Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vertikel Jigging

 Besvar Besvar
Forfatter
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vertikel Jigging
    Sendt: 17 Jul 2015 kl. 22:35
Hej.

Jeg har tænkt mig at prøve og fiske på denne måde, da jeg synes det ser lidt spændende ud!! Meeeen!! 

Som vi alle ved, så starter man altid i de grønne skove og det gælder selvfølgelig også mig selv. Jeg ville finde ud af nogle små ting før jeg begår mig ud i noget som jeg ikke ved noget om...

Jeg har flere forskellige softlures som er beregnet til dette fiskeri.

Er der nogen som kan fortælle mig hvorfor de er nogen som bruger "drop-shot" lodder til det her? Kan man ikke binde en wire (stålforfang) og derefter softluren? 

Kan man jigge, ved at binde det som normalt når man vil spinne efter en gedde?


HJÆLP SØGES
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2015 kl. 23:19
hej facet. gå ind på engelske hjemmesider så finder du rigtige speed jigs og slow jigs det er helt vanvittigt så meget mere fangst man får på disse jigs min sidste tur på øresund gav 15 torsk det slår helt klart almindeligt pirkefiskeri hvor man plejer at få 2 til 4 torsk jigging er helt klart fremtiden til torske fiskeri og sandsynligvis også til flere andre slags fiskeri prøv det du bliver ikke skuffet.mvh. leif lunde.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2015 kl. 14:54
Citat: lunde

hej facet. gå ind på engelske hjemmesider så finder du rigtige speed jigs og slow jigs det er helt vanvittigt så meget mere fangst man får på disse jigs min sidste tur på øresund gav 15 torsk det slår helt klart almindeligt pirkefiskeri hvor man plejer at få 2 til 4 torsk jigging er helt klart fremtiden til torske fiskeri og sandsynligvis også til flere andre slags fiskeri prøv det du bliver ikke skuffet.mvh. leif lunde.


Hej Leif!

Tak for tippet og det vil jeg helt klart tage i brug. Jeg har også opdaget at folk er ved at bruge vertikel mere end spinnefiskeri. Jeg har tit undret mig hvordan man fisker på den måde, men jeg må bare binde nogle softlures på, og prøve mig frem :)


Mvh Safet
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2015 kl. 20:52
http://www.bursell.dk/artikler/freshwater/verticaljigging.pdf

Tjek denne artikel - det siger det meget godt
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2015 kl. 11:50
Ellers så googler du Mik Andersens side. Den er meget udførlig!

Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jul 2015 kl. 18:37
hej facet. hvis du går ind på yuo tube og skriver speed jigging eller slow jigging finder du rigtig mange små fine film om jigging.leif.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jul 2015 kl. 21:53
Først og fremmest skal I alle have tak for jeres hjælp! Det har hjulpet en del og det vil jeg takke jer for!

Jeg skal ud og prøve det ad, her i denne uge hvis vejret tillader det.. Og hvis jeg får gevinst, så er I de første som får et kald!!! :D :D

Mvh Safet
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 21:25
Som lovet, så ville jeg fortælle om min tur til søen hvor jeg skulle prøve vertikal jigging.

Jeg kom ud til søen omkring 14:00 og pustede min gummibåd op og gjorde grejet klart. Jeg bandt en Knot to kinky wire på, samt en jigging softlure som jeg havde købt for længe siden. Jeg kom ud på vandet og startede med at "jigge" eller hvad man skal kalde det. Efter 4 timer, blev jeg godt træt af at ikke fange nogle fisk og droppede det igen. Jeg satte flue stangen igang og der var heller ikke. Måske fiskene ikke var sultne den dag? Jeg ved det ikke, men det var godt træls at jeg ikke kunne fange noget ved at prøve vertikel jigging. :(

Mvh Safet - God fangst derude!
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2015 kl. 21:58
Jeg mener faktisk der var ENDNU mere om emnet i Fisk&Fri i en periode,,,, ihvertfald synes jeg det fyldte en del i en hel serie magasiner.
Måske den gode Jens B. lancerer en updated serie, med release-tackler i den kommende tid??
Til top
Thoke wistoft Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thoke

Tilmeldt:: 06 Apr 2009
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thoke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2015 kl. 19:09
Kunne du se nogle fisk på loddet, som du kunne fiske til? Ellers tror jeg ikke sandsynligheden for at fange noget er specielt stor.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 05:02
Jeg har ikke noget ekkolod, da det er en normal gummibåd, som jeg har købt i Harald Nyborg, tror jeg det var :D - Jeg har ikke bil pt. og derfor har jeg ikke mulighed for at slæbe min anden båd som jeg har, men dertil har jeg heller ikke noget ekkolod. - Er det et must og have når man fisker på denne måde?


#Simon - Jeg skal nok søge mig frem og tilbage, og tak for dit svar og hjælp!! :)
Til top
Thoke wistoft Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thoke

Tilmeldt:: 06 Apr 2009
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thoke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 10:36
Tror man skal være ret heldig hvis man skal fange fisk i blinde på vertikal jig på en sø
Til top
Chiel Robben Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Pephers

Tilmeldt:: 31 Okt 2009
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pephers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2015 kl. 10:58
Vertical jigging på søerne er metode, hvor man er meget afhænging af et ekkolod. Oftest ser man fiskene på skærmen før man fanger dem, og så er det også godt at fiske i nærheden eller i/over stimer agnfisk. Jeg har fanget mange gedder, sandart og aborrer på vertical jigging med et jighoved og jigs på 12-25 cm.

Hvis du vil vertical jigge uden båd og ekkolod (en gummibåd fra Harald Nybord er uforsvarlig at bruge de større søer i Danmark), så tag med på en turbåd på Øresund. Tag jighoveder på 75 til 150 gram med og jigs på cirka 15 cm. Når skipper ringer med klokken lad du jiggen synke til bunds, og så firer du den op og ned lige over bunden med stram line og kontakt til agnen. Hver 3-5 gang tjekker du lige om du kan nå bunden og firer lidt ekstra line ud om nødvendigt. Gør du det rigtigt skulle du gerne fange mindst det dobbelte af dem med pirk - også selvom de rykfisker :)
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jul 2015 kl. 16:23
Skal man ikke have tilladelse til at sætte sin egen båd i vandet i de fleste dansk søer?

/J
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum