Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ABU AMB. 6500CS PRO ROCKET

 Besvar Besvar
Forfatter
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: ABU AMB. 6500CS PRO ROCKET
    Sendt: 13 Sep 2014 kl. 20:59
Er der nogen som har kendskab til dette hjul som kan fortælle mig om det er et slidstærkt og solidt hjul. Hvor mange kuglelejer er der i hjulet og er der oliebronze leje i spolelejerne. Skal have det med på kyste til en 9 fod. stang efter hø.
Hilsen Jørgen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2014 kl. 21:39
Jeg har kun gode erfaringer med 6500 serie også i tunet udgaver. Nu er 6500 jo et stort hjul, og jeg bruger hellere 6000 eller 5000 serierne, men det er jo et personligt valg.

Prøv linket her, der er spilt tegninger og mange oplysninger:

https://www.google.dk/search?q=ABU+AMB.+6500+CS+PRO+ROCKET&espv=2&biw=1366&bih=663&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=i5wUVPeaNsvhywPkpoGQAw&ved=0CAYQ_AUoAQ


Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 13 Sep 2014 kl. 21:40
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2014 kl. 01:08
Hej J.Krog.
Til kystfiskeri i den lidt tungere ende, er valget glimrende. Og her tænker jeg +20 gr.
Der er 2 kuglelejer i spolen og et bronce leje (spindel) i venstre gavl. På de nyeste modeller som er 3-4 år eller yngre, er hjulet med 6 pin centrifugal bremse, kontra de ældre modeller med kun 2 c bremse klodser. Dette giver en helt klar fordel ved især lettere agn, hvor en fintuning er påkrævet. Ud over dette, er hjulet som standart, Det godt hjul, som i slidstyrke og feeling, LANGT overgår selv de dyreste fastspolehjul på det Danske marked. Personligt ville jeg til lettere fiskeri, kigge på Abu Orra lavprofil sw modellen i stedet for, da jeg syntes rocket hjul er lidt tunge at gå med til letspin på kysten.

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Eric Maclean Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Ewm

Tilmeldt:: 03 Sep 2005
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ewm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2014 kl. 08:17
Jeg brugt min 6500 cs rocket første gang samme aften som Lady Di død. Jeg bruger den til kaste fiskeri efter torsk, for det meste i storbælt men også på det gulerev på stille dage. Så slidstærk er den, men lidt for kraftig til almindelig kyst fiskeri. Fantastisk hjul!!!
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2014 kl. 20:49
Tak for jeres indlæg.

Vil det sige at i ville foretrække et 5501 CS Pro Rocket til kysten. Jeg bruger for det meste 14 til max 28gr. på kysten. Det som irritere mig ved dette hjul er at linerøren ikke kan frakobles ved kast.

Kender i til et ABU AMB. Multi. a la Classic hvor lineføreren ikke følger med i udkastet. Årsagen til at jeg fokusere på lineføreren er at jeg tror mine kast bliver væsentlig kortere når line føreren følger med, dette kan være en fejl opfattelse eller et marginalt kaste problem.
Hilsen Jørgen
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2014 kl. 21:08
Bruger selv 5501 Rocket mit er UT Tunet, men den kan rende hurtigt nok selv uden tuning! Syntes selv at størrelsen er perfekt til 20-28g kastevægt! Ved ikke hvad man taber i kastet med lineføren der køre med, men syntes selv at det går der ud af!
VH
Henrik
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2014 kl. 22:39
Henrik jeg kender godt firmaet UT, men hvori består tuningen, hvis du ved det. Har du selv gjort noget for at få det til at køre bedre, olie o.l..
Hilsen Jørgen
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2014 kl. 23:38
Hej Jørgen. Tuning er ofte med flere lejer og i nogle tilfælde keramiske lejer. Der bliver blandt andet sat lejer i linefører og mellemhjulet som driver linefører. Spolen gøres også lettere, men dette går så ud over linekapaciteten. I forbindelse med tuning, isættes også et mekanisk bagstop som backup for det sfæriske bagstopleje ved håndtaget. 

Redigeret af Steen V Knudsen - 15 Sep 2014 kl. 07:29
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2014 kl. 07:05
Hej Jørgen
Som Steen skriver så har det fået keramiske lejer og en lettere spole ved ikke om der er kommer lejer i lineføreren! Jeg oplever at hjulet kaster og fisker meget stabilt!
Jeg bruger yellow label det meste af tiden, men har om natten brugt red label for at bremse noget mere!
Det er et super fedt hjul og den nye model har Gud været lovet fået den classiske røde farve tilbage!
VH
Henrik
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2014 kl. 10:49
Hej Jørgen,

Når du skal beslutte dig for en passende størrelse multihjul til et fiskeri, så er det min erfaring, at man med fordel kan vælge det mindst mulige. Vi har ikke for vane at fange fisk, der tømmer vores hjul for line. Derfor kan starte med at se på vægten af den agn, du vil kaste med. Er det for eksempel 20 g, så er en line med en brudstyrke på omkring 5 kg rigeligt. Altså cirka 0,28 mm nylon eller endnu tyndere superline. På en god dag kaster du måske 70 m, hvorfor 130 m line burde være rigeligt. Sådan et hjul ville være et hjul i størrelse 4000 fra Abu. Her skal lineføreren heller ikke vandre særlig langt på tværs af spolen. Ved at vælge det mindst mulige hjul med tilstrækkelig linemængde, minimerer du vægten, der skal rotere under kast. Og det vil maksimere din kastedistance.

/Kristian
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2014 kl. 12:43
Eller endnu sjovere et 2500C !
Vh
Henrik
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2014 kl. 20:03
Godaften hr. Krog.

Udmærket hjul - mange surfcastere med kvarte kilo-lodder bruger det.  Hermed også antydet, det er rigeligt stort til kystfiskeri efter havørred.  Og jeg vil umiddelbart give de tidligere ærede talere ret: et hjul fra 2500C til 5500 størrelsen passer langt bedre.  Jeg har selv valgt et 2500C til de lettere sager og et 5500 Mag Elite (og 5501 - UT RP-tunet) til "normalt" brug. 

Et Pro Rocket i 5500 størrelsen adskiller sig kun i forhold til 6500 ved bredden - så på en vis måde kan man sige, at et 5500 hjul bliver stærkere (et langt søm er lettere at bøje end et kort).

Du omtaler bronzelejer.  Denne mulighed er oplagt, hvis du helt vil undgå bøvl med kuglelejerne i spolen.  Begge kuglelejer kan udskiftes med lejer af sintret bronze, som imprægneres med Rocket Fuel Red Label.  Efter nogle timers indkøring har du bedre og mere robuste lejer end hvis du kører med standardlejerne, som ikke er meget værd, så snart de har fået en smule saltvand. Det eneste alternativ (som kun er marginalt bedre) er keramhybridlejer.  Her taler vi om praktisk fiskeri - ikke casting.

mvh jr

Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2014 kl. 21:31
Sten og Henrik tak for jeres kommentar. Jeg har et næsten nyt 25oo men det kaster ikke ret langt ???. Har renset lejer og skiftet til yellow oiel. Det skal måske have nogle flere timers fiskeri??.

Kristian. Meget fornuftigt og logisk jeg vil følge dit råd, har du en anbefaling af hjul TAK.

Den ærede taler Hr. Jørgen. Er det muligt at få oplyst hvordan jeg anskaffer de rigtige størrelse "sintret bronze" lejer, med indbagt Red label oiel. Takker.



Hilsen Jørgen
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2014 kl. 21:40
[QUOTE=riddersholm]Godaften hr. Krog

Du omtaler bronzelejer.  Denne mulighed er oplagt, hvis du helt vil undgå bøvl med kuglelejerne i spolen.  Begge kuglelejer kan udskiftes med lejer af sintret bronze, som imprægneres med Rocket Fuel Red Label.  Efter nogle timers indkøring har du bedre og mere robuste lejer end hvis du kører med standardlejerne, som ikke er meget værd, så snart de har fået en smule saltvand. Det eneste alternativ (som kun er marginalt bedre) er keramhybridlejer.  Her taler vi om praktisk fiskeri - ikke casting.

mvh jr

[/QUOTE
Æhhhh. Må jeg lige have lov til at indskyde, at problemer med standart kuglelejer, udelukkende skyldes manglende smørring/vedligehold. Normalt kommer der ikke saltvand ind til lejerne. Ikke engang røgvand fra kast, trænger normalt ind i spolen og hvis, så er det i så begrænsede mængder, at det i praksis ikke betyder noget, da det ikke kan fortrænge olie fra velsmurte lejer.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2014 kl. 21:48
Jørgen Krog. Ind til din lokale forhandler og bestil den. De har så vidt jeg husker, varenummer 19843
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2014 kl. 22:11
Sten. Tak for kommentar, men hvad dækker v.nr 19843 for. Kender alle grej handler det nummer ??.
Hilsen Jørgen
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2014 kl. 22:22
Hej Jørgen. Det dækker over broncelejer som Jørgen Riddersholm beskriver. Dette er dog ABU standart bronce lejer og ikke sintrede lejer der kan indlejre større mængder olie. De har en vis "suge" evne, men om det er helt nok, ved jeg ikke. Grejforhandleren bestiller bare stumperne ved Pure Fishing, så kommer de fra Svängsta i løbet af et par dage.
Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 18:19
Hej Steen & hr. Krog.

På linket nedenfor er en beskrivelse af sinterbronzelejer.  Jeg ved ikke, om de er magen til ABUs egne.  Men jeg ved, de ikke er magen til de lejer af messing, som man kan få til en billig penge hos ABU.  Oprindelig var det vist Ulf Tingström (UT), der begyndte at sælge dem sammen med dét tuningssæt, der hedder Pike Performance.  Det bruges hovedsagelig til jerkbait-fiskeri, hvor der er tale om temmelig hårdt (for hjulet) fiskeri.

http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=13522


mvh jr
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 19:01
Hej Jørgen og andre

Micke i sportfiskeboden har overtaget distibutionen og salget af Ulf Tingstrøms UT tuningsdele, her er et link til shoppen http://www.sportfiskeboden.e-butiken.se
De har mange klassiske resevedele ud over UT stumperne.
Der er desuden en web tv udsendelse med Micke omkring ambassadeurhjul
her http://tv.fisheco.se/tidigare-avsnitt.html

håber det kan hjælpe

er iøvrigt helt ening med flere af de andre i at et størrelse 4000 eller 5000 er alt rigeligt
evt et 4000 uden linefører ville være noget for dig

mange hilsner fra Peder
Til top
J. KROG Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P-KROGEN Avatar

Tilmeldt:: 08 Okt 2013
Status: Offline
Beskeder: 97
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P-KROGEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 20:58
Jeg takker mange gange for jeres gode og konstruktive råd og link. Jeg vil kontakte Micke for et sæt af de rigtige sintret bronze lejer. Derudover vil jer søge efter et 4000 multi hjul uden dog at have en specifik model at gå efter. Men mine øre er åbne hvis nogen kender en god model.
Hilsen Jørgen
Til top
Peder Zeuthen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peder Zeuthen

Tilmeldt:: 31 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peder Zeuthen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2014 kl. 21:09
C3 4600/4601 er med tommeltangent, det er der nogen der synes er en fordel
fint lille hjul
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres