Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

multihjul til letspin

 Besvar Besvar
Forfatter
Rene Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Team shimano Avatar

Tilmeldt:: 17 Jul 2005
Geografisk: alt vand
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Team shimano Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: multihjul til letspin
    Sendt: 08 Feb 2015 kl. 13:49
Halløj.

Jeg søger lidt råd.

Jeg vil ud og shoppe et højrehånds multihjul til spinnefiskeri med lettere agn. Det er tiltænkt ørredefiskeri med agn på 8-16 gram.

Hvad skal man vælge?

Er det købe et af de nye bait-caster eller et ældre ambassadeurhjul og så tune det.

Håber der er nogle der kan hjælpe

Forsat god søndag

Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2015 kl. 14:15
Hej Rene

Det optimale til dit brug er (efter min mening) et lavprofil hjul som rummer i omegnen af 150m 0,25 monofil. I Shimano sprog hedder det størrelse 50 eller 100, i ABU sprog (runde hjul) størrelse 2500 eller 4000. Du kan tune et større ABU hjul, men du opnår omtrent det samme ved at vælge et mindre hjul fra starten. Det gælder simpelt hen om at få bragt vægt af spole + line så langt ned som muligt.

Jeg har personligt en forkærlighed for Shimano lavprofil i størrelse 50, 100 og 200, samt Shimano Calcutta i størrelse 50 og 100, men bruger også runde Ambassadeurer.

Der er helt sikkert mange andre hjul som kan det samme. Helt generelt fungerer lave kastevægte bedst med små hjul, uanset fabrikat.

Mvh. Peter
Til top
Rene Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Team shimano Avatar

Tilmeldt:: 17 Jul 2005
Geografisk: alt vand
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Team shimano Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2015 kl. 14:20
Hej Peter

Der er en her på siden som vil bytte evt. sælge et 2500C IAR Black

Er det et hjul som du kender
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2015 kl. 14:44
Citat: Team shimano

Hej Peter

Der er en her på siden som vil bytte evt. sælge et 2500C IAR Black

Er det et hjul som du kender


Kender og kender...

jeg har aldrig prøvet sådan et, men 2500 er et klassisk ABU hjul som har ry for at kaste fantastisk med lette agn. Jeg husker det for at holde rekorden for længste kast med multihjul i casting konkurrencer, så jeg er ikke i tvivl om hjulets potentiale.

Mvh. Peter
Til top
Christian eilers Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cleilers Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2015
Geografisk: Halsnæs
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cleilers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2015 kl. 15:53
Har lige købt ( for 3 uger siden) en ABU Revo premier, lavprofil, jeg testede det med en 8 grams snurrebasse, det kastede perfekt. jeg synes det er et perfekt hjul til den klasse du skriver om. jeg købte ved samme lejlighed også ny kæp, en Shimano 5-20 gram og de to ting virker bare suverænt med blink fra 8-14 gram (har ikke nået at teste 16 gram )  før Premieren var STX mit 1. hjul, også lavprofil, kaster også ret lækkert -på 5 år iøvrigt. 
Jeg er en doven fisker. det skal virke uden for meget pjat, jeg skiller dem ad en gang om året giver dem olie og fedt, mere gider jeg ikke. de bruges forresten til havørredfiskeri..
Så jeg vil vælge et lavprofil hjul :-)

Til top
Rene Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Team shimano Avatar

Tilmeldt:: 17 Jul 2005
Geografisk: alt vand
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Team shimano Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2015 kl. 16:33
Halløj

Det lyder som et hjul jeg skal ud og kigge på snarest.

Hva tykkelse Line og type køre du med

Jeg vil selv gerne køre med 0,14 spiderwire
Til top
Christian Winther Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nattergale

Tilmeldt:: 25 Jun 2005
Geografisk: Halsnæs
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nattergale Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2015 kl. 17:39
Hej. Det med multihjul er en verden for sig. Jeg har i mange år
år brugt den type hjul både de små lave og de runde.
Dem jeg bruger mest er "Shimano Calcutta Te" - "Shimano Curado cu-201" - og nu sidst "ABU revo elite8"
1, jeg syntes ikke det virker med de nye superliner på multihjul
    i hvertfald ikke for mig har prøvet , men er gået tilbage til nylon
    Stren 0,28.
2, Jeg er rigtig glad for de to lavprofil, jeg havde lidt problemer med kastelængden
    med det nye ABU, det er dog fikset med god hjælp her fra dette forum i det jeg har
    fjernet de små "bremsearme" skal gøres med forsigtighed således at der kun er en
    tilbage ud af 6. Det virker meget fint og er let, dog har det en meget høj inspinnings
    hastighed 8,0:1 som jeg har problemer med at vende mig til.
3, Men intet af det jeg har prøvet slår/overgår mit Calcutta te det er bare lækkert,
    det kaster, kører og lyder som en drøm, men er også ret kostbart. Jeg har haft det
    siden det kom på markedet mon ikke det er 6 - 7 år siden, det har virket helt
    fantastisk hele tiden, nu har det lige været til service og er som nyt igen. Det
    kaster uden problemer ned til 10 gram. Desværre er det lidt tungt.
    Jeg vil give Christian Elirs ret i det han skriver, og jeg er næsten lige så doven.
    Knæk og Bræk Clap
Til top
Christian eilers Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cleilers Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2015
Geografisk: Halsnæs
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cleilers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2015 kl. 20:11
Altså, jeg bruger nylonline 0.25 på alle mine kystruller. Man kan godt bruge flet, men igen, jeg er doven mit fiskeri skal virke, uden for meget fis, man kunne så spørge hvorfor så multi ? fordi de er sindsygt flotte, jeg er vild med den kontakt der er  mellem agn og hjul, selv om man bruger nylon. og de er behagelige at stå med en hel dag. især de nye revoer (undtaget S modelen) de er afsindig lette.  
Fletline virker idag fint nok på de nye ruller men du skal være obs hele tiden, den mindste fejl og du har fuglereder store som svanereder ;-) og de er langt sværere at rede ud end med nylonline.  det er superfint til fastspole hvor de giver noget af den kontakt man her mangler med nylonline. 
Jeg bruger Sufix XL strong . Den ligger godt på hjulet og den passer mit temperament, og den er rigelig stærk.  Strenn er også en god line. Prøv dig frem. 
PÅ Revo Premiere er der "kun" 4 bremsearme, tanken om at fjerne en eller to har været der men jeg synes ikke helt behovet har været der endnu..  
Tror faktisk at Sportsdress lige nu har en SX og en STX af de nye lette versioner liggende til noget der ligner halvpris (1200-1500)
Ja, som Christian Winther skriver, multiruller er en verden for sig.. :-)




Redigeret af Cleilers - 08 Feb 2015 kl. 20:14
Til top
Christian Winther Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nattergale

Tilmeldt:: 25 Jun 2005
Geografisk: Halsnæs
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nattergale Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2015 kl. 20:56
Jeg er fuldstændig enig med dig Christian EilersSmile
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2015 kl. 20:56
Hej forum
Fisker med flet på alle mine Ambassadeure selv den gamle 5001C køre med en klods og power Pro, det køre fortræffeligt!
Vh
Henrik
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2015 kl. 21:43
Prøv at se hvad der er kommet på auktion Calcutta 201 DC, toppen af poppen.
Til top
Rene Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Team shimano Avatar

Tilmeldt:: 17 Jul 2005
Geografisk: alt vand
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Team shimano Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2015 kl. 21:59
Takker for alle svarene.

Jeg har bestemt mig til at kigge på et Revo Premier en af de nærmeste dage. Så Korsholm i Skjern havde den til 1399 kr på tilbud i denne måned

Angående Line prøver jeg mig lidt frem. Kan jo være man sal tilbage til den gode gamle Siglov V Line

Ja det er et fedt shimano hjul der er kommet på auktion men håndtaget sidder i den forkerte side. Til min smag altså

Til top
Christian eilers Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cleilers Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2015
Geografisk: Halsnæs
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cleilers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2015 kl. 20:28
Glæd dig til at holde det i hånden, man tror det er løgn, det vejer ingentingSmile
Til top
Rene Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Team shimano Avatar

Tilmeldt:: 17 Jul 2005
Geografisk: alt vand
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Team shimano Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2015 kl. 20:38
Så har jeg sgu shoppet

Det blev til to hjul. Et Daiwa Ballistic T3 BLS 100 HS,
som virker vildt fed og så kom der også et Abu Revo premium med hjem

Nu skal de bare testes. Glæder jeg mig godt nok til.

Takket for rådene
Til top
Christian eilers Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cleilers Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2015
Geografisk: Halsnæs
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cleilers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 09:24
Lækkert, Daiwaen kender jeg ikke.. 
Til top
Christian Winther Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nattergale

Tilmeldt:: 25 Jun 2005
Geografisk: Halsnæs
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nattergale Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 10:04
Rigtig god fornøjelse.
Knæk og Bræk
Chr.
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 16:23
Hejsa med jer.
Det Klassiske runde Ambassadeur er ikke blevet overgået af noget som helst endnu.
Så er der nogle der vil indvende at bremsesystemerne er nemere at regulere på lavprofil hjulene. Men hvis du lærer at kaste med de runde hjul fra starten er det ikke noget problem. jeg har begge dele og vil til enhver tid vælge et Ambassadeur 5500 CS Pro Rocket til dit valg størrelse. Det er det længst kastende ambassadeur hjul. grundet sin meget stabile opbygning med stativ i chromet messing. og ligeledes chromet bremseplade. som jo også holder tandhjul og bremse. Det kan sagtens kaste vægte fra ca. 12 g. 
Mvh.
Søren
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 16:40
Citat: Hasselbach

Hejsa med jer.Det Klassiske runde Ambassadeur er ikke blevet overgået af noget som helst endnu.




Det kommer altså lidt an på formålet med hjulet. Til mit brug med mange kast med lette agn holder jeg på at Shimanos DC hjul er betydeligt bedre. Og da de er fræst ud af massivt aluminium er stativet langt mere stabilt end stativet i de runde hjul.

Skal det være ABU, så vil jeg også mene at Mörrum er noget bedre end de andre runde hjul.

Lavprofilhjul er i øvrigt mere ergonomiske i forhold til en stor rund klods. Det samme gælder små runde hjul, f.eks. små Calcutta'er, ABU 2500C osv. alene pga. størrelsen.

Mvh. Peter
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 17:15
Spændende med det Daiwa Ballistic. Det har vist Daiwa's 3-D bremse. Altså endnu en reguleringsmulighed, så kastebremsen kan justeres i 60 trin. Det skulle være muligt at finde en position som duer til de fleste agn.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 17:15
Er ikke enig at lavprofil hjulene er bedre at holde om end de runde klassiske Ambassadeure. Det er rigtig at lavprofil hjulene er lavere end 5501 men vist ikke i forhold til 2500C. Syntes personligt at de runde hjul sidder bedre i "spænd" i hånden og derfor ligger bedre i hånden selv med et 5501C. 5501C bliver dog for stort til enhånds!
Vh
Henrik

Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 20:25
Hejsa med jer.
Når vi nu har den her meget spændende debat om forskellige konstruktioner af multihjul så vil jeg da gerne prøve at komme med nogle flere input.
Lad os starte med det støbte alu-stativ det bliver tit nævnt som værende mere præcist og stift end det klassiske ABU stativ. Jeg kan forsikre jer om at det er slet ingen garanti.fordi det er i gavlen som er skruet på stativet at akslen er fæstnet i begge sider så det er altså overhovedet ikke stativet i sig selv der sørger for større præcision.Det er hele den samlede vilje og evne til at producere høj præcision der afgør sagen og ikke nogen enkelt del. Desuden er er det messing chromet stativ der er på de bedste Ambassadeur hjul langt stivere end et et støbt af alu. Og hvis man nu måler kvalitet i kaste-længde og holdbarhed så er der stadig ikke noget der overgår Ambassadeur Pro  Rocket. Svar mig på hvorfor stortset alle der professionelt dyrker casting bruger netop de hjul ? Nu har jeg også både Shimano multihjul og en del forskellige Ambassadeur og jeg kan tydelig se at det mellemrum der er imellem spole og gavl på shimanoerne er større end de der er på ABU hjulene med messingstativ så det lykkedes dem alligevel at lave større præcision ! ABU er bare bedre stadigvæk.

Mvh.
Søren
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 21:02
Hej med jer.
 Undskyld at jeg lige tilføjer noget jeg glemte. Nu er det sådan at Shimano multihjulene lige som deres Fastspolehjul jo er fantastisk i deres udvendige finish ingen tvivl om det.
For at vende tilbage til ovennævnte tråd. Så er det jo sådan at feks. Calcutta som mange tror er et rigti kvalitetshjul. Prøv og skille den side hvor gear og håndtag sidder så vil i finde ud af at hele det vigtige gear og bremsesystem sider samlet i en billig plastic konstruktion. hvad tror i det det gør ved gear og det hele i det lange løb. Plastic både kommer i resonanser når spolen accelerer til 15-20000 på et split sekund som den jo gør på et multi hjul. det er ikke stabilt. det slider. så efter ikke så mange år er det færdigt.
Et Ambassadeur af de klassiske er samlet på massiv chromet messing konstruktion som er det stiveste og mest stabile. I skal tænke på at ABU egentlig står for AB Ur fabrikken.
DVS. at en mange gange prisbelønnet ur fabrik begyndte at lave fiskehjul efter krigen. De vidste noget om præcision ure skal jo gå præcist. så de vidste noget materialer og tolerancer. Og det tog de med da de udviklede Ambassadeurhjulet. derfor er det på toppen 63 år efter stadig.

Mvh.
Søren
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 21:40
Beklager Søren, men du har altså ikke ret.

Hvis vi nu tager ABU's Mörrum som eksempel, så er stativet altså ikke støbt. Både stativ og begge gavle er fræset ud af koldpresset aluminium, præcis som man gør med bedre fluehjul. Dyrt, men resultatet er den stærkest mulige konstruktion.

Alle runde ambassadeuerer har et nittet stativ med gavle af formpresset alu plade. Det giver ikke nær samme stabilitet og styrke som cnc-fræsede hjul. De runde Ambassadeurer er tilstrækkelig stærke og stabile til praktisk brug, men jeg er overbevist om at Mörrum konstruktionen er overlegen på alle punkter.

Når casting folkene bruger de runde Ambassadeurer vil jeg tro at årsagen ligger i at netop denne konstruktion er let at tune. Og den ekstra stivhed i ramme og gavl betyder ikke noget under kast, den betyder derimod noget under hård belastning.

Hvad angår Calcutta, så er TE og DC modellerne konstrueret på samme måde som Mörrum, og med meget lidt plastic. De er uopslidelige. Med hensyn til Calcutta A og B vil jeg give dig ret.

Kort og godt: jeg tvivler ikke på kvaliteten af Rocket hjulene, heller ikke på holdbarheden. Jeg mener bare at hjul i koldpresset og fræset aluminium er en endnu stærkere konstruktion.

Mvh. Peter
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 22:26
Hej med dig.
Det er fair nok at have forskellig tro helt sikkert. Min personlige mening er at koldpresset aluminium er ikke nogen garanti for at det er bedre. det er evnen og viljen til præcision og og ikke alle Ambassadeur er lavet med en presset alu skal. Faktisk er flere pro Rocket født med tyk messing gavl som er stærkere end koldpresset Alu. Koldpresset Alu er ikke andet end en billig måde at forme Aluminium på det siger intet om styrke eller pæcision i sig selv. Desværre !

Mvh.
Søren
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 23:10
Citat: Hasselbach

Koldpresset Alu er ikke andet end en billig måde at forme Aluminium på det siger intet om styrke eller pæcision i sig selv. Desværre !Mvh.Søren



Koldpresset alu er en meget kostbar måde at lave hjul på. Det benyttes meget i fly industrien fordi det giver det stærkeste resultat.

1. koldpresset betyder at man presser koldt aluminium ud gennem en dyse under ekstremt højt tryk. Resultatet er al aluminiummet bliver hærdet og slagfast. Støbt aluminium er skørt og kan briste ved slag, det gør koldpresset aluminium ikke.

2. man skærer den koldpressede aluminiumsstang op i mindre blokke.

3. man placerer en koldpresset blok i en cnc fræser (computerstyret) og bortfræser alt det aluminium som ikke skal være hjul, dvs. at man for multihjul af mörrum typen fjerner 90 til 95% af materialet. I visse fluehjul op til 98% af materialet. Cnc fræsning kan sagtens laves med tolerancer på 0,01mm.

4. der vil stadig være skarpe kanter, de slibes som regel med ved håndkraft.

Tidskrævende og dyrt, men resultatet er overlegent. Hvis du nogen sinde får lejlighed til at skille et Mörrum hjul ad vil du tydeligt kunne se de meget tætte tolerancer. Mörrum med flere er desuden lavet af en særlig hård og saltvandsbestandig aluminiumstype.

Mvh. Peter
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 23:30
Hej mej dig.
Nu er jeg så meget maskinmester at jeg vil betvivle det du siger overhovedet.
Men jeg ved stadig at uanset det siger om det aluminium siger det intet om den færdige præcision der er i det færdige produkt. Jeg har snakket med Folk i branchen som stadig påstår at messing lavet på den rigtige måde er stadig det stiveste og mest holdbare i det lange løb. og så handler det hele om den præcision man vælger at vil bruge penge på at lave. Og ABU laver langt mere præcision og holdbarhed for dine penge langt mere når vi snakker Ambassadeurhjul.
Jeg er ked af det men du får mig aldrig overbevist.
Mvh.
Søren
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Feb 2015 kl. 23:35
hej igen.
Fejl rettelse. Nu er jeg ikke så meget maskinmester at jeg betvivler det du siger om tryksprøjtet alu. men jeg er stadig ikke af anden mening.

Mvh.
Søren.
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Feb 2015 kl. 15:17
En lille smule off topic bortset fra, at der i tråden blev nævnt casting, og at intet tilsyneladende overgår de gamle klassiske runde abu-hjul. Her er et, der overgår det klassiske abu, når det gælder casting. Ramme og den side, hvor magneten sidder, er fræset ud af et stykke koldpresset alu. Den anden side med gearet er standard abu. Ud over at rammen er stiv, er det væsentligste faktisk, at man kan få hele tomlen ned over spolen for at fastholde den inden kastet. Det, der begrænser kastedistancen, er især spolens balance eller mere præcist, ubalance, og her har abu virkelig lavet meget hø. Man kan være heldig at finde en ud af ti spoler, som er nogenlunde i balance, og herefter må man igang med små stykker tape, der placeres under linen. Det kan være en langsommelig proces at balancere en spole. Heldigvis findes der andre producenter af spoler, der er langt bedre. For eksempel Zzeta fra italien og Akios, der laver abu-kopi hjul. De er blot bedre. Det er en gammel abu ingeniør fra England, der er startet op selv. Her kører "abu-hjulene" som de burde have kørt lige fra starten. Det betyder meget for casting, og væsentligt mindre for almindeligt fiskeri, hvor grejet ikke er i nærheden af at blive presset i samme omfang. 

Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2015 kl. 09:48
Hej med dig.
Det er helt ny viden for mig. Det lyder vildt spændende det du skriver. Har du prøvet Ulf Tingstrøms (gammel ingeniør fra ABU) meget lette spoler ? de vejer kun 9g. ? er de noget værd ? Tak for oplysningerne. Forøvrigt de magnetbremser hvor kan man købe dem henne ?

Mvh.
Søren.
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2015 kl. 10:17
Hej igen.
Nu er jeg jo overhovedet ikke Casting kaster. hvordan mærker du at spolen er i ubalance ? jeg har aldrig kunnet føle noget i den retning med mine runde klassiske Amb. ? Det eneste jeg har lagt mærke til det er at nogen kaster længere end andre altså stadig Amb.

Mvh.
Søren
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2015 kl. 15:00
Hej Søren,

Ja, har prøvet Ulfs spoler. Udmærkede, men alt for dyre. Og så dur de slet ikke til mit brug. Der er ikke i nærheden af stor nok linekapacitet til casting. 
Ubalance i spolen bliver tydeligere des hurtigere spolen roterer. Du vil kunne mærke tydelige vibrationer, når rotationen er hurtig nok. En måde at konstatere det på er at fjerne al line, afmontere evt lineføre og andet, der kan være koblet til spolens fri rotation, fjerne olie i lejerne, og sæt spolen tilbage på akslen i hjulet. Start en rotation i lav hastighed ved frikoblet spole, og marker på spolen, hvor den stopper. Start en ny rotation, og hvis den stopper samme sted, er der sandsynligvis ubalance i spolen. Er det helt galt, som ved mange abu spoler, så står spolen ligefrem og svinger frem og tilbage omkring et punkt. Sådan en spole kasseres ;-) Er det ikke så slemt kan du påklistre små stykker tape modsat den del af spolen, der vender nedad, når den er stoppet. Desværre kan ubalancen også ligge i flankerne eller i den ene side, og det gør det vanskeligere at udjævne, men det kan lade sig gøre. Fortsæt denne proces til hjulet stopper tilfældigt hver gang. Så er den i hvertfald noget tættere på balance end før du startede. Når du kaster, vil hjulet føles anderledes tyst og roligt. Og distancen gå lidt op alt andet lige.
Det hjul du ser på billedet er født med magnetbremse, og er altså ikke en eftermonteret. Men der findes mange typer og steder, du kan erhverve magnetbremser af denne type, og det er der flere herinde, der allerede har leget med. Blandt andre de to multihjulsekvilibrister Jørgen Riddersholm og Peter Larsen, som allerede har skrevet i denne tråd. Du kan starte med at søge efter en forretning i UK, der blackdogtackle. Der er mange typer til de klassiske multihjul. God fornøjelse ;-)
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2015 kl. 06:25
Hej.
Tusind tak for dit svar. Det har åbnet en helt ny verden for mig. Det er jo dejligt at kunne kaste langt det har jeg ivertfald altid godt kunne lide da jeg tit har været ude for legene fisk uden for min rækkevidde. Tak for at du er villig til at dele noget af din viden.

Mvh.
Søren
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2015 kl. 09:21
Citat Kristian Ørsted Pedersen: ".... andre de to multihjulsekvilibrister Jørgen Riddersholm og Peter Larsen, som allerede har skrevet i denne tråd..." Nu rødmer jeg altså, Kristian.  Trods min høje alder har jeg en følelse af at have indtaget samme farve som en ungmø, der for første gang får en kompliment for sin spirende skønhed.  Nå - jeg ved jo, du er en rar fyr uden bagtanker, så jeg takker for dine rosende ord. 

Magnetbremser: Søren, det er muligt at købe en komplet venstre-gavl MED indmad til f.eks. en model, som ABU solgte for ca. 15 år siden.  Den hedder Mag Elite.  og den passer umiddelbart til alle klassiske Amba'er i 4000, 5000 og 6000 serierne - vel at mærke kun til hjul med højrehånds-indspinning.  Det er en fremragende løsning, også til praktisk fiskeri, for man slipper helt for at åbne hjulet ved justering.   Det fungerer bedst (=kaster længst) for mit vedkommende med en enkelt bakelitklods i centrifugalbremsen + 3 magneter.  Hvis æstetikken betyder meget for dig, kan du også købe et dæksel til håndtagssiden i samme smukke grønne farve.  Dette hjul er - sammen med den bedste spole -  det længst kastende hjul i min samling.

mvh jr
Til top
Christian eilers Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cleilers Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2015
Geografisk: Halsnæs
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cleilers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2015 kl. 18:56
Bliver sgu lidt nysgerrig på at høre hvordan det går med de nye ruller. rene . Har jo selv Revo premiere og er stadig godt tilfreds med købet.. Har du fået testet dem ?? 
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2015 kl. 23:13
Hej med jer .
Det er en fornøjelse at skrive samme med jer for i har alle noget viden man kan trække på det er faktisk fantastisk med det her internet når man tænker over det.
Den "rulle" jeg vil optimere er faktisk et Amb. 5000 C 75 Anniversary fra 1995 da havde ABU 75 års jubilæum og de har ikke været normalt til salg men været lavet til at give til vigtige kunder ABU har haft rundt om i verden. Det er lavet helt i chromet messing lige fra gavle til stativ. og nummeret på siden af venstre gavl. Der blev lavet 1500 til Japan. 1000 til resten af verden som var med træ-æske. og 5000 som blot var pap-æske men så med læder-pose.
Efter min mening et af de aller bedst lavede siden 50èrne og 60èrne.

Mvh.
Søren.
Til top
Rene Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Team shimano Avatar

Tilmeldt:: 17 Jul 2005
Geografisk: alt vand
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Team shimano Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2015 kl. 23:25
Jamen jeg har været ved søen og prøve dem begge lidt dog uden at få fisk på

Må nok sige at revo'en er lækker og kaster suværen men tro altså at det bliver daiwa'en i sidste ende

Den kaster bare bedre og har flere indstillingsmuligheder med magneterne

Nu skal jeg bare have fundet en 8 eller 8,6 fods stang med en kastevægt op til 20-25 gram
Til top
Christian eilers Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Cleilers Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2015
Geografisk: Halsnæs
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Cleilers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2015 kl. 08:10
Perfekt, det vigtigste er jo at man har det godt med det hjul man vælger, det bliver hurtigt mange timer man skal stå med det. 👍
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down