Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MHX Blanks ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: MHX Blanks ?
    Sendt: 24 Jan 2015 kl. 21:04
Hejsa med jer.

Jeg vil bygge en Kyst casting stang. Nu har jeg lavet lidt research på blanks.
De Amerikanske MHX har nogle klinger på 10.6 fod med kastevægt på ca. 7.5-28
De er rimelige i pris ca. 5-600 Kr. Er der nogen af jer der har erfaring med MHX
blanks ?

Mvh.
Søren
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2015 kl. 23:08
Citat: Hasselbach

Hejsa med jer.

Jeg vil bygge en Kyst casting stang. Nu har jeg lavet lidt research på blanks.
De Amerikanske MHX har nogle klinger på 10.6 fod med kastevægt på ca. 7.5-28
De er rimelige i pris ca. 5-600 Kr. Er der nogen af jer der har erfaring med MHX
blanks ?

Mvh.
Søren


Ja, det har jeg.

Noget bestemt du vil vide?

7-28 gram er 11'3" (ST1355) mens 10'6" (ST1262) er 4-14 gram.





Redigeret af finnjensen - 24 Jan 2015 kl. 23:14
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2015 kl. 02:25
Hejsa.
Ja jeg så lige forkert det er rigtigt st ST-1355-MHX er på 7 - 28g.
og ST-1203- MHX er på 10.5-21g. og der er også en lidt kortere : ST-1143-MHX på 10.5-21 den er 9.6 fod.
Det jeg vil vide er hvordan er kvaliteten, finish. og hvis i kan give en beskrivelse af kasteegenskaberne så ville det være dejligt. nu ved jeg jo godt at sådan noget tit bliver subjektivt men alligevel.

Mvh.
Søren.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2015 kl. 08:04
JEG er den heldige ejer af en af Finn Sommer Jensens stænger, netop bygget på en MHX :-)
Fin fin kvalitet på klingen, og godt bygget af Finn.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2015 kl. 12:33
Citat: Hasselbach

Hejsa.
Ja jeg så lige forkert det er rigtigt st ST-1355-MHX er på 7 - 28g.
og ST-1203- MHX er på 10.5-21g. og der er også en lidt kortere : ST-1143-MHX på 10.5-21 den er 9.6 fod.
Det jeg vil vide er hvordan er kvaliteten, finish. og hvis i kan give en beskrivelse af kasteegenskaberne så ville det være dejligt. nu ved jeg jo godt at sådan noget tit bliver subjektivt men alligevel.

Mvh.
Søren.


Hej Søren,

Jeg vil nok blive beskyldt for alverdens bagtanker og være inhabil i dette spørgsmål da jeg bygger, og sælger MHX, så du kan selv bedømme om du vil tage det jeg siger for gode varer eller ej :-)

MHX blev startet som en reproduktion af G. Loomis IM6 klinger, da Loomis stoppede med at forhandle løse klinger.

Trods Loomis stoppede med dette for en hel del år siden, så har MHX kun nogle år på bagen, ca. 4 år.

Siden starten på MHX har sortimentet vokset meget kraftigt, så du i dag stort set kan finde en klinge til al slags tænkelig (og utænkelig) fiskeri, dog primær det mere specielle fiskeri som de har i US.

Der er forskellige finish på klingerne. Hovedparten er satin koksgrå, mens andre er højglans hvide og igen nogle er højglans klar lak.

Kvaliteten har hovedsagelig været god, men som med alt andet kineser krudt, begynder de hurtig at sjuske med kvaliteten. Så stol ikke blindt på klingen du får hjem, uden først kritisk at tjekke den igennem.

I år er MHX begyndt med deres Gen2 (generation 2) klinger som er bygget over deres High Moduls som er en tynd men hurtig klinge. Desværre ar alle "High Moduls" klinger en svaghed, nemlig at de ikke tåler slag særlig godt, for så brækker de.

Kaste egenskaberne skal man vende sig til. Det går rimeligt med spinne stængerne, men "værst" er det med flue stængerne. Når du lære rythmen i en MHX at kende, så kaster de som en drøm, men du skal lade dem kaste "af sig selv".

Håber du kan bruge ovenstående til noget :-)


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2015 kl. 13:54
Som Finn siger, så skal man lige vende sig til kaste egenskaberne.
Jeg har bygget en 6'10" dropshot stang på en MHX klinge.

Det tog mig det meste af en time eller to, inden jeg kom ud over 4-5 m. kast.
Den første halve time gik alle kast direkte for fødderne af mig.

Under kast, er den så stiv som et kosteskaft.
Men under fight ændre den helt karakter. Der går den fra udpræget top action, til udpræget medium aktion.
En pragtfuld stang at fighte med.

Jeg har ikke prøvet en af deres lange stænger endnu, så jeg ved ikke om mine erfaringer kan føres over på dem.

Men hvis du bliver i tvivl om det skal være MHX, så kan jeg ud fra egne erfaringer anbefale PacBay's klinger.
Jeg har egne erfaringer med Rainforest II klingen, som jeg har bygget en 10'6" stang af. http://tackle24.de/index.php?k=72&lang=eng
Den har nu helt erstattet min 10" Shimano Speedmaster.

Den jeg har, har kastevægt på 5-50 gr. Og den både kaster og fighter som en drøm.


Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2015 kl. 19:14
@Michael Pedersen, hvordan er den ifht Speedmasteren, som jeg personligt syntes er en fed stang med hurtig aktion, er den du nævner ikke en langsommere stang, medium aktion. ?
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2015 kl. 21:58
Jeg har udelukkende fisket med speedmaster stort set siden den kom på markedet. Og har altid elsket den.

PacBay Rainforest er ganske rigtigt en anelse blødere end speedmaster.
Den har ikke udpræget medium aktion, men er halvvejs mellem medium og top aktion.

Dvs. at under kast bøjer den en anelse mere end speedmasteren. Til gengæld "lader" den klingen voldsomt under denne bøjning, og når den retter sig ud, er der virkelig knald på udladningen.
Det giver kastelængder jeg ikke tidligere har kunne nå med speedmasteren.

Under fight er den meget "civiliseret" Dvs. at man har følelsen af kontrol, uden at man har en fornemmelse af at linen knækker.

Ved fiskeri med f.eks. bombarda og powerbait, mærkes det mindste nap med det samme.

Jeg skal ikke tilbage til speedmasteren lige med det same Big smile

Du kan se evt se den færdige stang her: http://stangbygger.dk/index.php/component/kunena/udstilling/18-10-6-emperor#24
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2015 kl. 12:06
Citat: dytti

Som Finn siger, så skal man lige vende sig til kaste egenskaberne.
Jeg har bygget en 6'10" dropshot stang på en MHX klinge.

/klip/



Du kan ikke rigtig sammenligne en dropshot med en spinnestang, da dropshot er mere pirkefiskeri agtigt. De anvendes i stor stil i feks Norge til helleflynder fiskeri.



Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2015 kl. 14:33
Tak, for svaret Michael, det lyder interssant. Men spredning i kastevægt, lyder lidt vild, mon ikke det nærmere er 12- 35 gr der fungere bedst på den klinge.  
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2015 kl. 14:52
" Finn - Jeg er klar over at en dropshot ikke kan sammenlignes med en almindelig spinnestang. derfor skrev jeg også flg sidebemærkning:
 "Jeg har ikke prøvet en af deres lange stænger endnu, så jeg ved ikke om mine erfaringer kan føres over på dem."

Men jeg har derimod prøvet flere korte stænger, og MHX'en er den sværeste jeg har kastet med Smile
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2015 kl. 15:09
"Carsten. Det er ganske rigtigt en stor spredning i vægt.
Herhjemme er vi jo vant til en spredning der ikke ligger over 10-15 gr. Så 45 gr. er meget.
Men med den stang, har jeg fisket med alt lige fra spinner på 8gr. til bundrig på 45gr. (uden orm), og hele spektret virker perfekt.
Men selvfølgelig kan den ikke kaste en 8 gr. spinner, så langt som en 20 gr. kystwobler Tongue - Men ingen af delene føles "forkert" at kaste med

Jeg har faktisk en 13"; 3 delt Rainforest II klinge, med en spredning på 3-30 gr. liggende.
Den er jeg spændt på hvordan den håndterer de forskellige agntyper og vægte, når jeg en gang får lavet en stang ud den.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jan 2015 kl. 15:36
Et "problem" med at opgive kastevægte er, at amerikanerne opgiver den brudstyrke ved en monofil line der ikke må overskrides før stangen brækker.

Ofte står der f.eks. lbs 2-6, lbs 4-8, lbs 8-12 og inden for dette interval kan stangen klare.

Men da vi i Europa ikke fatter en bønne af dette og endda samtidig bruger alt andet end monoliner, så var man nødt til at finde på noget, da en 0.20mm monoline jo har langt mindre brudstyrke end en 0.20mm fletline.

At der kan være meget stor spredning på en opgivet kastevægt som f.eks. fra 5-50 gram er ikke ensbetydene med at den, som Michael også skriver, at den kaster lige godt med alle vægte. Det er kun et udtryk for hvad stangen kan klare.

Man kan gætte sig lidt frem til hvad den optimale vægt ville være ud fra en Storm P beregning.

Hvis det drejer sig om 5-50 gram, så trækker man 5 fra 50 og ender på 45.
45 dividerer man med 3 og får 15 og 15 trækker man så fra 45, som bliver 30.

30 gram er så den optimale kastevægt +/-

Men igen.. det er en Storm P beregning som kun er vejledende.
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum