Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Test af release tackle - Fiskamok

 Besvar Besvar
Forfatter
Johnny FiskAmok Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FiskAmok Avatar

Tilmeldt:: 05 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FiskAmok Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Test af release tackle - Fiskamok
    Sendt: 08 Aug 2015 kl. 10:41
Hej alle sammen.

Jeg har været ude og test release tackle for første gang, og lavet en film om det.

Vi har nu lavet 20 film,men her er den nyeste: 

Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2015 kl. 18:03
Hej Johnny
Til lykke med den fine fisk. 
Kan du huske,om den sad på den forreste eller den bagerste krog?
Jeg har nemlig endnu ikke oplevet at fiskene har siddet på den forrreste krog. Ved,at nogle fisker med et "modificeret" releasetackel, kun med bagerste krog. Det må der vel være en grund til.
vh
Jens
Til top
Johnny FiskAmok Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FiskAmok Avatar

Tilmeldt:: 05 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FiskAmok Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2015 kl. 20:30
Hej Jens, 

Mange tak Thumbs Up

Fisken havde den bagerste krog i tungen, og en sekundær krogning på siden af fisken, fra den forreste krog. 

Jeg har også et "modificeret" release tackel klar, men har tænkt at bruge det, hvis der er møj i vandet. 

Det bedste var at woblerne gik fantastisk i vandet, selv med release tackel. Må siger jeg er blevet stor fan af 2-Bissen, som jeg har været test-fisker på længe nu. 
Til top
Jan Hollænder Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Tyvfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 65
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tyvfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2015 kl. 13:42
Tillykke med den flotte fisk.
Er tobisen vægtbelastet?
Til top
Johnny FiskAmok Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FiskAmok Avatar

Tilmeldt:: 05 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FiskAmok Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2015 kl. 18:56
ja, det er den, og kaster vildt godt. vejer ca 20g

Til top
Jan Hollænder Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Tyvfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 65
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tyvfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2015 kl. 19:20
Kan den købes og hvor?
Til top
Johnny FiskAmok Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FiskAmok Avatar

Tilmeldt:: 05 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FiskAmok Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2015 kl. 21:42
https://www.facebook.com/pages/2-Bissen/397877980420933?fref=ts

Du bliver skrevet op på en liste, da de ikke kan følge med, da den er håndlavet. Værd at vente på.......

Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2015 kl. 08:30
Hej Johnny
For at dreje snakken hen mod releasetacklet,kunne man måske antyde,at det ikke er s..... smart med en forreste krog,når denne sidder alle andre steder end i kæften på fisken. Havde det nu været en fisk,der skulle genudsættes,ville det jo ikke være godt med alt for megen skade på kroppen. Har du noget indtyk af,om forreste krog altid sidder i kroppen på fisken?

Men måske skal dette være en selvstændig tråd;vi får se..
vh
Jens
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2015 kl. 10:43
Hej Johnny

- normalt er der cirka fem centimeter mellem de to kroge: Hvis den bagerste sad i tungen, hvordan kan den forreste så komme til at sidde i siden? Er det ikke fysisk umuligt på en fisk af den størrelse? Den kan da højest komme til at sidde på siden af kæben (?)

Johnny: lagde du mærke til om den krog, der sad i siden rent faktisk sad der under fighten - eller var det noget du først så, da den lå i nettet. Sekundære ophægtninger kommer nemlig ofte hvis fisken ruller rundt i nettet.

Helt generelt - skal fiskens genudsættes bør man ikke lande den i net - netop fordi det kan give sekundære ophægtninger + øger risikoen for længere håndteringstid, fordi taklet filtrer op i nettet osv. Vil man endelige bruge net - så brug et gumminet med store masker - da det nedsætter riskoen for filder + gør det lettere at få kroge fri, der får fat i netmaskerne.

Sekundære ophægtninger kan selvfølgelig forekomme på et release-takel med to kroge - præcis som med samtlige andre agn, der har to kroge - eksempelvis alle de woblere, jerkbaits og softbaits, der normalt bruges af geddefiskere - eller de woblere som åfiskerne bruger. Forskellen her er dog, at krogene på et releasetakel er uhyggelig meget mindre end de kæmpestore kroge, der bruges på traditionelle havørred- og geddekunstagn, at det selv med en sekundær ophægtning på release-taklet gør betydeligt mindre skade end de originalmonterede kroge, der er lagt større, og har betragteligt større modhager.

Når det er sagt, så er det langt fra alle fisk, der får en sekundær ophægtning af den frie krog. For mit eget vedkommende vil jeg skyde på at det ligger på et 5-10 % niveau (jeg bruger ikke net til fisk der skal genudsættes - læs nedenfor).

Såfremt man har et problem med dette, kan man sagtens nøjes med blot en krog bagerst på release-taklet. Det vil stadig give en langt højre landingsrate end fx gennemløber med enkeltkrog - men dog ikke helt så høj en landingsrate som det dobbeltkrogede release-takel.

Med blot én trekrog str. 12 på release-taklet har vi pt en landingsrate på 61 % baseret på 213 kontakter og 130 landede. Selvom dette er markant flere mistede fisk end på et release-takel med to trekroge, hvor landingsraten pt er 86,5 % (1242 kontakter og 1072 landede fisk) – er det alligevel 49 % bedre end fx gennemløber med enkeltkrog (landingsrate 43 % baseret på 1039 kontakter og 447 landede fisk) – og 52 % bedre end gennemløber med trekrog, som i vores statistik pt har en landingsrate på 38,6 % baseret på 363 kontakter og 140 landede fisk.

Release-takel med blot en trekrog vil altid være lidt mere skånsomt en et takel med to trekroge i samme størrelse - sådan er det. Faktisk er dette helt klart den mest skånsomme spinnemetode på kysten. Det dobbeltkrogede releasetakel er dog stadig langt mere skånsomt end de store trekroge og enkeltkroge, som sidder på normale kystblink - selv hvis man havde en sekundær ophægtning på hver eneste fisk (hvilket selvfølgelig ikke er tilfældet). Men det er en lang snak - du kan læse en uddybende artikel om dette i augustudgaven af Fisk & Fri.

Mvh Jens Bursell
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2015 kl. 19:43
hej rødder, og jens bursell.

jeg følger med i noget spinnefiskerichat på ukbass. Det er havbarsnørderne i England. englænderne er egentlig ikke ret meget fremme i skoene på mange måder, og de er helt afgjort ikke igang med releasetackler (det er jeg iøvrigt heller ikke) MEN  interessant er deres chat om afmontering af diverse trekroge på deres ultradyre japanske seabasswobblere. Den slags wobblere er, hvis de nærmer sig 13 cm i længden, altid udstyret med en perlerække af 3 stk trekroge. og jo noget af det de snakker om er at de mange kroge giver udvendige skader på fisken, skader som bassfiskerne er meget kede af, da de helt overvejende genudsætter (i hvertfald de store) basser. 
MEN her taler de dygtigste fiskere (brdr. white) for at det er tydeligt at bassen tager agnen forfra, og derfor er de fleste krogninger på den forreste trekrog. de snakker noget for at man med fordel kan fjerne den bagerste trekrog -  og det vil jo være lidt grænseoverskridende for os her i DK.
når jeg fisker bass her i DK sker det oftest med en owner s 75 (jeg er helt enig i at s 61 ofte giver hjerneskader (på fisken) -  og den hænger alene i bagenden af blinket. når bassen tager agnen sker det ofte med et brag af et hug, jeg forestiller mig at fisken tager agnen forfra i en svømmende bevægelse enten væk eller på tværs af indspinningsretningen.
men den bagmonterede krog sidder fint ofte i "saksen" på bassen.

Som et eksempel på at alt ikke altid går som man ønsker, så kan jeg fortælle om den 31 cm bass der med et brag tog min patchinko 100 popper, og som jeg ikke kunne afkroge rimeligt af de to enkeltkroge(owner s 75 str 4) uden at fiske styrtblødte. denne fisk måtte jeg selvfølgelig aflive.

formentlig et sidespring i debatten, men også et lille tip til bassfiskere.

med venlig hilsen hans chr. graversgaard
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2015 kl. 22:14
Hej Hans

Godt input - der er ingen tvivl om, at færre kroge altid skader mindre end flere kroge - hvis man vel og mærke sammenligner kroge af samme størrelse og type - samt montageform med hinanden. Man skal blot huske, at en enkelt stor enkeltkrog sammenlagt kan give større krogsår og flere/større håndteringsskader end flere betydligt mindre kroge. Læs mere her: http://www.bursell.dk/articles/fishing/freshwater/salmonids/show/237

De kroge bassfiskerne snakker om - det er helt almindelige store traditionelle kroge - og de giver selvfølgelig tilsvarende store skader - typisk faktor 4-5 større krogsår end dem, der er tale om på et havørred releasetakel. Medregner man, at de normale bass- og geddewoblere (imodsætning til et release-takel) er udsat for en stor brækstangseffekt, der øger kraftpåvirkningen - og dermed krogsårenes størrelse - ja så snakker vi sikkert i praksis faktor 5-10 gange større krogsår med de traditionelle metoder.

Nu vi er ved snakken om krog foran - og ikke bagi, så var jeg under en test af L-rigs på rørfluer i Simons P & T ude for at få en højere landingsrate på L-rigget med L´et/krogen foran fluen (uden en krog i enden).

Når vi snakker havørred og blink tror jeg, at landingsraten ville falde dramatisk hvis man kun havde den forreste krog - jeg vil skyde på at kun 10-20 % af mine HØ på dobbeltkroget blinkrelease sidder på den forreste.

Mvh Jens
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2015 kl. 07:48
hej jens, tak for  svar.

jeg synes godt man kan fintænke lidt på sagerne:

skaderne fra enkeltkroge er, tror, jeg et produkt af kroggabets størrelse og krogens godstykkelse (altså jo tykkere wire i krogen, jo mindre skærer krogen sig ind i andre steder end tilsigtet)

noget andet er, påvirker den ændrede krogmontage (i forhold til standarden) agnens gang i vandet -  og betyder det noget. et eksempel:

de japanske superwobblere (i hverfald prismæssigt), de er balanceret i forhold til japansk saltvand -  der er mindre saltholdigt end det er i nordsøen. SÅ en suspending wobbler, bliver temmeligt flydende når den kommer igang herhjemme.
NÅR vi så yderligere afmonterer den midterste trekrog,  eller bytter dem alle sammen med enkeltkroge - forstærker det problemstillingen.
et par af japserne er blevet ubrugelige (de kommer op af vandet) så jeg må igang med pålimet belastning

når jeg bytter trekrogene (med enkeltkroge) på nogle af de danske blink/kystwobblere (kulpkrokodil, pool, Salty) har jeg en fornemmelse af at gangen ændres i retning af et mere roterende blink (og det er jeg ikke meget interesseret i).
men jeg er måske ikke så sikker på at det ødelægger evnen til at fange.

releasetacklerne må jo også mangle trekrogsankerets stabiliserende effekt - omme bagved.

på denne fine måde kan vi jo gøre vores ret simple hobby noget mere nørdet og bøvlet.

mvh hcg
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2015 kl. 16:09
Hej Hans

I min optik er det ikke bøvlet :-) Det er blot et spørgsmål om at vænne sig til at fiske på en anden måde. Faktisk er det betydeligt lettere at skifte gennemløber på et release-takel end det er at skifte gennemløber med den normale montage. Og - når belønningen er cirka dobbelt så mange fisk på land - samt at jeg tilføjer fiskene betydeligt mindre skade - uanset om man bruger en eller to kroge på releasetaklet - og om der i nogle tilfælde er en sekundær ophægtning, så er det for mig personligt rigeligt med belønning for en minimal ekstraindsats.

Almindelige gennemløbere går betydeligt bedre med et releasetakel end når de monteres normalt på et forfang af fluorocarbon, som mange anvender for ikke at hærge fletlinen på grater fra det roterende blink. Årsagen er, at det release modificerede blink roterer på en kerne af 0,20 mm fletline, som er super blød og som derfor ikke hæmmer blinkets bevægelse, men giver det perfekte vrik på blinket. På releasetaklet kører den stærke og "usynlige" flourocarbon parallelt med bliket, hvilket altså er årsagen til, at det ikke hænmer gangen på samme måde, som når flourocarbonen løber igennem selve gennemløberen.

Ønsker man at dæmpe blinkets gang på et releasetakel, gøres det meget simpelt ved blot at bruge en større tungstensperle som rotationsperle istedet for en plasticperle.

Klar - har du en japser der er afbalanceret til en bestemt saltholdighed - ja så skal der kompenseres med "et metal..." på undersiden.

Mvh Jens
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2015 kl. 16:27
Hej Jens

Blev lige lidt nysgerrig omkring dette tackle og det drejer sig om at bruge dette tackle til Laksfiskeri i å og elve.

Har du nogen erfaring med dette ??

Eller har du hørt om nogen der har brugt det til dette fiskeri ??


Har du eller andre lagt en video ud her på nettet, hvor man kan se det bliver lavet ??

Har selv søgt og ikke fundet noget !!


 
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2015 kl. 07:53
Hej Carsten

Release-taklet og de øvrige småkrogstakler, der er konstrueret efter samme filofofi - fx. helikopterrigs, release-tafser, L-rigs osv kan bruge til at forbedre landingsraten og skade fiskene mindre på samtlige rovfiskearter i hele verden - laks inkluderet.

Princippet er universelt - og selvom landingsprocentsatserne sandsynligvis ikke er identiske, er det samme mønster der viser sig med alle andre arter jeg har prøvet - primært laks, gedde, aborre og bass.

Nu vi er ved laks - så anbefaler man officielt i de nye lakseregler fra DTU-Aqua - at man anvender småkrogstakler - bl.a. fordi de giver mindre krogsår - og muliggør afkrogning 100 % under vand, fordi man som den eneste spinneteknik kan anvende en disgorger.

I rapporten på s. 20 skriver DTU-Aqua:

"DTU Aqua anbefaler:  At fisk, der skal genudsættes, ikke løftes over vandet, når den skal afkroges.  Til spinnefiskeri anbefales metoder, som muliggør afkrogning 100 % under vand – også når fisken er dybt kroget (se bilag 1).  Er fisken kroget dybt, anbefales det at klippe linen over, frem for at forsøge sig med et større ‘kirurgisk indgreb‘. Anvendelse af krogfjerner kan være den bedste løsning til dybt krogende fisk, dog ikke når krogen sidder i gællerne.  Hvis man ønsker at fotografere fisken inden genudsætning, skal den ligeledes holdes i vandet og ikke løftes i vejret.  Sørg for, at fotograferingen af fisken bliver så kortvarig som muligt."

Den eneste spinneteknik der reelt der opfylder alle disse punkter er småkrogstakler - og i særdeleshed release-taklet med en enkelt trekrog. Det er da også derfor at DTU i appandix anbefaler, at man bruger sidde takler med ordene: "Gennem de sidste par år er der udviklet flere helt nye spinnefiskemetoder, som er optimeret til anvendelse af de mest skånsomme afkrogningsredskaber og genudsætningsteknikker. Ved at vælge disse metoder frem for traditionelle spinneteknikker - samt følge de øvrige anbefalinger i rapporten, bidrager du altså selv til at sikre en høj overlevelsesrate på de fisk, som skal genudsættes."

Hvis nogen er interesseret i at se disse bilag, så sender jeg dem gerne, hvis i sender en mail på jens@bursell.dk

Blev kontaket af en dygtig trollingfisker, der havde brugt releasetafs til harling med små woblere i Norge - og havde oplevet drastisk forøget landingsrate. Kan desv ikke lige huske hans navn. Han har faktisk lagt en youtube video op, men jeg kan ikke rigtig finde den på nettet - prøv at søge.

Så svaret er - ja - du kan bruge dem til laks - og det vil være en stor fordel for både dig og laksen

Mvh Jens

Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2015 kl. 10:05
Hej Jens

Mange tak for dit svar Tongue

Tænker på at prøve det på en tur til Norge, hvor jeg skal bruge en let 2-hånds fluestang.

Men hvilken tackle vil du anbefale at jeg skulle prøve ?

Jeg fisker med rør-flue, bundet på både plasticrør og små metal-tubs !

Krogen jeg bruger er en 3-krog med narrow eys, som er nem at sætte ind i rørfluen, men her tænker jeg så om jeg skal bruge en krog med et almindeligt øje,,eller hvad ?

Og hvilken str ??




Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2015 kl. 19:07
Hej Carsten

Egentlig tror jeg, at jeg ville forsøge mig med et reloose-takel, for når du fisker så kraftig strøm kommer fluen til at hænge helt perfekt på denne måde. Taklet er ekstremt simpelt - og det er lettere at skifte flue end med normal rørflue.

Ring lige til mig, så forklarer jeg dig detaljerne - send lige dit nr på jens@bursell.dk

Mvh Jens
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2015 kl. 21:32
Har jeg gjort Wink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum