Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spinnestang til sønnen

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Spinnestang til sønnen
    Sendt: 31 Okt 2015 kl. 19:51
Jeg behøver lidt hjælp til valg af spinnestang til min søn, 25 år, da jeg har besluttet han skal have en ny spinnestang i julegave.
Han er først begyndt at fiske i år og det er mest i Randers fjord da han bor i Hobro, han kaster mest med 18- 30gr så jeg har kigget på flg stænger:
  • Shimano Beastmaster DX 8" 10-30g
  • Westin W3 9" 7-30g
  • Berkley Pulse EVX 9" 19-49g
  • Abu Garcia Veritas 9,2" 9-28g

De ligger indenfor min max pris på 1000,-, men da jeg selv er fluefisker har jeg intet kendskab til overstående stænger og vil derfor gerne høre om jeres anbefalinger i forhold til disse stænger - ja også hvis I mener jeg har overset en stang..Wink

Hvilken stang vil I vælge til en nybegynder på kysten, Randers Fjord..?

Til top
anis krestic Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
anis

Tilmeldt:: 21 Feb 2010
Geografisk: ok
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2015 kl. 19:59
Shimano beastmaster dx. God stang til prisen
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2015 kl. 20:07
Mit valg ville helt klart være: Westin W3
Fed stang til en god pris

Redigeret af Nick_is - 31 Okt 2015 kl. 20:08
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2015 kl. 20:08
jeg forstår ikke du har ◦Berkley Pulse EVX 9" 19-49g med på listen 19 til 49gram lyder da helt vildt hvis det er til brug af blink og lign
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2015 kl. 20:25
@Ronny, den er medtaget da han siger han normalt ikke kaster med meget under 20g og så er den en anderledes alternativ til det mere sikre Shimano valg - når man læser divs review på nettet..
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2015 kl. 21:17
Hej Kim,

Når det er til fjorden og lidt tunge blink, så skal du op i mindst en 9" og gerne en 10" men lidt synd din søn fisker så tungt - en smuttur efter en havørred i Mariagerfjord, når han nu bor i Hobro med 8 - 14 grams blink kan være ganske effektivt, det samme gælder nu også i RDS fjord.

Lad være med at ligge for meget vægt i diverse tests, man kan sjældent bruge dem til ret meget, vigtigst er at længden og kastevægten passer nogenlunde til det man vil bruge stangen til.

Her er der et par gode bud.

http://www.lystfisk.dk/shop/rester_til_lavpris/fiskestaenger/shimano_technium_df_cx_spin

http://www.lystfisk.dk/shop/fiskestaenger/spinnestaenger/daiwa_exceler_seatrout/daiwa_exceler_seatrout

Venligst


Redigeret af fiskefreak - 31 Okt 2015 kl. 21:22
Venligst
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2015 kl. 21:58
@Claus, jeg så også gerne at han begyndte at kaste med meget lettere endegrej og forventer da også at han kommer længere ned når han har mere end de 3-5 mdr erfaring han har ligenu..
Han fisker faktisk efter havørreder i Mariagerfjord, der er kun en god gåtur for ham ud til fjorden
Kunne være jeg også skulle give ham en kasse med mindre blink..Big smile

Den Shimano du linker til er udsolgt, men Daiwa'en ser spændende ud- er det en du har nogen erfaring med..?
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2015 kl. 22:23
det lyder som en god plan at give ham en kasse med lettere blink, når det er gratis skal han nok få det prøvet, og med en far med mange år på bagen fiskemæssigt kan du jo forklare ham fordelene ved dem :-D
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2015 kl. 22:41
@Ronny
Der er en lille detalije, jeg bor i Nuuk, Grønland og han i Hobro så det er kun i 3-4 uger om sommeren jeg har mulighed for at påvirke hans fiskeri..
Men jo hvis han har nogle lettere blink så er det også mere fristende at få dem afprøvet end hvis han skal investere i nye blink på sin SU..

Så jeg håber på flere input omkring hvilken stang der vil være mest velegnet til kysten efter havørreder når den max må koste 1000 kr..
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2015 kl. 10:47
Har en stang der vist minder meget om den Daiwa stang der linkes til, det er den her:
http://www.lystfisk.dk/shop/fiskestaenger/spinnestaenger/daiwa_exceler_spin/daiwa_exceler_spin_exs902mlfs
Den er ret fed - meget let og fin topaktion, men kastevægten er noget overvurderet. Jeg bruger sjældent mere end 16 gram på den. Så den anden kaster sikkert ikke med noget over 20 gram.
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2015 kl. 15:41
Jeg bor også i Hobro, hvis han skulle være interesseret i en introduktion i det lidt lettere fjord fiskeri er han velkommen til at kontakte mig. Jeg vil selv anbefale en 9-10 fods spinnestang med kastevægt 10-30g

Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2015 kl. 17:21
@Ole, det er et rigtigt venligt tilbud og jeg har skrevet til ham og er sikker på at han også vil synes det alle tiders ide at få lidt "proff" input..
Han har mistet toppen til sin stang og fisker ligenu med en teleskop stang..Shocked Så han mente at han skulle have en anden stang inden han tog imod dit tilbud - han ved ikke at jeg vil give ham en stang i julegave.

Men skal lige have besluttet mig for hviken stang det skal være, ligenu er det
  • Westin W3
  • Shimano beasmaster DX
  • Daiwa exceler

Så kom endelig med jeres input til hvilken stang jeg skal købe til ham..Clap


Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2015 kl. 18:11
Jeg tror jeg ville vælge noget med en højere angivet kastevægt end de tre har, hvis han kaster med 18-30 gram. For Shimano stængers vedkommende noget der hedder 14-40, og Daiwa 10-40. Kan se at W3 ikke fåes højere i kastevægten.
Medmindre du selvfølgelig vil få ham til det lettere spin, for jeg synes også 18-30 gram lyder lidt overdrevet i fjorden :)
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2015 kl. 18:28
Citat: aammat

Jeg behøver lidt hjælp til valg af spinnestang til min søn, 25 år, da jeg har besluttet han skal have en ny spinnestang i julegave.
Han er først begyndt at fiske i år og det er mest i Randers fjord da han bor i Hobro, han kaster mest med 18- 30gr så jeg har kigget på flg stænger:
  • Shimano Beastmaster DX 8" 10-30g
  • Westin W3 9" 7-30g
  • Berkley Pulse EVX 9" 19-49g
  • Abu Garcia Veritas 9,2" 9-28g

De ligger indenfor min max pris på 1000,-, men da jeg selv er fluefisker har jeg intet kendskab til overstående stænger og vil derfor gerne høre om jeres anbefalinger i forhold til disse stænger - ja også hvis I mener jeg har overset en stang..Wink

Hvilken stang vil I vælge til en nybegynder på kysten, Randers Fjord..?



Westin W3 eller Abu Garcia Veritas vil passe fint til fjorden.

18-30 gram er dog et stort spring og det vil vel kun være Berkley Pulse der kaster fint med 30 gram men knap så godt med 18 gram.

Hvis han holder sig på 18 til 25 gram vil de alle kunne anvendes, men 30 gram som max. kastevægt og et 30 gram blink bliver lidt i overkanten.

Alternativ kan være du ser om en af modellerne har en kastevægt mellem 15 og 40 gram hvis du vil have spektraet med fra 18 gram til 30 gram.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2015 kl. 19:39
Hvis han gerne vil med på en tur har jeg helt sikkert en stang han jan låne.
Til top
Klaus Hvam Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KlausHvam Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KlausHvam Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2015 kl. 08:47
Det undrer mig egentlig, at der ikke er flere anbefalinger af Veritas da det også er en fantastisk stang. Egentlig tror jeg det er hip som hap hvilken stang af de ovennævnte du vælger (såfremt det er med en kastevægt på de 10-30 stykker.) Jeg kender ikke Daiwas stang men tager man den ud af ligningen så ville jeg faktisk vælge den stang af Veritas, Beastmaster eller W3 som jeg kunne få billigst (da stængerne alle 3 er fantastiske) og give sønnen lidt blink op til de 1000kr. :)
Lystfiskeren fra Ansager - http://fiskeriansager.blogspot.dk/
Til top
Klaus Hvam Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KlausHvam Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KlausHvam Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2015 kl. 08:51
... hov jeg glemte at komme med mit argument ;) Din søn er relativ nybegynder... giv ham en af ovenstående stænger i hånden og han vil synes det er verdens fedeste stang uanset hvilken af dem du vælger indenfor kriterierne kastevægt og længde. Men alt respekt så er han ikke i stand til at skelne de små forskelle fra hinanden på nuværense tidspunkt og mener derfor at han vil blive super tilfreds med en hvilken som helst af hem... samt de blink han fik med i bonus ;-)
Lystfiskeren fra Ansager - http://fiskeriansager.blogspot.dk/
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2015 kl. 11:10
@Klaus, jeg ved godt at han ikke vil kunne skelne/mærke forskellen mellem de stænger, det gælder som sådanne også for mere erfarne, og meningen med give ham en af de valgte stænger er at give ham et "wow der er forskel" oplevelse og så håbe på at hans spirende lystfisker gen bliver lidt større..Tongue
Veritas er den billigeste, men jeg ved ikke lige hvorfor jeg er blevet meget hooked på Westin W3.. Jeg kan ikke rigtigt finde nogle brugererfaringer og de input jeg har fået herinde har været "fed stang", så mangler lidt input endnu..

Til top
Michael Lund Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael L. Hansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2013
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael L. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2015 kl. 14:45
Berkley ssgs titanium er en meget overset spinnestang, og kan købes til 699 og så kan du købe Trustrup woblere for resten af pengene, så er der garanti for havørred i både Mariager og Randers fjord.
Stangen er let, så man kan gå med den i mange timer, den kaster vildt godt med rigtig mange typer agn i forskellig vægt, eneste minus er hjulholder, fungerer perfekt, men grim som jeg ved ikke hvad Smile


Redigeret af Michael L. Hansen - 04 Nov 2015 kl. 20:21
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2015 kl. 11:48
Tak for jeres input..
Det endte med at blive en Westin W3, da den havde korteste transportlængde, og så lidt bombarda flåd så han kan få prøvet det af -@Olem tak for din input og tilbud..Clap

Så er der kun tilbage at vente på det bliver jul..Tongue 
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2015 kl. 21:39
Hej Kim
Jeg ved godt at stangen er lidt over din max pris.
http://huntershouse.dk/kat1398-Rejsestænger/side8356-Fenwick-Ironfeather-Quadrant-4pc.-Nyhed!.html
Fantastisk stang, 6-24 grams modellen kaster rigtig godt med 20-26 gram, det er et fund til den latterlige pris. Den kaster meget bedre end mange high end stænger. Jeg har ejet og har rigtig mange spinnestænger, bare spørg Finn Jensen. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres