Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kystfiskeri Norge (Lofoten)?

 Besvar Besvar
Forfatter
Emil S. Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Emil S. Hansen

Tilmeldt:: 11 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil S. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kystfiskeri Norge (Lofoten)?
    Sendt: 31 Jul 2015 kl. 00:16
Hej medfiskere!

Jeg skal med en ven til vest-lofoten, nærmere bestemt Reine, her d. 10 august. Lofoten er jo kendt for havfiskeriet, men hvordan med kystfiskeriet?

Vi skal vandre i fjeldet og langs Reinefjordens kyst i 11 dage, og så ville det jo være lækkert at få lidt andet at spise end frysetørret mad de 11 dage.. Jeg har en 4-delt stang der de sidste par år har klaret alt fra små-aborre til 12 kg. stør, så mon ikke den holder..

Generelt søger jeg bare lidt mere info omkring kystfiskeriet i Lofoten, eller mere generelt, i nordnorge. Tænker sej, torsk og måske makrel er det primære der svømmer rundt langs kysten deroppe?

Vil kystblink og woblere samt lidt forskellige fluer (Tubis- reje- og kutlingeimitationer) efter bombarda gå an?

Mange tak på forhånd!

/ Emil
Til top
Erik Thykjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Erik Thykjær Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2006
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Erik Thykjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2015 kl. 09:44
Jigs..Så store som du kan håndtere. Det fungerer optimalt til torsk, lubber og sej som du antageligt vil kunne fange nok af til at brødføde en mellemstor sulten landsby...
Vh Erik
Til top
Jonas Holck Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jonas Holck Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2005
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonas Holck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2015 kl. 10:40
Hej Emil

Du kan godt glæde dig - det er et fantastisk område men en fiskerigdom man som dansker ikke helt kan begribe. Jeg er enig med Erik, du kommer nok så rigeligt til at kunne brødføde dig selv og kammeraten - og nok mere til.

Du kan sagtens klare dig med det danske arsenal, men medbring jigs og kastepirke i 25-40 gram til at kunne fiske lidt dybere. Ved klipperne kan du sagtens stå og kaste ud på endog meget dybt vand, og her rækker en 12g Boss ikke langt. Ved elvudløb har du chance for laks udover de arter du nævner.

Medbring salt og citronpeber som kan få al fisk til at smage godt.

Rigtig god tur og knæk og bræk!

/Jonas
Til top
Emil S. Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Emil S. Hansen

Tilmeldt:: 11 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil S. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2015 kl. 12:00
Mange tak for svarene Smile

Det lyder rigtig godt med fiskerigdommen!
Det lyder også som en god idé med jigs og kastepirke, jeg er dog lidt vægtbegrænset da jeg selv skal bære på det hele. Så jeg må nøjes med 2-3 jighoveder og 2-3 kystpirke. Igen, tak for svarene Clap

/ Emil


Redigeret af Emil S. Hansen - 31 Jul 2015 kl. 12:01
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2015 kl. 12:09
Glem bombarda til den slags fiskeri. Fluerne holder ikke ret længe, både sej og torsk er hårde ved dem. Ofte sker der endda det at dit bombardaflåd er væsentligt mere tiltrækkende end fluen.

Du kan på ca 5 minutter sørge for aftensmad til 3 dage. Kastepirke og jigs fra 40 gram og opefter er godt.

En Jensen lignende pirk der svinger i den hårde strøm resulterer i fisk i hvert kast. Det bliver hurtigt kedeligt, men så må man jo lave lidt interne konkurrencer ;)
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2015 kl. 16:06
Hej.

Når alle de kloge lover kanonfiskeri så må jeg skuffe dig en lille smule. Generelt er fiskeri ved Lofoten bådfiskeri, selv om der efter sigende kommer en del mindre sej ind til kysten om efteråret. Jeg var tre uger i Lofoten for to år siden (sommer) - blandt andet i Reine. Der var ikke det store fiskeri fra kysten, men i havneindløbet var der dog en stor stime makrel, som jeg nappede et par stykker af, da den var inden for rækkevidde. I Reinefjorden så jeg ikke en eneste fisk, da jeg roede fjordsystemet rundt i kajak, og min ven og jeg fangede heller ikke noget på den tur. Til gengæld fangede vi mange store sej og torsk, da vi lejede en båd og fiskede på åbent hav. En båd skal dog helst bestilles i god tid, da der er meget tryk på - ikke mindst af tyskere - i sæsonen.
Så selv om der er masser af fisk omkring Lofoten er kystfiskeri ikke det optimale - også fordi området er meget klippefuldt og vanskeligt at kystfiske fra. Mange hilsner og knæk og bræk. Per

Redigeret af Per Gade - 31 Jul 2015 kl. 16:09
Til top
Kjeld Otte Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kjeldotte

Tilmeldt:: 03 Maj 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeldotte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Aug 2015 kl. 11:15
Har fisket flere gange på kysten i Norge bla. Saltstraumen, Ud for Trondheim og i Skrolsvik. Det kan variere fra fantastisk til meget dårligt. Så Du kan både fange meget og ingenting. Jeg tror dog at Du vil få problemer med at få udstyret til at holde, forstået på den måde, at Du vil miste temmeligt mange pirke ved bundhug. Jeg har oft oplevet at miste 10+ i løbet af en dag.
Til top
Emil S. Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Emil S. Hansen

Tilmeldt:: 11 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil S. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Aug 2015 kl. 13:52
Hej,
Det altid godt med indlæg fra folk der selv har været i området, tak for det 👍
Det tyder på at fiskeriet er lidt varierende og svært at gå til fra kysten, men når nu vi vandre, og er flere forskellige steder over 11 dage, mon ikke det skal lykkes os at overliste en enkel fisk eller 2? 😉
Angående grejet, så mister jeg forhåbentligt ikke 10 pirke i løbet af en dag... - det lyder godt nok som en dyr tur.. 😟
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Aug 2015 kl. 18:52
Det bliver spændende at høre, hvad du oplever - så afgiv gerne en lille rapport, når du kommer tilbage :)
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Aug 2015 kl. 19:18
Jeg bor i Bodø
Som ovenfor nævnt er der masser af fisk heroppe ! Men som i alt andet fiskeri er der døde dage/timer og gode dage/timer. Du behøver ikke nødvendigvis at fiske dybt med risiko for bundhug medmindre det er torsk du vil fange, sej og makrel for eksempel kan du fange højt i vandet, ofte kommer sejen (både store og små) helt op i overfladen... Fiskeriet er oftest bedst når der er bevægelse i vandet, specielt omkring tidevandsskiftene (højest/lavest) Thumbs Up (Bemærk i øvrigt at der er 100 meter fredning ved de fleste elvmundinger)


Redigeret af rasmushansen.com - 02 Aug 2015 kl. 19:20
Til top
Emil S. Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Emil S. Hansen

Tilmeldt:: 11 Jan 2014
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Emil S. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2015 kl. 12:21
Jeg skal gør mit bedste for at prøve at huske det Per Smile

Mange tak for dit indskud Rasmus! Fedt at høre fra en det bor i området! Thumbs Up Jeg kan på google maps se at der går nogle vandløb (hvor store de er, er svært at vurdere ud fra Maps) ned fra fjeldene omkring Reine, kender du mere til disse? Er det blot vand der løber oven på klipperne fra udspring fra en kilde, eller er det vandløb der er dybe nok til at der kan gå fisk (ørred)?

Det primære mål vil være sej og makrel, de skal jo passe på trangiaen ;-) - Hvordan med mindstemål i norge? Smile
Til top
Kjeld Otte Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kjeldotte

Tilmeldt:: 03 Maj 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeldotte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2015 kl. 14:30
Mit problem med mange mistede kaste pirke, var primært når der ikke var dybt vand helt ind til kanten. Derved var der en 10-20 meter ud hvor der ikke var så dybt, og der var tang og klipper der stak op. I områder med dybt vand helt ind til kysten, er det ikke noget problem.
Men nyd det under alle omstændigheder, det er en helt fantastisk natur, og jeg vill flytte derop i morgen hvis mit arbejde tillod det. :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum