Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

multihjul ambassadeur

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian B Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christian BC

Tilmeldt:: 17 Jan 2015
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian BC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: multihjul ambassadeur
    Sendt: 07 Jul 2015 kl. 09:28
Hej.
Er dernogen der kan fortælle med forskellen på 5000ruller 5500 ruller

overvejer letvægtsspole men kan kuin finde til 5500 og det hjul jeg tænker på at tune lidt er et 5000.

På forhånd tak'

Christian
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2015 kl. 11:40
ABU hjul 5500 har en større spole end 5000.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2015 kl. 12:55
Hej Christian
 
Med en lettere spole rykker du grænsen for hvor lette agn hjulet kan kaste med. Men du ændrer ikke ret meget ved hvordan det kaster tungere agn.
 
Vær opmærksom på at linens vægt indgår i regnestykket. En letvægtsspole hjælper ikke meget hvis linen vejer det samme. Skal det batte noget, så skal den nye spole rumme mindre line end den gamle for at få den samlede vægt ned. Og så kan det godt være både billigere og bedre at finde et mindre hjul, f.eks. i 4000 eller 2500 serien hvis det skal være ABU.
 
Mvh. Peter
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2015 kl. 15:46
Måske har du ret, hr. Krog.  Men jeg mener nu, at den vigtigste forskel på hjulene i 5500- serien og 5000-serien er, at de ældre 5000 har spolen bygget sammen med spoleakslen og er lejret i selvsmørende bronzelejer i gavlene. 

Hjulene i 5500 - serien omfatter både Rocket og 5500 C3 og har kuglelejer i spolen samt løs aksel.  De kaldtes Ultracast (men senere i 90'erne kom en model med benævnelsen UltraCast med (store) lejer i gavlene.  Så jeg forstår godt forvirringen omkring modellerne. Måske er jeg også selv ramt af den?

Så vidt jeg ved er det ikke muligt at få f.eks. en UT-spole til et 5000-hjul, mens de øvrige tuningsdele som let linefører og kuglelejret mellemhjul bør kunne bruges.

mvh jr
Til top
Christian B Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christian BC

Tilmeldt:: 17 Jan 2015
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian BC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2015 kl. 18:38
Mit hjul er nyt og hedder 5001c tgc

Har massere afgamle og nye hjul, mit spørgsmål går på om en spole fra japantackle der hedder 5500 passer ind i mit, da japantackle ikke har nogen der 5000c men kun 5500c
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2015 kl. 20:07
Kig på lejernes reservedels nummer. Er det et highspeed, er spoleakslen tyndere for at få plads til flere tænder på kughjulet. Hedder spolelejerne eksempelvis 13372 er der umiddelbart ingen problemer. Slutteligt vil det nok være klogt lige at maile Japan tackle og høre dem ad Wink
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2015 kl. 20:07
Jørgen
Vær opmærksom på, at modelbetegnelsen 5500 har eksisteret i mange år (de sølvgrå 1500, 2500, 4500, 5500 og 6500 alle med C bagefter.) og længe før Rocket - og de er som traditionelle Ambassadeur med spole med aksel og kuglelejer i sidegavlene. Så derfor kan der hurtig gå forvirring i sagerne, hvis man kun siger et model-nummer.
Blot til info
mvh
Heinz
Til top
Carsten Faber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Conger Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Conger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2015 kl. 21:53
Bare lige for at rydde en misforståelse af banen, så er spolen på et Ambassadeur 5500 ikke det mindste større end til et Ambassadeur 5000. I sin tid, da man fik de første 5500 var det High Speed versioner af 5000 erne,, så samtidige hjul i model 5000 og 5500 har præcis samme størrelse, men kun gearingen til forskel. Man havde ligeledes det system, at var andet ciffer 6, så havde hjulet udover den høje gearing, også tommelfingertangent. Dette system har været i brug gennem mange år, og har kun en undtagelse og det er Ambassadeur 8600 , der trods 6 tallet som andet ciffer ikke har tommelfingertangent, hvilket også ville være noget nær ubrugeligt på så kraftigt et hjul. 

Redigeret af Conger - 07 Jul 2015 kl. 22:56
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2015 kl. 22:04
Hej Christian
Har haft samme ide med mit gamle 5001C altså den gamle sorte (smuk rulle)Smile
og forhørte mig både i sports dress Bornholm samt Sportsfiskeboden og samme svar var at når der er fast aksel i spolen kan man ikke tune😩
Hvis du alligevel finder ud af noget med Japan Tackel må du meget gerne skrive da jeg står og skal bruge nogle High speed gearinger til 2601C
Vh
Henrik
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2015 kl. 23:14
Ambassadeur 5001C TGC har "Ultra Cast" design (kuglelejer i spolen) og du skal derfor vælge den Avail spole der hedder Microcast AMB5550.

Du kan dog få behov for at udskifte det hvide tandhjul der sidder i den ene side af spolen; Der findes to typer, hhv. reservedelsnr. 23403 og 19373. Jeg ved ikke hvilken der sidder i dit 50001C TGC, men hvis den sidder "løs" og har tendens til at falde ud af en Avail spole, skal du have fat i det andet tandhjul. :-)

I øvrigt, og som allerede nævnt, er det ikke forskellen på spoledybde/linekapacitet, men derimod gearingen der udgør forskellen mellem 5000 og 5500.

Endeligt findes der ligeså mange muligheder for at tune de gamle 70'er Ambassadeur hjul som de nye "Ultra Cast" modeller; Med de rette forbindelser kan man godt finde superlette Avail spoler hertil, som fx. illustreret her: http://ameblo.jp/grandwagoneer360q/image-11584870416-12631698136.html

Redigeret af High Speed - 08 Jul 2015 kl. 06:47
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2015 kl. 07:01
Hej Ole
Kan ikke rigtigt få linket til at fungere, men vil det sige at jeg kan ændre gearingen i mit gamle Ambassadeur 5001C?
Vh
Henrik
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2015 kl. 07:48
Det har jeg ikke sagt at du kan; Det kan lade sig gøre på et 5000C hvis man tager gearhjul, tandhjul og spole fra et 5500C. Da ABU ikke lavede et venstrehånds "High Speed" hjul i 70'erne kan det derfor desværre ikke lade sig gøre på 5001C. :-)

Til gengæld kan du opgradere med:
- Letvægtsspole (Findes kun fra Avail)
- Evighedsskrue med 1 eller 2 kuglelejer
- Keramisk knivbolt
- Aluminium-linefører
- Cog-wheel (5152) med 1 eller 2 kuglelejer og/eller perforeret
- Keramiske kuglelejer eller lejer af bedre kvalitet en standardlejerne.
- Carbontex (Smoooth Drag) bremseskiver.

Endeligt kan du:
- Polere spolens berøringspunkter med fx Dremel-værktøj og pudsecreme (http://www.realsreels.com/servicing/reeltuningoldambassadeurs.pdf)
- Eksperimentere med olier (Rocket Oil er populært, men subjektivt er olierne fra Hedghog Studio eller våbenolie fra Hoppe Gun Oil T3 bedre)
- Opgradere med "kosmetiske" indgreb såsom håndtag og skruer etc.


Redigeret af High Speed - 08 Jul 2015 kl. 07:52
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down