Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fisketur Island

 Besvar Besvar
Forfatter
Steen Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
p205

Tilmeldt:: 15 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p205 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fisketur Island
    Sendt: 06 Jul 2015 kl. 15:47
Hej

Jeg skal snart en tur til Island og fiske i Grímsá í Borgarfirði.
Er der nogle gode råd til udstyr?

Regner med at bruge en 1 hånds kl. 8 stang.
Waders - skal det være åndbare eller neopren?
Fluer - regner med primært at bruge Fraces fluer i forskellige udgaver. Nogen anbefalinger til størrelse mm.?
Er rørfluer bedst og skal det være 2 eller 3 krog?

Hvis du har et andet tip som jeg skal være opmærksom på hører jeg gerne.

Mvh.
Steen


Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2015 kl. 22:22
Har fisket på Island 2 gange, og en ting der er sikkert.. vandet er stinkende koldt.. åndbare er ok, men husk varmt undertøj..

Rød Frances er en meget populær flue, men som Henrik Mortensen pointerer i hans Islands film, Frances er absolut sidste udvej, den giver 98% fangstgaranti hvis du ved fisken er der, men du får kun 1 skud, fluen skræmmer alt andet væk.. Ved ikke hvad hans filosofi er omkring den, men han ved vel hva han taler om...

Prøv at finde en flue aller Thunder and lightning, Islændinger har en lokal der kaldes homefrida (stavet meget direkte) den minder om T&L bare i en anden farve variant..
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2015 kl. 18:49
Hej.
Størrelsen på fluerne kan variere meget alt efter vandstand og temperatur.
Jeg har ikke fisket Grimsa, men blandt andet Nurduara som også løber ud i Hvita ved Borganes
Du skal regne med at bruge Frances fra størrelse 14 på 3 krog til 1/2" til 1 " på rør.
Du skal absolut have Sunray Shadow med. Snaelda må heller ikke glemmes jeg har hft mest succes med " tysk " .
Riffling hitch fluer skal også medbringes. Afhængig af vand fra 10-  14 mm lange.
Et af de sidste skrig deroppe hedder Fryggi . Men kig indenfor i en grejbiks når du kommer derop. Ellers sælger lodgen som regel nogle af de lokale favoritter.
Og husk. Når Islændingene  siger små fluer så mener de små fluer. Islandske micros er ikke over 10 mm lange, men køb dem deroppe. Det er vanskeligt at få de rigtige kroge herhjemme synes jeg.
Knæk og bræk
Til top
Steen Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
p205

Tilmeldt:: 15 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p205 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2015 kl. 12:14
Tak for de gode råd.
Jeg vil prøve at forberede så meget hjemmefra og så købe det sidste når jeg kommer derop.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres