Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluestang med på ferie

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas bergmann Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tums

Tilmeldt:: 26 Jun 2012
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tums Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluestang med på ferie
    Sendt: 21 Dec 2014 kl. 11:31
Fluestang med på Ferie :)
Hej venner. Jeg skal på ferie i uge 4 og turen går til Maderia. min kæreste er gået med til, at fluestangen kommer med ;) så  tænker jeg vil tage min kl.6 loop Opti Coast med?. jeg har et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig mig.
1: Fluestang med ombord på fly?
2: hvilke fluer skal der bruges/evt købes.
3: er den særlige regler jeg skal forholde mig til?

Hilsen Tums. rigtig dejlig jul til jer alle :)
Til top
Jacob Schougaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jaxx.dk Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2014
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jaxx.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 13:44
Hej Thomas

Det lyder dejligt med en tur til lidt varmere himmelstrøg ;)

Først og fremmest vil mit råd være at checke google earth af for potentielle fiskepladser. 

Så vidt jeg husker er Madeira en klippeø med meget få sandstrande. Uanset hvad kan du nok godt regne med at der er store bølger. Husk at klipper og store bølger kan være en meget farlig cocktail, så husk at undersøge sikkerheden grundigt inden du stiller dig ud på en klippe og fisker. Lige pludselig kan der komme en serie store bølger og det kan være livsfarligt. Lokalkendskab er uvurderlig her.  

Det er ikke for at ødelægge dine forventninger, men meget taler for at fluefiskeriet bliver svært men ikke umuligt. Jeg ville overveje om ikke der kunne sniges en spinnestang med i samme rør som fluestangen. Det giver altid lidt ekstra muligheder ;)  

Hvis du kun har en fluestang med ville jeg vælge noget i #8. Gerne med både flydende, intermediate og synkende liner. 

Jeg har ikke været på Madeira og ved ikke præcist hvilke arter du kan fange her. Men et godt bud er at du kan være heldig både at rende ind i fisk med tænder som fx barracuda, små tunarter og revfisk der skal holdes hårdt for ikke at sætte sig fast imellem sten og andet godt. Derfor synes jeg at #8 er et bedre allround valg. Husk også lidt wireforfang ;)

Til dine spørgsmål har jeg følgende kommetarer:

1: Regn med at skulle tjekke alt fiskegrej ind. Hvis du vil undgå et decideret rejsestangrør, skal du finde en kuffert eller taske, som kan indeholde de ca 75-80cm som en firedelt 9 fods stang fylder i længden. Det er som regel det nemmeste. 

2: Clousers, rejefluer, og fiskeimitationer i lidt forskellige farver men primært hvide, lysebrune, grøn og grå med lidt mørkere rygfarve. Nogle med flash og nogen uden. Danske kystfluer et tit ret anvendelige rundt omkring i verden ;)

Det 3. spørgsmål kan jeg desværre ikke hjælpe med. Men det må kunne findes på google. Her kan du også prøve at søge på fx "small game fly fishing Madeira" eller noget i den stil. Et godt trick kan også være at oversætte dine søgesætninger til portugisisk på google translate. Det kan måske også være en måde at finde frem til lokale der kan hjælpe med tips og tricks.

Håber du får en fantastisk tur og god jul til dig også!

Jacob
Til top
Thomas bergmann Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tums

Tilmeldt:: 26 Jun 2012
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tums Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 09:54
tak for svaret Jacob Smile jeg har en #8 i samme mærke osv. som jeg bruger til mit geddefiskeri, den er dog kun 3 delt og 10 fod.. så den må blive tjekket ind seperat hvis det er. Så jeg ringer nok til det flyselskab vi skal flye med, for at høre om de har evt. regler om dette.
ellers går jeg straks igang med at undersøge :D tak for Hjælpen :D

Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 10:03
For nogle år siden var der en artikel, i et af de kulørte magasiner, om fiskeri på Madeira ...... og som jeg husker det, så var der nogle interessante bjergsøer.

mvh
Allan
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 10:06
Hej Thomas

I Portugal skal du have fisketegn, det er billigt, men de går op i det....
Var der i sommers, prøver at finde mit, hvis jeg finder det, sender jeg oplysninger.

Peder
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 10:10
Til top
finn kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finn_kjær

Tilmeldt:: 17 Apr 2013
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 118
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn_kjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2014 kl. 01:44
Jeg lytter lige med her - arbejder benhårdt på noget Atlantic Salamon i Gaspé, Canada til Juli..
Mvh Finn
Til top
Thomas bergmann Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tums

Tilmeldt:: 26 Jun 2012
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tums Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2014 kl. 10:23
hej igen. så har jeg efterhånden suget nettet tør for informationer. det som jeg nok gør er, at tage min #6 med. Da den kan være i min taske, og satser på de mindre fisk såsom multer osv. vi skal være i Funchal og efter at have luret til på google maps, så kan det muligvis lade sig gøre fra kysten. har også fundet guided ture, men da det er en ferie betalt af min kæreste, jeg er på SU, så skal fiskeriet bare være lidt for sjov, ellers...... ja. det må ikke tage overhånd :) angående fiskeriet, så har jeg læst at man ikke skal have licens, men har også læst at man skal? så tænker jeg spørger mig lidt frem når jeg kommer der ned. det lader også til at der er masser af store fisk i lystbåd havnen, men der må man ikke fiske ;/(

Til top
hans lindegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flyfisherman

Tilmeldt:: 22 Feb 2003
Geografisk: Østfyn/sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfisherman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2014 kl. 12:58
thomas
jeg har en brugt loop opti power 5 delt #8, den er din for 800 ? forsendelse.
Jeg er enig i at det er lidt let grej en kl 6 , selv om opti coast mere er en kl 7 end 6 .
en fem delt stang kan være i din kuffert , så er problemet løst.
Hans Lindegaard
Til top
Thomas Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tln

Tilmeldt:: 03 Maj 2009
Geografisk: Rødovre
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tln Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2014 kl. 06:01
Hej

Har flere gange haft min 4 delt 9 fod fluestang med oppe i flyveren.
Den har hængt på siden af min rygsæk.

Mvh Thomas
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down