Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fra Flue til spin ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fra Flue til spin ?
    Sendt: 12 Jan 2015 kl. 04:08
Hejsa med jer.
Er der nogle af jer garvede stang byggere der ved hvordan man ca. omregner fra flue til spin.
Altså hvis jeg gerne vil opnå en stang med kastevægt på ca. 7-25g. hvilken aftm klasse skal så anvendes ?
Jeg vil nemlig gerne bygge en let kyststang ud fra en flueklinge.

Mvh.
Søren
Til top
jesper hauritz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhha799 Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2014
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhha799 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2015 kl. 05:51
Lytter med her...
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2015 kl. 06:10
Hej Søren

Hvis du ønsker en spinnestang med den ønskede kastevægt lavet på en fluestang har du fået sat dig en god opgave at gå at pusle med i den kommende tid.

For det første vil din kastvægt nok være mere begrænset end 7-25gram, måske15-25 gram.

For det andet er det ikke sikkert at en en hånds stang, der dækker den anførte belastning med en flue line kan klare den samme belastning som spinnestang. Det skyldes at akselerationen på en spinnestang er langt merekoncentreret og hård end en på en fluestang.

Hvis du leder efter en flueklinge der skal kunne kaste omkring 25 gram uden at klappe fuldstændigt sammen og evt. knække i ferrulen, så viile jeg gå efter mindst en klasse 10 måske endda klasse 12. Og så en stang med glasfiber i klingen, da dette tilføjer sejhed og råstyrke, som du godtt kan få brug i det færdige produkt.

Har selv en 9 fods klasse 12 Orvis, bygget på af deres HLS klinger (tarponstænger)

En stang der "voldb..... " det meste af hvad du kan komme i nærkontakt med på de danske kyster og en stang der kræver en vis tilvendig førend man er dus med den.

I din situation ville jeg måske kigge på en fabriksbyggget stang i stedet for. Tror du får mere for pengene på denne måde, med mindre det selvfølgeligt er det eneste der giver mening for dig - for så skal du selvfølgelig gøre det. Men pas på hvilken klinge du vælger.

God fornøjelse med dit projekt

Lars

Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jakhan

Tilmeldt:: 18 Jan 2006
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jakhan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2015 kl. 10:01
Jeg har bygget på en 9' #8 TFO proffessional
fra Korsholm til 550,-

Den er parabolisk og kaster som en drøm med 10/20g.

Kroger suverænt med et enkeltkrogsmonteret Søm på 16g.

Videregiver mine varmeste anbefalinger.

Venligst Jakob
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2015 kl. 19:15
Hejsa.
Tak for jeres indlæg. Det lader til at det godt kan lade sig gøre. Jeg læste en bog i 80èrne der hed Sølvtøj. Det var en bog hvor skribenten havde  været rundt og talt med en hel masse lystfiskere om deres erfaringer. Og der var en der ikke dengang kunne finde en letspin stang så han byggede en 10 fods af en flueklinge og han skrev at den kastede som noget af det fedeste. Det er egentlig derfra jeg fik ideen. og så fordi det kunne være fedt at bygge sin egen stang.
Jeg vil stadig være meget interesseret hvis andre har viden på området så skriv endelig.

Mvh.
Søren
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2015 kl. 21:27
jeg er sådan en halvgammel luvslidt fisker, der også var med på at bygge flueklinger til spin.

når bølgerne gik højt -  og pengene var til det, byggede vi på fibatubes kulflueklinger.

sådan en byggede jeg i 1984 - og den fiskede jeg lystigt med i rigtigt mange år -  til jeg kvaste den i kassevognens skydedørDead.

siden har jeg fisket med alt muligt skrammel: Hardys Marksman, fenwicks jernfjer og andet.
Der er en væsentlig forskel på at fiske/kaste med flueklingerne ( i hvertfald de fibatuber jeg har rodet med) det er, at aktionen en meeeeeget langsommere og dybere -  end den er ved regulær spinnestænger. Her i nutiden er forskellen endnu større -  fordi jeg er begyndt at fiske med japanske bassstænger - og de er vildt hurtige.

Så det er en meget anderledes måde at fiske på: med flueklingerne er kastet blødt og tilgivende - og man hænger virkeligt godt på når fisken høvler derud af - men man styrer ikke rigtigt noget. med japser stængerne er det mere "wham Bam, thankyou mam" knaldhurtigt (men meget bekvemt) ikke så tilgivende med hensyn til timing - og med en hel masse rygrad til at styre sagerne(fiskene) med.

jeg har flere (mange) stænger, og jeg synes det er herligt at kunne vælge stang efter humør og fiskeri - men jeg må indrømme at jeg oftest (både til kyst og å) vælger den moderne japserstang.

jeg bruger dels en "anyfish Anywhere" og en Daiwa stang, Daiwas er bedst.

De ombyggede flueklinger er herlige at gå med, de kaster moderat og ikke i alt for skarp modvind. men de er ikke så¨præcise som nutidens japserstænger. så efter min mening skal man ikke bøvle alt for meget med at bygge en flueklinge om til spin -  længere.

mvh hcg
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2015 kl. 22:51
Det bliver hurtig noget bavl at ombygge en moderne kulfiber flue klinge til en spinnestang der skal kaste med ret meget andet end Mepps 1 og 2 i godt vejr.

Hvorfor de ældre klinger bl.a. Fibatube kunne anvendes, skyldes indholdet af glasfiber blandet med kulfiberen.

En anden årsag, dengang, som det også er nævnt, var tilgangen af lette spinneklinger var begrænset til næsten ingenting. I dag er det heldigvis anderledes og du kan få alle de typer af spinneklinger du ønsker.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2015 kl. 17:05
I de gode gamle ABU dage lavede ABU en 8 fods spinnestang kaldet Combino. En glasfiberstang, som kastede 2-15 gram. Håndtaget kork, langt og lige med en forskydelig hjulholder. Med hjulholderen i bund var den beregnet til en AFTM klasse 7/8 flueline.

Den var ikke god til noget af det, men det var dens klassificering.

Udskiftet med et tohåndshåndtag var det en kanon let-spinnestang til kystfiskeri med kastevægte 7-10 gram.
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2015 kl. 18:12
Du kunne evt prøve med denne klinge som test, den koster kun 150,- nedsat. http://www.pro-fish.dk/dk/shop/flueklinge-94delt-7-8-med-ekstra-top-2178.html

Men jeg ved ikke mere end det der står om den...
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2015 kl. 18:12
Du kunne evt prøve med denne klinge som test, den koster kun 150,- nedsat.

http://www.pro-fish.dk/dk/shop/flueklinge-94delt-7-8-med-ekstra-top-2178.html

Men jeg ved ikke mere end det der står om den...
Til top
Anders Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anders K

Tilmeldt:: 20 Feb 2015
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2015 kl. 20:30
Jeg bygger netop en spinnesdtang på den klinge som M Kock refererer til. Det er min første stang og jeg er egentlig ret spændt på hvordan den fungerer på kysten når den engang er klar. Jeg fisker pt udelukkende flue og vil gerne have en firedelt spinnestang som supplement - derfor en sådan klinge. Og ja, så vil jeg samtidig gerne prøve at bygge en stang uden at skulle gøre de første erfaringer alt for dyre. Bygger med et særligt fokus på en skjult hjulholder. Og så er jeg gået helt oldschool og han købt et Mitchell 408 fra 1974 - det er for vildt!
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2015 kl. 20:43
Finn Sommer,  hvor kan man købe lige den klinge man ønsker?
Vh
Henrik
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2015 kl. 20:52
Er egentligt enig i meget af det der bliver skrevet, har flere gange bygget 
fibatube flueklinger om til spin, og ja de bliver noget anderledes end normale spinneklinger især de hurtige moderne. Men nu er jeg også faldet i gryden igen, jeg kan ikke lade være og skal i gang med en 10,6 f fibatube flueklinge #7/8 den skal kaste 6gr Gladsax woblere og i hårdt vejr en 10 gr filurSmile. Forskellen er at jeg tidligere brugte fastspole hjul men er nu for altid gået over til de ultimative Ambassadeure i størrelser der er tilpasset kastevægten, og her kommer min kommende stang ind i billedet, det må blive det optimale setup til det lette multi kastWink
Vh
Henrik
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2015 kl. 20:57
Håber jeg Thumbs Up
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2015 kl. 21:09
Det er ikke raketvidenskab at korte en flueklinge af til spin.
Sæt en håndfuld løberinge på med tape og tape et lille spinnehjul på og tag et par kast, så fornemmer man hurtigt om der skal 10 eller 20 cm af.
I mange de fleste tilfælde vil jeg slet ikke korte klingen af, hellere vælge en som er en klasse højere.
Min erfaring har lært mig at man skal op i mindst en klasse 7 før den rigtigt dur som spinneklinge, medmindre man er til det helt lette fiskeri med meget små vægte.

Jesper Rasmussen
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2015 kl. 21:56
Citat: HSJ

Finn Sommer,  hvor kan man købe lige den klinge man ønsker?
Vh
Henrik

Hvis jeg har manglet en speciel klinge, har jeg fået RST til at fremstille den.
Seneste en 11fod, 4-delt "Bombarda" til 22 gram.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Jepsen

Tilmeldt:: 28 Jan 2013
Geografisk: Nyborg
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2015 kl. 21:59
Hej Søren
Jeg var i Ækvatorsport i Odense forleden, og der var netop en der handlede noget flueklinge til spinnestang, måske de har noget på hylden du kan bruge.

Held og lykke med projektet

/Morten
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2015 kl. 06:39
Hej Finn
Det må da koste spidsen af en jetjager?
Vh
Henrik
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2015 kl. 09:15
Citat: HSJ

Hej Finn
Det må da koste spidsen af en jetjager?
Vh
Henrik

Hej Henrik,

De lever op til navnet Richtig Sehr Teuer LOL

Alternativet er at kontakte en composite fabrik og få dem til at lave de klinger man vil have. Der er typisk en mindste bestilling på sådan noget på mellem 30 og 50 ens klinger.

90% af alle klinger fremstilles på denne måde.. det er kun et spørgsmål om klistermærket på den færdige klinge Wink


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum