Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mega meget grej

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Mega meget grej
    Sendt: 27 Aug 2014 kl. 20:56
hold da op denne tråd er offtopic jeg glædede mig til at læse en masse indlæg om for og imod Mega meget grej men den er åbenbart blevet vendt til vise hvem der har mest forstand på at kaste med flueline.

ontopic vil jeg sige jeg har ikke så meget endnu men hvergang jeg ser et kanon tilbud er jeg meget fristet. jeg har altid været samler. enten spil,cder,film men nu ud af døren ting så jeg ved godt jeg skal styre min lyst til køb og overveje hvad jeg virkelig har brug for. om den så holder i den lange ende må tiden vise :-D
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2014 kl. 21:11
Citat: limfjord

Jeg antog osse det skyldtes perspektivet, hvis ikke det skyldes perspektivet, så undre det mig at det er den line med mest åben linebue der ligger forrest. Jeg troede at en smal linebue, generede højere fart.??


Hej Carsten

Linebuen er et produkt af den hastighed du har tilført linen og hvad du herefter har gjort med stangspidsen, den kan ikke i sig selv generere noget hastighed, faktisk så taber den hastighed fra det øjeblik den er dannet. En smal linebue fremkommer i første omgang ved at du har ført din stangspids i en noget der ligner ret linje og derefter ikke fjernet den særlig meget fra den linje. Så du kan sagtens lave en langsom smal linebue. Tilfører du nok fart til linen, så kan en ellers startende stor linebue ændre form til meget smal over sin levetid.

Grunden til, at den en smule større linebue fra nudlen ligger foran den fra raketten, er den simple at overslaget i nudlen er langt større end den der er i raketten, nudlen snyder simpelthen ved at sætte linebuen foran den anden. Forskellen er ikke stor, og som det ses følges de fint ad ud af billedet. Jeg ved godt at man ikke kan se det og må tage mit ord for det, men begge liner slår over samtidigt.

Mvh
Lasse


Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2014 kl. 21:23
Tak for svar Lasse. Smile  
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2014 kl. 08:54
nej Lasse, du slipper ikke udenom her. Svar nu på mit sidste indlæg, så skal vi nok tage det andet senere.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2014 kl. 09:26
Citat: LasseK


Linebuen er et produkt af den hastighed du har tilført linen ...



Nej Lasse, linebuen er et produkt af topøjets bane I rum og tid under hele forløbet samt startsbetingelser. To buer tilført samme hastighed og efterfølgende bevægelser giver ikke nødvendigvis samme bue form. To buer med samme bane I rum og tid giver heller ikke nødvendigvis samme bue form. Det kommer an på startsbetingelse, f.eks den ene startes med strakt linen og den anden ikke. To buer med samme bane I rum, f.eks tilnærmelses vis en retlinje giver heller ikke samme bue. Det kommer også an på tiden det tager for øjet at følge den bane. Sådan kan vi blive ved...så bane i rum og tid og startsbetingelse.

Redigeret af chan - 28 Aug 2014 kl. 09:32
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2014 kl. 10:02
Citat: chan

nej Lasse, du slipper ikke udenom her. Svar nu på mit sidste indlæg, så skal vi nok tage det andet senere.


Hej Chan

Du skylder de første svar, når du giver dem kan vi gå videre gå videre

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2014 kl. 10:12
Citat: chan

Citat: LasseK


Linebuen er et produkt af den hastighed du har tilført linen ...



Nej Lasse, linebuen er et produkt af topøjets bane I rum og tid under hele forløbet samt startsbetingelser. To buer tilført samme hastighed og efterfølgende bevægelser giver ikke nødvendigvis samme bue form. To buer med samme bane I rum og tid giver heller ikke nødvendigvis samme bue form. Det kommer an på startsbetingelse, f.eks den ene startes med strakt linen og den anden ikke. To buer med samme bane I rum, f.eks tilnærmelses vis en retlinje giver heller ikke samme bue. Det kommer også an på tiden det tager for øjet at følge den bane. Sådan kan vi blive ved...så bane i rum og tid og startsbetingelse.


Nej Chan,

Bane i rum og tid ( nemmere for de fleste at forstå hastighed) og startbetingelser, samt efterfølgende bevægelser! Dernæst er det kun udgangspunktet da de ændrer form alt afhængigt af hastighed og ydre forhold, og de foregående parametre... Tilfreds?


Mvh
Lasse

Redigeret af LasseK - 28 Aug 2014 kl. 10:13
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2014 kl. 11:43
Citat: LasseK

Citat: chan

nej Lasse, du slipper ikke udenom her. Svar nu på mit sidste indlæg, så skal vi nok tage det andet senere.


Hej Chan

Du skylder de første svar, når du giver dem kan vi gå videre gå videre

Mvh
Lasse


Tak for "kampen"
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2014 kl. 11:45
Citat: LasseK


Nej Chan,

Bane i rum og tid ( nemmere for de fleste at forstå hastighed)...

Lasse


Sikkert, men det er forkert.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 07:15
Citat: ben

Hvorfor må man aldrig gå ned på grej ?
Er det fordi. At så går grejpusheren, ned og lukker ?
Mvh Benjamin Blomgren
p.s bare en tanke. Da jeg har set det skrevet, mange gange.
Tongue

Til Lasse og Chan

Det her startede det med....

Jeg vil gerne sige tak og for en masse (for langt de fleste ligegyldig) info. Hvorfor tager i ikke den slags ting i Pb? Eller starter en ny tråd op, med titlen: For kaste nørderne? Tråden bliver tit grebet af dig Lasse og så er der lige et par stykker, som skal sættes på plads undervejs og tråden bevæger sig langt ud i himmelrummet. Husk at lige børn leger bedst. Det klæder dig ikke, at lure på nemme ofre og springe ind i trådene. Få mennesker gider at, nørde så langt ud i teorien som du og har derfor ingen paratviden klar og det ved du. Chan har det, men kan i ikke stoppe med, at lege i andres tråde? Hvis det er fordi du/i har brug for et skulderklap og et lille strøg på kinden af almenheden, så vil jeg gerne være den første her. Du og Chan er er skide kloge og meget dygtige, jeg tror vi alle er vildt imponerede. ClapClapClapClapClapClap.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 14:23
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2014 kl. 14:27


For at blive ved mega meget grej så kan vi ikke være uenige om at det er lækkert at se, røre og fiske med.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2014 kl. 13:15
Mega meget grej er måske en fase.... Personligt har jeg mindre og mindre - blot 2 1-hånds, 2 2-hånds, 2 spinnestænger + 2 havsæt.
Køber blot en enkelt halvdyr ting om året, da "de gode tilbud" i reglen er knap så gode som man trorSmile

Så hellere bruge tiden på at smide sådan noget ekstraudstyr op bag i bilen - endda uden at kunne kaste..  Fanget mens i teoretiseredeLOLLOL
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2014 kl. 18:18
@ Simon. jeg syntes det er lidt griner på den gode måde at du syntes 8 stænger ikke er meget, det må betyde du har haft vildt meget mere

og fin fisk du har der glæder mig til at fange en lignende tang og muslinger er ikke helt det samme
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2014 kl. 21:17
Kasteteori og praktisk fiskeri behøver ikke have meget med hinanden at gøre. Det er vel læren af denne tråd (der startede et helt andet sted). Det er sjældent den bedste kaster eller største teoretiker, der fanger fiskene, men derimod den, der har kendskab til vandet og er på rette tid og sted. Derfor er kamphanernes debat inderligt ligegyldig og kedsommelig.

Redigeret af Per Gade - 31 Aug 2014 kl. 21:22
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2014 kl. 21:33
2 stænger til hver type fiskeri er i mine øjne passende, da nr.2 stang i praksis blot er en reserve.
Da jeg fusker lidt med både små-åer, Mørrum, spinnefiskefiskeri ved lejlighed, og lidt på Øresund om vinteren - så tror jeg mit grej er minimalt.

Vedrørende fluekastedebat (i dette tilfælde utidigt), så er teori en fin ting, også til at slå de mindre "oplyste" i hovedet, og dermed opfylde et behov for at sætte sig selv højere..... Jeg er sådan set bedøvende, så længe det bliver i de tråde hvor det har gavn (og de samme 2-3 kan gentage de samme ting, og lægge små fælder i deres interne debat).
Praksis er noget andet, og i dette tilfælde vil jeg mene, at udbyttet var højere ved at praktisere lidt, end at læse om kasteteknik.

Af andet ekstraudstyr anvender jeg gerne en halvliters Cocio i kombi med 2 franske hotdog - derefter indtag af en halvliters Tuborg (classic), inden fiskeriet begyndes.
Det kan muligvis kategoriseres som doping i kastekredse LOLLOL

Min egen erfaring med grej er som sagt, at der først købes MEGET grej - senere enkelte ting af høj kvalitet.
Selvfølgelig er det noget andet, hvis man er samler.
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum