04:32
Hej chan!

Aha, jeg troede nemlig, at du havde et måle apparat haha :D

De sorte pletter er der også længere oppe af fluelinen (den tynde del som er hvid) - Det må vel bare vaskes af!

Det er en coldwater som jeg har og ikke tropic, så. Jeg købte den hos en forhandler (over nettet).

Mig og min bror har slet ikke fået linen af hjulet fra dengang vi købte linen og påsatte på hjulet. Så ja, det kan sagtens være fejlen hvis linen rent faktisk skal tages af hjulet og spoles på den der spole som man får med linen. Det har vi slet ikke gjort! Jeg troede at linen godt måtte være siddende på hjulet, ligesom på de normale stænger. Kan dette forårsage færre meter i kastet? 

Det er sgu lidt øv, at linen ikke kan reddes nu hvor jeg er så glad for den og har givet så mange penge for den. (Mange penge når man er på SU). 
Jeg må se om jeg ikke kan få skrabet nogle penge sammen til en ny line i Rio udgaven eller en anden som også er "stift" og ikke slatten som nogle liner er. Dog skal det være en line som også kan bære en geddeflue! Ork ja, jeg bliver sgu snart fattig af alt det fluegrej jeg indtil videre har købt og skal købe :D


Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2016 kl. 10:39
Hej Safet

Jeg er modsat Chan ikke så nøjeregnende med mine liner, når jeg kommer hjem laver jeg lige samme test med den Outbound short som nu har siddet på hjulet i 3 års tid, nej jeg tager sjældent liner af hjulet for at opbevare dem hvis de ser regelmæssig brug
Og så er den bedste måde at opbevare liner i længere tid ganske rigtigt i løse vindinger, men ikke ved stuetemperatur, derimod mørkt og køligt. I hvert fald hvis du spørger linefabrikanterne

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2016 kl. 11:03
Citat: LasseK

Hej Safet

Jeg er modsat Chan ikke så nøjeregnende med mine liner, når jeg kommer hjem laver jeg lige samme test med den Outbound short som nu har siddet på hjulet i 3 års tid, nej jeg tager sjældent liner af hjulet for at opbevare dem hvis de ser regelmæssig brug
Og så er den bedste måde at opbevare liner i længere tid ganske rigtigt i løse vindinger, men ikke ved stuetemperatur, derimod mørkt og køligt. I hvert fald hvis du spørger linefabrikanterne

Mvh
Lasse

Jamen i sæsonen så ser linerne vand mindst én gang om ugen hvis vejret tillader det! Jeg har dog ALDRIG pillet linen af hjulet efter endt-sæson. Det har været på hjulet som jeg sidst efterlod det. I kælderen hvor det hele står, er der ikke mere end 15 grader. Linefabrikanter eller dig, det er vel same sh*t eftersom du er med i mesterskaber om længdekast i fluekast, så du er vel også lidt erfaren Big smile

Jeg takker for, at du også vil prøve dig frem med linen og måske burde jeg selv sætte min i fryseren og se hvad der sker! 
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2016 kl. 13:18
Citat: LasseK

Hej Safet

Jeg er modsat Chan ikke så nøjeregnende med mine liner, når jeg kommer hjem laver jeg lige samme test med den Outbound short som nu har siddet på hjulet i 3 års tid, nej jeg tager sjældent liner af hjulet for at opbevare dem hvis de ser regelmæssig brug
Og så er den bedste måde at opbevare liner i længere tid ganske rigtigt i løse vindinger, men ikke ved stuetemperatur, derimod mørkt og køligt. I hvert fald hvis du spørger linefabrikanterne

Mvh
Lasse


Det glæder vi os til at se. Jeg har købt mange brugte liner med mono nylon kerne, der er "som ny, kun være spolet på hjulet" som jeg har kasseret...

Har du prøvet at opbevare det mørkt og køligt kontra mørkt og stuetemperatur? Linefabrikanterne har formentligt ikke opbevare deres liner i længere tid end jeg har på begge måder For mange år siden opbevarede jeg linerne i en kældre. Efter et par sæsoner kan jeg godt mærke at linerne er blevet noget stivere/tørrere og skal strækkes noget mere når fiskeriet starter. Det oplever jeg slet ikke mere. Der kan være mange andre ting, der kan skyldes det. Jeg ved bare hvad der fungerer bedst hidtil. Teori er godt, viden er bedre og erfaring er bedst

Redigeret af chan - 26 Feb 2016 kl. 13:20
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2016 kl. 19:21
Citat: chan

Citat: LasseK

Hej Safet

Jeg er modsat Chan ikke så nøjeregnende med mine liner, når jeg kommer hjem laver jeg lige samme test med den Outbound short som nu har siddet på hjulet i 3 års tid, nej jeg tager sjældent liner af hjulet for at opbevare dem hvis de ser regelmæssig brug
Og så er den bedste måde at opbevare liner i længere tid ganske rigtigt i løse vindinger, men ikke ved stuetemperatur, derimod mørkt og køligt. I hvert fald hvis du spørger linefabrikanterne

Mvh
Lasse


Det glæder vi os til at se. Jeg har købt mange brugte liner med mono nylon kerne, der er "som ny, kun være spolet på hjulet" som jeg har kasseret...

Har du prøvet at opbevare det mørkt og køligt kontra mørkt og stuetemperatur? Linefabrikanterne har formentligt ikke opbevare deres liner i længere tid end jeg har på begge måder For mange år siden opbevarede jeg linerne i en kældre. Efter et par sæsoner kan jeg godt mærke at linerne er blevet noget stivere/tørrere og skal strækkes noget mere når fiskeriet starter. Det oplever jeg slet ikke mere. Der kan være mange andre ting, der kan skyldes det. Jeg ved bare hvad der fungerer bedst hidtil. Teori er godt, viden er bedre og erfaring er bedst


Hej Chan

Lige trukket af hjulet, så er den 3 år gamle aldrig af hjulet, aldrig skyllet outbound short lige så strakt som på dit billede af en strukket line, efter en gang strækning, så er den snorlige   

Køber sjældent second hand liner, medmindre de skal klippes i alligevel og jeg ikke kan få dem nye. Og nej jeg har ikke prøvet at opbevare dem mørkt og køligt, de smides i en sort plastkasse fra bauhaus, og står på øverste hylde i stuen, eller sidder som sagt på hjulet, der ligger i fisketasken eller hjultaskerne. Men som sagt så gør jeg ikke det store ud af mine fiskeliner, og mine konkurrenceliner smadres jo efter en 5-6-7 år så de tæller ikke
Erfaring, er det ikke det man får når man afprøver teori i praksis og derved opnår viden

Et spørgsmål, babyolie, hvad dælen har fået dig på den idé, og hvad gør det som forhindrer blødgørene i pvc'en at forsvinde?

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2016 kl. 08:51
Jeg skal ud på græsplænen og prøve og se om linen igen nærmest "krøller" i luften. Det er som om at den allerede er for slatten i luften og at jeg også mister et par meter i kastet pga. det. Ellers må jeg bare spare penge op til en ny line.. det er ikke ligefrem fordi jeg ikke kan fiske med linen, men det ser bare træls ud når den er så krøllet :D - jeg kan prøve og tage et billede af selve linen når jeg kaster den henover græsplænen. Det er nemlig også sådan at den ser ud på vandet når jeg har kastet. Kan jeg fiske linen ved at sætte den i fryseren natten over og så "strække" den lige igen dagen efter?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum