Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ABU AMB 4001 CS PRO ROCKET

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: ABU AMB 4001 CS PRO ROCKET
    Sendt: 18 Sep 2014 kl. 11:38
Er det muligt at finde et sådan hjul. Jeg skal bruge det på kysten med en kastevægt på 16-24gr. Hvis det er brugt skal det være godt fungerende. Farven er underordnet
Hilsen Jørgen
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2014 kl. 13:06
Hej Jørgen.

Det er desværre ikke muligt at finde et sådan hjul, eftersom de aldrig er fremstillet.
Et brugbart alternativ, vil være ambassadeur 4601 C3.
Desværre findes Orra inshore ikke i en LH udgave, hvilket ville være et rigtig godt valg også, hvis du havde tænkt på et lavprofil hjul.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2014 kl. 13:18
Hej Steen

Det er ikke helt rigtigt, ABU har lavet et Ambassadeur 4501 rocket (og ikke et 4001 rocket)
Hvor nemme de er at finde, Jørgen, det ved jeg ikke, men prøv at kig på blocket.se indimellem, det kan være du er heldig, ellers prøv JogF...
mine bedste bud
håber du er heldig, hilsner fraPeder
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2014 kl. 14:17
Ja det er korrekt Peder, men i så lille et oplag, at det nok bedre kan betale sig at lede efter nålen i høstakken.
Mulighed nummer 2. Find reservedelsnummer på ramme, linefører komplet og spole samt spoleaksel. Flyt gavlene fra en 5501 over og vupti, så er man der Tongue Men i min verden, lige lovlig meget bøvl og besvær når der findes mange andre alternativer.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2014 kl. 18:38

Hej Jørgen

Ja det er jo ikke et rocket, men et rigtig fint hjul
http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat34-Multihjul/side3213-ABU-Ambassadeur-C3.html

hilsner fra Peder
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2014 kl. 20:22
En mulighed kunne også være et Ambassadeur Record RCN 41 fedt hjul, ligger en anmeldelse her på sitet! Men ellers er et ambassadeur 4601 C3 et godt valg!
I øvrigt meget underligt at mange af de fede ambassadeur ikke ser dagens lys i Dk, som Rocket 4501, ambassadeur 2501-2601 !
VH
Henrik
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2014 kl. 20:57
Det kan jeg godt svare på Henrik Jørgensen.
Der er alt for få der anvender multihjul i Danmark, til at det er noget forhandlerne vil ligge på lager med i repræsentativt udvalg. RCN41 Skal også findes på brugtmarkedet. De produceres heller ikke længere.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 07:30
Hej Steen
Ja du har jo nok ret, det er dog stadig meget frustrerende at der er så lidt at vælge i mellem!
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 10:29
Det er frustrerende at det først er nu, hvor Danske lystfiskere får øjnene på for multihjul og anvendelighed+holdbarheden af disse, kontra fastspolehjul. Jeg tænker især på de klassiske runde modeller over fra naboen. Ikke de billige kinamodeller som lige er begyndt at dukke op. Fluefiskeri er jo  vældig hyped og kastekurser afholdes jo på næsten daglig basis rundt om i landet. Laver man kursus i multihjul, dukker der måske 5-6 mand op med 10-30 år gamle hjul som de aldrig fik lært at bruge. Moderne multihjul, har nye centrifugal bremse systemer. Lettere spoler og bedre magbremser. De er blevet lettere at kaste med, men kræver lige som fluegrejet undervisning fra en dygtig kaster, for at få det optimale ud af grejet.

Redigeret af Steen V Knudsen - 19 Sep 2014 kl. 10:56
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 11:11
UDEN FOR EMNET - UNDSKYLD.

Hej Steen.  Du har mange gange tidligere hjulpet mig med diverse stumper.  Er det muligt at bestille et Rocket 4501 stativ (messing) hos Pure Fishing DK?

mvh jr
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 12:37
Hej Jørgen.
Du må en tur ned til Mogens med et reservedels nummer og få ham til at undersøge det ved Henrik (min afløser) Jeg er flyttet til Fyn. Her er pigerne kønnere og havørreder i hobetal.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 16:05
Helt enig Steen! Håber din afløser er lige så kompetent!
Hvis bare folk fik nogle gode oplevelser med multihjulene, så tror jeg det ville hjælpe, på flere planer!
Vh
Henrik
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 14:08
Problemet for multihjulsverdenen er måske også, at Abu i og med ultracast designet, som de udviklede for en generation siden eller noget i den retning, ikke rigtig kan forbedre designet yderligere. Siden den gang har man puttet flere klodser i centrifugalbremsen, som giver et mere sikkert hjul og man har skiftet farven og formen på gavlene. Men ikke noget, der får dem til at kaste længere eller være mere holdbare (tværtimod). Det længstkastende og fiskbare hjul er efter min opfattelse stadig det omkring 40 år gamle ultra mag 1 med frikoblet linefører under kast. Har testet en del hjul med tiden, men når jeg sammenligner distancen har ingen moderne hjul kastet længere. De moderne hjul har bedre (sikre) og justerbare bremsesystemer, hvilket er fint og bekvemt. 
Så egentlig ville jeg anbefale at købe et hvilket som helst ambassadeur i 4000 størrelse i ultra cast design. Herfra står det en mere eller mindre frit at skifte gavle til en anden farve eller gearet til en højere eller lavere indspinningshastighed eller alt muligt andet ;-)

/Kristian

< ="text/" ="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/70719371//helpers/preHelper.js">

Redigeret af zziplex - 21 Sep 2014 kl. 14:10
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 06:38
Hej Kristian
Det er jeg fuldkomment enig i, vil meget gerne eje et ultra mag xl plus, altså en venstre model!
VH
Henrik
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 17:53
Har sjovt nok lige kigget efter et ambassadeur 4601 c3 altså et af de mest solgte og klassiske multihjul, som gave til en god ven! Der er så åbenbart ikke en fysisk butik der kan klare en sådan vare!
VH
Henrik
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 19:49
Henrik.
Jeg har lige bestilt et 3601C3 hos Sport Dress i Rønne kr. 699,00 det skulle være på lager. Prøv lykken der.
Hilsen Jørgen
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 19:57
Jeg har fået oplyst at multihjul fra ABU med betegnelse Pro Rocket er hjul som er fremstillet i Kina eller andet land ovre øst på. Konsekvensen skulle så være at hjul uden PR betegnelsen er hjul fremstillet i Sverige.

Kan det nu være rigtigt. En opgave for detektor eller!!.
Hilsen Jørgen
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 19:58
Henrik.

Det er et 4601 C3 jeg har bestilt, beklager.
Hilsen Jørgen
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 20:28
Det kan jeg i hvert fald meget let afkræfte.
Pro rocket hjulene, er lavet til de Svenske pro shops, som et specialmodel udelukkende til pro shops. Svenske pro shops, har også andre eksklusiv produkter.
I Danmark var der også en overgang pro shops, men det er efterhånden nogle år siden dette begreb ophørte.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 22:04
Ja det er jeg med på Jørgen, men tænk at det mest "solgte/brugte" hjul skal bestilles!!
VH
Henrik
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 22:09
Str.4600/01 er ikke et af de mest solgte. De fleste der køber multihjul, vil nemlig gerne have knarre funktionene med, hvorfor 6000 modeller er mest efterspurgt/brugte/solgte.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 22:37
Citat: Steen V Knudsen

Str.4600/01 er ikke et af de mest solgte. De fleste der køber multihjul, vil nemlig gerne have knarre funktionene med, hvorfor 6000 modeller er mest efterspurgt/brugte/solgte.
 
Mon ikke der menes modellen (C3), og ikke størrelsen...Wink
 
Ikke usædvanligt at læse... "Et af ABU's mest populære ambassadeur multihjul gennem tiden - modellen er blevet re-designet flere gange osv..." Smile
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2014 kl. 23:00
Det er muligt, men ikke det der står Wink Og skal vi virkelig være pernittengryn, så er det nok mere korrekt at det er de forskellige 7000 modeller der samlet set tager førstepladsen. 
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2014 kl. 22:39
Steen.
Hvori består forskellen på et hjul med/uden Pro Rocket, udover skriften på hjulet.
Hilsen Jørgen
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2014 kl. 23:33
Pro Rocket, er specialmodeller fremstillet til Svenske pro shops. I Danmark har de været solgt i premium dealer butikker. Pro modeller adskiller sig rent mekanisk ikke fra standart rocket modeller.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2014 kl. 09:19
Det forstår jeg ikke helt, Steen. Du skriver, at det er specialmodeller, men at de rent mekanisk ikke adskiller sig fra standardmodellerne. Hvori ligger det specielle da? Er det specielle størrelser, farver eller andet?

PS: Jeg har selv et 4500CS Pro Rocket, som jeg er meget glad for. Det er sort med gylden spole. Der er faktisk også knarrefunktion (nyttigt til trolling på søerne), hvilket vel ikke er så sædvanligt for disse størrelser, så det er da i hvert fald en markant forskel.
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2014 kl. 09:55
Ja, der er specielle størrelser og farver. Farven skifter ca hvert andet år. Original CS rocket, er en 6500 med runde greb. Pro modeller i forskellige variationer har flade greb. Knarre er mekanisk set ikke noget specielt, derfor nævner jeg ikke dette. Men det er da korrekt at der findes mindre Pro modeller med knarre. Så ud over det, så er forskellen ens. 

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2014 kl. 13:29
Sten.
Jeg er meget glad for dit svar, som jeg håber holder "vand".

Da jeg af en grej pusher, ved køb af 5501 CS Pro Rocket fik oplyst at der var bedre lejer og gearet var af bedre kvalitet. Hvis det ikke er rigtigt vil min søgen og køb af ABU Pro Rocket multihjul stoppe og min handel indstilles hos grej pusheren.
Jeg er da glad for mine hjul med betegnelse PR men hvorfor betale mere for lidt kosmetik.
Hilsen Jørgen
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2014 kl. 14:39
Du betaler ikke for kosmetik, du betaler for unikke produkter der er fremstillet i Sverige på fabrikken i Svängsta og i varianter du ikke kan købe nogen andre steder. Et standart rocket hjul, masseproduceres, hvilket gør det billigere at fremstille. Der findes kun en størrelse 6500cs og det er derfor det er billigere at producere, og dette giver så prisforskellen i den sidste ende. Ved at sammenligne tegninger fra et CS rocket og et CS Pro rocket, kan du se at hjul med samme produktionsår, har enslydende geardele på reservedelsnummeret. Ved forhandleren ikke bedre, er det enten fordi han ikke er informeret eller måske fejlinformeret. Pro Rocket er således det ENESTE rocket hjul du kan få i mindre udgaver og med 01 betegnelsen til slut. 

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2014 kl. 16:27
Ikke helt rigtigt . De omrindelige cs Rocketthjul´(For øvrigt et fantastisk hjul) blev godt nok masseproduceret med en lavere pris til følge. MEN der blev rent faktisk produceret enkelte eksemplarer i cs- versionen 56oo og 4600 størrelser i det nok så kendte sølvgrå "look" og kun med CS betegnelsen!
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2014 kl. 18:45
Freddy. Jeg regner kun i nutiden.Har været, dengang da jeg var dreng og kan måske findes brugt etc etc, tæller ikke med i min verden LOL Jeg tillader mig at regne i nutiden og nyt nyt nyt, hver eneste gang.

Redigeret af Steen V Knudsen - 01 Okt 2014 kl. 18:54
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2014 kl. 20:21
Nu er vi altså ikke langt tilbage i de historiske analer(Mener, at de første eksemplarer kom i slutningen af 90èrne). Men man kan da ikke servicere en tråd ud fra sin egen form for indforstået modernisme ud i multihjulels forskellige finesser. Og så i samme underlige ånd komme med råd og vejledninger omkring noget, hvor man i eget hoved sætter en historisk grænse for, hvad der er rigtigt eller forkert- sjovt!
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2014 kl. 20:37
Jow, det mener jeg nu godt man kan, Freddy. Alle bidrager med det, de kan for det fælles bedste. Og det har mange glæde af. Skulle man ikke tillade at kunne være en smule ved siden af en gang i mellem, skulle 99,5 % af beskederne herinde ikke være skrevet. Steen er jo ikke hvem som helst, når det kommer til Abu multihjul. 

/Kristian
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 07:08
Alle må bidrage med de erfaringer og det kendskab man nu engang har omkring et emne.Og også ramme skævt. Men hvis man så skriver noget forkert, så skal man da tage det til efterretning og ikke køre vide i samme spor! Med mindre indlægget skal forstås i relation til en underforstået tone af humor mellem jer "multikonger", så er det da useriøst!
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 08:37
Freddy. Der er intet underforstået humoristisk i det jeg skriver.
Hvis du lige vil oplyse hvad det er der er sagt forkert og hvilket spor der køres forkert ud af? så kan jeg da lige rette ind til højre og korrigere min viden. 
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 11:25
At Cs rockett i den klassiiske version kun findes i 65oo er forkert!
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 11:30
Det finder jeg yderst interessant. 
Hvor finder du det klassiske CS rocket hjul i andre størrelser end 6500?

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 16:54
Arbejder på sagen. Har selv stået med et 55oo cs i hånden(Og har den dag i dag en stor ærgrelse i kroppen over, at jeg ikke købte det).
Vender tilbage!
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 17:26
Fint nok Freddy.
Tror jeg har forstået din pointe, men så må du også forstå min.
Da der IKKE produceres Ambassadeur CS Rocket  andet end størrelse 6500, så rådgiver jeg ud fra dette. Pro modellerne findes i mindre udgaver og sågar med venstrehåndsindspinning.Der er i min verden ingen grund til at sende nogen ud på et større efterforskningeventyr for at finde en udgået model af et hjul, når der er mindst lige så brugbare alternativer. Det er spild af tid. Ikke bare forretninger der skal ringe til grossisten, men også brugerens tid. Man kan sagtens nævne at der var en gang og bag den gang var der er dør, men så har man ligesom lagt den der hvor læsere kan forstå at det ikke er en hyldevare længere.
Hvis nogen spørger mig om råd, så svarer jeg ud fra hvad jeg ved er muligt at skaffe inden for meget rimelig tid. 
Derfor mit lidt kække nyt nyt nyt.
Skulle du tilfældigt falde over et  5500 CS rocket i din søgen, så har du jo om ikke andet, fået muligheden for at købe det selv. Wink

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 19:57
Hold da op hvor i "kloger" i det.

"CS Rocket" fandtes i alle størrelser" fra 2500 til 7000.

"CS Pro Rocket" fandtes i størrelserne 4500 til 7000.

"CS Pro Shop" fandtes i størrelserne 5500 til 7000.

Se lidt af udvalget her:

http://auctions.search.yahoo.co.jp/search?p=abu+cs&oq=&auccat=0&f=0x2&tab_ex=commerce&ei=UTF-8&xargs=3&b=1

Ellers kan man jo altid bruge Google
Til top
Henrik Andres Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dres 2

Tilmeldt:: 21 Sep 2011
Geografisk: Hornbæk
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dres 2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 13:53
Spændende tråd. Herligt når multifreaks mødes. Det er vel kun 6500
cs Rocket, som hed Rocket. Nu ser vi lige en stund bort fra div modeller lavet til pro shops osv. 4500cs, 5500cs og 5500cs mag elite er vel identiske med 6500cs Rocket rent teknisk. "cs" referere til hvilken type lejer der er brugt. Er det rigtigt forstået?
Har man i øvrigt en oversigt over Amb. gennem tiderne, med tekniske data samt billeder?
Vh Dres
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 16:42
C= Kuglelejer
S= spindel (det raketformede bronce bøssning i gavlen)Denne oplysning har jeg ikke verificeret, men er mig givet af min daværende kollega på serviceafdelingen i Svängsta.
Mag elite, har som navnet antyder, magnet bremse.
Og skal vi over i andre "sjove" betegnelser, ja så betyder 01 at det er venstre hånd. Hvis det hedder 46-56-6600 er det med fastcast tangent hvor 45-55-65 modellerne har frikobling på gavlen.
CT er uden linefører.
C og et antal, angiver hvor mange kuglelejer hjulet har.
Så hvis vi siger at det er et 6600 CS CT Mag elite, så har vi altså et hjul med fast cast tangent i str 6000 uden linefører og med magnetbremse. Pyhhhhh. Med hensyn til komplet serie af tekniske tegninger over Abu hjul gennem tiderne, så ligger det lidt tungt. Men der er en mulighed for at et sådan arkiv kommer til at ligge på en Abu hjemmesiden engang i fremtiden. Men der er fandeme mange tegninger der skal uploades.

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 17:31
Sten. Hvordan kan man se ud af et ABU hjul betegnelse om lineføreren kører med ved kast eller den ikke gør.
For det er vel en fordel at lineføreren står stille ved kast, et ledende spørgsmål, fordi mindre modstand under kast må give længere kast ?.

Tak for gode og brugbare indlæg/Jørgen
Hilsen Jørgen
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 18:55
Hmm. Jørgen. Min erfaring er, at det kommer lidt an på hjulet størrelse, og især spolens bredde og dermed hvor stor vinklen bliver på linen før og efter lineføreren. Du skal huske på at der helst skal være lidt modstand direkte på spolen, og hvis ikke det kommer fra lineføreren skulle man bare have enten tykkere olie i lejerne eller flere klodser i centrifugalbremsen etc. Smal spole giver lille vinkelforskel, og der kan en stillestående spole være en fordel. Det er særligt tydeligt ved det meget velkastende ultra mag hjul i små størrelser (I og II). Eller nu bliver jeg faktisk i tvivl. Måske har disse hjul endda flydende lineføre? Det må jeg lige tjekke. Anyway, det ændrer ikke på min pointe. Større og brede hjul kaster længst med en synkroniseret lineføre, og der måske lidt at hente på de smalle hjul med en stillestående lineføre. Bedst er selvfølgelig flydende eller ingen lineføre, hvis man kan leve med det ;-)

/KOP
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 21:56
Hej Jørgen.
Det er relativt let at se på de nye modeller.
På klassiske runde modeller skal mellemhjul og drivhjul til evigheds skruen sidde i samme side. dvs på en klassisk 4601 C3 er det i højre gavl. Delene er benævnt 23404 for mellemhjulet og 1134359 for evigheds skruen. http://s7d5.scene7.com/is/content/purefishing/Abu%20Garcia/Schematics/4601C3%2015%2001%201115454_12460-4.pdf
Hvis evigheds skruen "slutter" i samme side som håndtaget, har du en stillestående linefører, da tandhjulet som styrer dette forløb, ligger sammen med hoveddrevet. Eksempelvis ZX3600LJIVCB Hvor delene er benævnt 1208142 evighedsskrue og 25813 som er det tandhjul der driver evigheds skruen når håndtaget drejes. http://s7d5.scene7.com/is/content/purefishing/Abu%20Garcia/Schematics/ZX3600LJIVCB%2019%2000.pdf
Så vil man sikre sig at man har et hjul hvor lineføren står stille i kastet, så er det en af måderne at se det på. 
De gamle ultramag 1 og 2 hjul, kørte med at system der drejer hele røret hvor evigheds skruen er indlejret i og derved gør lineføren "flydende" om man så må sige. http://s7d5.scene7.com/is/content/purefishing/Abu%20Garcia/Schematics/ULTRAMAGII%2082-06-00.PDF
Og så blev der længere oppe spurgt på en database med tegninger. Der er temmelig mange samlet her http://www.abugarcia.com/Reel-Schematics/AbuGarcia-reel-schematics,default,pg.html?fdid=AbuGarcia&q=schematic
Håber det fungerer med linkene.

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Simon Rømer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Haslefisker Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Haslefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2014 kl. 08:48
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2014 kl. 17:56
Mange tak til Steen og Kristian for jeres fyldes gørende forklaringer.

Jeg kender ikke alle de fysiske love der spilder ind i et multihjul under kast.

Sitat" Større og brede hjul kaster længst med en synkroniseret lineføre".

Derfor forstår jeg ikke følgende forhold.

1) En bredere spole vejer mere end en smallere spoler.
Hvordan kan den brede spole så kaste længere.

2) Når en linefører der følger med i kastet skal vandre længere og ormen vejer mere på den bredere spole end på en smal spole.
Hvordan kan den længere linefører så kaste længere.

Den samlede værdi af 1)+ 2) og modstand i mekanikken, fedt og olie i den brede spole vil det ikke reducerer kastelængden i forhold til en smallere spole. Der skal en større energi = kraft til at flytte den brede spole end den smalle spole. Hvis den samme energi bruges på den smalle spole vil det så ikke give et længde i kastet.

Derimod hvis linefører står stille under kast, vil linen give en mindre modstand i den smalle spole. Og modsat større modstand i den brede spole.
   
Hilsen Jørgen
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2014 kl. 10:58
Hej Jørgen

Jeg vil forsøge at give dig nogle svar:

1) En spoles vægt inkluderer den line som er spolet på. Gode hjul har lette spoler, og en stor del af den samlede vægt er udgøres derfor af linen. Det er kombinationen af spolens vægt og vægten af agnen som afgør hvor hurtigt do kan få spolen til at rotere. Desuden ligger det meste af rotations-energien i den vægt som ligger længst væk fra akslen (den vokser i anden potens med afstanden). men omvendt gælder det at for samme hastighed af agnen skal den lave/brede spole rotere hurtigere end den høje/smalle. Jeg vil tro at der ikke er meget forskel på den energi der skal tilføres til de to typer, når linekapaciteten er den samme og agnens hastighed også er den samme.
Når man siger at Ambassadeur 6000 kaster længere end 5000 og 4000, så tror jeg det hænger sammen med at lineføreren skal vende flere gange på de smalle hjul. Det er formenlig rigtigt under forudsætning af at kastevægten ikke er for lille. For små kastevægte vil det være omvendt.

2) Lineførerens vandring og ormens omdrejning koster næsten ingen energi. Spolens inertimoment er meget større end ormens pga. spolens større vægt og diameter. Det som koster, er at ændre hastighed, og det gør lineføreren hver gang den skifter retning. Det giver en fordel for de brede hjul. UT Reels laver en letvægts linefører som måske kan give lidt længere kast.

Hvis lineføreren står stille i kastet ændres dynamikken. Det som nu koster energi er, at linen en stor del at tiden forlader spolens kanter i retning mod lineføreren, og derefter skifter retning i kastets retning. Det giver gnidningsmodstand mod lineføreren. Derfor er smalle spoler bedst til denne type hjul.

De længste kast får man (jeg gør i hvert fald) med hjul uden linefører. Til gengæld synes jeg ikke det er sjovt at skulle lege linefører med fingrene en hel dag. Så hellere kaste lidt kortere.

Mvh. Peter
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2014 kl. 13:48
Hej Peter. jeg har nu læst lidt om Newton, og forstår bedre de energier kinesisk og mekaniske der hersker, og vil forsætte læserriet nogle dage endnu. Dog uden at jeg vil påtage mig at kunne regne det ud.

Mange tak for indlægget./Jørgen
Hilsen Jørgen
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2014 kl. 21:19
Godaften hr. Krog.

Hvis du vil regne en spoles inertimoment ud, kan du bruge denne formel:

J=(rå)(pi)h (1/2R4-r4), hvor J= inertimomentet, "rå"= densiteten, h=spolebredden, R=yderdiameteren og r= inderdiameteren.  Tallet efter R og r skal stå for 4'de (fjerde) potens.  Som du kan se, betyder det temmelig meget, om en spole har stor eller lille diameter.  Af samme grund batter det meget til spolens kontrol, at man fjerner forholdsvis lidt line (det fjernes jo fra yderdiameteren R.  Og af samme årsag betyder det ikke alverden, at en spole har en medløbende fast og ret tung aksel. 

Et eksempel med 2 "ens" hjul, i hvert fald hvad angår vægt med fyldte spoler er AMB. 2500C og AMB 4600/01.  De vejer begge ca 32 gram fyldt, men er meget forskellige i deres karakter,  4600 er 18 mm bred og har en spolediameter på ca. 37 mm,  2500C er 23 mm bred med en spolediameter på ca. 28 mm.  2500C er langt det mest stabile - kastemæssigt set. 

Et enkelt aspekt ved lineføreren kan godt spille ind, når man sammenligner smalle og brede hjultyper.  Jeg tænker på bremseeffekten, som ikke alene opstår ved dårlig smøring, slid mv., men også selve vendingen "koster" fart.  En 4600 linefører minder nærmest om den lille hammer i en dørklokke, så hurtigt fiser den frem og tilbage, og det er umiddelbart indlysende, at det giver større tab på dén konto end på et hjul i 6500 størrelsen.  Men som en klog mand engang har sagt: Et multihjul skal bremses på den ene eller anden måde (Kristian Ø.P.)
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres