Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Begynder fluesæt

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathi

Tilmeldt:: 28 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Begynder fluesæt
    Sendt: 28 Maj 2015 kl. 08:45
Hey

Jeg har fisket en del år, men har aldrig prøvet at fluefiske. Er der evt. nogen, der kender et godt begyndersæt til små penge (gerne under 1500)...?

Mvh. MathiSmile
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 09:12
Du skal meget hellere gå ud og prøve dig frem, eller endnu bedre se om du ikke kan komme på Div. kaste kursuser (Hvor er du henne af i landet?)
Der kan du også komme lidt nærmere ind på hvilken type fluestang du er ude efter.

Det er ikke sikkert at det du får anbefalet herinde er det rigtige valg til dig, det giver nok en god ide - Men der er SÅ mange muligheder at det bedste du kan gøre er selv at få lidt føling på grejet.

Men hvis du skulle uf og have dig et sæt, så køb et billigt hjul og sats på at få det mere ud af stangen & linen.
Hvis jeg skulle ud og købe nyt "sæt" så ville jeg smide penge efter det her



Redigeret af Nick_is - 28 Maj 2015 kl. 09:14
Til top
michael meyland Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michaelfisk Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michaelfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 09:20
Hej Mathi
Det kan være en fordel at få hjælpe af grejforretning til at finde den stang som dækker dit behov.
Mine erfaringer er, at det er bedre at prøve mange stænger og stænger som i dit tilfælde har et budget. Så mit råd er at prøver mange stænger og finder et hjul + diverse liner og glem alt om fabrikspakket begyndersæt.

Venlig hilsen
Michael
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathi

Tilmeldt:: 28 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 09:24
Hey Nick. Tak for hurtig svar!

Jeg bor på Sjælland, Solrød strand.
God ide, skal nok prøve mig frem, inden jeg køber noget ;-)
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathi

Tilmeldt:: 28 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 09:28
Har I erfaringer med weekendkurser,hvor man både kan lære at fluefiske og evt. køb af stang+hjul...?

Pft. :-)
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 09:41
Det var så lidt, det er det du får herinde Wink

Prøv en dag du har tid at tage ind og snak med Ove inde i Hvidovre Sport - De har mange forskellige fluestænger, og de har mulighed for at du kan prøve kaste de forskellige stænger og liner.
Og de har også i løbet af sommeren gratis kaste kursuser.

Ellers så har Lars fra seatrout4you.com flere forskellige kursuser:

Dog ikke med køb af grej - Jeg har kun hørt at det er GoFi i Odense der har haft sådanne armengrenter 

Mvh Nick
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathi

Tilmeldt:: 28 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 12:14
Tak for det, det kunne bestemt bruges

Er der noget specielt man skal være opmærksom på mht. hjul og stang, når man er begynder??


Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 14:34
Ja, det er der! 
De skal passe til dig, og din kaste stil.

Som nybegynder, mener jeg, at det er vigtigt at få en stang der ikke er super hurtig (Den kan du anskaffe dig senere) og som ikke "straffer" dig i et øjebliks uopmærksomhed.

Køb dig et godt, let hjul til en billige penge, jeg bruger selv dette (Det findes billigere, end hos Stefs)
Okumas airframe var også et godt valg, som mange bruger.

Men Alpha Omega er at komme ud og prøve nogle stænger, det er svine dumme penge at bruge hvis du aldrig bliver tilfreds med grejet - Du kan sagens opgradere senere hen men køb nogle dele du tror på fra starten af.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathi

Tilmeldt:: 28 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 19:54
Hej igen. Tak for svar. Så er der gaveøsnker til fødselsdagen..Wink
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 20:21
hej
nick har mange gode pointer. Dog viljeg tilføje at det allervigtigste er, at du får en god line
hvis du har et buget på 1500kr ville jeg råde dig til at finde en stang + hjul til omkring 900-1000kr
og så bruge 500-600 kr på at købe en virkelig kvalitets line der passer vægtsmæssigt til stangen. 
skal du have en god allround stang vil jeg anbefale klasse 7 eller 8
den passer både til kysten og kan sagtens brugesi putten også.
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/brugtmarked_kontakt.asp?menu=Brugtmarked&ID=80769
kan kraftigt anbefale det her sæt
jeg har selv samme stang, den kaster virkelig godt. 
der får du det hele så det passer sammen.
(jeg kender overhoved ikke manden der sælger så det er ikke for at gøre reklame)
så får du noget virkelig godt grej som funker, så vil jeg anbefale at du enten får en der er dygtig fluekaster til at bruge nogle timer på at hjælpe dig igang, eller evt ofre på et kastekursus for begynder.
de koster lidt penge men tilgændgæld sparer du mange sure timer ved vandet.

håber det gav lidty svar ellers sender du bare en pm

mvh
kent


Til top
Kim Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
FFFH

Tilmeldt:: 20 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 21:17
Hej Mathi,

Nu er jeg jo ikke nødvendigvis noget orakel med en fluestang (men har dog fisket med flue i ca. 20 år Wink) Jeg synes at den kl. 8 stang som Kent linker til er lige i den tunge ende som all round stang.

Personligt fisker jeg 98% af tiden (på kysten) med kl. 6. De sidste 2% er med kl. 7. Men så er det fordi jeg bruger store fluer eller fordi det blæser en halv pelikan. Jeg har ikke nogen kl. 8, men kunne godt forstille mig at den vil være god hvis man f.eks. fisker Gedder. 

Men der er jo ikke nogen facitliste og vi har alle vores præferencer. 

I øvrigt vil jeg give Kent ret. Find noget brugt kvalitets grej (Guideline, TFO, Loop) kan ofte findes på auktion til det prisleje du nævner. Og køb en god line fra starten. Meget kan blive ødelagt med en dårlig line. Og ja få lidt undervisning fra starten. På den lange bane er det tid/penge givet godt ud, og du vil få meget mere glæde ved dit fluefiskeri når det grundlæggende er på plads.

Håber at det kan bruges og at jeg ikke bare har gjort dig mere forvirret.

mvh.
Kim

Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathi

Tilmeldt:: 28 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 22:00
Hej Kent og Kim. Det kunne helt bestemt bruges!! 
Tager ud i morgen og prøver et par stænger, så jeg bliver lidt klogere, men kan forstå, at det er vigtigt at have en god line og derfor hellere ligge pengene i linen, end i hjulet og stangen....? 
Tusind tak for de hurtige svarSmile
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathi

Tilmeldt:: 28 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 22:11
Kan se er der er tohåndsstænger og enhåndsstænger, hvad er bedst til kystfiskeri (og lidt fiskeri i å)...? Hvad skal længde cirka være, eller er det bare, hvad man selv kan lide?
Smile
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 22:35
Gå efter en 9 fods #7. Glem alt om tohåndsstænger :)
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathi

Tilmeldt:: 28 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2015 kl. 22:53
Okidoki, super.

Kan se nogle folk har en "spand" eller lignende på siden og deres waders til at holde linen, så den ikke flyder rundt i vandet. Er det nødvendigt eller hvad plejer I at gøre?
Wink
Til top
Keld Michaelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Keld Juul Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld Juul Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2015 kl. 08:36
Hej Mathi.

En linekurv er ikke strengt nødvendig fra start, og det er desuden lidt forskelligt, hvad folk foretrækker. Nogle dygtige fiskere er helst fri for den. Jeg selv vil ikke undvære den til mit kystfiskeri, men jeg bruger også monofil skydeline, og du skal starte ud med en flydende WF line, hvor linekurven ikke er lige så nødvendig, så den kan du altid købe på sigt.
Følg link nederst til min side og se mere under "Kystflue" , hvor jeg beskriver alt mit grej.

Redigeret af Keld Juul - 29 Maj 2015 kl. 09:56
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2015 kl. 08:55
Hej Mathi,

Har du overvejet at købe noget brugt i stedet for nyt?? Nu vover jeg pelsen: med et budget på 1500 er du nød til at gå på kompromis ved kvaliteten et sted... Måske du kan bruge input fra denne tråd til at finde ud af hvordan dit sæt skal "skrues sammen" og så gå på "jagt" her i auktionen, køb og salg delen, den blå avis mv. Hvis du vil bruge lidt tid på det, tror jeg nemt du kan sætte et godt sæt sammen......
Mvh Finn
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2015 kl. 15:32
Jeg købte min første stang i aldi til 399... det er nok den stang jeg har fanget mest på! #7! så købte jeg et højspolehjul, skydeline og et skydehoved. Det fiskede jeg med i lang tid, og købte et kursus ved Erik Kyrping til 500kr. Linekurv kan købes billigere hvis man får et fisk&fri abbonnement.
Nu har jeg sidenhen brugt mange penge på en dyr stang, utallige fluebindingsmaterialer og alverdens fluer... det fanger man ikke flere fisk af!

Find en billig stang der fungerer for dig... hvis du ikke ved hvordan man kaster skal du jo lære det allerførst - det var for mig fint med en blød stang, så man mærker linens tyngde. Få fluer - fx. Magnus der ligner de fleste byttedyr. Keep it Simple - man bliver alt for hurtigt grejliderlig som jeg i sin tid også blev advaret imod! Jeg faldt i!
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathi

Tilmeldt:: 28 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2015 kl. 18:55
Tak Michael, Finn og Keld.
Er bestemt blevet klogere nu!!!

Hvilke specifikke mærker af henholdsvis stang, hjul, Line og evt. linekurv ville I gå efter, hvis jeres budget er på 1500kr. 

Kan forstå, at en fluestangen skal være  9" #7. Hjulet skal være let og linen skal være en kvalitetesline, og det der pengene skal lægges....?

Har selv i tankerne at runde DBA eller andre sider. Wink

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2015 kl. 19:15
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mathi

Tilmeldt:: 28 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mathi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2015 kl. 19:19
Kan desværre ikke åbne linket...Hhmm....Disapprove
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2015 kl. 19:58
hej mathi
skal du have en god stang til både kyst og å, så skulle du istedet overveje en switch stang istedet for en traditionel 2 hånds.
En switch er en mellemting mellem de lange 2 hånds og en normal 1 hånds. Jeg har selv en klasse 7 switch som jeg dog bruger mest i åen, men har også haft den med til kysten et par gange, og det fungere rigtig fin. At det er en switch betyder at den er mere klein og kortere en de traditionelle 2 hånds, fordelen er at du stadig har håndtaget i bunden så du kankaste spey kast, og så passer den korte længde bedre til de danske åer, og den er mere behageligt at gå med en hel dag.
dog vil jeg stadig anbefale det sæt jeg linkede til, medmindre at du har planer om at skulle besøge de større jyske åer tit, så dækker en 1 hånds fint dit behov også ved åerne.
Og vil give Kim ret nu han er så flink at give mig det også Wink

citat : I øvrigt vil jeg give Kent ret. Find noget brugt kvalitets grej (Guideline, TFO, Loop) kan ofte findes på auktion til det prisleje du nævner. Og køb en god line fra starten. Meget kan blive ødelagt med en dårlig line. Og ja få lidt undervisning fra starten. På den lange bane er det tid/penge givet godt ud, og du vil få meget mere glæde ved dit fluefiskeri når det grundlæggende er på plads.

har du brug for uddybning eller hjælp med at finde nogle et godt sæt til billige penge skriver du bare en pm

mvh
kent
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2015 kl. 22:45
Her får du alt, hvad du skal bruge :


Fluesæt

K&B
Carsten

Hvis du har mod på en tur til Roskilde, ¨så skal jeg samle det hele for dig og lære dig at kaste (til husbehov )


Redigeret af carstendamm - 29 Maj 2015 kl. 22:53
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum