Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Smeltens" oprindelse

 Besvar Besvar
Forfatter
Bjørn Biedenweg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ursus Avatar

Tilmeldt:: 05 Sep 2011
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ursus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: "Smeltens" oprindelse
    Sendt: 16 Okt 2015 kl. 00:08
Hej, 

i 1990´erne faldt jeg i en grejbutik over et hjemmelavet "Smelt" blink i kobber. Jeg har været fascineret af blinket lige siden og laver dem selv i dag. 

Er der nogen, der kender noget til "Smelt" blinkets oprindelse og historie, og vil dele denne viden med mig?

Tak og med venlig hilsen

Bjørn
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2015 kl. 07:59
Hej Bjørn.

Jeg var en af dem, som i Smeltens oprindelses tid, var med til at lave værktøjet til de originale 15g. Smelt i kobber / sølv.

Det værktøj blev lavet i slutningen af 1969, hos Thomas B. Triges værktøjsafdeling i Odense. Jeg havde adgang til værktøjet i ca. 1 år., hvor det desværre forsvandt (TYVERI), og daværende fiskeforening hos Trige, brugte de første Smelt. Den første originale Smelt, er jeg ikke sikker på, hvor stammer fra, men vi har altid ment, at vores "SMELT" var den rigtige

De Smelt, vi lavede var ikke præget med navn og vægt, det kom først da Smelten dukkede op i både 15g. og 22g. i forretningerne, men hvor de blev stanset og hvor værktøjet med præg og buk blev lavet, det ved jeg ikke.

Vis du ser på det link her:

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=38927&title=ul-igen

så kan du se, et af mange indlæg, hvor man diskutere Smelt.

Jeg lavede i midten af 80erne, et værktøj, som stansede en 9g. Smelt uden præg og buk. De blev lavet i rustfast stål - messing - jern og kobber, og blev i en årer række solgt i Inter Sportsforretningerne her i Danmark.
Jeg håber at der er mange der byder ind på Smelten, mest for at få de historiske korrekte fakta til et forrygende godt blink, som undertegnede har tage rigtig mange flotte ørreder og torsk på, og som stadig er æskerne, i alle mulige afskygninger, men også de originale, som burde være i montrer, men jeg bruger dem aktiv, når tid er.

Mvh
P.K.
Til top
Bjørn Biedenweg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ursus Avatar

Tilmeldt:: 05 Sep 2011
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ursus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2015 kl. 20:12
Hej Per,

tak for dit hurtige svar! Smile Tænkte nok, at jeg ville høre fra dig,- du har jo været med til at sætte så mange ting i gang! 

Har læst i Haderslev i starten af halvfemserrne, vi er da også rendt ind i hinanden af og til, bl.a. ved Gåsevig. Jeg har fisket udelukkende med flue i de senere år, men har genopdaget UL-fiskeriet på det sidste og har været flittig med at file smelt og andre små-blink i 1,5 mm kobberplade. 

Jeg har selv et par eksemplarer af dine små smelt, standset ud i kobber og rustfri stål, men synes ikke rigtig, at de roterer så meget (skyldes nok den ene afrundede side på blinket. 

Så vidt jeg ved, var det en smed i Haderslev, der producerede 11 cm smelt i kobber og rustfri stål, man kunne købe hos "Anton" i sin tid......  Det var tider, hvor jeg måtte tage bussen til Sønderballe eller Boskov, da jeg ikke var selvkørende! Smile

Endnu en gang tak for din tilbagemelding,- jeg blev igen lidt klogere!

Med venlig hilsen

Bjørn  
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2015 kl. 20:34
Hej Bjørn.

Jo vi har haft et "møde" ved Gåsevig, men det er godt nok længe siden.

Jo, den Smelt du omtaler, var i vælden hos Anton, og mange lokale fiskere i flere år, det var smeden Bjarne Rasmussen, i dag nok en af Danmarks bedste knivmagere, der ganske enkelt klippede den ud af en plade i en slagsaks. De var rå og umalet, men fangede mange fisk. Senere kom sagelige Jens Ploug Hansen på ideen med at ligge de blanke rustfrie Smelt på kogepladen, hvor der som kom en fremragende blågrøn farve, der lignede børsteormenes farve, og ja der er lavet mange typer Smelt op gennem årene.

Mine 9g. Smelt er egentlig lavet til de små multihjul, til Ul fiskeriet i det lave vand, men bukker man blinket i en bue eller i vinkler i enderne, så snurre blinket lystigt, men det helt lige blink er fint til multi da det ikke giver overløb, som dem der bukket.

I dag er de tunede små multihjul ikke så følsomme med overløb, har selv et Shimano Calcutta XT 200, som kaster forrygende, og meget sjældent giver overløb, meen man er jo lidt "pilfinger" så det går da galt engang imellem, og fuglen får bygget sin rede

Mvh
P.K.
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2015 kl. 08:22
Hej Per
Nu har vi hørt en del om smeltblinket,så kunne det være muligt at du/I lagde et par tegninger med mål på nettet. Der er formodentlig ikke noget i vejen for at lave sig et par stykker. Ser ikke ud til at kunne købes nogen vgne.
vh
Jens
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2015 kl. 08:57
Hej Jens.

Prøv at Google Smelt, så sker det her:

https://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4PLXB_daDK656DK657&q=Smelt+blink+pris

og ja, der er mange udgaver, men den Smelt med kobber sølv, er nok svær at finde, men det kan nemt laves.

Jeg køber tape i kobber og hvidsølv farve, og klæber på en rustfast smelt, og forsegler det hele med en gang Junker Gulvlak, det virker, og fanger lige så godt, som originalerne.

Tegninger? ja nu er der noget i dagens Danmark der hedder patent, og da reglerne blev strammet, så blev patentet også omfatter af volumen udseende og andet, så jeg tror ikke at man skal poste tegninger, det kan give store problemer, da lovgivning omkring patent / plagiat er meget vanskelig at omgås.

Mvh
P.K.

Mvh
P.K.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2015 kl. 09:02
Jeg vil da gerne "modellere" dem i 3D, og få dem laserskåret i rustfri stål. Det kræver så et par eksemplarer jeg kan måle op. Hvis det har interesse, så laver jeg dem til kostpris.

Vh. Ivan
Til top
Bjørn Biedenweg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ursus Avatar

Tilmeldt:: 05 Sep 2011
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ursus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2015 kl. 14:01
Hej Jens,

du har ret,- ikke alle kender blinket, der er gået lidt i glemmebogen....Smile

Sender derfor min egen tegning over den. Jeg laver den af 1,5 mm mellemhård kobberplade.

Hilsen Bjørn    Blev godt nok sendt på hovedet.....
Til top
Bjørn Biedenweg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ursus Avatar

Tilmeldt:: 05 Sep 2011
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ursus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2015 kl. 14:20
Her vender det forhåbentlig rigtig!
Til top
ole vinstrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ole espen

Tilmeldt:: 02 Okt 2014
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole espen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2015 kl. 20:11
hej bjørn

hvor mange smelt skal du bruge har værktøj til 10 gram i kobber
Til top
Bjørn Biedenweg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ursus Avatar

Tilmeldt:: 05 Sep 2011
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ursus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2015 kl. 00:20
Hej Ole,

tak for tilbuddet om levering af smelt! Jeg foretrækker dog at filer dem selv, har et hav strimler i kobber på 115 x 12 mm, klippet med en pladesaks. 
Det giver mig mulighed for at variere størrelse og form en smule. 

Vigtigt er egentlig blot at blinket bliver ret symetrisk for at det har mulighed for at rotere begge veje, så man undgår linekink.

Men jeg kunne forestille mig at der er andre fiskere, der har stor interesse i at få fat i en håndfuld smelt! Smile

Med venlig hilsen

Bjørn
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2015 kl. 11:23
Hej Bjørn
Tusinde tak for tegningerne. Der er lige til et  godt vinterprojekt. Så må vi se om smeden har patentet på dem;det ser unægtelig ud til at et evt patent er blevet brudt flere gange,så mon ikke det går an at prøve. Smile
vh
Jens
Til top
Bjørn Biedenweg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ursus Avatar

Tilmeldt:: 05 Sep 2011
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ursus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2015 kl. 17:59
Hej Jens,
god fornøjelse med "vinterprojektet"! Smile

Hvis du er lidt opmærksom på at få  blinket filet så symetrisk som muligt og kobberpladen ikke er vredet, får du et blink, der skiftevis roterer til begge sider. Det vil sige at smelt ikke kinker linen mere end et almindeligt vrikkende blink,- og da skyldes det brugen af fastspolehjul.....

Glæd dig til at få lavet et hjemmelavet blink, der er på fuld højde med f.eks. snurrebassen, stripperen, Jack Rapid og alle andre med store navne!

Især kobberudgaven er rigtig giftig i børsteormsæsonen, når den er anløbet og ikke pudset op. Senere på sæsonen, godt poleret, tager ørrederne den gerne som tobis!

Jeg er selv ved at få et par eksemplarer forsølvet. Nordmænd har længe forstået, at ægte sølv og kobber reflekterer lyset langt blødere end en forkromet overflade (tænker her især på blink fra Delfin fabrikken ; stikling og kulpkrokodillen)

Med venlig hilsen

Bjørn
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2015 kl. 18:54
Hej Bjørn
Det er altid sjovt at lave  sit eget endegrej,hvad enten det er blink,woblere eller fluer  Det har jeg gjort i mange år og har stor fornøjelse deraf. Fandt et gammel Finove blink fra  Wibe Jensen. Det ligner Smelten lidt,er bøjet lidt kraftigere og på lidt andre punkter. Så det ser ud til,at der er frit slag til at lave sin egen konstruktion med udgangspunkt i den samme flade. Kan ikke sende billede med her,ser det ud til.
vh
Jens
Til top
Peter Kjeldsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Peter Pan

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2015 kl. 13:05
Jeg har 10 stk. original smelt i sølv/kobber 15 gr, fremstillet i 1970-71. Dem sælger jeg gerne hvis nogen er interesserede... 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down