Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Trolling/Downrigger stang

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Trolling/Downrigger stang
    Sendt: 06 Dec 2014 kl. 10:22
Jeg vil lige vise jer/prale af mit sidste stangprojekt. Måske kan det inspirere andre der har et lignende projekt.

For et par uger siden blev jeg færdig med en stang som blev lavet på bestilling.
Opgaven lød på en 8'6"  12-25 lb stang til trolling, og hvis jeg kunne finde en måde at eliminerer det irriterende vrid der er i stangen under fight og montering, samt forhindre at linen konstant vikler sig ind i stangspidsen. Så ville det være fint Smile

Løsningen er genial, men af en eller anden årsag, ikke særlig meget brugt her i Danmark.
Svaret på problemerne, er en såkaldt "Acid Rod" = Syre stang.
Grunden til navnet, er at det ser ud som om, at ham der har bygget stangen, har været på syre :-)

Øjerne er simpelthen drejet i en spiral ned langs stangen, med nogle bestemte grader i forhold til hinanden.
Således at de sidste øjer vender ned af som på en normal stang, fisket med et normalt hjul.
Det fjerner linekludder i stangtoppen, og forhindre vrid i håndtaget.

Her lidt data på stangen:
Min ide var at den skulle holde simpelt i sort og guld.

- Klingen er en Batson Rainshadow Downrigger på 8'6" vægtklasse 12-25 lb.
Klingen er af komposit fibre, og i topstykket er der blandet glasfiber i, for at give den styrke og en
anelse mere action.

- Hjulholderen er et Alps Centra Lock. Udfræset i marine grade aluminium

Klinge og hjulholder er importeret fra Californien

- Endedup/Gimbal er graphit med aluminium ringe.
- Bundhåndtag er EVA skum.
- Tophåndtag er EVA skum beviklet med læder, for et solidt greb, når belastningen bliver stor.
- Krogholder er guldbelagt rustfri stål.
- alle øjer er American Tackle Boat Guides lavet af Titaniun Nitride

Endedup, håndtag, krogholder, og øjer er importeret fra Florida.

Alle øjer er beviklet med undertråd.
Det betyder at øjerne ikke ligger og skure/skraber direkte på klingen ved hård belastning. Men er monteret oven på et lag solid nylontråd.
Øjerne er alle viklet med sort og guld nylontråd.
Finish på trådene er lavet med 2-3 lag 2 komponent epoxylak, hvor hvert lag
er langsom hærdet i 24 timer i roterende tørremaskine.

Gradhjul til montering af øjer.


Stang.


Decal med ejerens navn, stang data, og stangbygger





Redigeret af dytti - 06 Dec 2014 kl. 18:29
Til top
Troels Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
frk yde

Tilmeldt:: 31 Dec 2006
Geografisk: Øst Jylland
Status: Offline
Beskeder: 36
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frk yde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2014 kl. 17:10
Jeg troede kun det var inliner der ikke ville vikle sig omkring spidsen da det jo opstår ved snoet line?
Hvad er teorien omkring det med de snoede øjne og ingen topøje fangst?
Til top
Karsten Eckardt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kariec

Tilmeldt:: 08 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kariec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2014 kl. 17:18
Rigtig flot stang. Det bliver interessant at se, om alle tolling-/pirkestønger bruger det princip om nogle år. Jeg har set lidt om det på nettet og kunne da godt finde på at prøve at flytte de nederste øjer på et par af mine trollingsstænger. Drejer man altid med uret, når man ser stangen fra bundduppen?
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2014 kl. 18:18
Troels - Det opstår ikke kun ved en snoet line.
Det opstår til syneladende også ved vanens magt.
De fleste er jo vant til at fiske med fastspolehjul, hvor øjerne vender nedad.
Derfor klargøre de fleste også strangen med øjerne vendende nedaf. Når stangen så vendes om for at monterer den i stangholderen, sker det tit at linen snoes rundt om topøjet.
Så hvis topøjet hele tiden vender nedaf, skulle den fejl gerne være fjernet.

Karsten - de stænger jeg har set drejer alle den vej. Men jeg tror at det er en smagssag. Det vigtiste må efter min mening være, at linen ikke kommer i kontakt med stangen /klingen uanset belastningen.

Jeg syntes at princippet er genialt. Der er også flere og flere der går over til det ved almindelig spinnefiskeri med multihjul (i USA).
Og jeg forstår ikke hvorfor der ikke er flere der bruger det herhjemme.
Til top
Michael Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Micahel Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2013
Geografisk: Tåstrup
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Micahel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2014 kl. 21:45
Flotte arbejde ;)
Det med snoet Line er let klaret, du bruger blot en af guds gaver til trollingfiskerne nemlig SuperSwirvlen.
Så sker det aldrig mere ;)
Trollingudstyr og motorservice : www.trollingcentrum.dk
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2014 kl. 13:28
Hej Michael
Der er virkeligt prof. arbejde du har lavet.

Hvilken type undertråd anvender du, og ved du om den kan købes i DK.

Der er et konisk guldstykke fra klingen lige før håndtaget begynder hvordan har du lavet den guld belægning.

Får du klingerne leveret lakeret, eller laker du dem inden du begynder første bevikling. Og laker du klingen til alder sidst med en 2 komponent?.

Jeg skal i gang med at lave nye beviklinger på 5 gamle stænger, og suger viden til mig. Da det er ca. 25 år siden sidst, mange nye materialer er kommet til.

Jørgen
Hilsen Jørgen
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2014 kl. 15:09
Hej Jørgen
Først tak for de pæne ord :-)
Og så vil jeg prøve at svare dine spørgsmål så godt som jeg kan.

1. Jeg bruger almindelig beviklings nylontråd i størrelse "A" til både under og "over"tråd.
Jeg køber som regel mit tråd hos mudhole.com, men Korsholm Jagt har det også http://www.korsholm.dk/dk/gudebrod-beviklingstrad-fuchsia-9206.html

2. Det koniske stykke "skulderkappe eller winding check" er købt som messingfarvet, og så har det fået 2 lag lak.

3. Jeg lakerer ikke selve klingen. Den er som forhandleren leverede den.
Min fremgangsmåde er, at jeg først ligger en undertråd.
Dernæst monterer jeg øjerne med en overtråd.
Hvis jeg kun har brugt sort tråd, lakerer jeg så 2-3 gange med 2-komponent epoxylak.
Hvis jeg har brugt tråd med andre farver, giver jeg viklingerne 1-2 lag farve præservering som skal tørre, inden jeg giver 2-3 lag 2-komponent epoxylak.
Grunden til præserveringen er, at farverne forsvinder eller ændre sig drastisk når de bliver lakeret.
Eventuelle Decal med navne, data, billeder osv. lakeres også 2-3 gange med 2-komponent epoxylak.

Mht materialer, så køber jeg ca. 80% af mine materialer hos mudhole.com.
De har et stort udvalg, og hurtig levering (ca. 8-9 dage).
Tackle24.de har en lidt hurtigere levering, men knap så stort udvalg.
Korsholm jagt har alt for langsom levering, og de er tit udsolgt for den vare man bestiller.

Hvis jeg skulle lave en bestillingsliste til nye beviklinger, ville den se sådan ud:

- Tråd: ProWrap - Nylon - Size "A": http://www.mudhole.com/Rod-Buildin/ProWrap

- Evt farve præservering: FlexCoat Color Preserver: http://www.mudhole.com/Rod-Building/Flex-Coat/Flexcoat-Color-Preserver

- Lak: ProKote Threat Finish: http://www.mudhole.com/Rod-Building/ProKote/ProKote-Rod-Building-Thread-Finish

- Winding Checks: http://www.mudhole.com/Rod-Building/Winding-Checks

- Løberinge/øjer: Jeg kan anbefale American Tackle, PacBay, og Fuji: http://www.mudhole.com/Rod-Building/Guides

- Værktøj: Trådglatter, Trådsaks, Alkoholbrænder(til sprit eller isopropylalkohol til at fjerne luftbobler i lakken): http://www.mudhole.com/Rod-Building/Wrapping-Finishing-Tools

Jeg håber at du kan brugedet til noget. Ellers må du bare sige til :-)

Mvh
Dytti
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Dec 2014 kl. 16:27
Hej Michael

Mange tak for et meget uddybende og brugbart svar./Jørgen
Hilsen Jørgen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum