Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

1 ben/slange øjer, fluestang?

 Besvar Besvar
Forfatter
Nikolaj jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
spunk Avatar

Tilmeldt:: 03 Nov 2006
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér spunk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 1 ben/slange øjer, fluestang?
    Sendt: 26 Dec 2014 kl. 10:50
Hej.

Skal igang med endnu et bygge projekt af en #6 fluestang til kysten. Jeg tænkte at prøve med 1 ben øjer istedet for slange øjer men er i tvivl om effekten af dette.

Er slange øjer med til at gøre stangen stivere ( tænkt på den måde at stykket mellem de 2 beviklinger bliver stivere) eller gør de formentlig tungere slange øjer stangen langsommere og tung???

Og hvor kan man finde 1 ben øjer som kan bruges? (gerne sort eloxeret)

PS: Mener emnet har været berørt tidligere i efteråret men kan ikke finde tråden, beklagerSmile
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2014 kl. 11:14
Mudhole har 1 ben øjer både enkeltvis og i sæt http://www.mudhole.com/Rod-Building/Fly-Guide-Kits

Jeg vil ikke gøre mig alt for klog på det, men jeg mener at have læst, at slangeøjer gør stangen en anelse blødere i actionen. Jeg kan ikke huske forklaringen. Question
Til top
karsten jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
nyegaard

Tilmeldt:: 12 Sep 2008
Geografisk: aalborg ø
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nyegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2014 kl. 11:14
er det denne tråd du tænker på

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=49132&title=titanium-jer-i-sort-gunsmoke

mvh Karsten
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2014 kl. 11:57
Jo mindre vægt du monterer på din klinge, jo hurtigere vil den være. Om det så er et-benet øjer eller slange øjer der vejer mindst inkl. montering, coat mm. er jo et spørgsmål om materiale valg.
Jo mindre klasse klinge du monterer det på, jo større vil effekten være.
Om det så praktisk kan mærkes, det er der nok mange meninger om :0)
TC
Til top
frank jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frankjensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frankjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2014 kl. 12:57
Vi er jo ude i marginalerne, men slangeøjer gør, at linen ikke skyder så godt, som med "ben-øjer".
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Dec 2014 kl. 14:38
Du kan også vælge at handle med Hilevel.se de har også rigtig meget til stangbygning. Har selv lige handlet der, og har gjort det flere gange, er godt tilfreds med dem. Fin leveringstid og service. Priserne er også fine.

http://www.hilevel.se/?offset=0&sort=&offset%5B42386256%5D=100
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Dec 2014 kl. 22:46
Hmmmm... jeg er ikke så glad for etbenede øjer fordi samlinger mellem forfang/flueline/skydehoved/skydeline har en tendens til at hægte sig lidt under figth med fisk når der virkelig er pres på... Jeg foretrækker til enhver tid slangeringe i den sammenhæng... 
Har f.eks. en Guideline LPXE 12,6 fods som virkelig er en god fiske/kastestang, det eneste problem er de etbenede ringe, har tænkt mig at skifte dem ud med slangeringe af samme grund... Ingen problemer under kast og indtagning, men når der er fisk på, jo mere pres, jo mere hægter samlinger sig i de yderste øjer.... I øvrigt har min gode "gamle" Sage TCR enhånds som jeg har anvendet meget til geddeflue også et irriterende tyndt topøje, det giver lidt samme problem, men ikke så udtalt... 
Bare min mening 
Mvh
Rasmus


Redigeret af rasmushansen.com - 28 Dec 2014 kl. 11:50
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2014 kl. 08:47
Når jeg monterer stænger med 1-benede øjer, slutter jeg altid af med 3-4 beviklinger foran øjet.
På denne måde bliver hele øje-foden "pakket ind" i bevikling og lak, og den ofte set skarpe kant/gab mellem selve øjet og klingen undgås, og der er ingen steder hvor linen kan sætte sig i klemme.

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2014 kl. 08:57
Hej Jan

Ligesom Rasmus har jeg det lidt anstrengt med etbenede, og det er ikke ved klingen det hænger, det ville under alle omstændigheder også kun være et problem i bagkastet. Det er at store løkker skal over en vinkelret kant der er problemet.

Mvh
Lasse



Redigeret af LasseK - 28 Dec 2014 kl. 09:16
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2014 kl. 09:02
Mange spændende ting hos hilevel.se.
Meeen - De ved dælme også nok hvad de skal have for det Tongue
Til top
Nikolaj jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
spunk Avatar

Tilmeldt:: 03 Nov 2006
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér spunk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Dec 2014 kl. 11:24
Hej

Tak for input. Det bliver nok slange øjer igen men så nok i en tyndere tråd en de standard billigste jeg før har nyttet. Min Scierra HM3 har noget tyndere slange øjer og har det ikke en fysisk betydning så har det i mine øjne ihvertfald en visuel betydninng Smile
Godt nytår til alle Smile
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2014 kl. 17:55
Citat: rasmushansen.com



Hmmmm... jeg er ikke så glad for etbenede øjer fordi samlinger mellem forfang/flueline/skydehoved/skydeline har en tendens til at hægte sig lidt under figth med fisk når der virkelig er pres på... Jeg foretrækker til enhver tid slangeringe i den sammenhæng... 
Har f.eks. en Guideline LPXE 12,6 fods som virkelig er en god fiske/kastestang, det eneste problem er de etbenede ringe, har tænkt mig at skifte dem ud med slangeringe af samme grund... Ingen problemer under kast og indtagning, men når der er fisk på, jo mere pres, jo mere hægter samlinger sig i de yderste øjer.... I øvrigt har min gode "gamle" Sage TCR enhånds som jeg har anvendet meget til geddeflue også et irriterende tyndt topøje, det giver lidt samme problem, men ikke så udtalt... 
Bare min mening 
Mvh
Rasmus


Man kan jo også bare sætte lidt flere øjer på sin stang, således at forstå at linen ikke kanter sig fra det øje til det andet øje under figth Til eks. vil jeg oplyse at min egen BVK # 6 er monteret med hele 14 øjer, alene på topdelen er monteret 9 øjer inc. top øje så jeg har ikke det nævnte problem.

Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2014 kl. 18:04
Citat: dytti

Mange spændende ting hos hilevel.se.Meeen - De ved dælme også nok hvad de skal have for det Tongue

Tjaaaa hvad skal jeg sige, jo for det første er det svensk pris du ser på siden, for det andet så har jeg lige handlet en hulens masse øjer til to spinnestænger og øjer til tre fluestænger samt 4 hjulholder til en pris af DANSKE KR. 1895,oo det syntes jeg ikke er galt for dele til fem stænger.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2014 kl. 20:20
Citat: dytti

Mange spændende ting hos hilevel.se.
Meeen - De ved dælme også nok hvad de skal have for det Tongue


Hilevel er faktisk ikke dyr ;-)



Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down