Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt holdbart hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nyt holdbart hjul
    Sendt: 21 Feb 2016 kl. 08:46
Hej

Jeg er på udkig efter et bundsolidt hjul, der kan holde til saltvand og slidsom brug ved kysten. Hjulet skal supplere mit Shimano Stella FI.

Jeg har overvejet et Shimano Stradic, men er slet ikke nok inde i udstyrsjunglen til at vide, hvad jeg bør gå efter, når pålidelighed og holdbarhed er i højsædet.

Hvad vil I anbefale?

Tak for en god side og hjælp her i forum.

Redigeret af ELF - 21 Feb 2016 kl. 09:18
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 10:16
Hej.

Jeg tror du kan få ligeså mange svar som der er fastspolehjul,
men til saltvand og slid vil jeg anbefale ABU Soron STS, lækker hjul der er lavet til saltvand, lige nu har Lystfisker.dk den til 899,00 kr. fin  pris.
til ferskvand bruger jeg Shimano TwinPowder.
held og lykke med søgning.

Hilsen Peder.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 11:18
Er det Soron STS, du tænker på?
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 790
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 11:55
Citat: ELF

Er det Soron STS, du tænker på?

Det kan du nok godt regne med, eftersom det er, hvad han skrev... ?? LOL

Ps. Kan jo tænkes i begge mener STX Wink


Redigeret af DNA7 - 21 Feb 2016 kl. 11:57
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 12:01
Citat: ELF

Er det Soron STS, du tænker på?

Jeg tror det er dette hjul (STX) der tænkes på, du kan finde det her http://www.lystfisk.dk/shop/fiskehjul/spinnehjul/abu_soron_stx_saltwater/abu_sor%C3%B4n_stx-1



Redigeret af Henning - 21 Feb 2016 kl. 12:02
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 12:43
Hej

Undskyld jeg skrev forkert, det er STX som Henning henviser til.

Hilsen Peder.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 14:34
Super. Tak for tippet!

Er Abu Soron og Shimano Stradic nogenlunde lige gode og robuste?
Til top
Jonas Holck Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jonas Holck Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2005
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonas Holck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 15:33
Jeg kan varmt anbefale SPRO RedArc til det brug du beskriver. Søg på EBay.de og find dem fra cirka 75 Euro plus porto. Jeg har brugt dem til alt mit fiskeri siden 2007 og har været overordentlig glad for dem - og har ikke præsteret at slide et op endnu. Perfekt lineoplæg, ingen slør i indspinning, blød bremse og bragende robuste. Størrelserne 10100-10200-10300-10400 svarer til Shimanos 1000-4000.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 20:27
Har nu lavet lidt research og endte med Spro Gold Arc 4000.

Tak for hjælpen!
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 20:54
Det køb vil du ikke fortryde.:-)
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2016 kl. 08:07
Til saltvands brug skulle du have valgt Spro ZaltArc, keramisk lejer = Ingen mislyde & rust. 
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2016 kl. 06:33
Har nu fået hjulet og må godt nok sige det er lækkert. Det virker ultra robust og har tilsyneladende et fint lineoplæg og en blød blød gang. Ikke mindst sammenlignet med Stella FI, som jeg regner for at være toptopkvalitet, men som jo også koster det 4-5 dobbelte. Glæder mig til at bruge det i weekenden!
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2016 kl. 21:03
Jeg har også et Spro Gold Arc. har været virkelig glad for det indtil jeg begyndte at bruge det i saltvand. 2 gange i salt og det begyndte at køre dårligt og larme :(
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2016 kl. 06:42
Det lyder ufedt! Er der andre, der har lignende erfaringer?

Redigeret af ELF - 26 Feb 2016 kl. 07:11
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2016 kl. 07:23
Hej
Jeg var selv ude og undsøge dette hjul for ca. Et år siden, og i den forbindelse skrev jeg til Spro i Holland
Her er et svar:

Hi Nick,

thank you for your request.

First of all, the Gold Arc is not build for saltwater. For extreme usage the Zalt Arc is even better. Anyhow you can use the Gold Arc for saltwater fishing but be aware that it can have impact mostly on the line roller or the brake. But if you clean your reel after every use under water tap and clean it in a proper way it should be not a big thing. But if you put the reel in saltwater, even by accident, that could have some impact.

By the way, sometimes fisherman use WD40 to protect there reels. This is a good thing, but never put it directly on the reel. If you spray it on your reel it could get in the inner parts. There it will have impact on grease and oil. Better spray it on a cloth and then rub the reel.

But anyhow, better to go for a Zalt Arc. And also this reels needs some kind of care so that you can use them for years.


Best regards,

Markus Brill-Heck
Verkaufsleiter
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2016 kl. 07:44
Tak!

Redigeret af ELF - 26 Feb 2016 kl. 07:58
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2016 kl. 22:51
Du kan sagtens bruge et Gold Arc eller andet Spro -Arc hjul i saltvand (med mindre hjulene indeholder en masse magnesium eller andet metal der meget nemt ruster/korroderer). Du skal selvfølgelig bare huske at gøre basal rengøring efter hver tur. Det er også nødvendigt med Zalt Arc og alle andre hjul på kloden. Som Nick/Markus fra spro skriver så skal du stadigvæk huske at rengøre et Zalt arc hjul. Zalt arc sælges som et "saltvandshjul", men det er i mine øjne mere reklame (fis i en hornlygte) end regelret STOR forskel mellem hjulene. Zalt arc har 1 keramisk leje mens resten er ikke-keramiske kuglelejer. Uden at vide det vil jeg gætte på at det keramiske kugleleje er et hybrid leje, dvs selve buret/det udvendige er metal mens det kun er selve lejerne der er keramiske. Den udvendige del af lejet, og ringen lejerne kører i, kan stadigvæk ruste, hvilket påvirker hele kuglelejet. Et keramisk leje har aldrig været stille - det larmer temmelig meget med mindre du fylder det med olie/fedt (og så går fidusen af det). I mine øjne er der ingen grund til at proppe keramiske lejer i et fastspolehjul.
Til top
Jonas Holck Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jonas Holck Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2005
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonas Holck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2016 kl. 13:56
Hej Erling

Jeg ville ikke være det mindste bekymret for at bruge GoldArc i saltvand. Medmindre du ligefrem nedsænker hjulet i vand har jeg svært ved at forestille mig at det ikke skulle kunne klare mosten. 

Jeg har ikke fisket med GoldArc men baserer min udtalelse på RedArc som jeg har brugt i hjemligt og varmt saltvand i de sidste 8-9 år uden de mindste problemer.

Giv det chancen og bliv positivt overrasket.

/Jonas
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2016 kl. 16:18
Fedt! Tak for jeres opmuntrende og gode indlæg!

Jeg har i dag haft en hel dag ved kysten med dette hjul, og det virker super fint og upåklageligt!

Har besluttet mig for at beholde det!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down