Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pirkestøbning

 Besvar Besvar
Forfatter
PeterHG Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PeterHG

Tilmeldt:: 06 Dec 2002
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PeterHG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Pirkestøbning
    Sendt: 21 Jan 2015 kl. 18:50
Har investeret i en alu-form til pirkestøbning, og skal i gang med at støbe.
Men har lige et par spørgsmål :
-Kan støbeformen tåle det varme bly hvis formens temperatur er et par grader ?
-Modsat skal formen køle ned mellem hver støbning eller kan man bare støbe løs ?
-Kan metalmaling hæfte på pirken eller skal overfladen slibes ?
-Er det nødvendigt med talkum for at pirken slipper formen ?

På forhånd tak for hjælpen :-)

PeterHG
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2015 kl. 19:38
Når du støber i alu form, så ville jeg sørge for en forvarmning af formen.

Jeg plejer at bruge en el kogeplade, og de moderne el kogeplader, slår selv varmen fra, og da er formen godt forvarmet fin at fylde.

Min varmekilde er et 2 plades Kokum komfur med spiral plader, og jeg har normalt forvarmeren på højeste varme, og ligger så formen over på side pladen, med lavere vedligeholds varme, i mellem støbningerne.

PAS PÅ, EN KOLD FORM, KAN RISIKERE AT EKSPLODERE, HÆLD ALDRIG FLYDENDE STØBEMASSE I EN KOLD ALU FORM!!!!

Jeg lader formen stå til dødhovedet er helt nedkølet, og sørger for, at formen er håndvarm imellem, hver fyldning.

Fylder man for hurtigt, kan formen slå sig, men det kommer an på, hvordan formen er konstrueret.

Husk også at passe på dig selv, briller og handsker er en selvfølge, og en spand vand, vis du skulle brænde dig, det kan redde en fra efterveer af evt. brandsår.

Held og lykke med støbningen.

Er lidt nysgerrig, hvad støber du i Alu forme? og hvad metal skal der i?

Jeg vil altid børste mine støbte ting på en roterende stålbørste, og vil du have grundet dine støbninger, så få det gjort hurtig efter børstningen, så er metallet nogenlunde rent, men hold nalderne væk fra overfladerne.

Jeg bruger en bomulds handske, så der ikke kommer fedtfingre på blinkene.

Vis du røre ved blinkene uden handsker, vil grunderen ikke binde, før det hele er renset!

Vis du støber mange blink, så sørg for et godt flow i arbejds gangen, det sparer mange ærgelser senere.

Talkum i alu formen er ikke til til nogen hjælp vis formen er poleret ordentlig, Ofre hellere et godt slipmiddel i sprayform, der kan fås mange ting til det.

Prøv at søg på nettet, så får du sikkert adgang til en lokal forhandler.

Jeg har selv mere end 40 års erfaring med støbning, både som hobby og proffessonel.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 21 Jan 2015 kl. 19:50
Til top
PeterHG Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PeterHG

Tilmeldt:: 06 Dec 2002
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PeterHG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2015 kl. 16:50
Hej Per.
Mange tak for hurtig og kompetent hjælp.

Det er 300 g. pirke jeg skal støbe, så det er ikke de fine nuancer der er afgørende.

Igen 1000 tak

PeterHG
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2015 kl. 17:53
Hej Peter,

Ved 300g, vægt er det meget vigtigt, at emnet er størknet, og er der tråd i, skal man se sig godt for.

Der kan tit være den mulighed, at midter delen af pirken, størkner senere, end yderskallen, så lad den side lidt længere i formen, så man er sikker på, at emnet er helt størknet.

Der er mange, der er blevet overrasket over, at man pludselig har støbemasse over det hele, når emnet bliver taget ud for hurtig.

Mvh
P.K.
Til top
PeterHG Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PeterHG

Tilmeldt:: 06 Dec 2002
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PeterHG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2015 kl. 20:25
Noteret

PeterHG
Til top
PeterHG Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PeterHG

Tilmeldt:: 06 Dec 2002
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PeterHG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jan 2015 kl. 17:20
Så fik jeg produceret en stak pirke.
Det slipmiddel du beskriver, hvad består det af ?
Evt navn
Aner ikke hvad jeg søge efter på nettet.

PFT
PeterHG
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2015 kl. 10:15
Hej Peter.

Slip middel? uha det er et stort professonelt område, og der er mange helt specielle slipmidler, til mange typer metaller, og ikke mindst plast typer.

Kig på denne søgning, og se nærmere på legeringer med bly / antimon/ hvidmetal:

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=slipmiddel+til+st%C3%B8bning+i+metalforme

det kan være, at der er noget, der lige akkurart passer til dine forme / støbemateriale.

Hvad det består af, er ikke altid nemt at få at vide, men se på de data blade, der skal være tilgængelig.

Priser på slip spray kan være meget forskellige, men jeg ville se på tyske forhandlere, de plejer at være mere fleksible med salg af 1 stk. dåser.

Prøv evt. at finde en forretning i tyskland, der sælger alu støbeforme til pirke og lodder, de kan have det omtale slipspray til salg.

Det link her er måske en god kilde til at finde tilbehør til støbning i alu forme:
http://www.j-s-k.dk/index.php?action=forum_showposts&bid=3&tid=353&page=0

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 25 Jan 2015 kl. 10:28
Til top
PeterHG Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PeterHG

Tilmeldt:: 06 Dec 2002
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PeterHG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2015 kl. 12:18
Og igen engang : tak for hjælpen.
Kigger på det ved lejlighed.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum