Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tænger til spinner fremstilling.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tænger til spinner fremstilling.
    Sendt: 13 Jun 2015 kl. 13:14
Jeg har været i mine gemmer, og se om jeg kunne finde min gamle wire bænk til at lave  standard spinnere med.

Den wire bænk jeg havde, var den gamle type, men den kunne lave nogle meget fine øjer og lukninger, desværre er den forsvundet, under en nylig flytning.

Nu er spørgsmålet, hvad bruges der af kvalitets værktøj til tråden i spinnerne. Jeg tænker på specielt værktøj, ud over de almindelige spids stænger og lignende, og hvor kan det evt. købes

Jeg erindrer en smart tang, med en flad kæbe + en rund overkæbe til at lave øsknen med, men jeg kan ikke lige finde den på nettet.

Lad mig hører vis, der er nogen der har erfaring med gode værktøjer til fremstilling af tråden til spinnere. Håndværktøj i værktøjs butikker kunne også være en mulighed, men det kræver, at man ved, hvad værktøjet hedder!

på forhånd tak.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 13 Jun 2015 kl. 13:14
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 13:31
Hej Per.
Mit forslag ligger helt sikkert i dine tanker allerede, men blot for at give et "pip" herfra, så lavede jeg i min tid som junior rigtig mange spinnere til mine bækørreder/havørreder/gedder.

Jeg brugte to tænger: en rundtang og en bidetang.
Disse to fik jeg da jeg var omkring 13 år, og jeg har dem stadig, og de bliver stadig brugt. Dog ikke til spinnere :-)

Jeg har set de der smarte værktøjer hvor man sætter tråden ind, drejer på et håndtag og vupti-eller-noget, så er der lavet et øje.
Aner bare ikke, hvordan de virker. Det andet fungerede godt for mig, og det tager mig ca 20 sekunder at lave et øje på tråden.

Samme rundtang blev også brugt til at lave waddington-shanks af fladfiske-kroge.

Du nævner en tang med "flad kæbe og rund overkæbe". Ved ikke om dette er et skud i tågen, men min gamle ABU-tang er flad på indersiden, og rund på ydersiden. Er det noget i den stil, du søger her? Er det mon en "spids-tang" som søges?

Jeg ved du er tidligere værktøjs-mager, så du har helt sikkert mere indsigt i dette, end jeg har. Min morfar var også værktøjsmager. Han lærte mig ikke så meget navnene på tingene, men var til gengæld god til at vise mig, hvordan jeg skulle bruge dem :-)

/Jan
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 14:08
Hej gamle venWink

Ja, jeg kunne jo nøjes med de værktøjer, vi har til hverdag, men jeg er jo altid over, når noget evt. kunne laves hurtigere, og lettere.

Den omtalte tang, har en flad kæbe på den ene side, og en rund overkæbe, som lukker sammen om tråden, og øjet på spinnerne vikles på den runde pind.

Jeg vil tro, at den runde pind, enten er sat i kæben, ved presning, eller at den gnistet frem.

Jeg havde lavet delene selv, vis jeg havde være i job, men som efterlønner, er del jo ikke mere en mulighed, men det er vilkårene, og jeg lavet det jeg skulle i de 40 år jeg var på arbejdsmarkedetTongue

Jeg vil tro, at pinden er ca. ø2,5mm. og små 15 mm. lang, men virker på samme måde, som en spidstang, blot med flad kæbe på den ene side.

Mvh
P.K.
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren N

Tilmeldt:: 03 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 14:21
Har du prøvet at Google diy spinner tools eller lignende søgebegreber?
Så vidt jeg kan se er der en del billeder af tænger og øjeværktøjer så det er bare at finde en leverandør i dk eller eu.
Mvh
Til top
Allan K E Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tam Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tam Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 14:40
Det er ikke den her du tænker på Per Big smile
http://www.korsholm.dk/dk/wirevaerktoj-til-spinnerbyg.html
Til top
Bjarne Frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bjarne GF

Tilmeldt:: 11 Feb 2011
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjarne GF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 15:19
Hej Per, 
Det du skal bruge til at forme øje med er en" rund tang" .Det er en tang med to koniske runde kæber.Kan købes hos Sanistål og de øvrige butikker det handler med værktøj. 

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 15:28
Hej Allan.

Den wirebænk ligner den vi havde i "gamle" dage, men da blev den også brugt til kursus, og det er ikke storproduktion denne gangTongue

Iøvrigt et godt værktøj, som egner sig til de unge knægte, det er ikke sådan, at ødelægge + det laver fine ting, når man først lære at bruge det.

Mvh
P.K.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 15:49
Jeg er lige nødt til at spørge her...:

Den flade del på omtalte tang, er det for at kunne lave dråbe-formede øjer på spinner-tråden?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 15:50
Jeg har en af mine tyske kontakter, fået dette link, med en noget mere avanceret tang, som han bruger i sin forretning, som smykke mager.

Tangen kan købes, som den type her, men min gode ven, får sine lavet på en værktøjsfabrik, så den passer helt nøjagtig til forretningens specielle smykker:

http://www.ebay.com/itm/5-1-2-Concave-3-Stage-Wire-Loop-Forming-Pliers-Jewelry-Making-Tool-/141184308383

Generelt til smykker, er der mange typer tænger, som bruges, og kan købes, og linket her viser nogle af tængerne, men om de kan erhverves i Danmark, er nok tvilvsomt:

https://www.google.dk/search?q=wubbers+wire+looping+pliers&espv=2&biw=1280&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIiJDQuuyMxgIVi5MsCh1OwAn6


Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 13 Jun 2015 kl. 16:13
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 16:16
Hej Jan.

Ja, det er korrekt, og jeg synes, at de virker fint, men jeg kan se, at de andre typer tænger har en hulning i underkæben, og det gør det måske ikke ringere, så vil øjet forhåbentlig forblive rundt.

Mvh
P.K.
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 16:40
Har købt denne værktøj her, meget tilfreds og kan bruges tråd op til 1mm, nemt og hurtigt.
Søg lidt på nettet og youtube hvordan den virker, om det var noget

http://www.bricoleurre.com/index.php?main_page=product_info&cPath=25_49&products_id=423&language=en&zenid=870c431a099418be4551f8e6a54ffa6f
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 16:54



Her er lidt spinner som er lavet, bruger altid pianowire og laver den ekstra lang af to grunde, når den er lang er wiren meget lettere at rette ud igen, med lang wire fanger bladet yderst sjælden rundt om snaplåsen. Den sorte med mat sølv blad tog en +90cm laks i onsdags som blev genudsat i storåen....

Ulrich
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 17:01
Voldsom stort billede, ved ikke hvordan det skal gøres mindre
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren N

Tilmeldt:: 03 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 17:49
Jeg tror du kan skalerer det ned i paint og det mener jeg ligger på alle Windows drevne pcere.

Redigeret af Søren N - 13 Jun 2015 kl. 17:49
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 18:26
Hej Ulrich.

Fine spinnere du har derWink, må jeg spørge, hvor du køber dine løsdele, især krop og krogskjul.

Mvh
P.K.
Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2015 kl. 20:25
Blade og kroppe er købt i USA, gummi delen er købt hos spintec i England. De er købt færdigskåret til hans zulu spinner som han sælger.
Han bruger kvalitets vare og jeg synes de holder sig godt....
Bladene er faktisk i en ekstra tyk model, hvor du har bedre føling og kontakt og det er muligt at få den til at snurre rigtig langsomt. Kroppene er fyldt med bly, så mener spinnerne vejer omkring 22-23g.
Har også kondomspinner i kassen, men disse her fylder bare mindre i vandet og nemmere til at få hænge i strømmen og svinge ind til egen bred....
Ved opstrøms fiskeri er der mange som foretrækker et let blad i stedet for.....
Til top
Lars Hougaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lh

Tilmeldt:: 08 Mar 2002
Geografisk: Randers Fjord/ Djursland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2015 kl. 09:23
Hej ulrich

Rigtig fede spinnere du laver!

Har du et par links til butikkerne i usa? 

Mvh
Lars
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2015 kl. 19:18
Hej Per
Beadalon har en del special tænger
http://www.beadalon.com/pc_combined_results.asp?search_cat=searchexact~pcpcm.parent_pc_id~77DF4985D9A84487B944AAD236A340BA&pc_id=77DF4985D9A84487B944AAD236A340BA
Michael Nielsen
Til top
Jørn Frank Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lionfish Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lionfish Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2015 kl. 20:39
 
her er et stort udvalg til spinnebyg
 
mvh Jørn
Til top
Lars Hougaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lh

Tilmeldt:: 08 Mar 2002
Geografisk: Randers Fjord/ Djursland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2015 kl. 20:45
Hej jørn

Jeg har været nede omkring dig :) men jeg synes nu de gamle dele fra fbj(eller hvad grosisten der gik konkurs nu hed) bliver lidt trivielle i længden.

Mvh
Lars
Til top
Benjamin Blomgren Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ben

Tilmeldt:: 29 Apr 2005
Geografisk: sø,å.kyst
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2015 kl. 02:08
Hey gør det selv fisker 

https://www.youtube.com/watch?v=yQbd9IisD5A 

God arbejdslyst Hug
mvh Benjamin
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum