Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

fluestangen klikker?!?

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: fluestangen klikker?!?
    Sendt: 29 Jul 2015 kl. 16:55
Hejsa
Jeg stod idag og kastede med min fluestang og lod for første gang mærke til at den ligesom "klikkede". muligvis ved nederste samling eller nederste øje. Og så frygter jeg jo straks at der kan være en revne eller noget siden den siger sådan(jeg kan ikke se noget). Har I erfaring med dette, og skal jeg afsted i grejshoppen hurtigst muligt og have lavet en reklamation?
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2015 kl. 17:13
Hej Michael.

Jeg har været ude for nøjagtigt det samme med flere af mine stænger efter at jeg havde givet dem ferrulevoks.
Efter at have fjernet det grundigt ophørte denne klik-lyd. Dog har jeg oplevet at en stang uden videre opførte sig sådan, men det var forbigående.
Derfor er jeg ret sikker på at din fluestang intet fejler, og at det højst sandsynligt forsvinder igen.
Jeg har derfor en teori om, at det kan skyldes en mikroskopisk "mistilpasning" i ferrulen som du enten slider væk, eller ja...forsøger med ferrulevoks, eller grafitolin.

Mvh
Jim.
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2015 kl. 17:13
Var hjulet spændt ordentligt fast ?

Har tidligere prøvet noget lignende, hvor årsagen var et løst hjul
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
Til top
Kurt Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Christensen

Tilmeldt:: 01 Sep 2014
Geografisk: Kronjylland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2015 kl. 17:14
Citat: Twisttmann

Hejsa
Jeg stod idag og kastede med min fluestang og lod for første gang mærke til at den ligesom "klikkede". muligvis ved nederste samling eller nederste øje. Og så frygter jeg jo straks at der kan være en revne eller noget siden den siger sådan(jeg kan ikke se noget). Har I erfaring med dette, og skal jeg afsted i grejshoppen hurtigst muligt og have lavet en reklamation?


En fluestang skal ikke klikke. Jeg vil ikke udelukke en revne. Er du sikker på at den er ordentligt samlet i ferrulerne ?
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2015 kl. 17:16
Jeg har samlet en ordentligt, men vil da lige prøve at fjerne ferulevoksen og prøve igen. Og ikke mindst lige tjekke hjulet, selvom jeg nu er ret sikker på at det kommer længere oppe fra... 
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2015 kl. 17:32
Det kan meget vel være spolen på hjulet der vandre lidt fra side til side.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Kurt Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Christensen

Tilmeldt:: 01 Sep 2014
Geografisk: Kronjylland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2015 kl. 17:54
Citat: Taonga

Det kan meget vel være spolen på hjulet der vandre lidt fra side til side.


Nemt at konstatere. Sving med kæppen uden hjul ! Klikker det ?
Til top
Jørgen Rohde Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
trutta Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2006
Geografisk: Horsens / Vejle fjorde & østjyllands kyster
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2015 kl. 19:00
@  Hejsa
Jeg stod idag og kastede med min fluestang og lod for første gang mærke til at den ligesom "klikkede". muligvis ved nederste samling eller nederste øje. Og så frygter jeg jo straks at der kan være en revne eller noget siden den siger sådan(jeg kan ikke se noget). Har I erfaring med dette, og skal jeg afsted i grejshoppen hurtigst muligt og have lavet en reklamation? @



Klikkende lyde fra en fluestang plejer som regel at komme fra ferrulerne – Dette plejer så til gengæld, at være et sikkert tegn på slidte ferruler.!
 
Ergo er det en stang, som er under den normale garanti periode – Ja så vil jeg på det kraftigste anbefale dig, at lave en reklamation.
 
Håber at mit svar giver mening..??
 
Mvh.
Jørgen
Til top
PETER RASMUSSEN Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
NOCATCH

Tilmeldt:: 29 Jan 2010
Geografisk: MELLEM RANDERS OG HOBRO
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NOCATCH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2015 kl. 10:08
Hej Michael

Havde på et tidspunkt en ældre 2 delt DAM der klikkede voldsomt og det var helt sikkert slid på ferulen, men har også hørt om et par spritnye stænger der har klikket, simpelthen fordi delene ikke passer sammen

Mvh Peter
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2015 kl. 10:16
Citat: scott

Hej Michael.

Jeg har været ude for nøjagtigt det samme med flere af mine stænger efter at jeg havde givet dem ferrulevoks.
Efter at have fjernet det grundigt ophørte denne klik-lyd. Dog har jeg oplevet at en stang uden videre opførte sig sådan, men det var forbigående.
Derfor er jeg ret sikker på at din fluestang intet fejler, og at det højst sandsynligt forsvinder igen.
Jeg har derfor en teori om, at det kan skyldes en mikroskopisk "mistilpasning" i ferrulen som du enten slider væk, eller ja...forsøger med ferrulevoks, eller grafitolin.

Mvh
Jim.

hvilken stang er der snak om?
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2015 kl. 11:20
Jeg holder også med de andre i, at det sikkert er slidte eller lidt dårligt tilpassede refuler, der er årsagen til klik-lydene. Det er nu ikke så underligt, hvis spidsen af handelen ikke 100% udfylder pladsen indeni hunferulen og hvis den så ovenikøbet har fået en gang ferulevoks etc., så kan den nemt "klistre" til hhv. den ene og den anden væg indeni, når der kastes. Dette kan nemt give klik-lyde. Det er til gengæld nok svært at gøre noget, da det jo sådan set kræver, at handelen bliver lige en spids tykkere i godset frem med enden.
Jeg tror dog ikke det er en flækket hunferule, der er årsagen, men det kan slf. ikke udelukkes helt.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2015 kl. 12:07
Mange gode forslag, jeg havde en Loomis stang på et tidspunkt der klikkede i bunddelen,det viste sig at være en 40 cm lang epoxy løber indeni klingen fra monteringen af hjuldholderen der havde løsnet sig... Igang med fejlfinding start med bunddelen, vift og lyt, næste del på og samme indtil du finder årsagen.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2015 kl. 16:15
Har oplevet det samme som Lasse bare med en guideline spinnestang.
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2015 kl. 16:41
Det er en Orvis Helios. Det er ikke noget den har gjort før, det er jeg sikker på at jeg ikke har overhørt. Men nu prøvede jeg at rense ferulerne, og synes det hjalp en smule... Men væk er det ikke. Hvordan vil I nemmest rense for voks i den indvendige del? Prøvede med en vatpind, men tænker ikke det er så effektivt...
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2015 kl. 17:40
okay, tænkte hvis det var en stang med spigot ferrule kunne der måske være en spigot der sad løst.
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum