Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

glas flue og spinnestænger

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: glas flue og spinnestænger
    Sendt: 20 Jul 2015 kl. 21:56
 for at få lidt ro på dette forum, skal vi så ikke snakke lidt om  bambus, glas . carbon. kulfiber.  lidt snak om grej ! osv.  ellers går det galt.   det er blevet en grim og bister side.  hah!  kun en strøtanke!  venligst   steen.  
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 07:57
Hej Sten
Dt synes jeg dælme er det bedste indlæg,jeg har set længe,og vil gerne bidrage med at fortælle om en sjov lille stang,jeg har købt for nylig.
Det er en knaldrød glasstang fra Ego Flyfishing i Polen. Den er 7'6" lang, er en klasse 4.
Jeg så en mand fiske med den sidste år på River San i Polen. Jeg toede han havde en kæmpefisk på,men det viste sig at være en ganske ordinær fisk. Men på en full flex glasstang så det ud som om det var Moby Dick.
 Er du/I interesseret i glasstænger,skulle I prøve at checke disse stænger. Glæder mig allerede til River San igen i år.

Bambusstænger er ligeledes et godt  emne. Jeg bygger mine egne,og har lige lavet to tredelte,som også skal med til San.
vh
Jens
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 07:58
Undskyld!! Steen og ikke Sten.
Jens
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 09:12
Ja, moderne glasstænger er ved, at blive "in" .......... New Zealandske Swift flyfishing's Epic fast-glass stænger er rigtig lækre.

Epic har hidtil kun kunne købes som klinge, eller som byggesæt, men som noget nyt kan man få leveret stængerne færdige, hvor man har mulighed for at vælge mellem forskellige "konfigurationer". Konceptet går under navnet Epic Studiobuild .....

http://swiftflyfishing.com/

http://swiftflyfishing.com/collections/studio-fly-rods

mvh
Allan
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 14:19
enig

Finn Sommer har en flot glasfiber til salg...
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 15:54
Det er nærmest religion at tale om stængerSmile

I mange år var min foretrukne stang den sagnomspundne Hardy fibatube hjemmebygget på en flueklinge. Så fik jeg en Edge som var endnu mere mig... Så købte jeg af praktiske grunde en Shimano 5/6delt stang, en relativt billig model, men den udkonkurrede Edgen og nu har jeg så fået det nyeste legetøj:  en 6 fods TFO GLS med kastevægt "ingenting til næsten ingenting"...LOL
Om det er kul, graphite eller glas er mig underordnet. Stangen skal bare passe til mig og mit fiskeri.
Mvh Ole 


Redigeret af Ole K. - 21 Jul 2015 kl. 15:55
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 16:49


Glas er sjovt at fiske med, og jeg har stort set ikke brugt andet til forårsfiskeriet efter havørreder de senere år. Som billedet viser, er der også nogle dejlige, glade farvemuligheder på klingerne. Men man skal også have i baghovedet, at der naturligvis var en grund til, at kulfiber stort set tog over: Det er let, hurtigt, stift - hvilket glas bestemt ikke er. I mine øjne er glas dejligt til nogen former for fiskeri, men kulfiber kommer det aldrig til at slå som standardmateriale for mine stænger. 
www.ussingbech.dk
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 17:15
Enig og hvis jeg må være lidt generaliserende, så findes der to typer fluekastere/menneske. Dem der kan lide at mærke linen og dem der kan lide at mærke stangen. De første vil vælge kul og de sidste vil vælge glas
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 17:27
Citat: chan

Enig og hvis jeg må være lidt generaliserende, så findes der to typer fluekastere/menneske. Dem der kan lide at mærke linen og dem der kan lide at mærke stangen. De første vil vælge kul og de sidste vil vælge glas


Hehe, Bollocks

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 19:13
Hehe,
Hvilken type Spice Girls er du Lasse😆
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 19:58
Kul er for unge mennesker.... Glas for dem over 40 hvor det går langsomt LOL



Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 22:11
Citat: chan

Hehe,
Hvilken type Spice Girls er du Lasse😆


Helt sikkert posh Spice, men nok nærmere sporty 😘
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 22:18
Citat: finnjensen

Kul er for unge mennesker.... Glas for dem over 40 hvor det går langsomt LOL




Ha Ha,,, så må jeg hellere købe en glas-stang af dig Finn,,,,eller skal jeg over i en splitcane da jeg er fyldt 50 ??


Til top
Chiel Robben Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Pephers

Tilmeldt:: 31 Okt 2009
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pephers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 22:19
Jeg må indrømme, at da jeg prøvede min ven Morten Edvars' Sage SFL 7'6" #4 fra ~1980, der blev jeg godt nok solgt. Det er virkelig en skøn følelse at lade stangen gøre alt arbejdet, og præsentationen er helt fantastisk. Især med en DT line.

Her lufter Morten en Fenwick glasrørsstang - også fra en gang i 80'erne: https://www.youtube.com/watch?v=co-Xw0H-7Bk


Redigeret af Pephers - 21 Jul 2015 kl. 22:20
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 22:49
Pephers

Dejlig lille film du har lagt ind, det bringer minderne frem Big smile

Min første fluestang var en Hardy #5 i glas som jeg byggede sammen med Jens Staal ved min side.
Siden har jeg også bygget nogle Fenwick i glas.

Har idag desværre ikke nogen af dem tilbage. Men jeg har idag en stang som er i kul og den har den samme action som glas,,,meget langsom,,kanon til nymfe/tørfluefiskeri og flexer fuldstændigt når der er fisk på  Tongue

Det er en Orvis Spring Crreek #5   9`3

Går normalt med hurtige stænger som Hellios på kysten og Loomis NRX  i  å/elv,,så så der skal man lige omstille sig når man får disse langsomme stænger i hånden ! Wink
Til top
Ole Søndergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Vormstrupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 11 Dec 2008
Geografisk: Karup Å
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vormstrupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jul 2015 kl. 23:09
Jeg fiskede i en årrække med 14 fods glaskunst fra Fibatube og fabriksmonterede Hardy i samme længde i Karup Å og med en WF10 intermediate gik det fint. Uden at fremstå som en f...... karl med behov for pral og profilering, kan jeg konstatere at jeg aldrig fightet fisk hurtigere og mere sikkert en på dem. Det hele gav sig jo når de trak og det mørnede fisken. Nu er jeg tilbage i kullet, men med en gammel Yellowline der er det der kommer tættest på glasfiber.

Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 07:02
Shhhhh.... Ikke noget med at henvise til den stang Finn har til salg, det kan bringe prisen OPTongue
Træls når man har et bud i baghåndenWink
Jeg fisker med hvad som helst, der kan bringe en krog ud i vandet.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 08:51
ja, der er ikke meget forskel fra yellowline (og blueline) til E-glas. Hvis du vil komme endnu tættere på, så kan du skifte til et tungere topøje og lime "bly" inde i hver hun-ferule. Det er ikke noget, der kræver det store indgreb. Du kan også starte med at bruge tape for at eksperimentere. Du får en "langtsommere" stang, der bøjer længere nede. Dog får du ikke glasets holdbarhed, hvilket jo er en klar fordel i forhold til kul.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 09:17
jeg er godt nok ikke blevet 40 år endnu, og jeg kan faktisk ikke huske de gamle klassiske glas stænger.

men for et par år siden købte jeg en cts vintage 8' #4 og hvilken stang, den giver mig et smil på læben hver gang den er med ved åen eller en af de lokale søer. Den er sjov at fighte fisk på, og bøjer helt ned i håndtaget. Den kaster godt når man lige får indstillet hjernen til det ikke er en "moderne" stang man står med.
lige en video fra en dag hvor vi var ude og fiske regnbuer fra et udslip i åen, husk og slå lyden fra hvis ikke man er til moderne musik Big smile

da jeg skal have en ny spinnestang til åen fik jeg lyst til at se hvad der fandtes af glas stænger. Udvalget er ikke så stort, hvis man gerne vil have nyt. 

men faldt da over denne her

desværre tager de 40 dollars i fragt, så før den kan bruges koster pinden tæt på 700 kr.. men hvis den ellers er fin og fiske med og giver smil på læben er det vel værd og overveje alligevel Embarrassed

er der andre alternativer hvis man gerne vil købe nyt, og ikke selv vil bygge på en flueklinge Confused



Redigeret af René H.N. - 22 Jul 2015 kl. 09:47
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 10:33
Citat: simon agerholm2

Shhhhh.... Ikke noget med at henvise til den stang Finn har til salg, det kan bringe prisen OPTongue
Træls når man har et bud i baghåndenWink
Jeg fisker med hvad som helst, der kan bringe en krog ud i vandet.

Den er allerede væk uden prisen blev skruet op af den grund ;-)


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 10:39
Citat: carsten o

Citat: finnjensen

Kul er for unge mennesker.... Glas for dem over 40 hvor det går langsomt LOL




Ha Ha,,, så må jeg hellere købe en glas-stang af dig Finn,,,,eller skal jeg over i en splitcane da jeg er fyldt 50 ??



Haha, ja måske :-)
Split Cane er ved at blive populær igen (er dog ikke i min boldgade) men ser flere og flere få sig en Split Cane.

Det er lidt som når "Det Grå Guld" får sig en Harley Davidson, bare det her er en Split Cane :-)


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 10:55
Citat: finnjensen

        Glas for dem over 40 hvor det går langsomt LOL




Ha Ha  kom til at kigge på dit Avatar/profil =  STRESS,,,,,,,du har ikke andet end glas-stænger  LOL







Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 12:01
Citat: chan

ja, der er ikke meget forskel fra yellowline (og blueline) til E-glas. Hvis du vil komme endnu tættere på, så kan du skifte til et tungere topøje og lime "bly" inde i hver hun-ferule. Det er ikke noget, der kræver det store indgreb. Du kan også starte med at bruge tape for at eksperimentere. Du får en "langtsommere" stang, der bøjer længere nede. Dog får du ikke glasets holdbarhed, hvilket jo er en klar fordel i forhold til kul.


Bill Hannemans "feel fixer" er også en mulighed

Mvh
Lasse

PS.det blev scary hvem fik du
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 13:03
sporty
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 14:04
Man burde måske se lidt tilbage og se på de gamle stænger
Marlin lavede en parabola ligtcast special 0-7g i 7 fod den overgår også de nye glasstænger Ved Marlin kunne man bestille lige den stang man ønskede hvad angår aktion kastevægt og længde det benyttede mange sig af derfor er der mange forskellige af marlins stænger på markede
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 16:20
Citat: carsten o

Citat: finnjensen

        Glas for dem over 40 hvor det går langsomt LOL




Ha Ha  kom til at kigge på dit Avatar/profil =  STRESS,,,,,,,du har ikke andet end glas-stænger  LOL



Det går heldigvis fremad, så nu er jeg på vej mod en FIBATUBE Big smile


Redigeret af finnjensen - 22 Jul 2015 kl. 16:20
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 16:36
jeg vil godt slå et slag for, at hvis man er til "glas"  som jeg selv :)   at tjekke den amerikanske  side.  Fiberglassflyrotters.   fin side, med indhold til mange mange timers indblik og fornøjelse..  ikke mindst også deres sektion omkring fluehjul.   meget fin og no sh*t!

Redigeret af kano3 - 22 Jul 2015 kl. 17:03
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 17:23
Hej Steen

Det ser meget spændende ud : 


Thumbs Up



Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 19:46
Citat: pip_ser

Man burde måske se lidt tilbage og se på de gamle stænger
Marlin lavede en parabola ligtcast special 0-7g i 7 fod den overgår også de nye glasstænger Ved Marlin kunne man bestille lige den stang man ønskede hvad angår aktion kastevægt og længde det benyttede mange sig af derfor er der mange forskellige af marlins stænger på markede
  Er det rigtigt John!  jeg har nogle Marlin stænger, bla, en 7" parabola silver light cast.  3-15 g.jeg vil ikke bytte den med en anden 7" stang. ikke engang en Elbe international.  :)   men vidste ikke det med"lavet efter ønske"  det er da alligevel noget!!   steen.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 13:27
Der er vist nogen her der trænger til at prøve noget moderne glas

Har man lyst kan man troppe op til kasteaften hos FFFD Aalborg - datoer står på hjemmesiden - så kan I prøve Steffen og Epic glasstænger fra kl. 3/4 til 8 - men sig lige til først.

Redigeret af P.M. - 24 Jul 2015 kl. 15:27
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 13:39
Citat: P.M.

Der er vist nogen her der trænger til at prøve noget moderne glas

Har man lyst kan man troppe op til kasteaften hos FFFD Aalborg - datoer står på hjemmesiden - så kan I prøve Steffen og Epic glasstænger fra kl. 3/4 til 8 - man sig lige til først.
 
Kan du sige noget om hvad forskellen er?
 
Jeg har selv en gammel Parabola 9 fod kl. 8. Den kræver armkræfter, og den er noget slasket i forhold til nyere kulfiber stænger. Men jeg har da fisket med den engang.
 
Men det kan jo være at nyere glas stænger er blevet bedre?
 
Mvh. Peter
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 15:08
Der er ingen sammenligning - moderne glas minder ikke om tidligere
tiders glasfiberstænger på nogen måde. Der er ikke noget
tungt eller slasket ved de stænger jeg har og har haft
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 15:45
Der er iøvrigt en hel del billige glasfiberklinger til salg rundt omkring - flertallet fremstillet i Kina - i mere eller mindre vellykkede konfigurationer.
Hilevel.se har en del modeller som skulle være udemærkede og ellers er der jo det helt billige som her http://tackle24.de/index.php?a=7366 hvis man bare lige vil prøve at snuse til det.
Risikoen er at man bliver skuffet fordi der er nogen der prøver at drage fordel af "den nye dille" og smider noget lort på markedet som ikke er gennemtestet og så dømmer man glasfiberen ude på forkert grundlag.
Holder man sig til de "kendte" mærker - Steffen, Epic, McFarland, Seele, Morgan (lukker og slukker, Kabuto, CTS osv... så har man en vis garanti for at der er tænkt lidt over tingene. Ellers må man forlade sig på heldet....

Omvendt kan man jo sige at til 28 Euro for en klinge kan det jo være forholdsvist uskadeligt at bygge sig en lille 6'6" # 2/3 bare for at prøve.
Jeg har også købt glasklinger på ebay til en 50'er stykket og det var noget gylle!

Redigeret af P.M. - 24 Jul 2015 kl. 15:48
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 17:31
 nu skal man lige passe på , ikke at dømme "gamle"  glasstænger ude!  det er jo lige hvad det ikke drejer sig om.  jeg ved ikke hvorfor folk er blevet så tynd armede, at de nu om dage ikke kan løfte en stang som jeg som 12 årig ikke havde problemer med. der er 3 ting! et hjul til at balancere gearet lidt..ikke bruge så mange kræfter .det er jo ikke en fitnes øvelse,  vel!! så ned i tempo. og lad stangen gøre jobbet og 9 ud af 10 gamle glas stænger virker!  I åen. løft og lever". På kysten  123 og skyd   jeg bliver helt svedig  ved at se  folk vifte   med stængerne  17 gange for at kaste  16 en halv meter  .den 3 ting ved jeg ikke lige.  måske bare det ikke at stå med en kønsløs stiv pind.   :)      okey.  tæsk i vente! venligst steen.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 18:31
Glasfiberpjat, og græsfnidder, greenheart er det eneste der dur! Træ har sjæl!

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 18:41
Hardy Fibalite Perfection # 4 og 5 fra fordums tid er aldeles fremragende.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 19:05
hæ! hæ!.  mja,  det er jo ikke kun fluestænger det her.selv om dette forum kredser omkring det.   på nær abu,s zoom stænger (hvor jeg selv var den glade  bruger af en 450.)  kaster de gamle. tunge, trælse, og simpelthen ubrugelige .Marlin, fibalite. elbe international.som eks.     jo  først rigtigt,  når  de bliver ført "bag om kroppen" i et roligt og bestemt træk.. jeg var glad for min  1udgave af iron featherten9"9 men jeg har lagt den på hylden!!  dog ikke inderst.

Redigeret af kano3 - 24 Jul 2015 kl. 19:13
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 19:08
Steen, hvorfor antager du at folk syntes de gamle stænger er ubrugelige?

Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 21:01
hvis folk tager dem ud af skabet er det fint  med mig!og så husk!  linen er afgørende.  du kan tage en sage  helios tip flex  og ødelægge den med den forkerte line. og du kan tage en   abu/ fenwick,   med den rigtige line og få det rigtige setup.  længere er den ikke...og ja   der en skepsis omkring  ældre stænger... og faktisk er jeg lige glad.  jeg har mine.             ps er der nogle der har et   j.w.young    the landex.  de vil sælge...   venligst.  nielsen.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2015 kl. 09:55
Steen pas på din marlin stang alle stænger fra marlin er håndlavede klingerne er rullet i hånden og bagt hos marlin i Aalborg og ikke noget der er klistret sammen i østen
Stængerne kunne kun købes 2 steder en sportsforretning på Sjælland og på fabrikken i Aalborg og hvis Tonnung ikke kunne folk kunne de ikke købe en stang ved han Stængerne laves ikke mere men fabrikken står stadig komplet i Borgergade som den blev forladt for 30 år siden
Til top
Michael Claudius O-B Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mic Ogilvie-Bronée Avatar

Tilmeldt:: 03 Jan 2004
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mic Ogilvie-Bronée Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2015 kl. 13:52
Har for nogle dage siden bestilt en 686 hos netop det firma. Den er nu i clearance hos told og skat og jeg lige - som forventet betalt kr. 634 i told (59,-), importmoms (415,-) og ekspedition (160,-). Leveres i løbet af 3 dage :)
Glæder mig sindssygt til at få den bygget af en bekendt af en bekendt.
Den kommer til at stå med helt transparente beviklinger.
Forudser af "glasfiber-bølgen" vil vokse sig større og større hér på vores breddegrader.
I bl.a. USA, Australien og New Zealand er det bigtime, the fiberglass manifesto
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2015 kl. 17:56
Younameit.fi er der hvor jeg har fundet de billigste Epic klinger inden for EU.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2015 kl. 12:03
Citat: P.M.

Der er ikke noget
tungt eller slasket ved de stænger jeg har og har haft


Hej Peter

Jamen er det ikke tungt og slaskhed som er en af grundene til at mange vælger glas? Jeg tænker, at hvis vi ser bort fra udseende, holdbarhed og gas, hvad er forskellen mellem glas og kul? Er det ikke vægt/stivheds forholdet, der udtrykker tungt og slaskshed uanset hvilke material det drejer sig om?

Hvad vejer delene på den epic, du har/havde til salg?


Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2015 kl. 12:05
Tungt og slasket som i gammel 11 fods hardy glasfiber eller de blå ABU glasstænger.
Prøv nogle og du ved hvad jeg mener.
Jeg ved ikke hvad delene vejer men stangen har jeg stadig - jeg kom heldigvis
til fornuft :-)
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2015 kl. 12:07
Det kan godt være glas er tungt men derfor behøver det jo ikke være slasket.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2015 kl. 12:24
Citat: P.M.

Det kan godt være glas er tungt men derfor behøver det jo ikke være slasket.


hehe, vi er vist over I gas afdelingen. Det har jeg ikke forstand på
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2015 kl. 13:15
Citat: P.M.


Jeg ved ikke hvad delene vejer men stangen har jeg stadig - jeg kom heldigvis
til fornuft :-)

Kunne du ikke lokkes til at veje den så? 


Redigeret af Henning - 26 Jul 2015 kl. 13:17
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2015 kl. 13:27
Citat: P.M.

Tungt og slasket som i gammel 11 fods hardy glasfiber eller de blå ABU glasstænger.
Prøv nogle og du ved hvad jeg mener.


Det har jeg. Lige fra de letteste til de tungeste. Hvis man vil sammenligne med kul I samme længde og stivhed, så er glas tungt og slasket jo længere og stivere stængerne er. Det er derfor (bla.), glas er populære især til de korte og lette vægt klasser. Men de er nu stadig tunge og der er stadig masser af slaskhed over dem, og det er det, der gør dem særligt. Der er folk, der godt kan lide følelsen af lidt ekstra belastning I håndtaget, som glasset egen vægt giver især til de lette klasser. Der er ikke meget "feeling" fra sådan en 8 fods kul, der kun vejer 8-10gram på den øverste halvdel. Det kan føles lidt bedre med glas på 12-14gram uden at det bliver for tungt.

Citat: P.M.


Jeg ved ikke hvad delene vejer men stangen har jeg stadig - jeg kom heldigvis
til fornuft :-)


okay, jeg synes også den er blå
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2015 kl. 15:40
Smile  Det var dog til forandring en dejlig og hyggelig tråd.  Jeg har haft meget glæde af min gamle 10 fods ABU Atlantic.  Det er godt nok en spinnestang i sværvægtsklasse men perfekt til laksefiskeri.  Sådan en kan ikke knækkes!
Jeg havde opså en ABU Lapplandia kl 6 men den måtte jeg opgive, den var for blød.

Nu vi er ved de gamle fiskemetoder, så er jeg ved at gå fra Fireline tilbage til nylon.  Jeg har altid brugt nylon(0,42) Smiletil laksefiskeri pga den større linetykkelse.  Den tåler bedre et par rids af sten på bunden.
På kysten har jeg brugt fireline men da jeg så Korsholms tilbud om Triline til 20 kr/100 m spolet på en bulkspole fik jeg lyst til at prøve.  0,26 med brudstyrke 6,7 holder til det hele.  Og så er der lineskift ad libitum.
Jeg husker da jeg engang i gamle dage kastede med Fireline første gang.  Jeg kunne ikke se linen i luften og se hvor blinket landede.  Det har jeg nu fået tilbage.Smile
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2015 kl. 19:54
aften!  jeg er også gået tilbage til  nylon.. på kysten en 0.25  men med en slagline på  0,35, det har altid virket.  og nylon  nedbrydes,på fornuftig tid..hvis man skulle sætte nogle meter til derude.  og der er jo ikke nogle kysttorsk  her i kattegat mere, så 0.25 er ok.Tænk på at for lidt over 30 år siden,  var det 0.35  og en fornuftig   stang der var nødvendig  for at holde 3.5 kg  (eller  bare 1,5) kysttorsken fri fra sten og tangduske.   uh.  hvor var de seje!  :)  og ja, det er altid rart at se lyset fange  nylon linen.
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum