Forfatter |
|
Christian B Christensen
Knapt så aktiv :)
Brugernavn: Christian BC
Tilmeldt:: 17 Jan 2015
Status: Offline
Beskeder: 9
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Emne: multihjul ambassadeur Sendt: 07 Jul 2015 kl. 09:28 |
Hej. Er dernogen der kan fortælle med forskellen på 5000ruller 5500 ruller
overvejer letvægtsspole men kan kuin finde til 5500 og det hjul jeg tænker på at tune lidt er et 5000.
På forhånd tak'
Christian
|
|
JØRGEN KROG
Meget aktiv bruger
Brugernavn: J.KROG
Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Jul 2015 kl. 11:40 |
ABU hjul 5500 har en større spole end 5000.
|
|
Peter Larsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: peterAlarsen
Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Jul 2015 kl. 12:55 |
Hej Christian
Med en lettere spole rykker du grænsen for hvor lette agn hjulet kan kaste med. Men du ændrer ikke ret meget ved hvordan det kaster tungere agn.
Vær opmærksom på at linens vægt indgår i regnestykket. En letvægtsspole hjælper ikke meget hvis linen vejer det samme. Skal det batte noget, så skal den nye spole rumme mindre line end den gamle for at få den samlede vægt ned. Og så kan det godt være både billigere og bedre at finde et mindre hjul, f.eks. i 4000 eller 2500 serien hvis det skal være ABU.
Mvh. Peter
|
|
Jørgen Riddersholm
Meget aktiv bruger
Brugernavn: riddersholm
Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Jul 2015 kl. 15:46 |
Måske har du ret, hr. Krog. Men jeg mener nu, at den vigtigste forskel på hjulene i 5500- serien og 5000-serien er, at de ældre 5000 har spolen bygget sammen med spoleakslen og er lejret i selvsmørende bronzelejer i gavlene.
Hjulene i 5500 - serien omfatter både Rocket og 5500 C3 og har kuglelejer i spolen samt løs aksel. De kaldtes Ultracast (men senere i 90'erne kom en model med benævnelsen UltraCast med (store) lejer i gavlene. Så jeg forstår godt forvirringen omkring modellerne. Måske er jeg også selv ramt af den?
Så vidt jeg ved er det ikke muligt at få f.eks. en UT-spole til et 5000-hjul, mens de øvrige tuningsdele som let linefører og kuglelejret mellemhjul bør kunne bruges.
mvh jr
|
|
Christian B Christensen
Knapt så aktiv :)
Brugernavn: Christian BC
Tilmeldt:: 17 Jan 2015
Status: Offline
Beskeder: 9
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Jul 2015 kl. 18:38 |
Mit hjul er nyt og hedder 5001c tgc
Har massere afgamle og nye hjul, mit spørgsmål går på om en spole fra japantackle der hedder 5500 passer ind i mit, da japantackle ikke har nogen der 5000c men kun 5500c
|
|
Steen Vad Knudsen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Steen V Knudsen
Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Jul 2015 kl. 20:07 |
Kig på lejernes reservedels nummer. Er det et highspeed, er spoleakslen tyndere for at få plads til flere tænder på kughjulet. Hedder spolelejerne eksempelvis 13372 er der umiddelbart ingen problemer. Slutteligt vil det nok være klogt lige at maile Japan tackle og høre dem ad
|
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
|
|
Heinz Gerhard
Meget aktiv bruger
Brugernavn: tackler
Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Jul 2015 kl. 20:07 |
Jørgen
Vær opmærksom på, at modelbetegnelsen 5500 har eksisteret i mange år (de sølvgrå 1500, 2500, 4500, 5500 og 6500 alle med C bagefter.) og længe før Rocket - og de er som traditionelle Ambassadeur med spole med aksel og kuglelejer i sidegavlene. Så derfor kan der hurtig gå forvirring i sagerne, hvis man kun siger et model-nummer.
Blot til info
mvh
Heinz
|
|
Carsten Faber
Meget aktiv bruger
Brugernavn: Conger
Tilmeldt:: 04 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Jul 2015 kl. 21:53 |
Bare lige for at rydde en misforståelse af banen, så er spolen på et Ambassadeur 5500 ikke det mindste større end til et Ambassadeur 5000. I sin tid, da man fik de første 5500 var det High Speed versioner af 5000 erne,, så samtidige hjul i model 5000 og 5500 har præcis samme størrelse, men kun gearingen til forskel. Man havde ligeledes det system, at var andet ciffer 6, så havde hjulet udover den høje gearing, også tommelfingertangent. Dette system har været i brug gennem mange år, og har kun en undtagelse og det er Ambassadeur 8600 , der trods 6 tallet som andet ciffer ikke har tommelfingertangent, hvilket også ville være noget nær ubrugeligt på så kraftigt et hjul.
Redigeret af Conger - 07 Jul 2015 kl. 22:56
|
|
Henrik Jørgensen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: HSJ
Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Jul 2015 kl. 22:04 |
Hej Christian Har haft samme ide med mit gamle 5001C altså den gamle sorte (smuk rulle) og forhørte mig både i sports dress Bornholm samt Sportsfiskeboden og samme svar var at når der er fast aksel i spolen kan man ikke tune😩 Hvis du alligevel finder ud af noget med Japan Tackel må du meget gerne skrive da jeg står og skal bruge nogle High speed gearinger til 2601C Vh Henrik
|
|
Ole Hansen
Aktiv bruger
Brugernavn: High Speed
Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 07 Jul 2015 kl. 23:14 |
Ambassadeur 5001C TGC har "Ultra Cast" design (kuglelejer i spolen) og du skal derfor vælge den Avail spole der hedder Microcast AMB5550.
Du kan dog få behov for at udskifte det hvide tandhjul der sidder i den ene side af spolen; Der findes to typer, hhv. reservedelsnr. 23403 og 19373. Jeg ved ikke hvilken der sidder i dit 50001C TGC, men hvis den sidder "løs" og har tendens til at falde ud af en Avail spole, skal du have fat i det andet tandhjul. :-)
I øvrigt, og som allerede nævnt, er det ikke forskellen på spoledybde/linekapacitet, men derimod gearingen der udgør forskellen mellem 5000 og 5500.
Endeligt findes der ligeså mange muligheder for at tune de gamle 70'er Ambassadeur hjul som de nye "Ultra Cast" modeller; Med de rette forbindelser kan man godt finde superlette Avail spoler hertil, som fx. illustreret her: http://ameblo.jp/grandwagoneer360q/image-11584870416-12631698136.html
Redigeret af High Speed - 08 Jul 2015 kl. 06:47
|
|
Henrik Jørgensen
Meget aktiv bruger
Brugernavn: HSJ
Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 08 Jul 2015 kl. 07:01 |
Hej Ole Kan ikke rigtigt få linket til at fungere, men vil det sige at jeg kan ændre gearingen i mit gamle Ambassadeur 5001C? Vh Henrik
|
|
Ole Hansen
Aktiv bruger
Brugernavn: High Speed
Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
|
Indlæg Funktioner
Citér Svar
Sendt: 08 Jul 2015 kl. 07:48 |
Det har jeg ikke sagt at du kan; Det kan lade sig gøre på et 5000C hvis man tager gearhjul, tandhjul og spole fra et 5500C. Da ABU ikke lavede et venstrehånds "High Speed" hjul i 70'erne kan det derfor desværre ikke lade sig gøre på 5001C. :-)
Til gengæld kan du opgradere med:
- Letvægtsspole (Findes kun fra Avail)
- Evighedsskrue med 1 eller 2 kuglelejer
- Keramisk knivbolt
- Aluminium-linefører
- Cog-wheel (5152) med 1 eller 2 kuglelejer og/eller perforeret
- Keramiske kuglelejer eller lejer af bedre kvalitet en standardlejerne.
- Carbontex (Smoooth Drag) bremseskiver.
Endeligt kan du:
- Polere spolens berøringspunkter med fx Dremel-værktøj og pudsecreme (http://www.realsreels.com/servicing/reeltuningoldambassadeurs.pdf)
- Eksperimentere med olier (Rocket Oil er populært, men subjektivt er olierne fra Hedghog Studio eller våbenolie fra Hoppe Gun Oil T3 bedre)
- Opgradere med "kosmetiske" indgreb såsom håndtag og skruer etc.
Redigeret af High Speed - 08 Jul 2015 kl. 07:52
|
|