Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vil forbyde lystfiskeri med levende agn/2

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vil forbyde lystfiskeri med levende agn/2
    Sendt: 16 Sep 2014 kl. 21:13
Citat: NanoQ

Hvor er det trættende - og lidt skræmmende - at høre folk udtale, at "de da bare vil fiske videre som hidtil, hvis det bliver gennemført. Der er jo alligevel ingen der kontrollerer)....

Jeg skammer mig over, at blive identificeret med folk der kommer med sådanne udtalelser, bare fordi jeg også er lystfisker!

Gad vide, om de der stadig stanger ål eller fisker med "horfiskerig" bestående af en stribe store trekroge og et blylod, tænker det samme? - jeg tror det faktisk....

Og argumenterne med at "så er der så meget der er værre", er til at kaste op over! - Det er argumentation på laveste plan. Og meget lidt bidragende til positiv debat.


Præcis
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 21:13
Den nye minister skal statuere et eksempel,
vise sin nyfundne magt, længere er den jo ikke...

At man så vælger noget som dyrkes af en meget "lille"
gruppe lystfiskere virker lidt komisk...

Jeg synes som sådan forslaget er fint, (dog ret ligegyldigt, i det
store perspektiv, man kunne have valgt at satse på
noget som rent faktisk havde en stor betydning..

Tænk på alle de fisk der mases ihjel, smides halvt døde
over bord etc.

Så virker den lille hjælpeløse agnfisk altså ret komisk..
En anden ting ved forslaget er hvem der skal kontrollere?
Hvad bliver sanktionerne etc.

Synes generelt set at lige netop "levende agnfisk"
Er et ret ligegyldigt emne at tage op, i forhold til
hvad der ellers kunne sættes fokus på.



FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 21:21
Steffan, som jeg skrev i mit indlæg... der er så meget der er værre...

Men hvad i alverden kan vi bruge sådanne argumenter til?

Skal man generelt være ligeglad med de små ting, da der er er større ting der er vigtigere? - det er vist ikke ligefrem katalyserende for fremskridt.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 21:31
Mikael

Jeg siger ikke at de små ting ikke skal belyses,
At de ikke skal tages op, eller at vi skal være ligeglade.
Men jeg kan ikke forstå hvorfor man lige netop har valgt
et emne som berøre så ufatteligt få i denne hobby,
synes du ikke det virker noget besynderligt??

I sidste ende er jeg ikke i tvivl.. Jeg vil hellere se tilbage
og sige, fedt her gjorde vires politikere/lystfiskere/foreninger
osv. Fandme en forskel der betød noget, fremfor..

Fedt nu er der xxxx antal fiskere der må skifte til wobler...

Igen det er IKKE lige meget med selve emnet, og mener
også vi har fine alternativer til levende agn..

Men brug nu krudtet på noget der batter!
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 21:39
Det er politik - fiskeri med levende agn, er noget mange - og ISÆR - ikke-lystfiskere vil have en negativ holdning til.

Holdninger og politik er ikke altid rationelt. Men man er nødt til at agere ud fra det, man har at arbejde med.
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 23:21
Citat: NanoQ

Det er politik - fiskeri med levende agn, er noget mange - og ISÆR - ikke-lystfiskere vil have en negativ holdning til.

Holdninger og politik er ikke altid rationelt. Men man er nødt til at agere ud fra det, man har at arbejde med.

Det er altså noget vrøvl det der Mikael. Især ikke lystfiskere, er bedøvende ligeglade med hvad lystfiskere foretager sig, så længe det ikke har synlige konsekvenser. Jeg har meget ofte formidlet/undervist novicer i lystfiskeri og aldrig nogen sinde har jeg oplevet nogle ikke lystfiskere rynke på næsen af begreber som levende agn eller c&r. Faktisk har jeg oplevet endog megen stor forståelse når budskabet leveres lige ud af posen, uden brug af diverse undskyldninger for handlemåde eller valg af agn. Den største fordømmelse oplever jeg desværre blandt medfiskere, der gerne vil hæve sig selv op og belære os usle ormebadere,majshjerner og "dyremishandlere" om hvor uetiske vi er og at vi skal skamme os over ikke at være kommet videre. I en tid hvor ALLE lystfiskere burde stå sammen om vores hobby og sikre det vi har og måske endda få mere, syntes jeg ikke der er plads til mudderkast i egne rækker. Det er ok at være uenige, men brug dog for pokker kræfterne hvor de batter i stedet for at dunke hinanden i hovedet med døde eller levende agn.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 23:26
Det dyreetiske råd kommer med en rapport, hvem der har bidraget med hvad til den, står nok hen i det uvisse. Med det samme ordet etik ligemeget om det er dyreetik, eller andre former af etik, bliver det ofte følelsesladede holdninger der kommer frem.

Vi diskuterer et emne uden at kende lovteksten der vil blive fremlagt, Dyreetisk råd rettede en del kritik mod unødig smerte. Hvis det er fokus punktet er der flere punkter i rapporten der kunne tages fat på en fiskeri med levende agn (læs levende agn man mener vil have en følelse af smerte. Hvis vores minister havde meldt ud at der ikke var noget i rapporten han ville gøre noget ved ud over at tage det ad nota, så ville diverse dyreværns organisationer lave et stormvejr uden lige, med en kampagne mod en minister der ikke vil dyrenes "etiske" vel.

Derfor er Ministeren nærmest tvunget til hanling, hvordan han vil formulere det ved jeg ikke, og det tror jeg heller ikke der er andre der ved. Er det en formulering der går efter at påføre "smerte/ubehag" til en fisk, så vil man kunne lave en rig hvor agnfisken ikke er kroget, men fastholdt uden at påføre smerte, og dermed ryger argumentet om "smerte/ubehag" væk.

Alle kan nok blive enige om at det er aldrig sjovt når noget man har tæt på bliver lovgivet om, men det er den verden vi lever i, og vi skal som lystfiskere passe utroligt på at bruge en passende retorik, så vi ikke fremstår som en gang rebeller der vil blæse på dyrs ve og vel, blot for at vi kan få vores andrealin rus.

Nogle mener det vil være vigtigere at kigge på slagte dyrs etiske velfærd fordi det er vigtigere, samtidigt med at andre har holdingen at de vil blæse på lovgivningen og gøre lige hvad der passer dem. Det klinger ikke særligt godt.

At ministeren tager fat på en rapport fra dyreetisk råd, skal nok ikke tages som udtryk for at han mener at det der står i den bør have den højeste prioritet indenfor hans ministerium, men han kan ikke ignorere den. Det drejer sig om signaler der sendes til hr. og fru Danmark, og ikke om urimelig hobby-begrænsning.

Det hjælper heller ikke på signalet at visse udøvere af vores hobby spiller tøsefornærmet, og vil drage C&R, Net fiskere etc. ind i debatten om brug af krogede levende agnfisk. Det kan godt være det også vækker "harme" i dele af befolkningen med C&R - Net fiskere -P&T etc, det kan jo læses i rapporten.

Jeg mener at ministeren viser han tager rapporten alvorligt, og egentligt prøver at sende det signal, på et af de områder hvor det vil berøre færrest udøvere. Om disse så vil spille offer kortet og skabe en offentlig debat om alle de andre slemme former, det kan man nok ikke laste hverken minister eller råd for.

Min holdning er ikke at danne en konkret holdning til loven inden jeg kender den, når vi kender den, så kan den måske bruges aktivt, til at skabe en stemning om at der er brug for flere og mere effektive ressourcer til kontrol og lignende, for man kan ikke indføre flere begrænsende lovgivninger uden at sikre de kan kontrolleres og overholdes. Så personligt venter jeg til jeg kender fakta, og til den tid ville det klæde udøvere af vores hobby at give minister og den offentlige debat konstruktivt input til for og i mod lovteksten. Fremfor at hyle uden at vide hvad der reelt hyles over.

K&B
Ole
ps/ undskyld det blev langt.
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 23:36
Hvad er du i tvivl om Ole? FORBUD MOD BRUG AF LEVENDE AGNFISK. Det er ordlyden og det er det der er lagt op til. Hvis vi bare bøjer hovedet, så er og bliver det første bid af kagen, hvorpå flere vil følge hvis dyreværnsorganisationer ikke er tilfreds. Jeg venter ikke på at et endeligt lovforslag skal til afstemning. Så kan du kalde mig tøsefornærmet lige så tosset som du vil.

Redigeret af Steen V Knudsen - 16 Sep 2014 kl. 23:38
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 23:44
@Steen Vad Knudsen,
Jeg har ikke kunnet finde nogen steder det du skriver med stort.
Jeg har kunnet finde :

Citat Politikken

Men det vil Fødevareminister Dan Jørgensen (S) nu forbyde.

Teknikken foregår ved, at lystfiskeren tager en stor krog, sætter den i rygsøjlen eller i munden på den levende skalle, og kaster den i vandet med en prop i håb om at gedden bider på.

og

Dyreværnsorganisationer har i de senere år været kritiske over for brug af fisk som levende agn, da de små fisk angiveligt lider, når de i levende tilstand får stukket en krog igennem ryggen eller munden og sat ud i vandet som lokkemad for gedden.

-Citat slut-

Begge udtalelser og holdninger, går på brug af krog på agnfisken, hvis lovforslaget som jeg ikke har set går på disse udtalelser er det et forbud mod at kroge levende agnfisk, ikke mod at bruge levende agnfisk.

Men igen, da jeg ikke har set lovteksten, så er det svært at argumentere mod den. Hvis debatten drejer sig om at argumentere mod vi vil have lov til at kroge levende fisk og bruge som agn. Så tror jeg med den samfundsudvikling vi ser at det bliver svært at argumentere.


K&B
Ole
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 23:47
Beklager jeg glemte lige citat fra rapporten fra Dyreetisk råd :

Den levende fisk monteres så på to kroge med hver tre krogspidser, og de to kroge sættes i henholdsvis mund og rygfinne.

Citat slut

igen fokus på at den levende agn fisk kroges.

K&B
Ole
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2014 kl. 00:01
Har du overbevist dig selv om at der vil blive lovhjemmel til at anvende levende agnfisk, blot disse ikke skades/kroges i forbindelse med brugen?  Eller er du ude i noget gætværk uden hold i virkeligheden. Der står at man vil indføre et forbud med henvisning til dyreværnsloven. Og eneste pasus der kan være tale om, når være at man ikke unødigt må udsætte dyr for gene,ubehag,smerte. Tænk lidt over det og fortæl mig så hvordan der skulle være mulighed for brug af levende agnfisk. Jeg ser. EN mulighed. Nemlig at det er med et nødvendigt formål og ikke unødigt når man sætter en krog i en levende agnfisk.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2014 kl. 00:12
@Steen
Det eneste jeg har overbevist mig selv om, ikke kun i denne sag, er "ikke at have en nagelfast holdning når jeg ikke har noget konkret at danne denne holdning ud fra."

En hver har ret til sin holdning og sin mening, men hvis man råber uden egentligt at kende ordlyden, risikere man vel at råbe forgæves.

k&b
Ole
ps og så er det godnat herfra, noget de kalder arbejde forstyrrer min fritid i morgen tidligt.
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2014 kl. 01:26
Når jeg læser nyheden formidlet via Danmarks Sportsfiskerforbund, så nævnes det ikke, at fisken skal kroges for at det er problematisk, og dermed forventer jeg ikke nogle "smuthuller":
http://sportsfiskeren.dk/danmarks-sportsfiskerforbund-accepterer-forbud-mod-brug-af-levende-agnfisk

I øvrigt kan jeg lige som Steen V. Knudsen heller ikke "glædes" over, at kun en mindre del af hobbyen rammes af det nye lovtiltag. Jeg ville heller ikke "glæde" mig over det, hvis brugen af levende agnfisk var gået ministerens næse forbi, og han i stedet havde forbudt fiskeri på gydevandrende salmonider eller fundet en P&T regnbues livscyklus så uforsvarlig, at det skulle forbydes ved lov. Det er vel den pointe, som nogen bliver ved med bevidst at overse i denne tråd, på trods af flittig deltagelse med indlæg.
Jeg vil gerne bruge en levende agnfisk, men jeg vil nok ikke bruge en levende agnfisk hvis det er forbudt. Jeg går op i målrettet at fange nogle flotte fisk, og gerne fisk jeg ser som "svære", altså fisk der ikke er hverdagskost. "Specimenjagt" som det ofte kaldes. Jeg skal gerne indrømme, at det giver mig en lille tilfredsstillelse i min hobby når det lykkedes at fange større fisk end nabojollen, men den tilfredsstillelse vil være væk, hvis jeg bryder loven. Den lovlydige lystfisker vil ikke have helt samme mulighed for at fange fisken som jeg ved lovbrud ville have det, og det ville devaluere min fangstglæde. Ergo agter jeg at overholde loven hvis den bliver en realitet.
Jeg har påduttet mit eget fiskeri en række begrænsninger. Jeg synes i mit fiskeri f.eks. ikke, at det er flot at fange en "faller", altså en fisk der er væsentligt fra sin normale kondition efter overstået gydning. Jeg har i forlængelse heraf for mange år siden forment mig selv at fiske på søernes rovfisk om sommeren. Undersøgelser viser, at overlevelseraten for disse er dårligere i varmt vand, og jeg synes ikke en mager fisk er et ædelt bytte, uanset fangstmetoden. Det har til dels noget at gøre med respekt for trofæet. Det gælder ikke altid om at fange fisken for enhver pris, uanset om det er på flue, spinner eller agn. Alt sammen noget jeg gerne argumenterer omkring over for andre lystfiskere, fordi det er min personlige holdning. Jeg vil også gerne formulere mig skarpt i en debat. Men jeg hverken kan eller vil ikke pådutte andre min holdning, og jeg vil da slet ikke have andre lystfiskeres muligheder for at fiske begrænset ved lovgivning med mindre det sker ud fra et biologisk velfunderet rationale (Biologisk velfunderet her ikke ment som smerte eller ej, men velfunderet ud fra et biologisk bæredygtigt perspektiv for vores økosystemer). Og for mig at se er det hvad der sker her, med dette lovforslag: Endnu en omgang smagsdommeri udmyntet ved lov ud i hvad der er rigtigt og forkert ud fra enkelte kloges vurdering af en lille brøk af helheden, i stedet for at lade individerne i et oplyst samfund udvikle egen og ligesindedes respekt og forståelse for det vi beskæftiger os med til alles bedste og fælles forståelse. Jeg synes vi udvikler os hver dag, selvjustitsen blandt lydtfiskere er rigelig høj efter at internettet er kommet til. Fangstrapporter anfægtes jævnligt på godt og ondt, men den fælles barre hæves alligevel støt som en konsekvens. Ikke fordi vi lever i Disneyland, men fordi vi vil have flest muligt fine fisk for alles bedste og gerne med lige mulighed for fangstoplevelser. Ministerens indgriben er efter min mening utidig og unødvendig, og ja: Ren symbolpolitik for egen vindings skyld.
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2014 kl. 08:24
Tak Allan. 
Du får lige en high five her fra Thumbs Up
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2014 kl. 11:05
Hvor sætter vi grænsen for hvad vi vil acceptere?

Levende agn
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rene J. Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2009
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene J. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2014 kl. 11:18
Godt og sagligt indlæg, Allan Mathiasen!!
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2014 kl. 13:31
Jan du sejler rundt mand...

Vil du sidestille en hund med agnfisk.. ?
Jesus Christ mand,
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2014 kl. 14:03
Citat: Steffan

Jan du sejler rundt mand...

Vil du sidestille en hund med agnfisk.. ?
Jesus Christ mand,


Som skrevet - hvor går grænsen?

Nogen synes hunde er ok...
Nogen synes fisk er ok..
Andre synes orm er ok, herunder ministeren

Hvorfor ikke en ælling? Gedder elsker dem jo !

Hvad synes du?


Redigeret af Jan Persson - 17 Sep 2014 kl. 14:05
Til top
Ole Pihl Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Pihl

Tilmeldt:: 09 Feb 2014
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Pihl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2014 kl. 16:24
Gælder det her også erhvervs fiskere som sætter krogliner efter torsk og ål , med levende tobis ?
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2014 kl. 16:56
Persson du burde ha' en HOPLA NÅL, for dit sprudlende humør
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2014 kl. 17:07
Jeg har stor respekt for at regulering og regler ikke altid vækker glæde, og ofte ses som overflødige, især når "nogen" ønsker at regulere et område man dyrker.

Men det ændrer ikke meget på min holdning om at det er svært at være modstander og kæmpe mod noget man ikke kender.

Det er korrekt at DSF ikke nævner noget med at det er krogningen der er problemet, det må så stå for DSF's regning, og være deres udlægning af, den i mine øjne ret vage udmelding der reelt er kommet fra ministeren. Udmeldingen er vel egentligt at "han vil kigge på området og se på lovgivningen".

Uden at kende lov-teksten, og uden egentligt at spekulere så kan jeg da se udfordringer for ministeren i eks :

Som Ole Pihl nævner, erhvervsfiskere med krogliner med levende tobis som agnfisk (vi er vel alle lige for loven).

Eu's regler om kontrakter ved import af tun hvor den skal være fisket delfin sikret, eks. ved kontrakten om tun med guinea bisssau, hvor man lægger vægt på at de er stang fanget, og man bekymrer sig om hvorvidt der ikke overfiskes efter levende agnfisk til brug for det bæredygtige fiskeri.

Hvordan loven stiller sig ved at man sidder og fisker skaller, hvor længe må man så være om at lande fisken før den betragtes som agn ?

Må man under sildefiskeri ikke sænke linen ned for at se om man kan få en torsk til at bide på en af sildende man har kroget ?

Hvis det bliver dyreværnsloven der skal bygge grund for lovgivningen, hvorlænge må et net så været udlagt uden at blive checket, for ikke at påføre fisken unødig stress ?

Hvordan kommer den danske lovgivning til at stille sig mod det press EU er under, blandt andet fra organisationen FishCount i England, der stort set siden 2009 har lavet aggresivt lobby arbejde for at lave fiskeri mere "humant".

Men alle disse ting ved jeg intet om før der står noget på skrift som de kloge hoveder på borgen skal tage stilling til, og til den tid håber jeg på en kæmpe debat, for det bliver til den tid politikere skal fodres for at blive påvirket.

k&b
Ole
ps/ desværre er vedenen ved at få et syn på dyrevelfærd hvor alle fisk ligner Nemo, og vi alle burde undlade at spise kød, for de er så søde i tegnefilmene. (vi er bare nød til at navigere i den verden)
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2014 kl. 21:27
På Noma serverer man "pissemyrer, undskyld tissemyrer, er det OK.
De har levet i en kummerlig tilværelse på "verdens bedste, såkaldte Restaurant".....
Tænk lige på det Dan Jørgensen når de havner imellem dine gyldne kroner i overmunden og almanganklumperne i undermunden, når de små stakler knaser vellystigt imellem, de tidligere nævnte små bisser.
Men det gør selvfølgelig ingenting når du skal imponere dine ligesindede, med den fantastiske knasende effekt.....den går bare ikke.... dit stemmefiskeri er gennemskuet og sket med de mest døde agn, du nogensinde vil opleve...



Redigeret af Taonga - 17 Sep 2014 kl. 21:51
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
peter1215

Tilmeldt:: 05 Dec 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peter1215 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2014 kl. 17:19
P&T fiskeri. Burdes også forbyes, i samme omgang med det nye lovforslag Når nu det bliver forbudt at fiske med levende agn
 
ClapClap
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2014 kl. 17:42
Mon dog ikke der er grænser for hvor mange stemmer man "netto" henter ved at indføre et "levende skalle forbud" Wacko 
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2014 kl. 20:19
Tja... Hvor mange stemmer mister Dan J hvis ikke han gør et-eller-andet han kan trække frem, når debatten i en valgkamp lander på dyrevelfærd? Man kan vel godt sige, at hans ministerium er lidt presset. Vi må se, hvordan han evt. får det præsenteret.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 06:27
Man kan selvfølgelig også bare glæde sig over, at vi lever i et samfund, hvor problemerne er så tilpas små, at politikerne kan finde tid til at se på en lille niche af lystfiskeriet :-)

Jeg har gravet dybt, Dybt, DYBT i min sjæl - og tror jeg personligt overlever dette indgreb i mit lystfiskerliv :-)
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 15:42
At bruge levende agn uanset type, har det ikke noget at gøre med vores egen personlige respekt for det enkelte levende væsen, uanset art. 
For hvor går grænsen? Er en havørred som levende agn utænkeligt, trods det jo bare er en fisk, lige som en lille skalle! Jeg er enig i at man kan gøre mange tiltag rigtig mange steder for at forbedre dyrevelfærden - som jeg kæder sammen med respekten for det enkelte liv uanset art.. Der er mange skaller i vandet, ja - men jeg kunne ikke få mig selv til at sætte kroge i en skalle, for at den kan svømme rundt i timevis, som levende agn. jeg tilbeder ikke på nogen måder fisk og gør dem ikke mere mennskelige - det er et dyr, på lige fod med alle andre dyr. jeg spiser fisk og spiser dyr - det bare skal have haft et godt liv og aflives hurtig når dette godet liv slutter. At bruge dyr som levende agn er bare ikke ok. 
Et sådan forbud er jeg sådan set ligeglad med, da jeg har gjort op med mig selv at dette ikke er forenelig med mit lystfiskeri, fordi jeg har den holdning føler jeg heller ikke mig bedre lystfiskeren der ikke mener man kan fange gedder uden levende agn.

SmileN

Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 17:08
Jeg respekterer helt klart din holdning, Nicolai. Jeg mener, at det du lægger op til er vejen frem: At vi som lystfiskere udvikler os, og implementerer de etiske regler vi går ind for i vort eget fiskeri, og gerne argumenterer for dem overfor andre, som derved også får muligheden for at reflektere over det. Det gælder maks- og minimummål, catch and release, brugen af levende agn, fiskeri på gydende fisk, særlig respekt for de fisk vi ikke selv fisker efter, men som andre har et særligt øje for osv. osv.

Flere eksempler: I karpefiskeri er der nogen, der gerne putter deres karpe i en specialindrettet "sack" for at få trofæbilleder i dagslys fremfor i blitzlys. Dette finder jeg personligt som et unødvendigt træk. Jeg gør det ikke, og jeg argumenterer for at de burde undlade det. Måske har de ret i deres afvejning af situationen, måske har jeg ret i min. Er der brug for særlig lovgivning? Nej.
Jeg fisker også lidt efter brasen, jeg prøver at ramme de største individer. Jeg har set medfiskere indstallere disse i keepnet om aftenen og lade dem gå der hele natten. Trofæet er nu ofte noget "rød" over ryggen, og måske afslimet. Jeg synes det er en dårlig ide at keepnette fisk i halve døgn. Er der brug for særlig lovgivning? Nej.
Masser af garn- ruse og også visse lystfiskere anvender "hyttefade" rundt omkring. Fladfiskene går der i dage og uger, langt fra deres naturlige habitat, uden mulighed for at grave sig ned og søge skjul og uden mulighed for at finde føde. Måske de endda er mindst lige så stressede som en agnfisk på krog. Brug for særlig lovgivning? Nej.

Jeg ved ikke hvordan, hvor eller efter hvad du fisker, men hvis vi tog på fisketur sammen, så ville der sikkert være et-eller-andet sted, hvor mine værdier og min respekt for fisk ikke blev mødt af din adfærd. Det er vel bare ikke tilstrækkeligt argument for målrettet at lovgive imod det du eventuelt praktiserer.

Jeg er et langt stykke af vejen også enig i dig ang. din pointe med havørreden. For mig at se, er det tæt på ligegyldigt om vi vælger den ene eller anden art af fisk som agn. For min skyld må en agnfisk gerne være en ørred, rimte, tobis eller aborre. Det er sådan set underordnet, da der vel ikke er væsentlig forskel i det fiskene oplever og udsættes for. Grunden til, at jeg ikke kunne finde på at bruge f.eks. en havørred som du nævner som agn er, at:
1) Den er langt fra lige så talrig som skalle, tobis og løje. Der er meget større risiko for at bruge et individ af bestandsmæssig betydning.
2) Der er mindstemål på fisken
3) Når man vælger sin agnfisk, er der da ingen grund til at bruge fisk i specimenstørrelse eller fisk, som utroligt mange ville sætte særlig pris på at fange.

Det vil jeg fortsætte med at mene, også efter at et eventuelt forbud træder i kraft - For i forbindelse med valget af art til agn er det for mig ligegyldigt om agnfisken er levende eller død. Ergo kommer du ikke til at se mig trække rundt med to nyligt aflivede havørreder som agn, uanset hvor effektivt det måtte være.

@Simon: Godt du kan finde noget at glædes over, og godt du overlever. Men det er trods alt heller ikke individets fortsatte eksistens vi andre foregiver at debattere. Jeg kan hurtigt komme op med lovgivning, der havde betydet meget for dig, men intet for mig - Men jeg havde støttet din ret og været frygteligt irriteret over lovvældets utidige indblanding uanset om ministerens fokus havde svinget en anden og oplagt vej. 
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 17:54
kære alle,
Vil ikke bidrage med andet til denne tråd, udover at glæde mig over en god debat, hvor der er plads til uenighed, men med en god debat kultur.

God weekend 
Niels Åge Skovbo
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 18:11
Jeg havde nu håbet på ministeren ville gøre noget ved fritidsfiskeri i stedet.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2014 kl. 22:27
Hmm - den med at ingen bryder sig om, at gøre andre levende væsener noget ondt, kender alle vel til?

Ikke desto mindre er vi alle kødædere, uanset nogle melder sig delvist ud af klubben - proteiner (levende væseners kød) skal de jo stadigvæk ha`for at kunne overleve Wink
Nu da vi mennesker har overlevet i mange tusinder af år ved, at udvikle vores intellekt - overgå andre dyrearter - og spise dem, er vi så efterhånden kommet op et "spise stade", der i forhold til vores enorme og tiltagende personantal betyder, at vi ikke kan undvære at spise levende væsender uden selv at gå til grunde.

Jorden kan ikke brødføde alle vi mennesker med "brød" alene!.

Alle de dyr vi spiser føler da et ubehag eller smerter (om muligt) i et vist omfang, men hvordan skal nogen mennesker kunne vurdere hvornår et ubehag - en smerte - eller angst er til stede eller hvor meget eller hvor stor denne er? (hvad er grænsen for noget man ikke kender til?)

Selvfølgelig skal mennesket i dets "ophøjede" tilstand med styring og magt over resten af verdens dyr vise forståelse for disses ubehagelige fremtid som fødedyr, men vi må (igen igen) spørge os selv om, hvornår nok er nok

Vi mennesker er jo så selvgode, at vi tror, at vi f.eks. er gode hved vores husdyr/kæledyr!. Dèt selv om vi alle ved, at dyrene absolut ikke hører til i lejligheder eller i byområder på beton og asfalt, i nærmiljøer hvor deres "kære" ejere mener at skulle bestemme deres adfærd selv når hundene eller andre dyr møder ligestillede arter, og derfor befinder sig i deres verden. Denne menneskelige herskeradfærd ser jeg personligt som et langt større problem for det enkelte dyr, end om man slår et dyr hurtigt ihjel under ordnede forhold til direkte føde, eller hvis de laveststående dyrearter bliver udnyttet en kort tid for, at vi kan få en større "fisk" på krogen.

Det er nu engang naturens naturlige gang, at de klogeste dyr æder de mindre kloge - uanset disse bryder sig om det LOL
Igen igen - hvor langt ned i medfølelse skal vi gå, når vi jo rent faktisk ikke har noget konkret videnskabeligt bevis for om eller hvor meget disse "udnyttede" dyr egentligt lider?

Vi er, vel derfor ude i utallige diskussioner om hvorvidt vi skal forbyde noget på et grundlag, ingen faktisk ved noget om!.

Men måske skyldes den dårlige "samvittighed" bare en tiltagende menneskelig  degenerering? Wink

Hvem ved?
Fortsat god aften
/Kim Big smile
Til top
Jakob Jessen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jajes

Tilmeldt:: 15 Sep 2014
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jajes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 19:41
Citat: P Dahl

Jeg fisker personligt ikke med levende agn og derfor kunne jeg jo ånde lettet op i forbindelse med lovforslaget. 


Jeg finder det arrogant, at folk bruger "jeg bruger det ikke, så go ahead" eller "jeg har gravet dybt i min sjæl og er ligeglad". Jeg har aldrig forstået jagten på gydemodne å fisk og mordene på alle de æg. Andre fisk fredes, når de skal gyde. 
Og P&T står for mig, som det bedste bevis på manglende etik i fiskeri. Opdræt af levende væsen til leg. 

Men jeg er et beskedent menneske, og ikke så arrogant, at jeg mener jeg kan tillade mig, på andres veje, at definere hvilket fiskeri, der er korrekt og forkert. 

Så oprigtigt ment:  god fornøjelse til natluskerne, der nakker de dyrt betalte opgangsfisk inden de er med til at give deres bidrag til reproduktion og til jagten på pellehaleløs. Jeg håber det bliver nydt - jeg ville ønske jeg som geddefisker havde et så stærkt interesseorgan bag mig.  


Det jeg finder rigtigt trist, er at "mit" forbund har legimiteret det her. Dan Jørgensen kan argumentere "de ville selv". Da mit sportsfiskerliv har foregået omkring Kolding, kan jeg ikke sige, at jeg er chokeret over, at den nuværende ledelse i forbundet accepterer dette. Det er nok ikke mit forbund alligevel. For jeg kaster ikke fjer i Skjern å.

Hvis jeg lyder bitter, er det ingenlunde meningen. Blot desillusioneret over, at det der burde være mit forbund ikke protesterer over noget jeg nyder på 60 ture om året. Og over alle de medfiskere, der synes det er ok, da det ikke rammer dem. 


Redigeret af Jajes - 20 Sep 2014 kl. 20:34
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 20:02
Nu er det jo sikkert sådan, at et sådant forbud giver færre laks og havørreder at fiske efter, men så langt tænker Danmarks Sportsfiskerforbund nok ikke!
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 20:11
Citat: Jajes

Citat: P Dahl

Jeg fisker personligt ikke med levende agn og derfor kunne jeg jo ånde lettet op i forbindelse med lovforslaget. 


Jeg finder det arrogant, at folk bruger "jeg bruger det ikke, så go ahead". Jeg har aldrig forstået jagten på gydemodne å fisk og mordene på alle de æg. Andre fisk fredes, når de skal gyde. Men jeg er et beskedent menneske, og ikke så arrogant, at jeg mener jeg kan tillade mig, på andres veje, at definere hvilket fiskeri, der er korrekt og forkert. Så god fornøjelse til natluskerne, der nakker de dyrt betalte opgangsfisk inden de er med til at give deres bidrag til reproduktion - jeg ville ønske jeg som geddefisker havde et så stærkt interesseorgan bag mig.  


Det jeg finder rigtigt trist, er at "mit" forbund har legimiteret det her. Dan Jørgensen kan argumentere "de ville selv". Da mit sportsfiskerliv har foregået omkring Kolding, kan jeg ikke sige, at jeg er chokeret over, at den nuværende ledelse i forbundet accepterer dette. Det er nok ikke mit forbund alligevel. For jeg kaster ikke fjer i Skjern å.

Hvis jeg lyder bitter, er det ingenlunde meningen. Blot desillusioneret over, at det der burde være mit forbund ikke protesterer over noget jeg nyder på 60 ture om året. Og over alle de medfiskere, der synes det er ok, da det ikke rammer dem. 

Dyreetisk råd udgiver en rapport. Af en eller anden politisk grund SKAL der sættes nogle regler op på et område. 

Dsf bliver sikkert spurgt: hvad vil i helst?

1. Forbyde torskefiskeriet på Øresund. 
2. Forbyde put and take fiskeri.
3. Forbyde catch and release. 
4. Forbyde levende agnfisk.

Hvad havde I valgt? Sikkert det samme som nu, nemlig at forbuddet mod levende agn er det mindste onde.
Til top
Jakob Jessen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jajes

Tilmeldt:: 15 Sep 2014
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jajes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 20:20
Ud fra logikken blandt mange debatøre på forskellige forum, skulle jeg vælge 1 og 2, da det ingen personlig interesse har. 

Men som flok skulle vi have sagt: Vi ønsker at beholde alle 4. Det er vores sport. Det er DSFs pligt som interesseorganisation. 

Men jeg har på både debatten og DSF forstået, at vi ikke er en homogengruppe. Og at man som subgruppe, må tænke på sig selv. Og vi ender der, hvor man er ligeglad med andet end lige den personlige foretrukket fiskeform. Det er vel en lettelse, at jeg ikke skal ligge vågen og tænke på havmiljø eller tangesø mere. 

Men trist er det da, at vi er nået dertil. Vi har sikkert været der længe. Jeg har bare været blind. 


Redigeret af Jajes - 20 Sep 2014 kl. 20:25
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2014 kl. 21:45
Citat: arntc

Citat: Jajes

Citat: P Dahl

Jeg fisker personligt ikke med levende agn og derfor kunne jeg jo ånde lettet op i forbindelse med lovforslaget. 


Jeg finder det arrogant, at folk bruger "jeg bruger det ikke, så go ahead". Jeg har aldrig forstået jagten på gydemodne å fisk og mordene på alle de æg. Andre fisk fredes, når de skal gyde. Men jeg er et beskedent menneske, og ikke så arrogant, at jeg mener jeg kan tillade mig, på andres veje, at definere hvilket fiskeri, der er korrekt og forkert. Så god fornøjelse til natluskerne, der nakker de dyrt betalte opgangsfisk inden de er med til at give deres bidrag til reproduktion - jeg ville ønske jeg som geddefisker havde et så stærkt interesseorgan bag mig.  


Det jeg finder rigtigt trist, er at "mit" forbund har legimiteret det her. Dan Jørgensen kan argumentere "de ville selv". Da mit sportsfiskerliv har foregået omkring Kolding, kan jeg ikke sige, at jeg er chokeret over, at den nuværende ledelse i forbundet accepterer dette. Det er nok ikke mit forbund alligevel. For jeg kaster ikke fjer i Skjern å.

Hvis jeg lyder bitter, er det ingenlunde meningen. Blot desillusioneret over, at det der burde være mit forbund ikke protesterer over noget jeg nyder på 60 ture om året. Og over alle de medfiskere, der synes det er ok, da det ikke rammer dem. 

Dyreetisk råd udgiver en rapport. Af en eller anden politisk grund SKAL der sættes nogle regler op på et område. 

Dsf bliver sikkert spurgt: hvad vil i helst?

1. Forbyde torskefiskeriet på Øresund. 
2. Forbyde put and take fiskeri.
3. Forbyde catch and release. 
4. Forbyde levende agnfisk.

Hvad havde I valgt? Sikkert det samme som nu, nemlig at forbuddet mod levende agn er det mindste onde.
Nu er det altså ikke tilfældet at man SKAL agere ud fra betænkninger fra etisk råd. Man kan ganske enkelt vælge at ignorere deres udtalelser. Etisk råd, har ingen magt og kan ikke bestemme noget. De reagerer på konkrete henvendelser og kommer med udtalelser på foranledning. DSF har i mine øjne IGEN svigtet lystfiskernes interesser og udvist uprofessionel adfærd ved at acceptere begrænsninger i alle lystfiskeres ret til at fiske som de selv syntes de etisk og lovligt kan gøre i følge dyreværnsloven. Jeg er meget spændt på hvilken pasus i dyreværnsloven man vil gøre brug af for at forbyde brugen af levende agn.


Redigeret af Steen V Knudsen - 20 Sep 2014 kl. 22:03
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 08:35
At betegne en lille levende fisk som noget "komisk" siger en hel del om hvad man er oppe imod, hvis noget skal ændres. At den nye minister skal latterliggøres på den  måde, fordi han har samme holdning som 1000 vis af andre finder jeg så "komisk"

Jeg har selv aldrig kunnet få mig selv til at hugge et par trekroge i ryggen på en lille levende skalle eller aborre, for at få den til at sprælle mest mulig og dermed tiltrække dens naturlige fjender.
Jeg syntes det er en ret brutal fiskemetode!
Jeg fisker selv bla. gedder i søen, og der findes andre lige så effektive metoder, men det ved i jo godt!  Men de fleste andre metoder skal man jo bevæge sig, og måske er det der den hænger ?
Venligst ikke sammenligne det´ at hakke trekroge i ryggen på en levende fisk med det at kroge en orm. De to ting har intet med hinanden at gøre!

Forbud mod fiskeri med levende agn ASAP !!!!

Bare min mening !

Wink

Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 09:31
Citat: Steen V Knudsen

Citat: arntc

Citat: Jajes

Citat: P Dahl

Jeg fisker personligt ikke med levende agn og derfor kunne jeg jo ånde lettet op i forbindelse med lovforslaget. 


Jeg finder det arrogant, at folk bruger "jeg bruger det ikke, så go ahead". Jeg har aldrig forstået jagten på gydemodne å fisk og mordene på alle de æg. Andre fisk fredes, når de skal gyde. Men jeg er et beskedent menneske, og ikke så arrogant, at jeg mener jeg kan tillade mig, på andres veje, at definere hvilket fiskeri, der er korrekt og forkert. Så god fornøjelse til natluskerne, der nakker de dyrt betalte opgangsfisk inden de er med til at give deres bidrag til reproduktion - jeg ville ønske jeg som geddefisker havde et så stærkt interesseorgan bag mig.  


Det jeg finder rigtigt trist, er at "mit" forbund har legimiteret det her. Dan Jørgensen kan argumentere "de ville selv". Da mit sportsfiskerliv har foregået omkring Kolding, kan jeg ikke sige, at jeg er chokeret over, at den nuværende ledelse i forbundet accepterer dette. Det er nok ikke mit forbund alligevel. For jeg kaster ikke fjer i Skjern å.

Hvis jeg lyder bitter, er det ingenlunde meningen. Blot desillusioneret over, at det der burde være mit forbund ikke protesterer over noget jeg nyder på 60 ture om året. Og over alle de medfiskere, der synes det er ok, da det ikke rammer dem. 

Dyreetisk råd udgiver en rapport. Af en eller anden politisk grund SKAL der sættes nogle regler op på et område. 

Dsf bliver sikkert spurgt: hvad vil i helst?

1. Forbyde torskefiskeriet på Øresund. 
2. Forbyde put and take fiskeri.
3. Forbyde catch and release. 
4. Forbyde levende agnfisk.

Hvad havde I valgt? Sikkert det samme som nu, nemlig at forbuddet mod levende agn er det mindste onde.
Nu er det altså ikke tilfældet at man SKAL agere ud fra betænkninger fra etisk råd. Man kan ganske enkelt vælge at ignorere deres udtalelser. Etisk råd, har ingen magt og kan ikke bestemme noget. De reagerer på konkrete henvendelser og kommer med udtalelser på foranledning. DSF har i mine øjne IGEN svigtet lystfiskernes interesser og udvist uprofessionel adfærd ved at acceptere begrænsninger i alle lystfiskeres ret til at fiske som de selv syntes de etisk og lovligt kan gøre i følge dyreværnsloven. Jeg er meget spændt på hvilken pasus i dyreværnsloven man vil gøre brug af for at forbyde brugen af levende agn.

Det var ikke Dsf der skulle agere, men åbenbart skulle fødevareministeren. Han har så spurgt Dsf, hvilke onder man bedst kunne tåle. Det er stadig det mindste onde.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 09:54


Se her : Levende torsk i skiver, det må da lige være der Dan Jørgensen skal sætte ind....eller

Redigeret af Taonga - 21 Sep 2014 kl. 09:57
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 11:33
Citat: ljf


Jeg har selv aldrig kunnet få mig selv til at hugge et par trekroge i ryggen på en lille levende skalle eller aborre, for at få den til at sprælle mest mulig og dermed tiltrække dens naturlige fjender.
Jeg syntes det er en ret brutal fiskemetode!





Thumbs Up Helt enig
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 12:11
Nu kunne Dan Jørgensen jo også have valgt at vente til efter næste valg, så havde det næppe været hans problem eller hans regerings problem.....

Egentlig, så er der nok også større opgaver at tage fat på. Det betyder så ikke, at jeg bryder mig om fiskeriformen, jeg undrer mig blot over, at Hr. Jørgensen har så god tid, at et hjørne hos lystfiskerne kan trække hans interesse.

mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 13:03
Citat: ljf

At betegne en lille levende fisk som noget "komisk" siger en hel del om hvad man er oppe imod, hvis noget skal ændres. At den nye minister skal latterliggøres på den  måde, fordi han har samme holdning som 1000 vis af andre finder jeg så "komisk"

Jeg har selv aldrig kunnet få mig selv til at hugge et par trekroge i ryggen på en lille levende skalle eller aborre, for at få den til at sprælle mest mulig og dermed tiltrække dens naturlige fjender.
Jeg syntes det er en ret brutal fiskemetode!
Jeg fisker selv bla. gedder i søen, og der findes andre lige så effektive metoder, men det ved i jo godt!  Men de fleste andre metoder skal man jo bevæge sig, og måske er det der den hænger ?
Venligst ikke sammenligne det´ at hakke trekroge i ryggen på en levende fisk med det at kroge en orm. De to ting har intet med hinanden at gøre!

Forbud mod fiskeri med levende agn ASAP !!!!

Bare min mening !

Wink


Thumbs Up   Enig   Thumbs Up
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 16:24
Venligst ikke sammenligne det´ at hakke trekroge i ryggen på en levende fisk med det at kroge en orm. De to ting har intet med hinanden at gøre!

Den påstand vil jeg gerne du underbygger eller dokumenterer. Tak
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 17:11
Citat: rasmushansen.com

Citat: ljf

At betegne en lille levende fisk som noget "komisk" siger en hel del om hvad man er oppe imod, hvis noget skal ændres. At den nye minister skal latterliggøres på den  måde, fordi han har samme holdning som 1000 vis af andre finder jeg så "komisk"

Jeg har selv aldrig kunnet få mig selv til at hugge et par trekroge i ryggen på en lille levende skalle eller aborre, for at få den til at sprælle mest mulig og dermed tiltrække dens naturlige fjender.
Jeg syntes det er en ret brutal fiskemetode!
Jeg fisker selv bla. gedder i søen, og der findes andre lige så effektive metoder, men det ved i jo godt!  Men de fleste andre metoder skal man jo bevæge sig, og måske er det der den hænger ?
Venligst ikke sammenligne det´ at hakke trekroge i ryggen på en levende fisk med det at kroge en orm. De to ting har intet med hinanden at gøre!

Forbud mod fiskeri med levende agn ASAP !!!!

Bare min mening !

Wink


Thumbs Up   Enig   Thumbs Up


"sjovt nok" er omkring 3/4 af verdens befolkning direkte eller indirekte afhængig af fiskefangster!. Derfor bor der så mange langs kysterne!.

Jo mere industrialiserede/velstående/overskuds div.  lande bliver (som f.eks. i danmark), jo mere fjerner den enkelte borger sig fra samlivet med naturen (afstandstagen). Kun de færreste har efterhånden direkte kontakt - herunder fangst/aflivning/tilberedning af føden, således, at de automatisk får en stadig større afstand til "virkeligheden". Når de så ser blod og indvolde i tv, vender mange sig om - da det jo er barbarisk osv.

Derefter går de ud i fryseren, og henter en and/kylling/kotelet eller andet, der heldigvis for dem, er blevet avlet/opfodret/slagtet/vidredeforarbejdet til dem uden deres egen overvågning - og bevidste glemte viden!

Derfor vil man aldrig finde samme problematik i de dårligere stillede lande, da de her er direkte afhængige af den selvfangede føde på den nemmeste måde, sålænge de er afhængige af metoderne.

Alle fangstmetoder må nok siges at være ubehagelige for fiskene!. Hver gang man tager en fisk op af vendet, er den ude i en kvælningsproces mens fangerne måler/vejer/fotograferer dem - for derefter enten at gogge dem, eller slippe dem ud igen efter en oplevelse, der muligvis har givet dem dødelige konsekvenser - eller ikke?.

Den eneste OK fnagsmetode jeg kan komme i tanke om ville være, at smide sovemiddel i vandet - indfange fiskene - og give dem et godnatgok Big smile

Dene metode findes såvidt jeg ved ikke, og vil jo være ret så besværlig pga. de mængder og omgivelser fiskene skal fanges i Wink

Så igen igen er spørgsmålet - hvornår er nok - nok?

For meget medlidenhed i petitesseafdelingen er noget, der rent faktisk vil kunne måles på døde mennesker i verden - so what`s up fessor?

Og da jeg nu alligevel har snabelen ude så

ljf - jeg kan godt se, hvad du mener, men så længe der ikke er nogen videnskabelig dokumentation for, hvorvidt fisk/rejer/orme/tanglopper osv. faktisk føler smerte ved at blive brugt som fangtsmiddel, har din argumentation ingen grundlag for egentlig debat.

Hvis det samme gjaldt i andre sammenhænge, ville hele verden jo falde fra hinanden Wink

I denne tråd findes derfor flere menneskelige ønsker end faktisk baserede brugbare løsninger.

Vores "nye" minister" søger tilsyneladende efter muligheder for ændringer helt ned i petitesseafdelingerne (uden dokumentatation) for, at få sit navn i pressen!!!

Dårlig omtale skulle jo være bedre end ingen do.- ??? Og husk venligst, at når noget først bliver forbudt, er det yderst sjældent, at den bliver rullet tilbage!

Og til sidst lidt filosofi Big smile

Ingen levende væsener ved, hvordan verden ser ud!.

Verden viser altid hvordan den er, men ingen levende væsener ved, hvordan den ser ud!.

Vi er alle forskellige, og verden ses derfor altid afhængigt af, hvordan den enkelte er i stand til, at se den! Derfor kan vi diskutere i uendelighed uden, at komme meget længere ret hurtigt - mens vi bremser os selv Wink
Mvh. - Kim
Til top
thorvald svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MR BIG Avatar

Tilmeldt:: 01 Jan 2004
Geografisk: Øst Vendsyssel.
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MR BIG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 17:22
Citat: ljf

At betegne en lille levende fisk som noget "komisk" siger en hel del om hvad man er oppe imod, hvis noget skal ændres. At den nye minister skal latterliggøres på den  måde, fordi han har samme holdning som 1000 vis af andre finder jeg så "komisk"
Jeg har selv aldrig kunnet få mig selv til at hugge et par trekroge i ryggen på en lille levende skalle eller aborre, for at få den til at sprælle mest mulig og dermed tiltrække dens naturlige fjender.
Jeg syntes det er en ret brutal fiskemetode!
Jeg fisker selv bla. gedder i søen, og der findes andre lige så effektive metoder, men det ved i jo godt!  Men de fleste andre metoder skal man jo bevæge sig, og måske er det der den hænger ?
Venligst ikke sammenligne det´ at hakke trekroge i ryggen på en levende fisk med det at kroge en orm. De to ting har intet med hinanden at gøre!
Forbud mod fiskeri med levende agn ASAP !!!!
Bare min mening !
Wink
Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 17:37
SleepySleepySleepySleepySleepySleepySleepySleepySleepySleepySleepySleepySleepySleepySleepySleepySleepy
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 17:42
Citat: Taonga

Venligst ikke sammenligne det´ at hakke trekroge i ryggen på en levende fisk med det at kroge en orm. De to ting har intet med hinanden at gøre!

Den påstand vil jeg gerne du underbygger eller dokumenterer. Tak


Kære Per

Du har vist både ret, og ikke ret Big smile

Da der jo ikke er dokumentation for de laverestående arters evt. smerter, kan man jo heller ikke argumentere for, hvad der er ok for brugen af dem, når vi vel at mærke taler om kroge eller anden  - øv for arterne - monterede anordninger!

Mange af de nuværende indlæg (bortset fra mineLOL) har jo egentligt været skrevet ud  fra hvad - vi mennesker ville ha`følt - hvis vi var i samme situation!. Og dèt et jo ikke de små "bassedyrs" problematik Confused
Mvh. - Kim
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 17:43
Den eneste OK fnagsmetode jeg kan komme i tanke om ville være, at smide sovemiddel i vandet - indfange fiskene - og give dem et godnatgok

En sølle håndgranat eller en stang dynamit er sgu også effektivt...smiler
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 18:03
Citat: Taonga

Den eneste OK fnagsmetode jeg kan komme i tanke om ville være, at smide sovemiddel i vandet - indfange fiskene - og give dem et godnatgok

En sølle håndgranat eller en stang dynamit er sgu også effektivt...smiler


Ha haaaa - ja du har da helt ret. Hvorfor skulle fiskene ikke ønske en død som vi såkaldte "overdyr" LOL

Hurtigt og smertefrit - eller godnat og et gok LOL

I sydafrika smider de indfødte jo knuste blade (gift) ud i vandet - men så vidt jeg husker, lammer det kun fiskene, hvorfor de rent faktisk bliver kvalt, de de ikke længere kan trække vejret.

Det er jo nærmest det samme de danske fiskere udsætter fiskene for, når de holder fiskene ude af vandet. Gældefunktionen går i stå - uanset fangerens hensigter/formål med fiskene!!!.

Jeg beklager lige mine evt. stavefejl, da jeg for nyligt har fået konstateret både grå stær og en mere alvorlig øjensygdom, der skal undersøges nærmere - dammmmn - (sorry).

Så kan jeg jo bedre forstå, at jeg efter 5-6 gennemgange stadigvæk kan finde stavefejl i mine indlæg. Men nu har jeg kørt indlægget igennem mange gange, så det skulle være ret læseligt - men muligvis mindre forståeligt - for en del brugere?.

Nå men det er jo ikke læsning der er det største problem her på sitet, så først når min søn ikke længere kan læse mine indlæg - for i lov at slippe Wink

Til then
Mvh. - Kim
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2014 kl. 19:28
Citat: niels åge skovbo

kære alle,
Vil ikke bidrage med andet til denne tråd, udover at glæde mig over en god debat, hvor der er plads til uenighed, men med en god debat kultur.

God weekend 
Niels Åge Skovbo


Kære Niels Åge Big smile

Uanset dit eget ønske om fravær på nærværende tråd, føler jeg (stoooor)  trang til, at opfordre dig til videre deltagelse, da du efterhånden hører til de (få) sidste intelligente formulerende medlemmer, der pænt kan udelukke personlig kritik, og forholde dig til aktuelle problemstillinger Big smile

Jeg selv har jo en del temperament, og bryder mig ikke om mentalt mindrebemidledes ondskabsfulde svar på mine (synes jeg) omfangsrige indlæg, der pænt prøver på, at få de fleste med på argumenteringen.

Du har selvf. for længst (som jeg) indset, at dette ikke kan lade sig gøre, uden at div. sidelinje terrorister, konstant ødelægger alle aktuelle dyberegående indlæg.

Men jeg savner dig faktisk old tjap - (dine indlæg selvf. ) LOL

Mvh. - Kim
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres