Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kemisk skærpede fluekroge.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kemisk skærpede fluekroge.
    Sendt: 29 Sep 2014 kl. 15:03
Hej. 

Har i haft problemer med at slibe kemisk skærpede fluekroge tilbage til super skarp tilstand? 
Jeg oplevede i går at efter ganske kort fisketid at min Partridge CS54 krog var ret sløv. Mistede også en fisk. 
Hilsen Kim.
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2014 kl. 16:41
Om det er den ene eller anden mærke/model... Kemisk skærpede kroge skal i min verden smides ud når sløve, og så er det jo bare ærgerligt, at man må binde en ny flue hvis den ellers ikke fejler noget :)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2014 kl. 21:29
Kemisk hærdet kroge, kan i bund og grund godt slibes, vis man bruger en meget fin diamantfil, men det er jo sådan, at med kemisk hærdet kroge, så er man på den, for ved slibning forsvinder det beskyttende lag.

Jeg har i dag det meste af mine fluer omsat i rørfluer, så er det kun krogen, der skal skiftes, og ikke hele "pelsen".

En god fil er øvrigt de billige neglefile med diamant.

Mvh
P.K.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2014 kl. 22:10
Nu skal vi vist lige have styr på begreberne *S*
En kemisk skærpet krog, er en krog som er ætset så selve spidsen er blevet ultra tynd og derved meget skarp.
Man kan sagtens slibe en kemisk skærpet krog, men man vil ikke kunne opnå samme skarphed som en ætsning kan lave.
Barberblade laves efter samme metode, hvor de først slibes eller bankes så skarpe som muligt, for derefter at blive ætset så man fjerner et par my af materialet, så selve æggen blive endnu tyndere og derved skarpere.

En kemisk hærdning er en helt anden ting og er reelt en lidt forkert betegnelse.
En egentlig hærdning af selve materialet sker udeliukkende med varme og bratkøling, hvorimod en overfladehærdning som gør materialet modtandsdygtigt overfor eks. rust. I princippet er hærdning ikke det rigtigt ord at bruge, for reeelt set er det en passivering og forsegling af overfladen så der ikke så let sker en ionisering af materialet.

Jesper Rasmussen
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2014 kl. 08:44
Der er ingen grund til at smide krogen ud, fordi den er blevet sløv. Godt nok er det mere end svært at opnå samme skarphed som den havde, da den kom ud af æsken, men det er ikke svært at slibe den så skarp, at man ikke behøver bekymre sig om det.

Jeg bruger to sten, begge keramiske fra Tiemco. er krogen blot blevet "lidt sløv", så er det let at skærpe den op med et par strøg med Tiemcos hvide, meget fin-kornede slibesten. Skal der lidt mere til, så er det frem med den lidt grovere blå, rette det hele op og så give den et par strøg til sidst med den hvide.

Lars
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2014 kl. 10:24
Sæt en ny flue på forfanget og ta' den slidte med hjem. Smid den i fluestikket igen, så er der god kontrol over slibningen og slib den så op med en god lige finkornet fil. Så kan man som regel ret let redde en krog, der er blevet døv. Det kan dog til tider være nærmest umuligt, hvis man har kraftigt bøjet eller brækket spidsen; så er det tid til ny flue Smile
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2014 kl. 11:57
Mange tak for svarene.

Det er nu ikke fordi jeg er nærig med fluerne, men kan man lige lave en hurtig løsning ude ved vandet og som fungerer, så er det jo bare perfekt. Men er krogen defekt , så er det ud af vagten Smile
Hilsen Kim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres