Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Polyleader eller alm. forfang

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian Ebbesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Christian_Ebbesen

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian_Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Polyleader eller alm. forfang
    Sendt: 08 Apr 2015 kl. 16:59
Hvad bruger i, hvis man f.eks har et Rio Versitip eller Guideline Power Taper linesæt til en tohåndsstang, - polyleader eller alm. forfang?
Er lidt i tvivl om en polyleader gavner, eller den bare er med til at forlænge setuppet.

Mvh. Christian



Redigeret af Christian_Ebbesen - 08 Apr 2015 kl. 17:10
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2015 kl. 17:43
Christian: Du kan gøre som du synes...der er mange fordele ved Poly-forfang- Jeg bruger dem i alle mulige sammenhæng

Nogle gange bare som overgang mellem line og forfang...måske klippet til 3 - 4 fod med et stykke tippet på

Til store tørfluer og fiskeri efter laks bruger jeg gerne et 5 fod intermidiate

Om efteråret en helt tynd super-fast sink på 5 - 9 fod etc.

Fælles for alt dette...er vægten..og du kan ca regne med een # ekstra ved et større poly-forfang...måske 1/2 ved et mindre.

Det er en fornemmelses sag...og det kommer an´på din kastestil og måde at fiske på

Jeg vil sige sådan polyforfang er en enestående nem måde at ændre på dit setup

Venligst Jesper    
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2015 kl. 22:59
Nej nej og atter nej. Der bliver konkret spurgt om polyforfang på Rio Versitip. Til orientering kære navnebror er det netop et tipsystem, med forskellige synkehastigheder. Det giver ingen mening med en poly derpå.

Til Christian. På en flydende og intermediate tips bruger du et monofil forfang i normal længde, som på en alm traditionel flueline. Efterhånden som du sætter synketips på vil du jo gerne have fluen ned. Derfor skal de monofile forfang laves kortere, ellers går fluen ikke med ned, da dit setup vil stå i V form op til overfladen. Fluoforfang kommer lidt længere ned og kan nogle gange være en fordel. Du kan jo også lave forskellige belastninger af dine fluer. Husk altid, at et polyforfang , ofte giver en betragtelig vægtforøgelse helt i front. Tips systemet skulle meget gerne, bibeholde samme kastevægt og længde, uanset hvilken tips du vælger.

Når det så er sagt, er det aldrig nogen skade til, at kunne tilpasse sig dårlige forhold, med lidt ekstra muligheder i lommerne.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2015 kl. 23:21
Jesper: Skal vi så tage en ja og atter ja..debat (: ?

Dit udsagn kan vi jo være helt uenige om..jeg bruger både Rio versi-tip og Guideline Power taper - som der bliver spurgt til+ polyforfang - Og mængder af meningsfyldt laksefiskeri med ditto fisk ...fortæller noget andet...

Jeg tror man kan gradbøje mine udsagn så de passer til alt - Ligesom jeg tilpasser mit udstyr efter forholdene

Monofile forfang er ikke en religion - det er en mulighed - som poly-forfang

Venligst Jesper

Redigeret af fishmadman - 08 Apr 2015 kl. 23:21
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2015 kl. 00:00
En debat gider jeg ikke. Du har givet dit råd og jeg mit. Håber trådstarter kan bruge det til noget. Det var mine 5 cents.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Torben Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TB

Tilmeldt:: 27 Jun 2011
Geografisk: Vodskov
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2015 kl. 00:37
Hej Ebbe

Det kommer an på om stangen kan håndtere en ekstra Polyleader...

Lad os sige at dit skydehovede vejer 32 gr og din stangs maximumvægt er angivet til 32 gr., så giver det i mine øjne ingen mening at sætte en 12' eller 15' Extra Fast Sinking Polyleader på, idet linens samlede længde og vægt bliver for lang og for tung at kaste med.

Til gengæld kan en mindre Polyleader på 3'-5' (evt. afkortet) sagtens anvendes på dit RIO Versitip system, især hvis du fisker med Flydende eller Intermediate skydehoved.

Prøv at tage en gammel polyledar og afkort den til ca. 4'-5' og tilføj ca. 50-60 cm tavs til fluen Smile

Hvis vandstanden er faldende og varmen er stigende, vil jeg ikke tøve med at anvende sidstnævnte løsning, idet det er nemmere at mende og kaste linen ud igen + det giver den fordel at du ved mere nøjagtig hvor din flue er sammenlignet med et skydehovede med synke 2-4...

Håber det giver mening.

Tightlines

Torben
Til top
Torben Bang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
TB

Tilmeldt:: 27 Jun 2011
Geografisk: Vodskov
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2015 kl. 14:49
Hej igen Ebbe

Overså dit spørgsmål om forfang på versitip eller Guideline liner.

Normalt køber jeg færdigtaperede nylonforfang og klipper dem over i 2 dele. Herved har jeg 2 forfang, den tykke til starten af sæsonen og den tynde til senere når vandstanden er faldet og de små fluer skal anvendes.

Taperingen hjælper fluen til at lande "pænere" og med mere strakt forfang.

Andre synes det er noget pjat og anvender almindelig nylon på ex. 50  -100 cm 0,40 mm.

Brug det du synes virker for dig og hvad din økonomi tillader Smile


Normalt bruger jeg afkortede taperede nylonleaders på både Versitip og Guideline RTG skydehoveder, når vi taler synke !72/3 og op til synke 4/5/6.

I nogle tilfælde kan det godt lade sig gøre at anvende en 5-8' Polyleader -
især hvis skydehovedet er 2-3 gr. for let til stangen, men så vil jeg anbefale at stangen er 13' - 14' for at kunne løfte skydehoved og polyleader af vandet og for at kunne strække polyleaderen ud.

Lad os antage at du har dit Versitip system fra før på 32 gr., som oftest passer til en 13'-13.6' #8/9. Nu har du anskaffet dig en 13.6'-14' #9/10 med kastevægt på 34-35 gr. Her giver det mening at anvende en 5' polyleader som vejer 3 gr. Herved kan du anvende det samme system på 2 stænger Smile

Håber det giver lidt mere mening.

Tightlines

Torben


Til top
Christian Ebbesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Christian_Ebbesen

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian_Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2015 kl. 15:56
Tak for tibagemeldingerne, nu har jeg lidt forskelligt at arbejde med Thumbs Up

Mvh. Christian
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum