Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd til håndtering af fangst til spise

 Besvar Besvar
Forfatter
Kenneth Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kenneth T

Tilmeldt:: 24 Jul 2014
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kenneth T Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Råd til håndtering af fangst til spise
    Sendt: 09 Jul 2015 kl. 22:55
Hej. Jeg har brug for et par lidt forskellige råd til hvordan man griber sig an, når man fanger en spisefisk ved kysten og gerne vil holde den frisk og ellers også aflive den humant. Har lige været på en fisketur til Frederikssund fjord hvor jeg kunne gå ca. 50 meter ud i waders og stå og fiske Hornfisk. Men når man så fanger en fisk derude, så vil man jo helst ikke gå helt ind til bilen for så at lægge fangsten på køl. Hvad jeg først gjorde var at slå fisken ihjel med en tynd og spids kniv trykket ned i hjerne på den. Normalt så fortrækker jeg at slå fisken ihjel med et tungt slag mod hovedet, men det jo ret svært midt uden på vandet. Men er der ellers en mere human/praktisk måde i sådan en situation eller er det bare fint hvad jeg gjorde?

Hvordan holder man ellers en fangst frisk? Jeg starter normalt altid med at skære fisken op og tage alle organerne ud hvor efter fisken kommer ned i en frysetaske, men for ikke at gå ind til bredden i denne situation, så hængte jeg fisken i en snor og træk den efter mig nede i vandet. Men vandet var vel en 17-20 grader vamt. Så hvor længe kan en fisk egentlig holde sig frisk i sådan nogle forhold? Jeg var nok ca. 45 minutter om at tage fangsten med ind på køl. Det virker ret længe. Men om vinteren så man vel bedre slippe af sted med det, tænker jeg.

Ved godt det er nogle lidt elementære spørgsmål, men det passer til mit niveau. Håber på nogle venlig svar. Tak :-)
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2015 kl. 23:29
Hej Kenneth

Jeg gør præcis det som du beskriver, altså opbevarer fisken i vandet mens jeg fisker videre. Men jeg afliver med en lille priest, det kan sagtens gøres håndholdt.

Der er forskel på hvor godt fisk holder i varmen. Havørreder holder sig ret godt, hornfisk og torsk ikke så godt. Om fisken skal slagtes på stedet eller ej er et kompromis. Når du slagter fisken har bakterier direkte adgang til kødet, og så skal den helst opbevares koldt. Omvendt vil bakterier trænge gennem tarmen hvis den ligger for længe uden at være renset. Især torsk kan ikke ligge så længe.

Mvh. Peter
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren N

Tilmeldt:: 03 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2015 kl. 05:15
Der var en længere artikel i et nummer af fisk og fri i 2014, husker ikke hvilket.
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2015 kl. 05:28
Hej
Jeg har brug med held at lægge fisken i skyggen på/dækket af et vådt viskestykke og gerne også med vådt tag. Helst hvor det blæser lidt også, så blæsten med sin fordampning af vandet i tangen køler mine fisk ned. Dette virker fortrinligt.

SmileN

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hr Rygaard

Tilmeldt:: 15 Jul 2014
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hr Rygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2015 kl. 11:07
Hvis det alene er hornfisk der er tale om, så brækker jeg nakken på dem. Dvs vender dem med bugen i vejret og hurtigt knækker hovedet bagover. Derefter hænger de i en galge i mit bælte, så de stadig er dækket af vand.
Det lader de ikke til at tage skade af i forhold til at kunne spises.

Aflivningen sker hurtigt og uden de store krampetrækninger.
Jeg har sågar set folk gøre det samme med ørreder. Ved at stikke to fingre i munden på den og brække nakken bagover. Effektivt, men jeg foretrækker dog selv at benytte en priest til så store fisk.
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jul 2015 kl. 16:26
Nicolais metode med dækning med tang er meget effektiv.  Man skal bare huske at lægge vådt tang ovenpå hele tiden.
Alternativt kan man grave fisken ned i sandet lige hvor bølgerne slår indover land. Man skal så bare huske at binde en snor i fisken , f.eks gennem gællerne og derefter binde snoren fast til en stor sten el. lign
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres