Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Belasting til fluer

 Besvar Besvar
Forfatter
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Belasting til fluer
    Sendt: 21 Feb 2016 kl. 03:13
Hej!

Jeg har været ude og fiske efter aborre i går og det gik vældig fint. Jeg fik fanget 7 styks som var alle over 400g og det er store aborre for mig. De blev dog genudsat da jeg ikke rigtig spiser de fisk jeg fanger, men har fiskeriet som hobby. Jeg bugte fluer som er belastede ved hovedet så den laver den der "ned-op-ned-op"-bevægelse og det virkede! Jeg har derfor et spørgsmål da jeg ikke selv kan finde ud af at binde fluer.. Er der nogle af jer som kender til en hjemmeside hvor jeg kan købe bly-kugler som har et hul igennem, som man kan sætte linen igennem? Jeg tænker noget i retningen af de beads man bruger til nymfer bare i bly. (jeg ved godt, at bly ikke er velegnet til fiskeri, men noget i den stil snakker jeg om). Beads kan jeg ikke ligefrem bruge da jeg ikke kan klemme dem stram omkring linen. grunden til at jeg søger disse, er fordi jeg har nogle tobis fluer som ikke er belastede foran og jeg vil gerne have lavet en belastning ved knuden som jeg binder fluen så den laver den der "ned-op.." bevægelse. Jeg tager imod råd med kys hånd!

PS: Fluebinding er helt ude af af min rækkevidde og derfor helst ingen råd om binde-selv-fluer da jeg ikke har erfaring med fluebinding og tid til at binde dem.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 07:38
http://www.lystfisk.dk/shop/blyfri_bly/splithagl_sortimenter/dinsmores_super_soft_shot_splithagl

Splithagl fåes ved omtrent enhver fiskegrejsforhandler.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 08:06
hej Safet.

Din montage med belastning kan laves på mange måder.

Jeg benytter til mine shads og nogle gange også mine kystfluer en gennemløbs kugle, og til stop har jeg et flådstop, evt. 2 stk.,foran kuglen. så kan jeg spinne fiske endegrejet, og jeg kan variere mine vægte over et stort interval.

Jeg køber disse her:

Kuglebly i sæt:

http://www.fisknu.dk/product/paerelod-sortiment-blyfri-13168/

Flådstop: https://www.google.dk/search?q=fl%C3%A5dstop&espv=2&biw=1280&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwizx8PUo4jLAhWrKJoKHVUxBUkQ_AUIBigB

 Flådstop kan købes mange steder. Jeg er ikke så nøjeregnende med farverne på flådene, men de natur brune er fine.

Til fluerne er rørfluekugler fine, og disse låses med flådstop, men da de fleste rørflue kugler vejer under 2g., så bruger jeg bombardo flåd, som kastevægt.

Rørflue kugler:

http://www.korsholm.dk/dk/fiskeri-produkter/fluebinding/rorfluer/rorfluekugler.html

Prøv at finde dig et setup, der passer til dit fiskeri.


Mvh

P.K.


Til top
frank juul Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
frikkel

Tilmeldt:: 18 Feb 2011
Geografisk: Randers NØ
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frikkel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 15:47
du kunne bruge beads af tungsten hvis du vil ha lidt mere vægt 4mm burde være rigeligt
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 16:41
Citat: Jabber

http://www.lystfisk.dk/shop/blyfri_bly/splithagl_sortimenter/dinsmores_super_soft_shot_splithagl

Splithagl fåes ved omtrent enhver fiskegrejsforhandler.


Ja splithalg, men jeg skal bruge de "hagl" som har hul igennem til linen så jeg kan putte det på min leader og evt. noget foran haglet så det ikke kører op og ned ad linen! :)
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 16:43
Citat: PK

hej Safet.

Din montage med belastning kan laves på mange måder.

Jeg benytter til mine shads og nogle gange også mine kystfluer en gennemløbs kugle, og til stop har jeg et flådstop, evt. 2 stk.,foran kuglen. så kan jeg spinne fiske endegrejet, og jeg kan variere mine vægte over et stort interval.

Jeg køber disse her:

Kuglebly i sæt:

http://www.fisknu.dk/product/paerelod-sortiment-blyfri-13168/

Flådstop: https://www.google.dk/search?q=fl%C3%A5dstop&espv=2&biw=1280&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwizx8PUo4jLAhWrKJoKHVUxBUkQ_AUIBigB

 Flådstop kan købes mange steder. Jeg er ikke så nøjeregnende med farverne på flådene, men de natur brune er fine.

Til fluerne er rørfluekugler fine, og disse låses med flådstop, men da de fleste rørflue kugler vejer under 2g., så bruger jeg bombardo flåd, som kastevægt.

Rørflue kugler:

http://www.korsholm.dk/dk/fiskeri-produkter/fluebinding/rorfluer/rorfluekugler.html

Prøv at finde dig et setup, der passer til dit fiskeri.


Mvh

P.K.




Det er lige præcis sådan noget jeg skal bruge som du har linket først! Nu mangler jeg så at finde noget som kan stoppe haglet i at gå op og ned af linen, men der kan jeg vel bare binde noget fiskeline som er tykt nok til at haglet ikke passere igennem og at det kan holde haglet på plads :D - Tak for linket mester!!!!!! ClapClapWink
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 18:10
Citat: Gedder123

 

Det er lige præcis sådan noget jeg skal bruge som du har linket først! Nu mangler jeg så at finde noget som kan stoppe haglet i at gå op og ned af linen, men der kan jeg vel bare binde noget fiskeline som er tykt nok til at haglet ikke passere igennem og at det kan holde haglet på plads :D - Tak for linket mester!!!!!! ClapClapWink

Hvilken størrelse der passer på dit forfang, må du spørge om hvor du køber dem.
Mvh
Henning
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 23:42
Citat: Henning

Citat: Gedder123

 

Det er lige præcis sådan noget jeg skal bruge som du har linket først! Nu mangler jeg så at finde noget som kan stoppe haglet i at gå op og ned af linen, men der kan jeg vel bare binde noget fiskeline som er tykt nok til at haglet ikke passere igennem og at det kan holde haglet på plads :D - Tak for linket mester!!!!!! ClapClapWink

Hvilken størrelse der passer på dit forfang, må du spørge om hvor du køber dem.

Hej Henning :p

Jeg aner ikk hvordan man bruger de flådstopper. Skal jeg klemme på dem når jeg har sat dem på leaderen?
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2016 kl. 23:47
Og virker de flådstoppere på så en tynd line? Jeg bruger den der tynde forfangs line som er så tynd som en nål..
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Feb 2016 kl. 07:34
Hej Safet.

Nu er det ikke den store kunst, at få flådstoppet på linen, men kig forbi det link her, da kan du se flåd stoppet monteret:

http://www.wideopen.dk/webshop/havorredens-hemmeligheder-1-kystspin/

Arbejds gangen ved flåd montagen er:

På flådstoppet er monteret en wire, der går  igennem flåd stoppet, og i enden af wiren er en rund plade, som er det værktøj, som bruges som holder, når wiren skal trække den valgte line igennem flådstoppet.

Det vil sige, at det forfang / line du skal bruge til dit endegrej, ja da trækkes flådet på linen, og kan nu trækkes frem og til bage på forfang / line, og justeres til det setup, du vil bruge.

Der kan selvfølgelig sætte flere stop på linen, jeg bruger gerne 2 stk., så er jeg nogenlunde sikker på at min afstand fra flådstoppet og til endegrejet bliver, hvor jeg har sat det.



Bemærk: Flådstop findes med forskellige størrelser hul, som passer til de forskellige tykkelser af liner!

En god ting, når man vil flytte flådstoppet, er at fugte linen, så skæres flåd stoppene ikke over i længderetningen.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 22 Feb 2016 kl. 07:36
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2016 kl. 03:21
Aah, tror jeg har fattet det nu :D det ser bare sværere ud end det rent faktisk er! Tak for hjælpen gutter! Og især Per, som endelig åbnede mine øjne :D
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum