Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

helikopter rig spinnere

 Besvar Besvar
Forfatter
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: helikopter rig spinnere
    Sendt: 11 Maj 2015 kl. 09:34
jeg har købt et par æsker owner st36 og vil prøve og lege lidt med helikopter rig til fiskeriet i åen denne sæson..

jeg kan se masser af billeder af hvordan det bindes, og det ser nemt og enkelt ud.. dog har jeg et lille spørgsmål, som jeg håber nogle har svar på..

mepps spinnere er jo næsten altid for lange i wiren, så der er god plads til at binde ind også uden det ødelægger gangen..

men kan metoden bruges på alle spinnere, for jeg har også en del caviar fra savagear og her er wiren jo kun lige nøjagtig så lang som den skal være Confused

eller skal jeg bruge helikopter rig på de spinnere med lange wire, og så efterhængt krog på de hvor wiren ikke er for lang Confused

på forhånd tak for hjælpen Clap
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2015 kl. 09:53
Prøv!
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2015 kl. 18:17
Hej Rene

Caviar er en fin spinner (især til ned- og tværstrøms fiskeri), men er ikke optimal til helikopter-rig - ikke fordi der ikke er plads nok til at binde på, men fordi den store koniske messingvægt, der sidder på wiren, som L-knuden bør hvile på, støder direkte på til spinnerbøjlen - og det er ikke godt, da det vil hæmme rotationen af bladet og slide på knuden.

L-knuden må heller ikke hvile på toppen af selve spinnerkroppen på en spinner som denne (eller Mepps), da ombukket med den skarpe kant for enden af wiren vil kunne tilføje linen skade. Den skal hvile på noget, der er stort nok til, at knuden ikke kan presses ned over spinneren - og som samtidig beskytter mod ombukket/den skarpe ende af wiren for enden af spinnerkroppen.

På kondomspinnere kan L-knuden dog hvile på selve toppen af spinnerkroppen, da det afsluttende/skarpe ombuk på wiren her ligger beskyttet inden i spinnerkroppen.

Helikopterrigs er lettere at binde end efterhængt krog, da det er meget nemmere at justere krogtafslængden til den helt perfekte længde. Skal den efterhængte krog hænge i den rette afstand, skal tafsen være så kort, at det rent lavpraktisk er meget svært at binde de to knuder - samt kontrollere opstramningen af dem helt præcist. Det er bla dette der er årsagen til, at jeg i første omgang fandt på helikopter montagen - efterhængt var simpleht for svært i praksis at lave ordentligt.

Mvh Jens Bursell
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 00:59
Jens-->>
Tak for dit uddybende svar

Det var som jeg frygtede ikke alle spinnere helikopter rigget kan laves på

Har klippet mine caviar spinnere op, så i morgen skal der forsøges med gennemløbs montering

Tidligere brugte jeg enkelte kroge på spinnere, men i forholdsvis store størrelser og har oplevet et par gange at s61 krogene kommer ud igennem øjet på fisken..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 17:46
det med s 61 krogen op gennem øjet på(de små) fisk har jeg også oplevet. derfor bruger jeg nu helst s 75 krogen.

mvh hcg
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2015 kl. 23:37
jeg kender ikke så meget til dit rig,
men husk, at der er flere åer hvor der kun må være monteret 1 krog på det agn man fisker med, jeg ved det gælder alle de laksebærende åer, dog ikke Gudenå, held og lykke med fiskeriet.

hilsen Peder.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 00:19
Citat: graversgaard

det med s 61 krogen op gennem øjet på(de små) fisk har jeg også oplevet. derfor bruger jeg nu helst s 75 krogen.
mvh hcg

Tak for input.

Jeg prøvede i dag gennemløber montering af spinner.. Og på årets første tur med spinnestang, ny stang og hjul samt ny metode så landede jeg en af 4 kontakter.. De to af 4 kontakter var samme fisk der smed spinneren to gange..

Jeg blev så overbevist om gennemløbs montering af spinnere, at jeg har bestilt nogle kroppe, blade og små kugler osv så jeg kan eksperimentere yderligere..


Citat: æ fisker

jeg kender ikke så meget til dit rig,
men husk, at der er flere åer hvor der kun må være monteret 1 krog på det agn man fisker med, jeg ved det gælder alle de laksebærende åer, dog ikke Gudenå, held og lykke med fiskeriet.

hilsen Peder.

Tak for det Peder

Ideen er man klipper original krogen af, og så på kroppen af spinneren binder en line som går ned langs spinneren og man i denne binder en lille 3 krog..

En mindre 3 krog skulle gøre afkrogning nemmere og mindske dødeligheden ved genudsætning..

I de vande jeg fisker er der ikke regler angående der kun må være en krog på agnen.. Men jeg vil gerne gøre mit til genudsættere har de bedste chancer for at leve videre..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 09:08
Hej Peder - der er kun én enkelt trekrog på et helikopter-rig - og det er tilladt alle steder. Trekrogen kan enten være lille (kroger bedre og skader mindre) eller normal størrelse, hvis man ønsker det. Små trekroge skader betydeligt mindre end store enkeltkroge:

http://www.bursell.dk/articles/fishing/freshwater/salmonids/show/237

Netop denne teknik anbefales derfor officielt af DTU Aqua fremfor normale teknikker i netop laksebærende åer - fordi den skader fisken mindre - og gør det lettere at afkroge under vand.

Rene - hvilken krog havde du på da du prøvede gennemløbsspinner - og hvor langt sad den fra enden af spinnerkroppen?

Mvh Jens
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 12:33
Citat: karussendorf


Rene - hvilken krog havde du på da du prøvede gennemløbsspinner - og hvor langt sad den fra enden af spinnerkroppen?

Mvh Jens

Hej Jens

jeg venter på der kommer nogle owner st36 bcbl str 12 hjem, så var i æsken med kroge til fluerne.. Der røg bare en partridge stinger str 6 på i går og i dag..

afstand fra krogspids til bund af spinnerblad omkring 3 cm i dag, nok lidt kortere i går. Men stadig over 2 cm.

I dag var jeg lidt mere koncentreret omkring fiskeriet, og statistik hedder nu som følger

i går
kontakter 4
landede fisk 1
landingsrate 25 procent

i dag
kontakter 5
landede fisk 3
landingsrate 60 procent

samlet
kontakter 9
landede fisk 4
landingsrate 44 procent

Der laves en statistik over en længere periode, så resultaterne har større statistisk mening og værdi. Så må vi se hvor godt det bliver.

Jens har du nogle gode input til hvordan man på traditionelle blink til åen, laver et småkrogstackle Confused





Redigeret af René H.N. - 13 Maj 2015 kl. 12:51
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Chiel Robben Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Pephers

Tilmeldt:: 31 Okt 2009
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pephers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 14:56
Jeg har også erfaret at Owner S61 i de store størrelser kan lave nogle ret store krogsår - især på mindre fisk. Jeg har dog kun brugt dem på kysten.

I åen bruger jeg altid helikopterrig på spinnere, og jeg har erfaret at en Owner ST36 i størrelse 12 har den højeste krogningsrate. Jeg har også prøvet at gå ned til en størrelse 18, men gik negativt ud over krogningsraten. En stor fordel ved de små trekroge er helt bestemt, at de skader minimalt i forhold til de fabriksmonterede kroge og større enkeltkroge.


Redigeret af Pephers - 13 Maj 2015 kl. 14:56
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 18:02
Hej Rene

OK - 44 % er ikke en imponerende landingsrate - og årsagen er med stor sikkerhed, at det er en str 6 krog du har på. Str 8-6 har nemlig det problem, at de ofte er for små til at komme omkring kæben - og for tykke/dårligt penetrerende til at komme i selve kæben - eller i det tynde lag væv der sidder over kæben. Resultatet er en elending landingstrate

Dette stemmer dog også meget godt med mine erfaringer - det at man fjerner brækstangseffekten giver ikke flere fisk - det der giver markant højere landingsrate er at bruge de små trekroge fra str. 12 og ned. Og for at gøre det, er det nødvendigt med en asymmetrisk og brækstangsfri konstruktion, for ikke at overbeleaste krogene. Men det er ikke den brækstangsfri konstruktion i sig selv der løser problemet.

Skal du fiske med små trekroge på str. 12 er helikopter-rigget mere velegnet end glidende spinner. Glidende spinner med store kroge giver samme landingsrate som normale spinnere - men forskellen er blot at det er mere skånsomt, fordi det er meget lettere at afkroge fisken + det kan gøres med disgorger UNDER VANDET.

Min egen statistik for åhavørred med mepps 3 + 4 er pt 78 % landingsrate med helikopter-rig og str 12 - og 47 % med normale Mepps 3 + 4 monteret med Owner kroge str. 4-2. Dette er tal for opstrømsspin, forskellem mellem de store kroge og små kroge på helikopter ville være større, hvis det var tvær- og nedstrømsspin. Min landingsrate for større bækørred på helikopter og str 12 er også noget højere(85-90 % på større fisk %)end de 78 % på helikopter/åhavørred.

Jeg giver dig nogle flere fifs til dette via mail på facebook

Mvh - Jens Bursell


Redigeret af karussendorf - 13 Maj 2015 kl. 18:53
Til top
Jens Bursell Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karussendorf

Tilmeldt:: 18 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karussendorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2015 kl. 18:09
Hej Chiel

Jeg er helt enig - str 12 er optimal til helikopter kombineret med fx Mepps 3-4 spinnere - str 16-18 bliver klart for små i forhold til spinnerens fysiske proportioner, bladets rotation og den måde den er eksponeret på. Det har også noget at gøre med, at krogen fisker primært over spinneren, når man fisker helikopter rig - og her har krogens str. og dermed vægt - betydning for hvor langt over spinneren den ligger og "svæver" under indspinningen. Det kan være en medvirkende årsag til, at str 16-18 giver lavere landingsrate med netop denne agn.

Mvh Jens Bursell
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum