Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havgrej til Øresund?

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fish-Pain

Tilmeldt:: 08 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fish-Pain Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havgrej til Øresund?
    Sendt: 11 Okt 2015 kl. 14:25
Hej medfiksere!

Jeg kan simpelthen ikke blive enig med mig selv om jeg skal vælge en 12lb eller 20lb Edge Dynamic Boat pirkestang (tidligere Siege XS) til at fiske (året rundt) fra turbåd på Øresund.

Jeg synes 20lb stangen virker noget stiv i det og jeg frygter at den ikke bliver så sjov at fiske med efter de mindre torsk som man oftest fanger, 12lb stangen tiltaler mig derfor mest - Men jeg kan godt se at når der kommer en 500g pirk på så bliver den noget slaten i forhold til 20lb stangen der håndtere de tungere pirke som var det ingenting.

De gange jeg har været af sted har jeg klaret mig fint med 200g pirke, hvor ofte får man egentlig brug for 4-500g pirkene, er det kun en sjælden vinterting eller er det 50% af tiden? Hvad ville i vælge??

Hvad ville i foreslå mht. hjul og line i prisklassen 1000-1500? Jeg har kigget på Penns Squall leverdrag , Shimano Torium og TLD, umiddelbart synes jeg Penn hjulene er rigtig fede, men kan de holde?

Håber i kan ”oplyse” mig lidt

Mvh

Peter

Redigeret af Fish-Pain - 11 Okt 2015 kl. 14:25
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dak93

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dak93 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2015 kl. 17:37
Jeg bruger kun 500g når det er bulefiskeri eller voldsom strøm.

Men husk at store torsk kræver lidt ekstra rygrad i stangen. Jeg har selv en 20lbs daiwa super kenzaki. Den er lidt blødere og ganske let og sjov at fiske med.
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2015 kl. 17:51
hej peter. mulighederne er mange men hvis jeg skulle vælge ville jeg tage 12 pounds stangen istedet for at bruge pirke så vælg nogle jigs på 100 til 250 gram dem kan du sagtens jigge på 12 pounds stangen hvis du ikke lige ved hvad jigging fiskeri går ud på så gå ind på fisk og fri hjemmeside og find den side hvor jens  bursell tegner og fortæller om jigging fiskeri det er meget mere effektivt en pirke fiskeri min første jigging tur gav 15 torsk på mellem 2 og 4 kilo det var en rigtig sjov øresunds tur, med hensyn til hjul har jeg godt nok investeret i rigtige jigging hjul som er noget dyrere en almindelige multihjul men jeg har dog et okuma hjul med line styr hvor jeg har flyttet armmen ud til det yderste punkt så det virker mere som et rigtigt jigging hjul  det ligger prismæssigt inden for det du vil  ofre på hjul  det hedder  okuma cold water  cw 2030 lx jeg vil tro hvis du leder lidt på nettet kan du sikkert finde hjulet til en god pris.mvh. leif lunde. knæk og bræk.
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2015 kl. 18:23
Hej Peter
Jeg ville også vælge 12pound stangen, den er helt sikker sjover at have fisk på.

De hjul du nævner kender jeg ikke, men er på 123nu fås ofte Ambassadeure 7000, sådan et, lavet i Sverige syntes jeg holder til det meste fiskeri på Sundet. Og handles her på 123nu for 3-400kr.  De hjul kan jeg anbefale.

/J



Redigeret af Jørgen S - 11 Okt 2015 kl. 18:23
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
GPS

Tilmeldt:: 14 Sep 2015
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér GPS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2015 kl. 17:37

Jeg vil helt klart anbefale Penn hjulet. Det er lavet til at tåle saltvandet, og er et stærkt og lækkert hjul.

Jeg bruger selv Penn Fhantom 2 gears, og er bare så glad for det
Til top
Jacob Schougaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jaxx.dk Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2014
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jaxx.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2015 kl. 19:20
Hvis du ikke rigtig tænder på 500g pirke, så vil du i 9 ud af 10 tilfælde være meget bedre stillet med et kastesæt!

Lige nu er langt de fleste torsk trukket ind på lavt vand (6-10m). Her fanger du bare ikke rigtig noget med pirkegrejet. 

Lige nu kan du klare dig med en 7-9' stang der kaster op til 50g. Men skal du have noget allround du kan fiske med hele året, skal du op på noget der kaster op til mellem 100 og 150g. 

Jeg tror Sonik har en fed 4-delt 9' 50-100g stang i handlen, ligesom du nok også finder en fornuftig pind fra Westin, Edge eller Greys. Der er flere gode bud. Selv fisker jeg med Major Craft.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fish-Pain

Tilmeldt:: 08 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fish-Pain Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2015 kl. 20:34
Hey, tak for alle svarene

Jeg endte med at købe Grey's Siege XS stangen i 12-20lb samt et Shimano Torium hjul 14 med 300m Whiplash i 0.21/26,4kg. Penn hjulet var også lækkert men Shimano var bare det federe..

Skal ud i weekenden så det bliver spændende at få prøvet det af

Nogen af jer der ved om der er noget der rør på sig derude? Evt. nogle forslag til endegrej??

Med Venlig Hilsen

Peter   

Redigeret af Fish-Pain - 09 Nov 2015 kl. 20:35
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum