Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dyrevenlige bindematerialer

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian Aakjær Olesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Aakjær

Tilmeldt:: 21 Aug 2014
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Aakjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dyrevenlige bindematerialer
    Sendt: 27 Aug 2014 kl. 15:03
Hejsa

Er der nogen, der kender en side, som sælger dyrevenlige bindematerialer? 
Knæk og bræk
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2014 kl. 15:19
Det går allerede galt ved krogen, den er ikke sjov for dyr at få fat i. LOL
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2014 kl. 15:25
Den tror jeg bliver svær. Jeg er sikker på jo billigere, jo værre har dyrene haft det. Dyr der er blevet kræset om til glæde for fluebindere er nok mit bedste bud på "dyrevenlige" materialer.
Dvs. Whiting, Keough, Chevron og sikkert andre. Men det gælder kun for hønse fugle (altså fjer) Jeg tror ikke der er mange steder man kan få oplysninger om ens bucktail eller polar ræv samt andre pelsdyr har været behandlet ordentligt.
Hilsen Kim.
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2014 kl. 17:54
Også gerne økologiske produkter!! 
Men man kan jo også bare vælge synetiske produkter - Ups... kommer de fra østen, skal man sikre sig at de ikke udført ved børnearbejde. Så her bliver det også svært.
Du kan jo også bare nøjes med roadkill og lave dine egne materialer ud af disse.
Dyret har haft et forhåbentligt godt og frit liv og formentlig en hurtig død.

/J 


 
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2014 kl. 07:03
Prøv at Google denne her: Xoloitzcuintle
Der må være mange FB'ere i Mexico.....smiler

Redigeret af Taonga - 28 Aug 2014 kl. 08:18
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2014 kl. 08:52
Citat: Jørgen S

.
Dyret har haft et forhåbentligt godt og frit liv og formentlig en hurtig død.

/J 


 
 
Næppe, de fleste har vel siddet i små, trange bure på ræve- og kaninfarme rundt omkring.
 
Synes faktisk at det ville være et ualmindeligt godt initiativ hvis nogle af de danske grossister gjorde en indsats for dette. Jeg er i hvert fald villig til at betale ekstra.
 
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2014 kl. 10:26
Læste du det hele Jan?
Han skrev det om roadkill (overkørte, trafikdræbte)
Michael Nielsen
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 21:57
idag er det vel aldrig decideret nødvendigt at anvende animalske bindematerialer. mon ikke man kan binde syntetiske fluer til alle former for fluefiskeri?

men hvis man af andre årsager vil binde en flue med Blue macaw, så må man vi opdrætte selv, og så pille en fjer i ny og næ. det mener jeg også at de store gamle, blandt andet "dyrlægen" (Preben T. J) rodede noget med, det var vist haner af særligt velegnede afstamninger -  det er det måske nogen herinde der ved noget om?
men det er sgu nemmere med syntet.
mvh hcg 
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2014 kl. 09:07
Herligt - herligt. - Selvfølgeligt bør vi spørge os selv, mht roadkill, om dyret er blevet slagtet på miljødiesel eller er det nakket af en inferiør benzinbil - af hensyn til dyrevelfærden. 
Jeg er ligeledes tilhænger af "samtykkeerklæringer fra husdyr" til at deres pels eller fjer bliver brugt til fiskegrej samt hvordan de er "høstet"! Af hensyn til dyrevelfærden.
Jeg må også insistere på, at selvdøde dyr fra landbrugene, som kan anvendes til bindematerialer, ALLE skal udstyres med en individuel dyreattest, fra fødslen så man senere, eventuelt ved fiskevandet kan fremvise disse til sammenligning og afgøre eventuelle tvister om graden af hensyntagen til dyrene. Af hensyn til dyrevelfærden.
 
Det er ligeledes en genial ide med syntetiske materiale, jeg tænker bare på hvor dyre fjer ville blive, hvis vi skal til at fremstille maskiner der kan lave de samme porøse og eller hule skafter en fjer består. Af hensyn til dyrevelfærden.
På samme måde mener jeg at en del af fisketegnsmidlerne burde gå direkte til organisationer der tager hensyn til dyrene, WSAP eller måske skarvens beskyttelse.
 
Hvis man gør overnstående, så kan vi alle spankulere rundt, stolte som haner, i uendelig overskudsagtig selvfedme, med små badges med det nye hit for selvpromoverende psykisk sårbare fluefiskere "Bæredygtig fluefisker".
"Yipiie kay-jeh"
 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2014 kl. 21:17
 Det ender vel med at krogen skal være af latex, således at ingen fisk kommet til skade, fordi det er vel ikke rigtig nogen grund til at tænke på dyrevenlige bindematerialer, nå man nu piner og plager fisk, ved at få dem til at bide på en hård materialebehængt metalkrog, hale dem på land. Stille dem op til en gang selfie, for så at kyle dem ud i vandet igen. 

/J

Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2014 kl. 23:42
Hørt - Jørgen
I den rene fortrængning af hvad vi er, jæger og / eller samler af oprindelse, flipper og flæber folk derudaf i et postmodernistisk forsøg på eskapisme fra vor egentlige biogiske oprindelse.
Vi er hvad vi er, og fortrængninger fører sgu aldrig noget godt med sig, så nak for fanden, den larmende kok og brug den som bindingsmateriale og f--- resten.
Balance giver de fedeste fluer i æsken.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2014 kl. 10:33
Tror de sidste par indlæg har misforstået pointen. Det handler om at få deklareret de varer vi køber, så man kan se hvor de kommer fra. Skal man forstå jeres indlæg sådan, at I er komplet ligeglade hvordan dyrene er behandlet, bare I får jeres skind?


Eksempel på hvad der sker bag lukkede døre

Redigeret af Jan Persson - 31 Aug 2014 kl. 10:39
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2014 kl. 10:47
Fy for satan så 10 sek. Af den video, forfærdeligt.

PETA er i øvrigt selv bindegale, men videoen er reel nok.

Jeg ser ikke noget problem i at man søger "dyrevenlige" materialer,
synes dog det er synd at flere i denne tråd hellere vil gøre grin med
emnet frem for at hjælpe trådstarter, sørgeligt.
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Christian Aakjær Olesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Aakjær

Tilmeldt:: 21 Aug 2014
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Aakjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2014 kl. 20:47
Det er nok de samme mennesker, som har sværest ved at acceptere, den nye lov om brugen af levende agn Clap
Må nok holde mig til syntetiske stoffer og snakke med diverse jægere.
Knæk og bræk
Til top
Lasse Føhns Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lasse Føhns

Tilmeldt:: 30 Jul 2008
Geografisk: Østerbro
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lasse Føhns Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2017 kl. 10:34
Man kan godt købe de gode materialer uden at skade nogle dyr. Her sælges vintage colobus abe hår http:///www.monkeyflytying.com/
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2017 kl. 12:32
Hvordan erstatter man hacklet på en tørflue, f.eks. en faldskærmsflue, med noget syntetisk?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2017 kl. 14:08
Det er der 1000 muligheder for et tørflue hackel i kunst materialer, man twister ganske enkelt det valgte kunstmateriale , så der er reelt ikke nogen undskyldning for ikke at bruge det, kun traditionen omkring tørfluen.

Om det virker, med kunstmaterialer, ja her i huset har det været brugt, som suplement til de traditionelle hackler, i mere end 10 år.Wink

Hvad bruges? ja jeg bruger især craftfur, men det kommer helt an på, hvad der skal bindes, ikke anderledes end med hackler, i fjer.

Om jeg imprægnere de kunstige hackler? ja af og til, med Dry Fly Silicone Mucilin.

Generelt, med erfaring med kunst materialer, alt kan reelt bindes med kunstige materialer, det har jeg gjort sideløbende med de "rigtige" materialer siden 1980, men det kan sagtens gøres uden pels og fjer, og det fanger akkurart lige så godt som traditionelle materialer.

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 16 Mar 2017 kl. 14:09
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2017 kl. 22:03
Ja lad os da endeligt hælde noget mere plastik ud i miljøet.*SS*
Spøg til side, de syntetiske materialer er heller ikke helt problemfri når vi taler miljøhensyn, men vi behøver da heldigvis ikke bekymre os om plastikkens velfærd.

Tror vi får rigtigt svært ved ikke at gå på en eller anden form for kompromis når det gælder brugen at animalske materialer.
Jeg tror det bedste man kan gøre er at presse på for at dyrene får et bedre liv, men jeg tror næppe på at vi helt kan udfase brugen.
Desværre er det sådan at prisen alt for ofte er afgørende, og mon ikke kurven med konventionelle rævehaler til 30 pr stk. bliver tom, før kurven med dyrevelfærdshalerne til 75 kr. stk.

Vi mennesker er desværre ret primitive i vores tankegang, når vi skal af med penge *S*

Jesper Rasmussen
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2017 kl. 11:15
Du har helt ret Jesper. Jeg har heller ingen problemer med fjer og hår når bare hele dyret bliver brugt og dyrene behandlet ordentligt. I det hele taget er det sgu egentligt lidt pudsigt at bekymre sig om dyrevelfærd for derefter at fare ud og hugge en krog i kæften på en fisk.....

Redigeret af P.M. - 17 Mar 2017 kl. 11:16
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum