Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gravad ørred

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gravad ørred
    Sendt: 21 Dec 2014 kl. 19:34
Jeg har lavet gravad ørred, men den er blevet lidt for salt i smagen, kan jeg evt. redde den ved at tilføje mere sukker og lade den træke en dags tid?
På forhånd tak.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 20:06
Nope det er en ommer.
Jeg har engang byttet rundt på mængden af salt og sukker, nu var det fruens laks fra Norge det gik ud over, så det var lige før det blev til en 2 værelses ude i byen.

Men god jul
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 20:09
Jeg tror næppe du kan redde din fisk. mere sukker vil måske kunne overdøve saltsmagen en smule, men næppe kunne fjerne den.
Tag det som en lærerstreg og glæd dig over at du til næste gang kender opskriften noget bedre *S*

Jesper Rasmuseen
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 20:19
Tak for jeres  svar, det må være en ommer....
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 20:20
Er det ikk bare et spørgsmål om nok rævesovs ;)))
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 20:24
Næppe, men der er hevet en ny havørred op af fryseren, så må jeg prøve een gang til....Dead
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 21:00
Hej Morten
Kan varmt anbefale at lave den som orangegraved med appelsinsaft og revet skal, samt naturligvis rørsukker og havsalt! Det er en vinder!
Vh
Henrik
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fister Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 21:03
Det må prøves, tak tak.
Til top
Peter Martinussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martinussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martinussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 21:46
Prøv at udvande den lidt, du kan eventuelt skære et stykke og prøve med et kvarter i koldt vand.
Mvh
Peter
Til top
Søren Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Suulut

Tilmeldt:: 16 Mar 2005
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Suulut Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 23:40
Du kan evt. prøve at fryse den ned nogle dage.
Har flere gange oplevet at både en kraftig røg og saltsmag kan mildnes ved at nedfryse røget / gravad fisk.
Kunne være et forsøg værd.
Mvh Søren
Til top
steen nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steen nielsen Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2005
Geografisk: midtsjælland/nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 05:36
Nu kender jeg ikke din opskrift .. Men jeg plejer at bruge lige dele salt og sukker, og så lade den ligge i 2 døgn, og har aldrig oplevet den har været for salt !
Til top
Thomas Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ThoJsn.

Tilmeldt:: 07 Nov 2014
Geografisk: V.Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThoJsn. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 08:32
Min mor, der laver en fantastisk gravad ørred gør som flg.
Til et stk. ørred på 2-3 kg. 2 spsk. sukker. 2 spsk. salt i en skål, groft kværnet peber efter smag, rør rundt så blandingen er jævnt fordelt i skålen. Fordel så halvdelen på hver side af fisken, så derefter en god kvas frisk dild. Så lægger hun hoved stykket mod halestykket i et fad, og hælder 2 spsk. gylden snaps eller røget whiskey ned i fadet til sidst, og så ind i køleren i 3-4 dage under let pres.
Den variant kan jeg varmt anbefale.
Velbekomme, og god jul. :-)
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 08:51
Vil ikke anbefale FRISK dild til rå fisk
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 11:22
Syntes i øvrigt at tørret bliver meget lækre!
Vh
Henrik
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 12:02
Det undrer mig at den er blevet for salt hvis du har brugt groft salt.

Jeg laver saltgravad ørred eller laks.

Til 1 1/2 kg fersk side bruger jeg 450 gr. groft salt og 2 spsk. sukker og den bliver ikke for salt.

Ole T     
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 15:59
Hej Ole
Når jeg salter til varmrøgning synes jeg at have oplevet at groft salt opfører sig forskelligt. Jeg fornemmer, at det billigste, porøse, hvide grove salt opløses hurtigere og reelt tilføjer mere salt til kødet end det der er i rene, klare krystaller.

Der er plusser og minusser, det porøse stads trækker hurtigere væden ud. Det mere krystalagtige er lettere at styre og sværere at overdosere, men tager lidt mere tid.

- Med den opskrift du bruger, er der vel en stor del af saltet, der ikke opløser sig, eller hvordan virker det?
-Går du efter et bestemt mærke i groft salt?
 
Pft Mvh Allan
 
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 19:48
Hej Allan

Jeg bruger kun Maldon sea salt flakes, kommer det i en blender med salt, sukker,peber og 1 1/2 spsk.vand.
Blender til en ensartet masse og lægger det på lakse siden sammen med tørret dild og ind i køleskabet i 24 timer. Kan holde sig på køl i 3-4 dage.

Ole T
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 21:14
Citat: steen nielsen

Nu kender jeg ikke din opskrift .. Men jeg plejer at bruge lige dele salt og sukker, og så lade den ligge i 2 døgn, og har aldrig oplevet den har været for salt !


Lige præcis, så sider den lige i øjet, aldrig for salt eller for sød!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum