Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spinnefiskeri ved Karup Å.

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Th0mas

Tilmeldt:: 17 Jul 2015
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Th0mas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Spinnefiskeri ved Karup Å.
    Sendt: 20 Sep 2015 kl. 10:58
Jeg har i lang tid drømt om at starte op på fiskeri i åen, nærmere betegnet Karup å, og jeg har det sidste 3 måneders tid haft muligheden for at finde roen og tiden til det. Nu er jeg gået hen og er blevet bidt af det skidt, og stikker afsted med det samme jeg aner en chance for det. 

Mine resultater har desværre ikke været så gode som jeg havde håbet. Jeg har i løbet af tiden igennem de 3 måneder, fanget en 11 fine fine havørreder, de har desværre bare alle sammen været i størrelsen 10-25 centimeter. Disse er naturligvis blevet sagt "på gensyn" til, og sat ud igen :) 

Jeg fisker som ovennævnt med spinner, og her har jeg brugt Mepps Aglia str. 4 i kobber. For at prøve at sortere de mindre fisk fra, har jeg herefter prøvet at benytte mig af str. 5 i henholdsvis kobber samt, sølv. 

Rent teknisk, fisker jeg opstrøms, fra modsatte side og over mod mig selv, når jeg har fisket området, gerne 40-60 gange, har jeg bevæget mig 10-20 meter opstrøms og begyndt forfra igen. Spinneren lader jeg synke inden jeg langsomt påbegynder indtræk. 

Stangen samt hjulet jeg benytter mig af, er Shimano Speedmaster 9", med BioMasteren 4000 påspolet 0,26 fletline. 

Nu vil jeg høre om mængden om det er mig der gør noget forkert, eller om jeg blot skal klø på og købe en ekstra pose tålmodighed? Alternativt om der er nogle ting jeg kan gøre anderledes, både teknisk men også grejmæssigt? :)
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2015 kl. 11:39
Hej Thomas

Jeg er ikke selv prof i det fiskeri, men det første der falder mig ind er, at du bruger rigtig lang tid på samme sted (40-60 gange). Det gælder simpelthen om at få dækket noget vand og finde en hugvillig fisk. Prøv at læse åen og tænk på hvor du tror fiskene står (standpladser). Kast 2-3 gange til hver plads og gå derefter videre. Ofte vil fisken hugge første gang, hvis den er interesseret! Fiskene kan både stå ved modsatte og egen side og midt i åen. Under udhængende vegetation, i dybe render og huller og under udhulede brinker er ofte steder, hvor fiskene ynder at stå.

Derudover gælder det om at have tålmodighed. Det skal nok komme!

Mvh Kasper
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2015 kl. 14:44
Hej Thomas,
Kort fortalt kan jeg kun tilslutte mig Kasper.
Mine første sæsoner efter havørred var ikke nogen fangstmæssigt stor succes - men det har i høj grad ændret sig, hvilket også kommer til at ske for dig.
Din grejsammensætning lyder fin omend fletlinen måske er lidt rigelig tyk. Jeg anvender fletline 0,12-0,18 og den tykke line anvendes på dage med hård blæst (spinner i buskads). Det skal dog tilføjes at jeg oplever havørreden ret ligeglad med line tykkelse og farve, hvorfor du nok skal fange med 0,26.

Mine tyvstjålne kodeord i prioriteret rækkefølge:
1) Fisk opstrøms. Det gør du allerede. Jeg kan fange fisk på nedstrøms spin (særligt i mørke) men tager langt de fleste på opstrøms fiskeri. Opstrøms spin virker glimrende selv ved højlys dag, hvor jeg tager de fleste fisk.
2) Vær mobil. Det skal gå hurtigt og du skal langt omkring. Du fanger kun sjældent en fisk på det 10ende kast. Jeg tager ofte blot 1 kast og normalt måske 2-3 kast ved hver plads. Fordi du skal gå så langt er det vigtigt at du ikke slæber hele grejsamlingen med - medbring fx: 1-2 små æsker med spinnere etc., "Priest", målebånd, saks og krogløser (findes i kombi), taske på ryggen (til fisk) og et net derudover. Det er vigtigt at nettet sidder/hænger på ryggen så du ikke skal håndtere det hele tiden.
3) Undgå alt for megen støj. Det er især vigtigt hvis du bevæger dig nedstrøms (inden du selvfølgelig fisker opstrøms :-))
4) Foretag præcise kast. Hvis du først for alvor har fjumret og støjet med fejlkast så gå videre. Det skal dog siges at jeg oplever at præcision er allervigtigst på "de svære dage" og ved megen sol, hvor du helst skal ramme fisken oveni hovedet. På mange dage, og ofte omkring solopgang/solnedgang, kan fisken snildt hamre til en spinner der fiskes (opstrøms!) snorlige midt i vandløbet.
5) Fisk hvor de andre ikke gør det. Hvis du adgang til et privat stykke med ringe fiskepres så skal du springe til :-)

Held og lykke med det.
Mvh Michael

Redigeret af Dalleinf - 20 Sep 2015 kl. 14:52
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2015 kl. 17:23
Jeg fisker ikke selv i Karup, men har da et par generelle betragtninger

Denne film er klart et kig værd
https://www.saxo.com/dk/aaens-havoerred-spin-dvd_niels-vestergaard_dvd_9788791062490

Derudover så snak med de andre ved åen, spørg ind til strategi osv. Besøg evt den lokale forening til klubaftener når de starter.

På youtube er der også en del film fra karup, måske de kan give lidt inspiration til fiskeriet..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2015 kl. 18:49
Hej Thomas.

For mig at se gør du det rigtige, men som der bliver skrevet, det drejer sig om at komme over noget vand, dvs. få kast og så videre, da jeg lærte det, snakkede jeg med de erfarende der gik ved åen, og er du seriøs vil de hellere end gerne fortælle et par trick, jeg kunne måske foreslå at bruger en lidt tungere spinner nu hvor vandstanden er høj, meps 4 vejer kun 9 g. og 5 kun 13 g. jeg bruger 18 g. for at kommer ned hvor fisken står, for ikke at skulle købe nye spinner kan du med fordel sætte en 5 g. lod foran din meps 5. og så linen 0,26 er nok lidt kraftig, jeg bruer aldrig over 0,18 fletline, husk flyt dig og sørg for at komme ned til fisken, så blive alt godt,
held og lykke og tro på det.

hilsen Peder
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Th0mas

Tilmeldt:: 17 Jul 2015
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Th0mas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2015 kl. 19:04
Tusinde tak alle sammen for den foreløbige respons, nu har jeg i det mindste lidt at arbejde videre med :) Jeg vil hurtigst muligt komme forbi min grejpusher og få fingre i dvd'en som du nævner René samt anskaffe mig en lidt tyndere line som nogen af jer foreslår - jeg har heldigvis en ekstra spole ;) i bekræfter alle sammen det samme, og jeg vil derfor prøve at bevæge mig langt hurtigere opstrøms, og fiske noget mere vand!

Mvh Thomas 

Redigeret af Th0mas - 20 Sep 2015 kl. 19:05
Til top
Kurt Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kma

Tilmeldt:: 04 Jul 2002
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kma Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2015 kl. 21:57
Hej Thomas
Du skal så lige sætte dig lidt ind i hvordan fiskeriet foregår i karup å da jeg ved at i Skive sportsfisker forenings regler står at alt fiskeri foregår bevægeligt nedstrøms.
Mvh Kurt 
Til top
thor petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thorp

Tilmeldt:: 13 Aug 2003
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thorp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2015 kl. 17:35
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Th0mas

Tilmeldt:: 17 Jul 2015
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Th0mas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2015 kl. 19:51
Hej Kurt

Jeg har skam allerede gransket reglerne for fiskeri i Karup Å ganske nøje, både ikast, viborg samt Herning. når jeg i ovenstående skriver at jeg fisker opstrøms, sker det imens jeg bevæger mig nedstrøms. Jeg ser nu ifht. mit første indlæg, hvorfor du benævner reglerne, men virkeligheden er at jeg parkere for enden af stykket, går turen til den anden ende og starter mit fiskeri (På den måde skal jeg heller ikke gå så langt når jeg ikke gider mere) ;)

Mvh Thomas
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2015 kl. 11:54
hej thomas
de fleste har skrevet mange gode råd, har bare lige et par enkelte tilføjelser.
det er rigtig nok at der skal dækkes noget vand, men der er enkelte undtagelser, fisker du et stykke du har meget tiltro til, lad os feks sige et stykke på 50 meter, så fisk den igennem som du plejer, giver det ingen resultat så gå tilbage og fisk stykket igennem igen hvor du varierer dit fiskeri, fisk feks lidt højere eller lavere måske skifte spinnere eller agn og lav evt spinnestop. 
mærker eller ser du fisk som du ikke kan få til at hugge, så enten gå lidt videre og fisk en 10 min tid, og gå så tilbage og prøv den igen, eller gå lidt tilbage og sæt dig 10 min og så prøv igen, det er efter min erfaring vigtiger at sådan en fisk får tid til at falde til ro frem for at blive ved med at forstyrre vandet.
kig på hvor du kaster skygge især når du går langs åen, kaster du skygge ud over åen, så hvis det er muligt gå nogle meter fra bredden indtil du når frem.
det er vigtigt at man ikke tramper når du går og fisker, især når du går på siv, gå lidt forsigtiger frem ellers skræmmes fisken nemt.

mvh
kent
Til top
anonym Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anonym

Tilmeldt:: 24 Jan 2010
Geografisk: odense
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér anonym Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2015 kl. 12:05
Et alternativ kunne også være en stor 9 ell. 11 cm 2 delt rapala wobler i fluocerende orange (ambulance farvet). Den fås både i flydende og synkende. Den synkende model kommer pænt ned i vandet. 
De skal fiskes med et kast skråt nedstrøms til modsatte bred, og så fiskes hjem. Så for man også hurtigt dækket noget vand. Det er virkeligt noget der rykker her sidst på året hvor fiskene begynder at slås lidt om standpladserne.
Det har jeg selv haft fin succes med i Karup å i efteråret.

Jan

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Th0mas

Tilmeldt:: 17 Jul 2015
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Th0mas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2015 kl. 17:34
Så mange gode råd og så kort tid til fredningstiden! jeg bukker og takker igen! i har alle sammen været en enorm hjælp! :) Keep 'em comin'! ;)

Mvh Thomas
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum